Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö virkamiehillä on mahdollisuus viettää 2 kk vuodesta lomaa?

Vierailija
26.07.2021 |

Aiemmin tämä oli mahdollista. Osa lomarahoista lomaksi jolloin sai 2 viikkoa ja 2 pv lisälomaa. Ja jos tarpeeksi virkavuosia - muistaakseni 15 vuotta valtion virassa niin kyllä onnistuu!

Kyllä on rankkaa. Eli 2 kk lomailua.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se riipu alasta?

Minä olen epäsäännöllistä vuorotyötä tekevä työntekiä valtion yhtiössä, en siis kumminkaan virkamies. Minulla on 7 viikkoa vuosilomaa, ja sen 7. lomaviikon siis sai oltuaan kymmenen vuotta samalla työnantajalla JA vuorotöiden ansiosta.

Olen vaihtanut lomarahoja yhden lisäviikon edestä eli kaikkiaan olen kahdeksan viikkoa vuosilomalla.

Olen kumminkin ymmärtänyt, että isolla osalla muitakin kansalaisia on kuusi viikkoa vuosilomaa ja lisää saa siis vaihtamalla lomarahoja vapaaksi. Ei siis pitäisi olla tässä mitään kadehdittavaa, sinä et ap sentään joutune jouluaattona töihin tai työaikasi ei vaihtele kellon ympäri?

Yksityisellä puolella on lomaa maksimissaan 5 viikkoa vuodessa. Ei kuutta. Hyvin harva työnantaja sallii lomarahojen vaihdon vapaaksi, eikä kaikilla edes ole lomarahoja joita vaihtaa.

Pekkasia on hyvin harvoilla, eivätkä ne ole lomapäiviä vaan käytännössä ylityövapaita. Ne saadakseen pitää tehdä joka päivä 30 minuuttia extraa.

Oikeastiko yksityisellä puolella loma on maksimissaan 30 vrk? Miksi esim. apteekissa ja yksityisillä hyvinvointialan yrityksillä on tuo 36 vrk käytössä? Eiköhän se ole ihan TES-kysymys.

Pekkaset saadakseen ei tarvitse tehdö yhtään ekstraa, alan normipäivä riittää. Outoa, että yksityisellä saa lomilla korvata työtunteihin verrattuna alhaisen palkan, mutta julkisella puolella se ei käy.

Vierailija
22/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on edelleen voimassa. Toisaalta 15 vuoden työrupeaman jälkeen bruttopalkka korkeakoulututkintoa edellyttävissä töissä on 2500 e/kk. Pitkät lomat ovat kompensaatiota siitä, että palkat ovat alhaiset, mutta senhän toki tiedätkin. Valtion pitkät lomat ovat sellaiset kuin ovat nimenomaan siksi, että niillä "paikataan" sitä, että palkat ovat alhaiset. Jos taas on esimiesasemassa, niin osa lomasta on pakko olla töissä. Ennen koronaa oma virasto nimettiinkin parhaaksi lomanviettopaikaksi.

Mutta mieti, että tuo todella edellyttää sitä, että on 15 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Moniko siihen enää pystyy?

Tässä tulee nyt vanhentunutta tietoa julkisen puolen matalammasta palkoista. Ei ole enää nykyään.

Kyllä ne ovat edelleen huomattavan paljon alhaisempia. Sinä muistelet sitä aikaa, kun valtiolla oli vahtimestareita ja siistijöitä, silloin keskipalkka oli alhaisempi. Nyt lähes kaikkiin tehtäviin vaaditaan korkeakoulututkinto ja matalapalkkaisimmat tehtävät on kilpailutettu ostopalveluna. Keskipalkka on noussut, mutta samalla väki on vähentynyt ja tehtävät muuttuneet. Julkisella puolella tradenomi saa ruhtinaalliset 2180 e/kk aloittaessaan asiantuntijatehtävissä eikä palkka 15 vuodessa nouse kuin max 300 e/kk, kun yksityisellä aloitetaan 2500 eurosta ja 15 vuoden kuluttua tienataan yli 4000 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on edelleen voimassa. Toisaalta 15 vuoden työrupeaman jälkeen bruttopalkka korkeakoulututkintoa edellyttävissä töissä on 2500 e/kk. Pitkät lomat ovat kompensaatiota siitä, että palkat ovat alhaiset, mutta senhän toki tiedätkin. Valtion pitkät lomat ovat sellaiset kuin ovat nimenomaan siksi, että niillä "paikataan" sitä, että palkat ovat alhaiset. Jos taas on esimiesasemassa, niin osa lomasta on pakko olla töissä. Ennen koronaa oma virasto nimettiinkin parhaaksi lomanviettopaikaksi.

Mutta mieti, että tuo todella edellyttää sitä, että on 15 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Moniko siihen enää pystyy?

Tässä tulee nyt vanhentunutta tietoa julkisen puolen matalammasta palkoista. Ei ole enää nykyään.

Kyllä ne ovat edelleen huomattavan paljon alhaisempia. Sinä muistelet sitä aikaa, kun valtiolla oli vahtimestareita ja siistijöitä, silloin keskipalkka oli alhaisempi. Nyt lähes kaikkiin tehtäviin vaaditaan korkeakoulututkinto ja matalapalkkaisimmat tehtävät on kilpailutettu ostopalveluna. Keskipalkka on noussut, mutta samalla väki on vähentynyt ja tehtävät muuttuneet. Julkisella puolella tradenomi saa ruhtinaalliset 2180 e/kk aloittaessaan asiantuntijatehtävissä eikä palkka 15 vuodessa nouse kuin max 300 e/kk, kun yksityisellä aloitetaan 2500 eurosta ja 15 vuoden kuluttua tienataan yli 4000 e/kk.

Eihän tradenomi mikään erityisen koulutettu ole, kaupoakorkea ihan eri juttu. Ammattikorkeakoulu hämäävä nimike, entisiä merkonomeja nämä on!

Vierailija
24/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja verojen jälkeen 2180e ja 2500e palkoista jää sama käteen, kun 2500e verotus jo kovempi.

Vierailija
25/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, mihin perustuvat nuo puheet valtion huonoista palkoista. Valtiolla palkat ovat palkkavertailuiden mukaan korkeammat kuin yksityisellä tai kuntasektorilla.

Vierailija
26/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja: palkka valtiolla 3415 euroa, kunnalla 3153 euroa ja yksityisellä 3011 euroa.

Vierailija
27/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri; palkka valtiolla 4713 euroa kuussa, yksityisellä 4618 euroa.

Vierailija
28/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla työskentelevien palkkamediaani reilut 3700 euroa kuussa, kaikkien suomalaisten palkkamediaani reilut 3100 euroa kuussa.

Vierailija
29/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomarahoja ei noin vaan voi vaihtaa vapaaksi.

Ei ainakaan kuntapuolella.

Se on juttu joka pitää erikseen sopia kunnan ja työtekijä järjestöjen välillä sopia erikseen.

Siinä kun on sellainen probleema, että nuo alunperin keksittiin säästöiksi, että ei tarvitse maksaa työnekijöille lomarahoja, kun työntekijä ottaa ne vapaana.

Ongelma on vain siinä, että lomarahavapaille ei saa palkata sijaista, koska eihän se silloin olisi kunnalle eikä valtiolle mitään säästöä. kun pitäis maksaa se sijaisen palkka.

Siksi noita lomarahavapaita ei enää juurikaan anneta.

Minä vaihdoin kyllä. Miksi mun lomarahavapaat muuten kuuluu millekään ammattiliitoille? Törkeää!

Vierailija
30/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti valtion palkat on karanneet käsistä. Kuntien ei. Tämä alkoi sen jälkeen, kun eduskunnan palkat sidottiin valtion palkkakehitykseen. Sattumalta tosiaan kävi näin.

Lisäksi valtiolla harrastetaan tittelikikkailua. Joka toinen on joku johtaja, ylitarkastaja tai päällikkö. Sitten ulistaan, että päällikköpalkat on hirveästi yksityistä jäljessä. Jokunen vuosi joku laski, että Trafin viestintäosasto oli isompi kuin ison pörssiyhtiön (miksi?) ja siellä oli lähes kaikki päälliköitä tai johtajia. Se suhde oli luokkaa: 2 asiantuntijaa, 1 assistentti ja 8 päällikköä/johtajaa.

Sitten ehkä kaikista hassuin juttu on, että usein ulistaan poliisien ja sairaanhoitajien pienistä palkoista. Sairaanhoitajilta taitaa olla mennyt ohi, että poliisit on hurauttaneet niiden ohi 20 vuoden aikana palkoissa ihan täysillä. Eivät ole samassa sarjassa enää mitenkään. Vastavalmistuneet poliisit tienaa kepeästi yli 40 000 Euroa vuodessa normaalilla työajalla. Hoitajat ei. Tuntemani vuoden töissä ollut konstaapeli saa 43 000 Euroa vuodessa. Kuinka moni vastavalmistunut sairaanhoitaja saa saman tekemällä normaalilla työajalla kolmivuoroa? Iäkkäämmät konstaapelit saa järjestäin noin 53 -55 tonnia vuodessa. Ilman ylitöitä. Komisariot saa jo 70-80 tonnia, ei pääse samaan osastonhoitajat tai ylihoitajat.

Vierailija
31/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juttu joka pitää erikseen sopia kunnan ja työtekijä järjestöjen välillä sopia erikseen.

Siinä kun on sellainen probleema, että nuo alunperin keksittiin säästöiksi, että ei tarvitse maksaa työnekijöille lomarahoja, kun työntekijä ottaa ne vapaana.

Ongelma on vain siinä, että lomarahavapaille ei saa palkata sijaista, koska eihän se silloin olisi kunnalle eikä valtiolle mitään säästöä. kun pitäis maksaa se sijaisen palkka.

Minä vaihdoin kyllä. Miksi mun lomarahavapaat muuten kuuluu millekään ammattiliitoille? Törkeää!

Työnantaja on noin ensisijaisesti palkannut sinut että saa homman x hoidettua. Joten kyllähän se kuuluu työnantajalle, että oletko paikalla hoitamassa homman.

Vierailija
32/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse julkisella puolella töissä ja viimeisen 10 vuoden aikana työelämä on muuttunut ja kiristynyt todella paljon. Ennen sai vaihtaa lomarahaa vapaaksi ja vaihdoin joskus lomarahoja ylimääräiseen lomaviikkoon. Nyt ei ole enää moneen vuoteen saanut vaihtaa ja kesälomaa saa pitää vain 4 viikkoa. Ei päivääkään enempää.

Eläköityvien tilalle ei palkata uusia ja joudun tekemään nykyisin kolmen ihmisen työt kun kahden eläköityneen entisen työkaverin tilalle ei palkattu uusia säästösyistä. Jokainen varmaan ymmärtää ettei yksi ihminen voi mitenkään tehdä kolmen ihmisen töitä ja sen takia töitä jää jatkuvasti tekemättä ja joitakin töitä on pitänyt siirtää jopa vuosia kun ei niitä koskaan kerkeä tekemään. Senkin takia tekisi mieli päästä lomalle huilimaan, mutta eipä enää päästetä.

En yhtään ihmettele miksi nykyisin niin paljon ihmisiä jää työkyvyttömyyden takia eläkkeelle. Sama on kohta itselläkin edessä. Työelämä on mennyt pilalle. Ihminen ei ole kone.

Vierailija
33/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se riipu alasta?

Minä olen epäsäännöllistä vuorotyötä tekevä työntekiä valtion yhtiössä, en siis kumminkaan virkamies. Minulla on 7 viikkoa vuosilomaa, ja sen 7. lomaviikon siis sai oltuaan kymmenen vuotta samalla työnantajalla JA vuorotöiden ansiosta.

Olen vaihtanut lomarahoja yhden lisäviikon edestä eli kaikkiaan olen kahdeksan viikkoa vuosilomalla.

Olen kumminkin ymmärtänyt, että isolla osalla muitakin kansalaisia on kuusi viikkoa vuosilomaa ja lisää saa siis vaihtamalla lomarahoja vapaaksi. Ei siis pitäisi olla tässä mitään kadehdittavaa, sinä et ap sentään joutune jouluaattona töihin tai työaikasi ei vaihtele kellon ympäri?

Yksityisellä puolella on lomaa maksimissaan 5 viikkoa vuodessa. Ei kuutta. Hyvin harva työnantaja sallii lomarahojen vaihdon vapaaksi, eikä kaikilla edes ole lomarahoja joita vaihtaa.

Pekkasia on hyvin harvoilla, eivätkä ne ole lomapäiviä vaan käytännössä ylityövapaita. Ne saadakseen pitää tehdä joka päivä 30 minuuttia extraa.

Oikeastiko yksityisellä puolella loma on maksimissaan 30 vrk? Miksi esim. apteekissa ja yksityisillä hyvinvointialan yrityksillä on tuo 36 vrk käytössä? Eiköhän se ole ihan TES-kysymys.

Pekkaset saadakseen ei tarvitse tehdö yhtään ekstraa, alan normipäivä riittää. Outoa, että yksityisellä saa lomilla korvata työtunteihin verrattuna alhaisen palkan, mutta julkisella puolella se ei käy.

Pekkaset tulee, kun työpäivän pituus on 8 tuntia ja viikkotyön pituus 40 tuntia. Siitä menee se 30 minuuttia /päivä "työaikapankkiin" josta tulee se työajantasaamisvapaa, jota pekkaseksi kutsutaan.

Vierailija
34/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se riipu alasta?

Pekkaset tulee, kun työpäivän pituus on 8 tuntia ja viikkotyön pituus 40 tuntia. Siitä menee se 30 minuuttia /päivä "työaikapankkiin" josta tulee se työajantasaamisvapaa, jota pekkaseksi kutsutaan.

Myös pekkasen palkanmaksussa on kaksi vaihtoehtoa. Joko maksetaan todellisen palkan mukaan tilit, jolloin pekkasia pidettäessä niiltä tunneilta ei saa enää palkkaa tai sitten joka tilistä pidätetään se pekkasten osuus palkasta ja maksetaan ulos silloin kun pekkasia pitää.

Vierailija
35/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhanan virkaporsaat!

Vierailija
36/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on noin ensisijaisesti palkannut sinut että saa homman x hoidettua. Joten kyllähän se kuuluu työnantajalle, että oletko paikalla hoitamassa homman.

Tietenkin kuuluu, mutta minun mielestäni se ei kuulu hitusvinkulaakaan millekään ammattiliitolle. Minä kykenen itse sopimaan kunnan kanssa tämän asian.

Vierailija
37/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta ei tarvitse olla ollut saman työnantajan palveluksessa. Itse sain 15 v täyteen tänä vuonna, vaikka olen yli 20 v tehnyt eri työpaikoissa erilaista työtä, nykyisessä 3 vuotta. Ihan kaikkia töitä ei laskettu kokemuskertymään.

Niin, oma valinta. Palkka ei päätä huimaa, työ on vastuullista ja vaikuttaa suoraan asiakkaideni elämään, hyvinvointiin, toimeentuloon. Todellakin pitkät lomat kompensoi muuta ja on tarpeen. Ja tosiaan työtä painettu noin 2 kk yhteensä työttömänä oloa lukuunottamatta valmistumisesta saakka, 2 vanhempainvapaiden pätkää välissä. Alussa ei ollut kuin vajaan 4 viikon lomakertymät. 

Ei kun hakeutumaan alalle vaan jos kiinnostaa.

Käytännössä ollaan aika tarkkoja, että ne työvuodet tulevat tietynlaisista töistä eli esim. kaupan kassalla nuo 15 vuotta eivät täyty.

Olen ollut kaupungilla reilun vuoden töissä toimisto-/asiakaspalvelutehtävissä, ja aikaisemmasta työkokemuksesta sain 5 vuoden kokemuslisän, ensi vuonna nousee 10 vuoden lisään. Olen yli 40.v ja työkokemusta yli 15 vuotta kun vanhempainvapaat vähennetään. Minulla ei hyväksytty kaupan alan tai myyntineuvottelijan työkokemusta tuohon kokemuslisään, mutta taas työkaverilla hyväksyttiin pikaruokalassa työskentely..? Toinen oli saanut neuvoteltua heti 15 vuoden kokemuslisän, vaikka oli ollut eri alalla. Melko ihmeellisesti nämä lisät mielestäni lasketaan.. No, työaika on lyhyempi ja lomat on tosiaan pidemmät kuin aikaisemmin työskennellessäni yksityisellä sektorilla. Tänä kesänä oli jo 4 viikon loma, ja jäi vielä 6 päivää talvelle. Ensi keväänä on kertynyt 30 päivää eli 6 viikkoa lomaa, lauantaita ei lasketa lomapäiviksi

Vierailija
38/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kuuluu, mutta minun mielestäni se ei kuulu hitusvinkulaakaan millekään ammattiliitolle. Minä kykenen itse sopimaan kunnan kanssa tämän asian.

:D

Vierailija
39/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muistat, että ilman ammattiliittoa sulla ei edes olis koko lomarahaa. Enkä tarkoita sitä, kuulutko nyt liittoon vai et, vaan sitä että aikoinaan ammattiliitot tuon saivat aikaan.

Vierailija
40/43 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, mihin perustuvat nuo puheet valtion huonoista palkoista. Valtiolla palkat ovat palkkavertailuiden mukaan korkeammat kuin yksityisellä tai kuntasektorilla.

Mistä ne luvut otetaan? Ministeriössä joku osastopäällikkö saa isoa palkkaa, katsotaan siis hänen tulonsa ja vastaavasti unohdetaan, että kaikki muut samalla tittelillä saavat 3200 e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi