Vieläkö virkamiehillä on mahdollisuus viettää 2 kk vuodesta lomaa?
Aiemmin tämä oli mahdollista. Osa lomarahoista lomaksi jolloin sai 2 viikkoa ja 2 pv lisälomaa. Ja jos tarpeeksi virkavuosia - muistaakseni 15 vuotta valtion virassa niin kyllä onnistuu!
Kyllä on rankkaa. Eli 2 kk lomailua.
Kommentit (43)
Kyllä tuo on edelleen voimassa. Toisaalta 15 vuoden työrupeaman jälkeen bruttopalkka korkeakoulututkintoa edellyttävissä töissä on 2500 e/kk. Pitkät lomat ovat kompensaatiota siitä, että palkat ovat alhaiset, mutta senhän toki tiedätkin. Valtion pitkät lomat ovat sellaiset kuin ovat nimenomaan siksi, että niillä "paikataan" sitä, että palkat ovat alhaiset. Jos taas on esimiesasemassa, niin osa lomasta on pakko olla töissä. Ennen koronaa oma virasto nimettiinkin parhaaksi lomanviettopaikaksi.
Mutta mieti, että tuo todella edellyttää sitä, että on 15 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Moniko siihen enää pystyy?
Kyllä on mahdollista. Hyvät lomat, mutta huono palkka.
Jos ap osaa laskea, jäähän siihen vielä 10 työkuukautta vuodessa, jolloin voit pommittaa ja kuormittaa virkamiestä turhilla tietopyydöilläsi ja hidastaa tärkeämpien tehtävien hoitamista.
No ala virkamieheksi, jos olet noin katkera.
Montako aloitusta ajattelit vielä tehdä tästä aiheesta?
Lomarahoja ei noin vaan voi vaihtaa vapaaksi.
Ei ainakaan kuntapuolella.
Se on juttu joka pitää erikseen sopia kunnan ja työtekijä järjestöjen välillä sopia erikseen.
Siinä kun on sellainen probleema, että nuo alunperin keksittiin säästöiksi, että ei tarvitse maksaa työnekijöille lomarahoja, kun työntekijä ottaa ne vapaana.
Ongelma on vain siinä, että lomarahavapaille ei saa palkata sijaista, koska eihän se silloin olisi kunnalle eikä valtiolle mitään säästöä. kun pitäis maksaa se sijaisen palkka.
Siksi noita lomarahavapaita ei enää juurikaan anneta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on edelleen voimassa. Toisaalta 15 vuoden työrupeaman jälkeen bruttopalkka korkeakoulututkintoa edellyttävissä töissä on 2500 e/kk. Pitkät lomat ovat kompensaatiota siitä, että palkat ovat alhaiset, mutta senhän toki tiedätkin. Valtion pitkät lomat ovat sellaiset kuin ovat nimenomaan siksi, että niillä "paikataan" sitä, että palkat ovat alhaiset. Jos taas on esimiesasemassa, niin osa lomasta on pakko olla töissä. Ennen koronaa oma virasto nimettiinkin parhaaksi lomanviettopaikaksi.
Mutta mieti, että tuo todella edellyttää sitä, että on 15 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Moniko siihen enää pystyy?
Muuten hyvä, mutta ei tarvitse olla ollut saman työnantajan palveluksessa. Itse sain 15 v täyteen tänä vuonna, vaikka olen yli 20 v tehnyt eri työpaikoissa erilaista työtä, nykyisessä 3 vuotta. Ihan kaikkia töitä ei laskettu kokemuskertymään.
Niin, oma valinta. Palkka ei päätä huimaa, työ on vastuullista ja vaikuttaa suoraan asiakkaideni elämään, hyvinvointiin, toimeentuloon. Todellakin pitkät lomat kompensoi muuta ja on tarpeen. Ja tosiaan työtä painettu noin 2 kk yhteensä työttömänä oloa lukuunottamatta valmistumisesta saakka, 2 vanhempainvapaiden pätkää välissä. Alussa ei ollut kuin vajaan 4 viikon lomakertymät.
Ei kun hakeutumaan alalle vaan jos kiinnostaa.
Eiköhän se riipu alasta?
Minä olen epäsäännöllistä vuorotyötä tekevä työntekiä valtion yhtiössä, en siis kumminkaan virkamies. Minulla on 7 viikkoa vuosilomaa, ja sen 7. lomaviikon siis sai oltuaan kymmenen vuotta samalla työnantajalla JA vuorotöiden ansiosta.
Olen vaihtanut lomarahoja yhden lisäviikon edestä eli kaikkiaan olen kahdeksan viikkoa vuosilomalla.
Olen kumminkin ymmärtänyt, että isolla osalla muitakin kansalaisia on kuusi viikkoa vuosilomaa ja lisää saa siis vaihtamalla lomarahoja vapaaksi. Ei siis pitäisi olla tässä mitään kadehdittavaa, sinä et ap sentään joutune jouluaattona töihin tai työaikasi ei vaihtele kellon ympäri?
Ei nuo pelkästään virkamiehiä koskeneet.
Niitä sai kaikki julkisen sektorin työntekijät, mikäli niin sovittiin.
Akateemiset eivät sopineet, joten juuri nuo virkamiehet eivät niitä saaneet, mikäli kuuluivat tiettyihin noiden ammattien liittoihin.
Nehän pitää sopia liittojen välillä, ennenkuin niitä voidaan myöntää.
Ja erikseen vielä, julkisen sektorin omat säästöt, eli vältytään maksamasta lomarahoja, ja annetaaan se vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta ei tarvitse olla ollut saman työnantajan palveluksessa. Itse sain 15 v täyteen tänä vuonna, vaikka olen yli 20 v tehnyt eri työpaikoissa erilaista työtä, nykyisessä 3 vuotta. Ihan kaikkia töitä ei laskettu kokemuskertymään.
Niin, oma valinta. Palkka ei päätä huimaa, työ on vastuullista ja vaikuttaa suoraan asiakkaideni elämään, hyvinvointiin, toimeentuloon. Todellakin pitkät lomat kompensoi muuta ja on tarpeen. Ja tosiaan työtä painettu noin 2 kk yhteensä työttömänä oloa lukuunottamatta valmistumisesta saakka, 2 vanhempainvapaiden pätkää välissä. Alussa ei ollut kuin vajaan 4 viikon lomakertymät.
Ei kun hakeutumaan alalle vaan jos kiinnostaa.
Käytännössä ollaan aika tarkkoja, että ne työvuodet tulevat tietynlaisista töistä eli esim. kaupan kassalla nuo 15 vuotta eivät täyty.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se riipu alasta?
Minä olen epäsäännöllistä vuorotyötä tekevä työntekiä valtion yhtiössä, en siis kumminkaan virkamies. Minulla on 7 viikkoa vuosilomaa, ja sen 7. lomaviikon siis sai oltuaan kymmenen vuotta samalla työnantajalla JA vuorotöiden ansiosta.
Olen vaihtanut lomarahoja yhden lisäviikon edestä eli kaikkiaan olen kahdeksan viikkoa vuosilomalla.
Olen kumminkin ymmärtänyt, että isolla osalla muitakin kansalaisia on kuusi viikkoa vuosilomaa ja lisää saa siis vaihtamalla lomarahoja vapaaksi. Ei siis pitäisi olla tässä mitään kadehdittavaa, sinä et ap sentään joutune jouluaattona töihin tai työaikasi ei vaihtele kellon ympäri?
Lisäksi monella alalla on edelleen pekkaset käytössä eli omaa saa vuodessa 48 päivää, ei 38, mikä valtiolla on maksimi.
Etkö löytänyt enää eilen tekemiäsi ketjuja?
Tässä ainakin pari, ole hyvä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4242370/vielako-virkamiehilla-mahdollis…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4242180/vielako-virkamiehet-voi-viettaa…
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se riipu alasta?
Yksityisellä puolella on lomaa maksimissaan 5 viikkoa vuodessa. Ei kuutta. Hyvin harva työnantaja sallii lomarahojen vaihdon vapaaksi, eikä kaikilla edes ole lomarahoja joita vaihtaa.
Pekkasia on hyvin harvoilla, eivätkä ne ole lomapäiviä vaan käytännössä ylityövapaita. Ne saadakseen pitää tehdä joka päivä 30 minuuttia extraa.
Ei yksityisen palkat ole sen suurempia tavan tallaajalla. Mistälie moinen väärinkäsitys tullut? Yksityisellä saa painaa hommia niskalimassa.
Yksityisellä myös lauantait kuluttaa lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksityisen palkat ole sen suurempia tavan tallaajalla. Mistälie moinen väärinkäsitys tullut? Yksityisellä saa painaa hommia niskalimassa.
Yksityisen puolen työt on sentään oikeita töitä, eikä mitään perhanan käsien heiluttelua ja vastuun pallottelua.
Julkisen matalat palkat ja pitkät lomat, ei päde enää. Vanhentunutta tietoa näkyy vieläkin täällä. Ei se yksityinen maksa sen enempää. Ja töitä joutuu oikeasti tekemään palkkansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee nyt vanhentunutta tietoa julkisen puolen matalammasta palkoista. Ei ole enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Virkamiesten koulutusvaatimuksia voidaan laskea, heidän etujaan voidaan laskea. Seuraus tästä on että virkamiesten taso laskee. Haluammeko osaavia virkamiehiä….ei ilmeisesti aloittajan mielestä.
On toiminut yhtä hyvin kuin kieltolaki. On pitänyt käydä kädestä pitäen opettamassa verovirkamiehelle prosenttilaskua. Laiskoja ja osaamattomia on Suomen virkamiehet, jotka ei todellakaan pärjäis yksityisellä puolella viikkoakaan.
Virkamiesten koulutusvaatimuksia voidaan laskea, heidän etujaan voidaan laskea. Seuraus tästä on että virkamiesten taso laskee. Haluammeko osaavia virkamiehiä….ei ilmeisesti aloittajan mielestä.