Voiko tradenomi työskennellä etuuskäsittelijänä?
Otsikossa kysymys, eli voiko tradenomi työskennellä sosiaalitoimiston etuuskäsittelijänä?
Kommentit (51)
Kiitos vastauksista!
No voi itku, olisi ollut mielenkiintoinen työ. Nyt taas iski blackout että mitä lähteä opiskelemaan. Etuuskäsittely kiinnostaa, vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten auttaminen, eli myös sosiaalityö. Ehkä juuri syrjäytyneiden, alkoholistien ja narkomaanien tukitoiminta.
Osaisiko joku suositella minulle jotain työtä ja siihen vaadittavaa koulutusta?
Ap
Sairaanhoitajakoulutus, erikoistuminen päihdetyöhön?
Koittakaa nyt jo uskoa että etuuskäsittelijä EI TYÖSKENTELE!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:53"]
"Harva saa virkaa opetellakseen työn alusta alkaen."
On totta, että moni virka kulkee hyvä-veli-verkoston kautta. Näin on nimenomaan kunnilla ja valtiolla, yksityisellä puolella on vähemmän tätä käytäntöä. Sinänsä huvittavaa, koska esim. etuuskäsittelijän työ ei ole mitään ydinfyysikon hommaa. Homman oppii kyllä normaalilla perehdytyksellä. Eikä palkkakaan päätä huimaa.
[/quote]
Ei kun kyse on mielestäni siitä, että palkataan työtä jo aiemmin tehnyt, vaikka palkkatukityössä ollut, ei jotain kaveria tai sen kaveria. Sosiaalitoimistoissa pyörii vaikka mitä sivaria ja nk. tempputyöllistettyä, ja niistä parhaimmat/suosituimmat saa näytön perusteella viran, kun niitä avautuu.
Eri kunnilla on eri ohjelmat toimeentulotukityöhön ja siirtymä kunnasta toiseen on siksi vaikeaa.
Toimeentulotukea ei opi normaalilla perehdytyksellä, koska tukeen vaikuttaa niin moni asia, aina on poikkeuksen poikkeuksia. Pitäisi olla numerotarkka ja looginen, mutta samalla ymmärtää sosiaalisten näkökulmien päälle. Samassa toimistossa 20 vuotta tehneetkään eivät ole yksimielisiä yksityiskohdista.
Mitä ihmettä. Ei etuuskäsittelijän todellakaan tarvitse olla mikään tradenomi tai sosionomi! Mun kaksi kaveria on (eri) sossuissa töissä. Kumpikin on siellä ihan peruskoulupohjalta.
Vähän voi harmittaa, jos menee korkeakoulututkinnolla samaan hommaan. Eihän niiden palkkakaan ole kuin (?) jotain 2000e tai alle kk. Ihan älytöntä.
No voihan etuuskäsittelijänä toimia halutessaan vaikka kauppatieteiden tohtori!
Sairaanhoitajan työ on täysin poissuljettu pahan piikkikammoni vuoksi. Kelalla tuskin tapaa asiakkaita eikä heidän kanssaan pääse samanlaista asiakassuhdetta. Selviän myös hankalista ihmisistä, enkä säikähdä vähästä. Minulla on tällä hetkellä merkonomin paperit, valmistuin 2v sitten ja olen tehnyt lähinnä kurjanpitohommia, myyjän töitä ja miettinyt mitö haluaisin tehdä.
Lisää ehdotuksia kaipaisin!
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:08"]Mitä ihmettä. Ei etuuskäsittelijän todellakaan tarvitse olla mikään tradenomi tai sosionomi! Mun kaksi kaveria on (eri) sossuissa töissä. Kumpikin on siellä ihan peruskoulupohjalta.
Vähän voi harmittaa, jos menee korkeakoulututkinnolla samaan hommaan. Eihän niiden palkkakaan ole kuin (?) jotain 2000e tai alle kk. Ihan älytöntä.
[/quote]
Ja nämä kaverisi ovat nähtävästi työllistyneet ns. hyvinä aikoina, nykyään jäisin tällä koulutuksella pätevämpien jalkoihin.
Minä olen koulutukseltani tradenomi ja olen etuuskäsittelijä. Työilmoituksessa vaadittiin joko sosionomi tai tradenomikoulutus.
Ei kannata enää tähän satsata; toimeentulotuen laskennallinen osuus siirtyy Kelalle parin vuoden sisällä, ja Kela työllistää ensisijaisesti omaa väkeään. ATK-ohjelmat vaihtuvat myös (eri kunnissa on erilaisia ohjelmia ja Kelalla voi olla vain yksi ohjelma). Kela on ilmoittanut, ettei se tarvitse edes neljäsosaa siitä henkilöstömäärästä, joka nyt toimii etuuskäsittelijänä. Työttömyyskassat voi olla parempi ratkaisu, tai Kela?
Etuuskäsittelijäksi päädytään usein työharjoittelun, palkkatukityön tmv. kautta. Harva saa virkaa opetellakseen työn alusta alkaen.
Useimmiten ovat sosiaalialan ihmisiä.
Merkonomin tutkinto riittää etuuskäsittelijän tehtävään joissakin Kelan etuuksissa, kun taas joissakin etuuksissa toivotaan esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkintoa. Kelan etuuskäsittelijöinä on ammatillisen tutkinnon suorittaneista ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneisiin. Paljon ymmärtääkseni eri alojen maistereita ja AMK-koulutettuja etuuskäsittelijöinä.
Ei mitenkään voi. Miten helvetissä jollakin tradenomilla on mitään käsitystä tai kompetenssia näihin asioihin? Puistattaa ajatuskin. Mieluummin sosionomi.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomin tutkinto riittää etuuskäsittelijän tehtävään joissakin Kelan etuuksissa, kun taas joissakin etuuksissa toivotaan esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkintoa. Kelan etuuskäsittelijöinä on ammatillisen tutkinnon suorittaneista ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneisiin. Paljon ymmärtääkseni eri alojen maistereita ja AMK-koulutettuja etuuskäsittelijöinä.
Mihinkään etuuteen ei tarvita sote-alan tai ylempää korkeakoulututkintoa. Merkonomin tutkinto riittää. Palkkataso on heikko.
Silloin, kun harkinnan varaisuus astuu kehiin, toivoisin, että käsittelijänä on korkeakoulutuksen saanut ihminen. Tradenomeilla (anteeksi ennakkokäsitys) on joskus tapana olla aika halki poikki pinoon ja jopa julmia päätöksiä tehdessä
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään voi. Miten helvetissä jollakin tradenomilla on mitään käsitystä tai kompetenssia näihin asioihin? Puistattaa ajatuskin. Mieluummin sosionomi.
Etuuskäsittelijän työ ei vaadi todellakaan mitään tiettyä koulutusta, tradenomi sopii hommaan yhtä hyvin kuin sosionomi. Perinteisesti tehtävä on ollut merkonomien heiniä. Työhön koulutetaan ja yksi etuuskäsitteelijä käsittelee tyypillisesti yhtä tai muutamaa etuutta. Mitään ei tarvitse osata etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun harkinnan varaisuus astuu kehiin, toivoisin, että käsittelijänä on korkeakoulutuksen saanut ihminen. Tradenomeilla (anteeksi ennakkokäsitys) on joskus tapana olla aika halki poikki pinoon ja jopa julmia päätöksiä tehdessä
Etuuskäsittelijän työhön ei kuulu mitään asiantuntijatason päätöksiä tai harkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuuskäsittelijän työhön ei kuulu mitään asiantuntijatason päätöksiä tai harkintaa.
Kuuluu toisinaan, ja olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Olen tehnyt lausuntoja Kelalle, mutta etuuskäsittelijöissä on hirveästi eroja, kuka myöntää tukea lausunnon perusteella ja kuka ei. Joillakin opinnot ja todnäk kiinnostuksen kohteet perustuvat talouteen ja päätöksetkin ovat siten vain kylmää matikkaa, toisilla opiskeluissa painotetaan paljon enemmän syrjäytymisen ja sosiaalisten ongelmien sekä kokonaisvaltaisuuden vaikutusta asiakkaan elämään. Tämä ero valitettavasti näkyy Kelan päätöksissä ja siten asiakkaiden elämässä.
T. Sossu
"Harva saa virkaa opetellakseen työn alusta alkaen."
On totta, että moni virka kulkee hyvä-veli-verkoston kautta. Näin on nimenomaan kunnilla ja valtiolla, yksityisellä puolella on vähemmän tätä käytäntöä. Sinänsä huvittavaa, koska esim. etuuskäsittelijän työ ei ole mitään ydinfyysikon hommaa. Homman oppii kyllä normaalilla perehdytyksellä. Eikä palkkakaan päätä huimaa.