Korkeakouluopiskelijat ovat jaksamisensa äärirajoilla: "Korona tappaa paljon enemmän kuin tiedämmekään – se tappaa naurun, se tappaa hymyn"
https://yle.fi/uutiset/3-12030192
Eikö näitä saakelin koronarajoituksia voida ottaa jo kokonaan pois? Ne tekevät nykyään jo paljon enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Riskiryhmät ja vanhukset on jo rokotettu, joten rajoituksia ei enää tarvita! Vaikka tartuntoja tuleekin nyt paljon, niin tehohoidossa ei silti ole kuin muutama eikä koronakuolemiakaan juuri tule.
Kommentit (1091)
Kaffepulla kirjoitti:
Moni syyttää koronaa siitä, että ei viitsi opiskella tai mennä töihin. Just saying.
Oot Kaffebulla paras, järjen ääni hipsterilähiössä, vihervassariviidakossa.
kyvyttömät hikoilee. kun opetus menee yli hilseen. kannattais hakeutua vaikka amikseen. tai johonkin oppisopimushommaan., lahjakkuus voi sieltä avautua.
Kyllä on tartuntatilastojen mukaan ollut hymy korvissa opiskelijoilla koko kesän. Ja koko kansa maksaa loppulaskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että esivanhempammekaan halusivat uhrata henkensä sen puolesta, että seuraavat sukupolvet sitten elävät mahdollisimman kurjasti, koska heillä oli asiat vielä kurjemmin. Varmasti toivovat nimenomaan, että pidämme toisistamme ja maastamme mahdollisimman hyvää huolta.
Nimenomaan näin! Eli unohdetaan jo tämä korona kaikkine juonteineen ja aletaan elää elämää ihan normaalisti!
Itse en näe, että tämä olisi välttämättä "toisistamme mahdollisimman hyvää huolta pitämistä", mutta toki myös rajotukset aiheuttavat suuresti ongelmia ja pahoinvointia. Suo siellä, vetelä täällä.
No ainakin tähän mennessä ne rajoitukset ovat aiheuttaneet paljon enemmän surua ja tuhoa kuin korona.
Se on totta. Mutta ilman rajoituksia, miten paljon olisikaan korona aiheuttanut surua ja tuhoa? Katsotaan ulkomaita. Osa on onnistunut, osa ei. Osittain nämä toki riippuvat siitä, mitä arvostaa. Kiinnostaakin kysyä, mikä maa sinun mielestäsi on hoitanut hommansa hyvin?
Mun mielestä esim Uusi-Seelanti on hoitanut pandemian kohtuu hyvin. Se miten niiden tapa hoitaa pandemiaa eroaa Suomesta on se, että Uusi-Seelanti laittoi rajat tiukasti kiinni, jolloin viruksen tulo maahan saatiin pysähtymään. Tämä taas johti lopulta viruksen tukahtumiseen mikä taas mahdollisti maan sisäisen avaamisen. Suomen rajat on taas vuotaneet kuin seula, viimeisempänä esimerkkinä jalkapallon EM-kisojen turistien maahantulo ilman minkäänlaista kontrollia.
Uuden-Seelannin veto esimerkkimaaksi on taas kerran hiukan naiivia. Se kun on saari. Ei sieltä käy porukat Australiassa hoitamassa vanhuksia (Suomi --- Ruotsi) ja sen ulkomaankauppa ei perustu osin rajat ylittäviin rekkakuljetuksiin...
Rekkaliikenne muodostaa aika pienen osuuden Suomeen tulevista ihmisistä. Helsinki-Vantaan koronatoimenpiteet oli täysin naurettavia lähes koko 2020. Ihmisille kerrottiin koronasta ja suositeltiin testiä, mutta mitään valmiuksia pakkotestaukseen ei ollut. Ihmiset tulivat ja menivät ihan niin kuin niitä huvitti ja samalla tartuttivat virusta.
Uudessa-Seelannissa oli pakko karanteeni maahan saavuttaessa
Pakkokaranteeni. Yhdyssana on todellakin yhdyssana.
Tai sitten näin, pakollinen karanteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää näitä nuorten ongelmia. Jos koulun käynnin tuoma ryhti on se, jota he tarvitsevat elämäänsä, miten he pärjäävät valmistumisen jälkeen? Yliopistossa on tälläkin hetkellä paljon aloja, joilla ei ole yhteisyyttä vaan opintoja suoritetaan omassa tahdissa tenttien ja esseitä kirjoitellen. Voihan se olla uuvuttavaa, jollei ala itsessään motivoi, mutta eikö näillä opiskelijoilla ole muuta elämää: ystäviä ennen yliopistoa, vanhempia, isovanhempia, kummeja, serkkuja, naapureita, työkavereita, tuttuja, tutun tuttuja? Haluaisin ihan oikeasti ymmärtää, mistä nämä koetut ongelmat johtuvat.
Hemmoteltuja nössöjä. Toisaalta, korona on keksitty juttu kansalaisvapauksien rajoittamiseksi ja vihervasemmistol.aisen vallankaappauksen mahdollistamiseksi eun ja yk:n vaatimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret nyt itse kehittelemään, miten yhteisöllisyyttä voisi lisätä! Kun ei valmis kelpaa.
Meidän oppilaitoksen erityisesti opiskelijoille järjestettyihin HYVINVOINNIN ja VAPAA-AJAN etätilaisuuksiin osallistui maks 5 opiskelijaa! Samaan aikaan surraan, kun mitään ei ole koska korona, ja jättäydytään itse ulkopuolelle.
Tämä on niin totta. Koko viime vuoden oli jos jotain kamppanjaa ja tsemppausta opiskelijoiden jaksamisen puolesta yksinäisyyttä ja uupumusta vastaan, mutta kun ei ketään kiinnostanut.
Ois pitäny olla viinaa (ehkä huumeitakin) ja festareita. Opiskeija hoitaa mielenterveyttään ja henkistä hyvinvointia ensisijaisesti ihan muulla kuin liikunnalla ja terveellisellä ruualla.
Hui, kauhistus! Venäläiset häätivät isoäitini kodistaan kaksi kertaa, välirauhan aikana sai palata - turhaan. Sodasta seonnut mies pakotti karkaamaan mitään ilmoittamataa vieraalle paikkakunnalle.
Omaa kotiaan vurotyöläisenä lyhentääkseen on pitänyt ottaa alivuokralaisia, joissa ollut mielisairaalasta sekä vankilasta karanneita.
Isä syntyi kultalusikka suussansa, muttei kyennyt jatkamaan toisen polven yrittäjänä. Ollessani kuuden vanha otti eron äidistäni ja tuhlasi miljoonansa nopeisiin autoihin ja uusiin vaimoihin.
Äitini toisen miehen yritys kaatui laajentaessaan lama-Suomessa ja heiltä pankki pakko myi kiinteistöt ja kalustot alta.
Nyt tämä hallitus rajoituksineen syöksi oman yritykseni ahdinkoon ja kaukaa viisaana, kiinteistö on jo myyty, mutta kokonaisvelkataakka ylittää jo varallisuuden ja tällä kertaa kodiatani minua ei ajanut vieras valtio, eikä liioin kapitalismi, vaan sosialismi ja hysterian lietsonta, niin valtion kuin mediankin toimesta. Kollegoita on mennyt aina junan allekin.
Millä tavoin etäopiskelu tai etätyöskentely käy päänupin päälle, sitä en jaksa ymmärtää? Heikko täytyy luonteen olla!
Vierailija kirjoitti:
Jos taas kiistelyn sijaan tunnustettaisiin, että osa meistä on vahvempia ja osa heikompia. Osa pärjää rajoitusten kanssa paremmin kuin toiset. Läheisten tukea ja turvaa jokainen tarvitsee, joko henkisesti, fyysisesti tai materiaalisesti. Toiset enemmän toiset vähemmän.
Ihan niin kuin Suomen alkoholipolitiikassa: asiat pitää hoitaa heikkopäisimpien ehdoilla. Siksi viinaa ei voi myydä kaupoissa eikä etäopiskelua voi jatkaa, vaikka se olisi tässä tilanteessa kaikille turvallisinta.
Eikö oo nykynuorille hyvä kun ei tarvii tehdä mitään muuta kuin hengailla himassa. Ei opiskella eikä tehdä työtä. Korona avasi tähän hyvän mahdollisuuden. Nuoret kun haluavat et töissä on kivaa vaan kun ei aina ole.
Kyllä se ärsyttää meitä muitakin opiskelijoita.
Koulut on kuitenkin auki. Ei muuta kuin sinne opiskelemaan ja hymyilemään.
Vierailija kirjoitti:
Itse oisin ollut hyvilläni jos oma AMK olisi ollut etänä.
Joo. Olen korkeakouluopiskelija juuri nyt, ja minulle etäopiskelu sopii paremmin kuin hyvin. Kotona on helpompi keskittyä kuin lähiopetuksessa.
Helikopterivanhempien jälkikasvujen vaivoja.
Kun tulee vastoinkäymisiä (?), seuraa romahdus.
Jopa vauvat hymyilevät vähemmän. Kiitos maskit ja eristykset...
Itse olisin huolissani niiden puolesta, joilla on pieniä lapsia, vanhat vanhemmat, etätyöt ja muut harmit siihen päälle.
Heillä tässä luulisi mielenterveyden olevan lujilla, ei nuorten opiskelijoiden.
Työelämä se vasta sitten paineensietokyvyn mittaa, ei railakas opiskelijaelämä!
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin huolissani niiden puolesta, joilla on pieniä lapsia, vanhat vanhemmat, etätyöt ja muut harmit siihen päälle.
Heillä tässä luulisi mielenterveyden olevan lujilla, ei nuorten opiskelijoiden.
Työelämä se vasta sitten paineensietokyvyn mittaa, ei railakas opiskelijaelämä!
Kuvasit elämäntilannettani. Loputonta kiirettä ja stressiä. Etäopiskelua lisätty nyt onneksi
Mitenkä meinasit selvityä työelämässä, jossa jatkossa tehdään paljon etätöitä. Opiskeluvaihe on helppoa verrattuna varsinaiseen työelämään.
Etänä on paras.
Mukava ja rento systeemi.
Etätyö myös tuottaa paremmin.
Win win tilanne siis.
Tai paremminkin win win win eli voittajia on sekä firma, tekijä että luonto!
Etätyö on sataan vuoteen paras keksintö työelämässä.
Kansalaiset! Ei luovuta nyt etätyöstä.
Minun vaatimukseni on jatkossa etätyö!
toivottavasti ei tulee enään rajoituksia, käsidesi ja naamiot FFP2
Ainahan niillä jotka ovat kaiken tottuneet saamaan valmiina on vaikeinta kun joutuukin myös itse yrittämään.