Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikomishoidon läpikäyneet tai hammaslääkärit hoi!

Vierailija
04.08.2014 |

Mun monen vuoden tuskallinen oikomishoito loppui ollessani yläasteella. Ehkä 15 -vuotiaana (?), on siis ollut kaikki härpäkkeet kuminauhoista yörautoihin suussa ja hampaita kiskottu pois. Enivei; toiseksi viimeisellä oikomishoitokerralla mulle sanottiin että EI tarvitse pitää sellaista rautalanka/kitalakihärpäkettä suussa enää öisin. En totellut vaan pidin sitä kuitenkin ja viimeisellä kerralla kun menin oikojalle, kys.lääkäri kysyi olenko pitänyt kojetta suussa ja vastattuani myöntävästi silminnähden vihaisena sanoi että "enkö mä sanonut ettei sitä tartte enää pitää!!" ja voi mitä häpeää tunsin, kun olin vastoin ohjeita tehnyt... No, uskoin lääkäriä ja lopetin kojeen käytön.

Lopputulos; 21-vuotiaana uudestaan oikomishoitoon (olisin mennyt aikaisemmin mutta tulin raskaaksi eikä työt antaneet periksi lääkärikäyntejä) ja kustannusarvio 1500e. Selvisin 670e:lla, koska lopetin hoidon heti kun olin tyytyväinen. Kotihoidon tuesta ei paljoa maksella hirveitä summia... Nyt on myös ylhäällä ns.rautalanka joka pitää hampaita paikoillaan. Alhaalla on ollut alkuperäisen hoidon lopusta.

Teen ilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Palautetta olen laittanut jo ja vastauksen saanut. Hammaslääkäri vuosien takaa on minuun yhteydessä, kunhan hoitohistoria on käyty läpi. Varmaan haluaa selittää p*skaa. En halua vastata koko tyypille... Äh. Muilla vastaavaa kokemusta ja miten hommat eteni? Kellään hampaat pysyneet paikoillaan hoidon jälkeen ilman rautalankaa tms?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylähampaat pysyneet mutta alahampaat eivät todellakaan.. Nyyh.

Vierailija
2/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylähampaat pysyneet mutta alahampaat eivät todellakaan.. Nyyh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä,ylä, että alahampaat meni hoidon jälkeen vinksinvonksin alta vuodessa. Olin oikomishoidossa 6 vuotta. Aika turhaa sitä kidutusta tehtiin.'

Vierailija
4/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan.7 luokalla kaikki pois ja nyt hampaat vääntyny sikin sokin :( t. 25 v

Vierailija
5/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:47"]Ei mulla ainakaan.7 luokalla kaikki pois ja nyt hampaat vääntyny sikin sokin :( t. 25 v

[/quote] siis vääntyi jo vuosia sitten

Vierailija
6/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuuluu pitää suussa yöllä loppuikä, ei joka yö, mutta ainakin kerran viikossa, muuten palautuu ennalleen. Mulle nimenomaan hammaslääkäri oikomisessa niin sanoi, hampailla kun on muisti  :)

Poika ei pitänyt ja nyt hampaat palanneet ennalleen, en maksa uutta oikomista.

Vierailija
7/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tiedän että hampailla on muisti ja että herkästi lähtevät vaeltamaan. Luin jostain että jos on tarpeeksi pitkään raudat suussa niin hampaat luutuu haluttuun asentoon. En tiedä onko totta. Ihmetyttää vaan miten tää hammaslääkäri on voinut olla niin ammattitaidoton. Kuulemma ERIKOISlääkäri, palautteen vastauksen mukaan. Erikois my ass.

Vierailija
8/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana alitettiin ja lopetettiin, kun olin 15.

Hyvin on pysynyt. Mulla on kans ollu vaikka mitä härpäkettä ja hampaita revitty irti.

Ikää tällä hetkellä 23. En edes tiennyt, että hampaat voivat palautua :O

Vierailija
9/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hampaita hoidettiin koko peruskouluikä oikoen. Tai siinä 10-12vuotiaana raudat oli poissa suun alueen leikkauksen takia, sinä aikana palautu purenta samaan pisteeseen josta ennen leikkausta oltiin lähdetty. Mulla oli huuli-ienhalkion vuoksi siis paha eturistipurenta, vasen yläetuhammas kokonaan alahampaiden takana vinossa kun muut nätisti oikeessa purennassa alahampaiden edessä :P

Noh lukion ekalla oltiin vihdoin saatu tulos: suora purenta. Sain retentiokaren eli tommosen metallilangan joka on kii hampaissani niiden takana. Sen avulla hampaat on kyl pysyneet paikallaan, mut tiedän et ilman sitä lähtis heti kyl vaeltaan. Alahampaista yks on ajankuluessa menny vinoon joka ei oikomishoitojen aikaan viel vino ollu. Ei se mua haittaa, enää en oikomiseen suostu :D
Viimeks kyl hammaslääkäri käski varaileen ajan tonne HuSuKeen jossa mua hoidettiin että vaihtaisivat ton suussani olevan retentiokaaren. On kuulemma hiukan ajan kuluessa jo irronnut ja riski et alle tulis reikiä... kun sais aikaseks, yh xP Nyt ikää siis 23v ja viimeks oikojalla olin siin joskus 16vuotiaana.

Mut mulle ainakin on alusta asti tehty selväks et aina loppuikäni tulee oleen toi retentiokaari suussa, ohut metallilankahan se vaan on joka menee kulmurista toiseen kulmuriin ja tukee jokahammasta vasten ni pysyy oiottu hammas paikallaan. Ei häiritse elämää lainkaan. Tosin uusia tosiaan pitäs aika ajoin, hupsis...

Vierailija
10/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua neuvottiin väärin, jos saat korvaukset niin hyvä

Vierailija
11/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 9-11 vuotiaana alkoi ja loppui oikomishoito, ylähampaitteni taakse jätettiin rautalanka ja suorassa ovat pysyneet ainakin tähän asti. olen 19 v

Vierailija
12/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmone silikooninen hammaskoje... ;)

Vierailija
13/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oikomishoitoa yläasteen lopulta lukion loppuun. Tykkäsin :) mulla on kitalaessa proteesi joka yö ja rautalanka alahampaiden sisäpuolella elämän loppuun asti.

Vierailija
14/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään vierhettä tapahtunu. Ei niitä rautoja saa pitää enää kun hampaat on halutussa asennossa, muuten ne liikkuu yli vääriin paikkoihin. Ja valitettavasti hampaiden vinous johtuu monsti siitä että painaa hampaita esim. kielellä, jolloin ne vääntyy, ellei opettele pitämään kieltään eri tavalla.

Meidän tyttären hampaat oiottiin, mutta virheasento palautui kun hoitolopetettiin, ainoa toimiva konsti olisi ollut pienentää kieltä.

Vierailija
15/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 18:02"]

Mäkin tiedän että hampailla on muisti ja että herkästi lähtevät vaeltamaan. Luin jostain että jos on tarpeeksi pitkään raudat suussa niin hampaat luutuu haluttuun asentoon. En tiedä onko totta. Ihmetyttää vaan miten tää hammaslääkäri on voinut olla niin ammattitaidoton. Kuulemma ERIKOISlääkäri, palautteen vastauksen mukaan. Erikois my ass.

[/quote]No se hoito pitäisi onnistua tekemään juuri oikealla hetkellä, eli niin että saadaan hampaat kohdiilleen juuri siihen kun luu kovenee vanhetessa. Sitä ikää kun ei vaan pysty varmuudella arvaamaan, joillakin se ikä on 16 vuotta ja toisilla 22.

Vierailija
16/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä ihan jokapaikassa, jossa oikomishoitoa lapsille tehdään, se retentiokaari PITÄÄ jättää alahampaisiin ja myös ylähampaisiin sitä suositaan pysyväksi, riippuen siitä, minkälainen purentavirhe onollut.

Varsinkin alaetuampaat, oli oikomishoitoa tai ei, ihmisen ikääntyessä ahtautuvat- eikä syytä tiedetä- ne vaan ahtautuu. Tämä koskee siis kaikkia ihmisiä. Ylähampaat eivät niinkään enää ahtaudu, mutta silti pysyvää retentiokaarta usein käytetään, koska nekin voi lähteä palautumaan, varsinkin, jos retentiolevyä ei ole pidetty tarpeeksi pitkään.

Valitettavasti silloin, kun minullekin oikomishoitoa tehtiin 90-luvulla, ei moisista puhuttu- eikä retentiokaaria laitettu. En siis tiedä, onko potilasvahinkojuttu,vai mikä lie, koska en tiedä, missä vaiheessa retentiokaari etc.alahampaissa on tullut käytännöksi.

Ehkä hygienian takia sitä ei kaikki silloin suosineet, hammasvälien puhdistus kun on siten hankalampaa ja hamaskiveä kertyy entistäkin helpommin.

Ei siis edelleenkään ole pakollinen ja kun kaari lähtee irti, ei sitä takaisin tarvitse laittaa välttämättä, ellei itse halua.

Vierailija
17/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, samoin 15-vuotiaana pääsin eroon kitalakeen asetettavasta kojeesta. Ei mennyt useaa vuotta kun etuhampaat ylhäältä menivät sitten ristiin. Alahampaiden taakse jätettiin se rautalanka, joten ne ovat tietenkin suorana pysyneet. En suostu poistattamaan sitä ikinä. Ottaa päähän kuitenkin kun purentavikaa minulla ei nyt noiden ylähampaidenkaan takia ole, joten omasta pussista pitää pulittaa jos tämän "esteettisen vian" (=helvetin rumat ja vinot hampaat) haluan korjauttaa. Ei ihan opiskelijan tuloista maksella, hinta-arvio oli 2000e, kiinteät raudat 1-2 vuotta :'( Olisin mieluusti pitänyt tuota kitalakihärpäkettä suussani vaikka koko loppuelämän ajan joka ikinen yö kuin ottanut nämä vinot hampaat, eikä tuo parin tonnin hoitokaan houkuta vaikka siihen varmaan sitten päädynkin kunahn joskus kunnon töitä saan... (jos saan)

Vierailija
18/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallinen oikomishoito 11-15 v, pahan alipurennan vuoksi. Purentavirhe korjaantui selvästi ja varsinainen hoito lopetettiin yläasteella. Alahampaiden taakse jätettiin metallikaari, joka poistettiin ehkä 22 v. Nyt 27 ja harmittaa kun siinä sivussa oiotut etuhampaat ovat lähteneet kääntymään pois säännöllisestä rivistä.

Vierailija
19/19 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat mun kieli on aiheuttanut sen että hampaat lähti vaeltamaan! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän