Synnyttämään toiselle paikkakunnalle?
Onko kenelläkään kokemusta kuinka helposti pääsee synnyttämään toiselle paikkakunnalle? Tilanne on se että asumme uudella paikkakunnalla eikä täällä ole tuttuja joita voisi pyytää lapsenvahdiksi isommille lapsille. Jos menisimme toisen sairaanhoitopiirin sairaalaan synnyttämään (15min pitempi ajomatka) hoitopaikka vaihtoehtoja olisi reilusti.
Mitenkäs mahtavat suhtautua jos synnytys käynnistyy tuolla toisella paikkakunnalla ja sitten vain ilmestyisin synnärille? Tämä on täysin mahdollista koska lähes koko suku ja kaikki kaverit asuvat siellä niin siellä myös tulee vietettyä huomattavasti aikaa. Enkä uskaltaisi välttämättä lähteä ajelemaan tunnin ajomatkaa omalle synnärille kun edellinenkin tuli 4 tunnissa.
Kommentit (5)
Synnytyssairaalan voi nykyään valita, joten ei pitäisi olla mitään estettä. Ilmoittaisin kyllä etukäteen että olen tulossa sinne minne sitten aiotkin, että on kaikki tiedot siellä sinusta valmiina ja pääset sinne synnytystapa-arvioon.
Ja tämä on ilmeisesti ihan uusi muutos, joten vielä pari vuotta sitten on voinut olla että ei ole onnistunut. Meillä on neuvolan seinässä tästä lappu että saa nykyään itse päättää missä synnyttää.
eli oma kunta ei anna maksusitoumusta vaan maksat suhteessa aika ison maksun itse.
Minulla vuosia sitten sellainen omakokemus, että olin synnyttänyt Kätilöopistolla jo neljä lasta. Synnytykset olivat kivuliata mutta silloin ei vielä kivunlievitystä annettu, vaikka kunka vaati. Naistenklinikalla tiesin että paremminkin sai.
Muutimme maalle ja uusi synnytys edessä 6½ vuotta edellisestä..
Täällä minun alueeni aika isossa sairaalassa olin riskiisynnytäjänä useinkin kontrolleissa ja näinä aikoina tiesin kivunlievityksen yleistymisestä.
Mietinkin että jos tarvitsisin lievitystä niin toki kysyisin, koska olisi mukava synnyttää vihdoin pienemmillä kivuilla...
Kysyinkin lääkäriltäni että jos tarvitsisin, niin saisnkohan jotain synnytyskipuun. Tulipa vastaus lääkäriltä -Ette te mitään tarvitse, teillä menee jo rutiinilla kun on noin mones synnytys.
Olin tietty pettynyt tippa silmässä sillä tiesin kuinka sisareltani edellisessä kuussa oli jo Naistenklinikan aulassa kysytty mitä toiveita on kivunlievityksen suhteen hänen mentyään synnyttämään...minä vaan en saisi.
Pettyneenä kotona alkoi synnytys ahdistaa, vaikka olenkin ollut valmis kestämään kaikki kunhan vaan saan haluamani lapset ja terveinä. Mutta jos
kerran on mahdollisuus, mietin vain.
Koska tunsin Kätilöopiston ylilääkärin, sai jokin ihme minut sitten kirjoittamaan hänelle huolestani.
Hän ystävällisesti soitti kertoen että saisin heillä kaikki mitä tarvitsisin jos siltä tuntuisi. Omalta kunnalta pitää saada maksusitoumus ja näin on OK.
Oman kuntamme päätös lähteä Kätilöopistolle synnyttämäään kunnallisella maksulla oli kielteinen. Perusteluna oli että mieheni tulot olivat sen ja sen suuruiset että pitäisi itse maksaa jos menee.
Eikö laskelmissa otettu huomioon perheen koko sillä vaikka mies tienaa suht hyvin, on menotkin isot usealapsisessa perheessä. Ja tulot ovat virkamiehen luokkaa. Emme "raaskineet" laittaa rahaa ns. yksityispotilaan maksuun.
Näin sitten minun kohdaltani jäi menemättä Kätilöopistolle jossa luvattiin lievitystä kipuihin. Synnnyttämään sitten sinne jossa lääkäri ei halunut kuunnella minua vaan oli olettamuksen takana; rutiinilla syntyy eikä mitään siksi tarvitse.
Olipa pelottavaa lähteä synnyttämään paikkaan jossa olin saanut kylmää kyytiä.
Mutta siis pääsee muualle jos itse maksaa aika ison summan.
sielläkään, mutta jos katsoo et on vielä aikaa mennä omaan niin lähettävät kyllä sinne. itselleni syntynyt vieraassa sairaalassa laps hätäsectiolla kun oli jo oma henkikin vaarassa niin hoidettiin kyllä.
Vain aivan hätätilanteessa hoitavat synnytyksen vieraan paikkakunnan sairaalassa.
Selvittelin itse tätä vähän vastaavassa tilanteessa muutama vuosi sitten.