IMUKUPPI synnytykseen joutuneet...?
Haluaisitteko/pystyisitteko jakaan synnytyskertomustanne tässä ketjussa? Missä vaiheessa imukuppiin päädyttiin? Miltä se tuntui? Minkä kokoinen imukuppi oli? Miten se tarkalleen ottaen "toimii"? Ennen kuin imukuppi otetaan käyttöön, tehdäänkö kaikki muu voitava, esimerkiksi välilihan leikkaus?
Itselläni pahin pelko on joutua synnytyksessä imukupin käyttöön :( Haluan toki synnyttää alakautta, vaikka synnytys pelottaa :( Eniten pelkään juuri tuota, että joudutaan ottamaan imukuppi käyttöön.
Kommentit (64)
Mulla otettiin imukuppi käyttöön tunnin ponnistamisen jälkeen, koska vauvan sydänäänet hidastuivat niin paljon. Kyseessä on sydänlapsi (oli siis tiedossa jo synnytysvaiheessa), joten kätilö ja lääkäri eivät ottaneet riskejä. Imukupilla yritettiin vetää neljä kertaa, mutta ekan vedon jälkeen vauva ei enää seurannut. Muistaakseni imukupin laitto tuntui, mutta ei mitenkään erityisen kivuliaasti (verrattuna cytotecilla käynnistettyihin supistuksiin). Jalkoja ei mulla sidottu mihinkään eikä myöskään tehty epparia ja kyseessä siis ensimmäinen lapsi. Lopulta tosin päädyttiin kiireelliseen sektioon ja sen aikana huomattiin, että minulla oli etinen istukka, joten vauva ei olisi missään tapauksessa voinut syntyä alateitse. Kaikesta huolimatta synnytyksestä ei jäänyt mitään traumoja ja olen edelleen kiitollinen henkilökunnan ammattitaidosta ja tilanteen tasalla olemisesta. :)
Kuinka ultrassa ei huomattu väärää istukan paikkaa?
En tiedä miten tänne eksyin, mutta näitä lukiessa tuli mieleen oma historia. Minulle on lapsena kerrottu, että mursin solisluuni synnytyksessä. Nyt vasta hokasin, että varmaan imukuppia käytetty ja revitty rivakasti. Minkähänlaiset vauriot äidille tulee, jos ruhjotaan niin että lapsen luita murtuu. Kuopukseksi jäänyt pikkuveljeni syntyi varmuudella imukupilla, ja hänen nerologiset ongelmansa todennäköisesti siitä aiheutunut. Kyselisin äidiltä näitä, mutta en voi. Olin 7 vuotias, kun hän oli neljättä ja viimeistä kertaa raskaana. Laskettuun aikaa pari viikoa kun joutui onnettomuuteen. Yrittivät hätäsektiolla lapsen pelastaa. Laittoivat sitten lapsen takaisin sisään että säästettiin hautajaiskuluissa. Juttujen mukaan pikkusiskoni sai hätäkasteen, mutta kivessä on vain äidin nimi.
Mulla eka lapsi autettiin imukupilla, koska vauvan sydänäänet heikkenivät rajusti. Siinä kaikissa tuskissani en olisi edes huomannut mitään imukuppia ellei siitä olisi erikseen sanottu. Ja väliliha leikattiin (pelkäsin tätä etukäteen todella paljon), mutta siitäkin luin vasta jälkeenpäin synnytyskertomuksesta. Mulla ainakin tuskat ovat olleet niin kovat nimenomaan ponnistusvaiheissa, että en tuollaisia asioita ole edes huomannut. Toka ja kolmas ovat syntyneet vauhdilla eikä ole tarvinnut leikata välilihaa tai käyttää imukuppia.