Yrittäkää saada mut rauhoittumaan! Pelkään että 1,5-vuotiaallani on diabetes.
Lapsen pissamäärät ovat valtavat sekä päivällä että yöllä. Aion huomenna heti aamulla varata aikaa sokerien mittaukseen mutta nyt tein ehkä virheen ja luin netin keskustelupalstoja. Tämän jälkeen olen aivan varma että huomenna elämä muuttuu ja olen aivan pois tolaltani, vatsastakin kouraisee. Olen yh joten ei ole ketään kenelle panikoida, siksi täällä..
Kommentit (16)
Helteetkin voi vaikuttaa, jos juo paljon.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:22"]
Ei ole laihtunut vaikka onkin aina syönyt vähän. Ei ole passiivinen eikä niin väsynytkään.
[/quote]
Diabeteksen kolme keskeistä oiretta: Janottaa, kusettaa, väsyttää. Koko ajan. Ei siis natsaa jos ei väsytä. Helteillä pitääkin janottaa.
Mutta eikö helteellä myös väsytä? En tiedä etsimälläkö etsin merkkejä nyt.. Lapsi kyllä jatkuvasti touhuaa, väsymykseksi ei varmaan lasketa jos on istunut jonkin aikaa vaunuissa ja vähän haukotuttaa..
Henki saattaa haista asetonilta (kynsilakanpuhdistusaine) mikäli on diabetesta. Pissattaa, väsynyt etc. Toki kannattaa viedä neuvolaan ja kysyä neuvoa ja vaikkapa kokeita, joissa asia selviää ja saat vastauksen epäilyihisi.
Yllä tulikin nuo tavallisimmat oireet, mutta kannattaa kyllä käydä mittauttamassa sokerit jos epäilyttää. Laihtumisen huomaa yleensä vasta kun vs ollut pidempään koholla. Jos dm päästään toteamaan jo varhaisessa vaiheessa, voi oireina olla vain runsas juominen ja sitä kautta suurentuneet virtsamäärät. Mutta ne voivat toki myös johtua helteestäkin. Suosittelen siis mittauttamista ta:lla.
Tuskin mitään, nythän on kuumaa ja oot antanut varmaan vettä normaalia enemmän. tietenkin kannattaa tarkistuttaa koska oot huolissasi
1-tyypin diabetes puhkesi ja oireili näin: aluksi lapsen iho muuttui kuivaksi ja tulehtui käsistä. En pitänyt sitä outona, koska oli talvi ja iho rohtuu helposti.
Lopulta 4 päivän aikana muuttui hirvittävän ärtyneeksi, pyysi loputtomiin vettä tyyliin 2dl per tunti. Joi ja joi ja joi ihan valtavia määriä. Eron kyllä huomasi tavalliseen touhujanoon. Ihan viimeiseksi 4:nnen päivän iltana tuli pissavahinko sänkyyn, jota ei ollut ollut koskaan. Oireet pahenivat siis alle viikossa ihan hurjasti ja sitten oltiinkin jo päivystyksessä, koska osasin epäillä asiaa.
Lapsen veriarvot eivät silti olleet kauheasti keturallaan. Hän pääsi hoidon piiriin nopeasti. Sairaalassa olimme 4vrk.
no todennäköisesti se ei ole diabetes
mene aamulla heti neuvolaan/päivystykseen, pikaverikoe sormenpäästä tai pissanäyte tekee asian selväksi. Voit ottaa pissaan purkkiin kotonakin valmiiksi potan avulla, ei tartte olla erityisen puhdas pissa.
T:lastenlääkäri
Onko laihtunut, väsynyt, passiivinen? Oma lapseni sairastui 1v 11kk ikäisenä ja yölläkin lorisi pissat vaipasta huolimatta lattialle, oli väsynyt, laiha, tukka oli ohutta...
Nyt jo 8v reipas tyttö! :)
En ole huomannut oudon hajuista hengitystä.. Olen juottanut paljon helteiden takia. Lapsi on myös juuri oppinut sanomaan "vettä", ja toistelee tietysti muutenkin aina mielellään uusia sanoja..
ap
Onko väsynyt, kiukkuinen, nälkäinen , janoinen? Voi hyvin johtua kuumuudesta jos juo paljon. Juoko öisin? Kauanko on jatkunut?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:19"]En ole huomannut oudon hajuista hengitystä.. Olen juottanut paljon helteiden takia. Lapsi on myös juuri oppinut sanomaan "vettä", ja toistelee tietysti muutenkin aina mielellään uusia sanoja..
ap
[/quote] Johtuu sitten varmaankin runsaasta juomisesta. Älä stressaa liikaa. Jos pissaaminen on ainut oire niin tuskin on diabetes.
Ei ole laihtunut vaikka onkin aina syönyt vähän. Ei ole passiivinen eikä niin väsynytkään.
Varmaan sit vaan johtuu juomisesta:-) Älä hätäile! Mut käy silti aamulla ottamassa se verensokeri niin saat varmuuden asiasta:-)
Haluat siis rauhoittua? Mene röökille. Jos et polta, niin aloita.
Tuoksuuko hengitys oudolta? Onko janoinen?