Kokemuksia eläinsuojeluilmoituksista? Siis itse tehdyistä
Ilmoititko eläinsuojeluvalvojalle vai valvontaeläinlääkärille? Miten ilmoituksen vastaanottaja suhtautui asiaan?
Kommentit (19)
Ap..oletko itse siis aikeissa tehdä ilmotuksen? mikä siinä mietityttää? Minkälainen tapaus kyseessä?
En ole aikeissa tehdä ilmoitusta. Tein kerran ja ell totesi että ko. tilalla on huono maine "koska ihmiset ovat kateellisia". Siis ite tein ilmoituksen ihan omiin havaintoihini pohjautuen, en tosiaan minkään kuulopuheiden perusteella, erehdyin vaan ilmoitusta tehdessä mainitsemaan että vaikuttaa olevan paikkakunnalla ihmisten tiedossa ettei siellä ole asiat ihan hyvin.
Siksi tein aloituksen kun olis kiinnostanut onko muilla kokemuksia vähättelevästä suhtautumisesta.
ap
Tiedän tapauksen jossa erään perheen koirista oli tehty ilmoitus, sillä koirat oli pihalla paukkupakkasissa, sekä turkit huopaantuneet ja likaiset. Myöhemmin kuulin kuulopuheita, että valvontaeläinlääkärin mielestä kyseisessä paikassa ei ollut moitittavaa.
Järjetöntä!!!!
Olen joutunut pari kertaa tekemään ilmoituksen naapurin lemmikeistä edellisessä taloyhtiössä asuessani. Silloinen naapurini oli vähän sellainen maailmanpelajastaja-tapaus, joka otti eläimiä luokseen, vaikka ei opiskellut tai käynyt töissä.
Molemmilla kerroilla on otettu ilmoitus vakavasti, ja eläinsuojeluvalvoja(t) ovat käyneet tarkastamassa tilanteen. Itse olen siis tehnyt ilmoitukset sähköpostitse.
^6/6, mitä konkreettisia toimia tuossa paikassa sitten tehtiin? Eli miten olot parani?
Aion tehdä ilmoituksen lähiaikoina, kunhan saan selvitettyä hieman lisää siitä kaltoinkohtelusta. Olen jo alustavasti puhunut kaupungin es-eläinlääkärin kanssa. En sitten tiedä, saavatko viranomaiset paljoa aikaan. Ko. eläimen kunto pitäisi kuitenkin tarkistaa ja parempi kun otettaisiin huostaan kokonaan. Tässä vaiheessa en mene yksityiskohtiin, voin tulla kertomaan sitten kun asia on edennyt.
Osalle eläimistä hankittiin uusi koti -- eli naapuri piti eläimiä vain sen verran kuin kykeni huolehtimaan. Omistaja myös hankki lisää hoitotarvikkeita (esim. punkkipihdit). Koiran päivittäinen haukkuminen ja metelöinti väheni kouluttamisella ja omistaja myös lopetti koiransa tukistamisen (rangaistuskeino?).
- 6
Olen erään eläinkaupan eläintenpidosta soittanut eläinsuojeluvalvojalle. Hän teki ilmoituksen paikasta kunnaneläinlääkärille, ja tilat ja olot paranivat. Eläinsuojeluvalvojahan ei ole viranomainen, vaan eläinsuojelyhdistyksen vapaaehtoinen, eikö nekin ole nykyään nimeltään eläinsuojeluneuvojia. Jos haluaa asioida suoraan viranomaisen kanssa, yhteys poliisiin tai kunnaneläinlääkäriin. Jos kunnaneläinlääkäri vähättelee, ilmoitusta AVIin läänineläinlääkärille.
Nykyään kun on eläinalan töissä, tulee nähtyä tapauksia enemmän, yleensä ilmoitetaan suoraan poliisille näistä. Valitettavasti eläinsuojelulaki on hyvin väljä ja rangaistukset pieniä. Aina ei viranomainen voi tehdä mitään, kun lain kirjain täyttyy, vaikka eläin ei selvästi voi hyvin. Joskus näissä tapauksissa se viranomaisen yhteydenotto kuitenkin parantaa tilannetta, saa eläimen omistajan ajattelemaan asiaa... Liian monta tapausta oon nähnyt, jossa on kyse vain eläimen omistajan tietämättömyydestä. Eläimiä otetaan ja pidetään ilman mitään opiskelua aiheesta etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:55"]
Osalle eläimistä hankittiin uusi koti -- eli naapuri piti eläimiä vain sen verran kuin kykeni huolehtimaan. Omistaja myös hankki lisää hoitotarvikkeita (esim. punkkipihdit). Koiran päivittäinen haukkuminen ja metelöinti väheni kouluttamisella ja omistaja myös lopetti koiransa tukistamisen (rangaistuskeino?).
- 6
[/quote]
Vallan sinullekin tarkastaja raportoi uudistuksista vai olitko naapurissa paikan päällä katsomassa?
Viesti 8
Avaatko sen verran tilannetta, että onko kyseessä tuttavasi vai naapurisi eläin vai kuinka olet kiinnittänyt huomiota kaltoinkohteluun? Oletko huomauttanut kyseiselle ihmisellä asiasta?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:28"]
Viesti 8
Avaatko sen verran tilannetta, että onko kyseessä tuttavasi vai naapurisi eläin vai kuinka olet kiinnittänyt huomiota kaltoinkohteluun? Oletko huomauttanut kyseiselle ihmisellä asiasta?
[/quote]
Naapuri, jonka nimeä en (vielä) tiedä. Itse kertoi silmät kirkkaina erään ihan kauhean jutun. Sanoin kyllä mitä ajattelin, mutta hän vain vähätteli. Eläin vammautui.
Et siis ole itse nähnyt kyseistä eläintä, vaan kuullut vain tuon kertomansa?
Mietin kyllä tuota,että kuinka tuollainen aihe on sitten edes tullut puheeksi. Vai eikö naapuri tosiaan pitänyt tapahtunutta minään (vaikka en tiedä mitä se nyt ikinä onkaan?) Mutta miksi hän asiasta edes kertoi ulkopuolisella. Vaikkakin tässä tapauksessa parempi, että se on tullut julki..
Eihän se viranomainen saa ilmoittajalle kertoa mitään. Tämäkin on ongelma jos on todellisuudessa aiheeton huoli eikä saa kertoa että eläin on kunnossa. Mutta ei saa kertoa sitäkään jos tuli määräyksiä parantaa tilannetta.
Eläinsuojeluneuvojissa on niin kaikenlaista väkeä että valvontaeläinlääkäri on oikea kohde.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:27"]
En ole aikeissa tehdä ilmoitusta. Tein kerran ja ell totesi että ko. tilalla on huono maine "koska ihmiset ovat kateellisia". Siis ite tein ilmoituksen ihan omiin havaintoihini pohjautuen, en tosiaan minkään kuulopuheiden perusteella, erehdyin vaan ilmoitusta tehdessä mainitsemaan että vaikuttaa olevan paikkakunnalla ihmisten tiedossa ettei siellä ole asiat ihan hyvin.
Siksi tein aloituksen kun olis kiinnostanut onko muilla kokemuksia vähättelevästä suhtautumisesta.
ap
[/quote]
Tiedänköhän tämän paikan, onko hevosista kyse? Kuulostaa meinaan hyvin paljon paikalta, josta on kaiketi tehty useita ilmoituksia vuosien mittaan, mutta mikään ei johda mihinkään ja läänin ell kuulemma omistajien ystävä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:41"]
Mietin kyllä tuota,että kuinka tuollainen aihe on sitten edes tullut puheeksi. Vai eikö naapuri tosiaan pitänyt tapahtunutta minään (vaikka en tiedä mitä se nyt ikinä onkaan?) Mutta miksi hän asiasta edes kertoi ulkopuolisella. Vaikkakin tässä tapauksessa parempi, että se on tullut julki..
[/quote]
Nyt on todellakin niin, että tapaus oli järkyttävä, mutta ko. lemmikin omistaja suhtautui siihen vähättelevästi jäihän-se-sentään-henkiin ja kertoi minulle jokseenkin "muina miehinä", jänskänä pikku anekdoottina, kun eläimistä ylipäätään oli tullut puhe. Kertoi yksityiskohtaisesti. Tapauksella oli silminnäkijäkin. Uskokaa te nyt ihan mitä ttua lystäätte. Vastuuntuntoisena ihmisenä minä hoidan tämän asian loppuun ja teen ilmoituksen heti kun saan tarvittavat tiedot ko. hlöstä.
Huh. Jos olet naapuri, niin varmaan postilaatikossa tai postiluukussa lukee sukunimi ja sen ja osoitteen avulla luulisi selviävän nimi kokonaan. Ja tarkka osoitekin luulisi riittävän ilmoituksen tekemiseen..
Olen kerran soittanut poliisille.Naapurin miniä oli jättänyt isokoisen koiran autoonsa hakeakseen lapsensa mummolasta.Sattui olemaan kuuma hellepäivä ja lämpöä n.28 astetta.rupesin ihmettelemään asiaa ,kun koira rupesi haukkumaan autossa.(parkkipaikka on talomme vieressä).Koira oli ollut lähes kaksi tuntia autossa ja kävin sitten soittamassa ovikelloa,ovea ei kuitenkaan avattu.Sitten päätin soittaa poliisit, jotka tulivatkin nopeasti paikalle ja heidän mukanaan eläinsuojeluvalvoja.Kuinka ollakaan myös koiranomistaja sattui paikalle.En tiedä mitä sitten kävi.Koiranomistaja kertoi etteivät kuulleet haukuntaa eivätkä ovikellon soittoa.Syy koiran jättäminen autoon oli se,että anoppi ei halua koiria kotiinsa.Okei.Mutta pitääkö se koira helkkari soikoon raahata sinne tulikuumaan autoon jos tietää tämän?ymmärrätte varmaan etten tämän jälkeen ole ollut oikein väleissä tuon naapurin kanssa.
Voinpa kirjoittaa sen eläimellisen osapuolen tarinani. Minulla oli kaksi kissaa ja olin tässä käyvä opiskelija. Pidin kissoista mahdollisimman hyvää huolta, rokotukset olivat kunnossa ja hiekkalaatikkona puhdistin aina kun kävin vessassa. Kissoille oli aina tarjolla kuivaruokaa ja raikasta vettä.
Naapurini sai päähänsä etten ole hyvä eläintenpitäjä koska olen niin usein pois kotoani. Hän alkoi tunkemaan postiluukusta kuivapapanoita kissoille ja jutteli heille luukun kautta. Totta kai kissat menivät luukulle naukumaan. Tilanne meni niin pahaksi että nainen haki rapun väkeä ihmettelemään kissojeni käytöstä. Satuin tulemaan kotiin töistä sillä hetkellä ja kysyin mistä on kysymys. No, nainen räksytti ja minun ei auttanut tehdä muuta kuin näyttää naukuvat kissat, heidän ruokansa ja hiekkalaatikkonsa ihmetteleville ihmisille.
Toinen kissoista karkasi vielä rappuun siinä hässäkässä ja joku naapureista kävi pyydystämässä kissan. Yksi naapuri totesi etteivät yli viisikiloiset ja hyväkuntoisen näköiset kissat ole hätää kärsimässä.
Vielä tänä päivänäkään en ymmärrä mikä oli tuon naisen motiivi tulla roikkumaan oveni taakse.