ETÄKOULUA VAATIVAT, HERÄTKÄÄ!! Lapsilla ja nuorilla on oikeus päästä kouluun.
Korona varmasti tulee teidänkin lasten kouluun, mutta se on sellainen asia johon vain pitää tottua. Meidän lasten kouluissa koronaa on ollut useammankin kerran. Meille lasten karanteenit ja koronaseulonnat on tullut tutuksi. Se on nykypäivää.
Kukaan ei ole täällä kuollut, ei ole näkynyt ambulansseja eikä ruumiskasoja, vaikka osa tapauksista on ollut virusvarianttia. Lapsilla ja nuorilla ja aikuisillakin oireeton tai hyvin lievä tauti, ei todellakaan mikään influenssatason vaikea sairastuminen.
Niin että lopettakaa se etäkoulun perään itkeminen. Koulua voidaan käydä koronankin kanssa.
Kommentit (977)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain heikkolahjaisimmat eivät pärjää etäkoulussa.
Oma juniori aloittaa lukiossa, jossa ei pitäisi olla yhtään heikkolahjaista. Hirvittää mitä tuosta lukiosta tulee jos syksy alkaa omassa huoneessa. Etäkoulu on laiskistanut nuoret ennennäkemättömästi, eli tekevät vain ehdottoman minimin. Onneksi harrastukset pyörivät sen ajan kun koulu oli etänä.
Alapa jo nyt valmistella sitä laiskistunutta nuortasi siihen, että jos haluaa menestyä lukiossa, se vaatii myös itsenäistä opiskelua luokkahuoneen ulkopuolella.
Itsenäinen opiskelu sopii aika harvalle, sen takia käytännössä kaikki korkeakouluopinnotkin järjestetään paikan päällä.
Jotkut ammattikorkeat tarjoavat joitakin tutkintoja verkkototeutuksina, mutta ylivoimaisesti suurin osa tutkinnoista tehdään joko päivä- tai monimuotototeutuksena.
Ja kun puhutaan toisen asteen opiskelijoista, niin vielä harvempi pystyy opiskelemaan kokonaan yksin etänä.En tarkoittanut itsenäisellä opiskelulla etäopetusta tai verkkokursseja, vaan ihan niitä vanhanaikaisia läksyjä ja koeviikkoja. Niitä tulee lukiossa paljon.
Läksyt ja kokeisiin lukeminen ovat aika pieni osa opiskelua jos vertaa koulussa tehtävään työmäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän asuinpaikassa kaikki kävi etäkoulua maaliskuusta 2020 maaliskuuhun 2021. Etäkoulu oli todella hyvin järjestetty, ja minulla oli omien etätöiden ohessa mahdollista panostaa alakouluikäisten lasteni koulunkäyntiin. Silti en toivo mitään niin hartaasti kuin mahdollisuutta täysipäiväiseen koulunkäyntiin paikanpäällä, kun syksyllä koulu alkaa. Lapseni ovat ihan samaa mieltä. Koulupiiri järjestää ensi vuodeksi myös etäopintomahdollisuuden, ja en ylläty, jos karanteeneja tulee, mutta toivottavasti siitä ei tule pysyvästi pakollista taas. Noin pitkä etäkoulu oli ihan hirveää, ja vielä hirveämpää se oli perheissä, joissa ei ollut kahta akateemisesti koulutettua, etätöitä tekevää vanhempaa, joista toisella on pedagogista osaamista.
Tuossahan se hulluus on. Ei alakouluun pitäisi vanhempien "panostaa" eikä kotona pitäisi olla yhtään pedagogia.
Ei tietenkään pitäisi. Mutta ymmärrät varmaan, että vaikka meidän koulupiiri pienensi nuorten oppilaiden luokkakokoja rajusti (noin 25 ennen koronaa, nyt noin 15), ei opettaja pysty ruudun takaa opettamaan esimerkiksi lukemaan opettelevaa yhtä tehokkaasti kuin livenä. Lapseni etäopetus oli erinomaisesti järjestetty, liveopetusta oli runsaasti päivittäin sisältäen pienryhmiä (4 oppilasta) ja myös yksityisopetusta, ja opettaja teki aivan järjettömän paljon töitä. Silti siitä oli hyötyä, että lapsella oli kotona osa-aikaisesti etätyötä tekevä pedagogi. Siksi mielestäni etäkouluun ei pitäisi palata kuin äärimmäisessä hädässä.
Asutte ilmeisesti ulkomailla? Suomessa ei käsittääkseni missään paikkakunnalla ole ekaluokkalaiset (lukemaan opettelevat) olleet etäkoulussa kokonaista vuotta.
Niin asumme. Siksi aloitin viestini "meidän asuinpaikassa". Katsoin silti ihan validiksi kertoa (erityisesti, kun aloituksessa ei spesifioitu, keille että opetusta pitäisi antaa), että etäopetus voi olla ihan todella pehvasta, vaikka lapset eivät olisi luusereita ja vanhemmilla halu, kyky ja taidot tukea opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma juniori aloittaa lukiossa, jossa ei pitäisi olla yhtään heikkolahjaista. Hirvittää mitä tuosta lukiosta tulee jos syksy alkaa omassa huoneessa. Etäkoulu on laiskistanut nuoret ennennäkemättömästi, eli tekevät vain ehdottoman minimin. Onneksi harrastukset pyörivät sen ajan kun koulu oli etänä.
Kokemusta täältä: nuori korkeatasoisen lukion kakkosen lähes kokonaan etänä. Ei yhtään ongelmaa kun niitä ei tehty; ei vinkuneet vanhemmat eikä opettajat, tehtiin vinkumisen sijaan oppimisen eteen töitä.
Ei tässä kukaan vingu. Itse kannan huolta myös muista kuin omasta nuorestani ja olen nähnyt nyt ihan liikaa niitä nuoria, jotka olivat pitkällä lomalla.
Siinä onkin kermapersesukupolvelle oppimisen paikka; aina ei elämässä kaikki tule kuin Marinille aamiainen. Tulee poikkeustiloja, epidemioita, sotia. Ne pärjäävät jotka sopeutuvat. Ja meillä on todella hieno etäkoulusysteemi johon sopeutua - kyllä vika on kurahousuyksilöissä.
Siitä ei ole yhteiskunnalle kuin haittaa että suuri osa tippuu kärryiltä. Sinun vahingonilosi ei siinä hyödytä ketään.
Osa tippuu kärryiltä joka tapauksessa. Ne, joita ei kiinnosta etäopiskelu, ei yleensä kiinnosta myöskään se lähiopetus. Ja tästä taas saa kärsiä nahoissaan koko luokka.
Pienempi osa lähiopetuksessa tippuu, se nyt on aivan selvä asia. Koulujen keskeyttämisprosentit on nousseet joillain aloilla puolella normaaliaikaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku nykykakaroilla on kouluun? Itse olisin aikanaan ollut enemmän kuin mielelläni etäkoulussa.
Sama täällä. Inhosin sitä jokapäiväistä kouluun menoa ja siellä istumista (ja niin inhosi moni kavereistanikin). Silti tykkäsin opiskella ja oppia. Keskeytin lukionkin ekan vuoden jälkeen ja kävin sen iltalukiossa loppuun. Siellä sai opiskella paljon vapaammin (käytännössä noin puolet etänä).
Etäkoulu sopii varmaan parhaiten niille, jotka ovat sisältä päin ohjautuvia ja joilla on itsellä motivaatio oppia. Niillä, jotka tarvitsevat enemmän ulkopuolista ohjausta on varmasti vaikeampaa. Samoin tietysti, jos on ongelmia oppimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta täältä: nuori korkeatasoisen lukion kakkosen lähes kokonaan etänä. Ei yhtään ongelmaa kun niitä ei tehty; ei vinkuneet vanhemmat eikä opettajat, tehtiin vinkumisen sijaan oppimisen eteen töitä.
Ei tässä kukaan vingu. Itse kannan huolta myös muista kuin omasta nuorestani ja olen nähnyt nyt ihan liikaa niitä nuoria, jotka olivat pitkällä lomalla.
Siinä onkin kermapersesukupolvelle oppimisen paikka; aina ei elämässä kaikki tule kuin Marinille aamiainen. Tulee poikkeustiloja, epidemioita, sotia. Ne pärjäävät jotka sopeutuvat. Ja meillä on todella hieno etäkoulusysteemi johon sopeutua - kyllä vika on kurahousuyksilöissä.
Siitä ei ole yhteiskunnalle kuin haittaa että suuri osa tippuu kärryiltä. Sinun vahingonilosi ei siinä hyödytä ketään.
Osa tippuu kärryiltä joka tapauksessa. Ne, joita ei kiinnosta etäopiskelu, ei yleensä kiinnosta myöskään se lähiopetus. Ja tästä taas saa kärsiä nahoissaan koko luokka.
No eikö tämä sama asenne voitaisi ottaa käyttöön taudinkin suhteen. Nyt pidetään kaikki terveinä ja hengissä ihan käsittämättömällä panostuksella. Se täpärästi hengissä pysyvä porukka kuolee kuitenkin seuraavaan influenssaan. Nyt kärsii nahoissaan koko väestö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulua se etäopiskelukin on.
Huomattavasti laadukkaampaa vain kuin lähiopetus korona-aikana on ollut.
Laadukasta etäkoulua kun vanhemmat joutuu opettajiksi??
Lähiopetuksessa on epäpäteviä sijaisia. Ja pitkiä aikoja kokonaan ilmn opettajaa.
Etäopetuksessa pätevä oma opettaja opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus on valinta ja velvoite. Mikä sinun ongelmasi on vastuunoton kanssa?
En ole suorittanut aineenopettajan pätevyyttä kaikissa lapseni opiskelemissa oppiaineissa, joten en voi korvata koulusta saatavaa opetusta.
Lähiopetuksessa iso osa pätevistä opettajista on virkavapaalla, karanteenissatms.
Lähiopetuksessa on määräaikaisia, sijaisia tai ei opettajaa ollenkaan.
Kyllä Eemi haluaa jatkaa pleikan pelaamista ilman jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku nykykakaroilla on kouluun? Itse olisin aikanaan ollut enemmän kuin mielelläni etäkoulussa.
Sama täällä. Inhosin sitä jokapäiväistä kouluun menoa ja siellä istumista (ja niin inhosi moni kavereistanikin). Silti tykkäsin opiskella ja oppia. Keskeytin lukionkin ekan vuoden jälkeen ja kävin sen iltalukiossa loppuun. Siellä sai opiskella paljon vapaammin (käytännössä noin puolet etänä).
Etäkoulu sopii varmaan parhaiten niille, jotka ovat sisältä päin ohjautuvia ja joilla on itsellä motivaatio oppia. Niillä, jotka tarvitsevat enemmän ulkopuolista ohjausta on varmasti vaikeampaa. Samoin tietysti, jos on ongelmia oppimisessa.
Olet moniongelmainen terapiassa ravaava itkijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapa jo nyt valmistella sitä laiskistunutta nuortasi siihen, että jos haluaa menestyä lukiossa, se vaatii myös itsenäistä opiskelua luokkahuoneen ulkopuolella.
Itsenäinen opiskelu sopii aika harvalle, sen takia käytännössä kaikki korkeakouluopinnotkin järjestetään paikan päällä.
Jotkut ammattikorkeat tarjoavat joitakin tutkintoja verkkototeutuksina, mutta ylivoimaisesti suurin osa tutkinnoista tehdään joko päivä- tai monimuotototeutuksena.
Ja kun puhutaan toisen asteen opiskelijoista, niin vielä harvempi pystyy opiskelemaan kokonaan yksin etänä.En tarkoittanut itsenäisellä opiskelulla etäopetusta tai verkkokursseja, vaan ihan niitä vanhanaikaisia läksyjä ja koeviikkoja. Niitä tulee lukiossa paljon.
Läksyt ja kokeisiin lukeminen ovat aika pieni osa opiskelua jos vertaa koulussa tehtävään työmäärään.
Olen eri mieltä. Varsinkin reaaliaineissa lukion tunneilla käydään kuuntelemassa teoriaosuus ja keskustellaan aiheesta, mutta suuri osa kirjallisista tehtävistä, esseet ja tiedonhankinta, tehdään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiopetuksessa on epäpäteviä sijaisia. Ja pitkiä aikoja kokonaan ilmn opettajaa.
Minä olen itse yrittänyt opiskella mm. matematiikkaa ja fysikkaa etäopetuksena. Se on todella todella vaikeaa niin. Opettaja painaa eteen päin tehtävissä omaa tahtiaan, välillä ääni katoaa, yhteys katkeaa kokonaan, ilmeet ei välity kun tippuu kärryiltä. Opettajalle ei varmasti synny mitään mielikuvaa kuka on ymmärtänyt ja kuka ei. Vuorovaikutus ei yksinkertaisesti ole riittävää videon välityksellä. Ja minä olen aikuinen, minulla sentään takapuoli pysyy siinä penkissä ja motivaatio on kohdallaan. Te voitte kuvitella tästä mitä vaan, mutta menkää seuraamaan vaikka yksi fysiikanpätkä sitä opetusta nuorenne kanssa niin tajuatte mitä tässä oikeasti tapahtuu. Videoyhteys ei vastaa normaalia kommunikointia.
On eri asia valita kuin joutua johonkin pakon edestä. Minun 44-vuotias sukulaiseni ei valinnut sairastumista koronaan, hän sai sen työpaikaltaan. Sairastumisesta on vuosi, edelleen sairauslomalla ja runsaasti oireita. Tätä ennen hän oli ahkera yhteiskunnallinen toimija ja veronmaksaja, erittäin hyödyllinen kansalainen, jonka eläkeikäänkin olisi ollut vielä lähes 25 vuotta.
Se pleikan pelaaja tai kännykän räplääjä tekee valinnan - ja niin tekee hänen perheensäkin. Jos lapsi saa kokeista nelosia ja vitosia, jatkuvasti merkintöjä tekemättömistä tehtävistä jne. niin perhe on ihan valinnut sen, että lapsi saa toimia noin.
Oikeus elämään on suurempi kuin oikeus notkua ja laiskotella koulussa - oli se sitten järjestetty etänä tai lähinä.
Omasta mielestäni näille yläkoululaisille alle seiskan oppilaille pitäisi järjestää ihan oma koulu, jossa voivat häiriköidä, laiskotella ja saada tasolleen sopivaa opetusta ja tukitoimia. En tarkoita niitä, joilla on ongelmia muutamassa aineessa vaan niitä, joiden todistuksessa ei komeile yhtään seiskaa eli motivaatiota tai osaamista ei kerta kaikkiaan ole. Saisivat olla sitten koulussa, jossa olisi opettajina erityisopettajat ja joissa korostettaisiin toiminnallisempaa otetta, jossa olisi järjestysmiehet omasta takaa ja suora yhteys poliisiin, nuorisopoliin ja sosiaalitoimeen.
Joo vaikka mä otin esimerkiksi oman lukemaan viime lukuvuonna etäopetuksessa oppineen, niin ihan sama pätee kaikkeen uuden oppimiseen. Vuorovaikutus näyttöjen välityksellä vaan ei ole sama.
Ihailin kyllä, kuinka hyvin lapsen opettaja huomioi kaikkia oppilaitaan myös naamoina näytöllä, mutta ei se vaan ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Joo vaikka mä otin esimerkiksi oman lukemaan viime lukuvuonna etäopetuksessa oppineen, niin ihan sama pätee kaikkeen uuden oppimiseen. Vuorovaikutus näyttöjen välityksellä vaan ei ole sama.
Ihailin kyllä, kuinka hyvin lapsen opettaja huomioi kaikkia oppilaitaan myös naamoina näytöllä, mutta ei se vaan ole sama.
Joo. Ja pandemia-aika ei ole sama kuin normiaika. Se ei vain ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse yrittänyt opiskella mm. matematiikkaa ja fysikkaa etäopetuksena. Se on todella todella vaikeaa niin. Opettaja painaa eteen päin tehtävissä omaa tahtiaan, välillä ääni katoaa, yhteys katkeaa kokonaan, ilmeet ei välity kun tippuu kärryiltä. Opettajalle ei varmasti synny mitään mielikuvaa kuka on ymmärtänyt ja kuka ei. Vuorovaikutus ei yksinkertaisesti ole riittävää videon välityksellä. Ja minä olen aikuinen, minulla sentään takapuoli pysyy siinä penkissä ja motivaatio on kohdallaan. Te voitte kuvitella tästä mitä vaan, mutta menkää seuraamaan vaikka yksi fysiikanpätkä sitä opetusta nuorenne kanssa niin tajuatte mitä tässä oikeasti tapahtuu. Videoyhteys ei vastaa normaalia kommunikointia.
Minulla oli lukiolainen etänä 1,5 vuotta, ysiluokkalainen melkein saman ajan.
Abi kirjoitti ällän matikasta ja ysiluokkalainen sai kympin. Ei mitään ongelmia.
Paremmin se opettaja pystyy opettamaan hyviä oppilaita kun häiriköitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja pandemia-aika ei ole sama kuin normiaika. Se ei vain ole.
Se tässä vaan on ongelma, että tämä pandemia tulee kestämään vielä vuosia. Eli meillä on kohta kaksi yhteiskuntaa: käytännön töissä käyvät ihmiset, sekä ne jotka tekevät töitä ja opiskelevat yksin kotonaan. En haluaisi kuulua jälkimmäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa jo tajuta että joka paikassa ei ollut etäopetusta vaan tehtävät tuli Wilmaan ja vanhemmat joutui opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa jo tajuta että joka paikassa ei ollut etäopetusta vaan tehtävät tuli Wilmaan ja vanhemmat joutui opettamaan.
Oman teinin etäkoulu oli tätä kevään 2020 ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset ovat uranäkymät tälle lukutaidottomien armeijalle, jota ”etäkoulu” meille kasvattaa?
Kristus että olet tyhmä. Oikeasti; meillä on millä tahansa mittapuulla todella kehittynyt ja edistyksellinen etäkoulu. Se, että epidemia-aikana siitäkin onnistuu tietyt yksilöt putoamaan, ei ole muiden sairastuttamisen ja jopa tappamisen väärti.
Tunge se mittapuu pe*seeseesi. Nuoret ja lapset ovat vanhuksia arvokkaampia. Yhtäkään lasta/nuorta ei enää pidä uhrata elättien eli eläkeläisten takia.
No eivätpä ole. Perhettäsi vain puolustat.
Mitä elätteihin tulee, tuskin itsekään olet perhettäsi elättänyt. Yhteiskunnan, eli myös eläkeläisten semmoisen rakentaman, varoilla elät.