Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kylässä on pakko mennä saunaan?!?

Vierailija
03.08.2014 |

Menet mihin tahansa kylään, etenkin illalla ja viikonloppuna, ensimmäisenä pitää mennä saunaan! Kesällä mökkiolosuhteissa keskellä päivääkin!

Viimeksi eilen meidät oli kutsuttu syömään miehen ystäville, joita en edes kunnolla tunne eikä mieskään tuota ystävänsä uutta vaimoa. He asuvat järven rannalla ja ensimmäiseksi huikattiin: kai teillä on uikkarit mukana, sauna on jo kuuma! Kello 14 päivällä!

Olin laittautunut nätiksi, meikannut ja laittanut tukkaa. Eipä ollut tarvetta mennä saunaan eikä sen puoleen uimaankaan, koska en osaa uida. Olin käynyt kotona suihkussa pari tuntia aiemmin, joten en ollut likainenkaan.

Joka hemmetin kyläpaikassa pitäisi mennä saunaan, tällaisissa tapauksissa lähes ventovieraan naisen kanssa, kun miehet saunovat keskenään. Ei tee mieli, todellakaan. Kun en kovin sosiaalinen ole muutenkaan, niin vielä alasti.

Paras oli, kun meidät oli kutsuttu nelikymppisille, jotka olivat vähän hienommat juhlat. Kaikki olivat laittautuneet tavallista enemmän. Sankari sai lahjaksi kylpytynnyrin ja sehän tietenkin lämmitettiin saunan lisäksi ja kaikki sitten sinne lillumaan kampauksineen. Paitsi minä, ilonpilaaja.

Miksi!?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkään en sauno kylässä. monesti tuosta olen saannut kuulla. mikset sä tuu saunaan? tulisit nyt! tuu nyt! kaikki muutkin tulee. mikset voi tulla?

ihan kuin missaisin jotain heidän mielestään.

tykkään saunoa kyllä. yksin. loikoilla rauhassa omine ajatuksineni.

Vierailija
42/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:00"]

Mun mielestäni on kivaa mennä saunomaan mökillä ja just vielä päivällä, niin jää ilta aikaa muihin puuhiin. Yökylässä melkein aina käy kutsu saunaan ja mikäs siinä, se on mukava emännän kanssa sitten kaksistaan jutella naisten juttuja. Mä en ole niin tälläytyvää tyyppiä, enkä föönaa hiuksia koskaan, eikä mulla tulee jälkihikoiluja tai jää monta tuntia naama punaiseksi. Hyvä ystäväni on ihotyypiltään semmoinen, että punottaa helposti kolmekin tuntia saunan jälkeen, ja lisäksi tukka vaatii föönausta ja meiluiten myös kiharrusta, joten hän ei halua koskaan mennä kyläpaikoissa, esim. meillä, saunaan. Se on täysin ok. 

Vaikka itse tykkäänkin saunoa, niin en todellakaan odota muitten haluavan. Siksi kysyn aina tarkkaan, että haluavatko vieraat mennä saunaan. Kyllä isäntäväen pitää miettiä vieraiden toivomuksia. Tosin tiedän kyllä, että moni ei edes ajattele, että joku ei haluaisi mennä saunaan. Saunominen on monille ihan itsestäänselvyys, mutta silloin pitää vain saada suu auki ja sanoa ei kiitos. Ei siinä sen kummempaa. Toki siinä sit sen vajaa pari tuntia "menettää" kun naiset on saunomassa ja sit kenties "joutuu" istumaan miesten kanssa iltaa mutta meneehän kai sekin?

[/quote]

Entäs ne pelkkien naisten saunomiset? Silloin istutaan yksin. Sama kuin sinä istuisit yksin sisällä, kun muut menisivät pihalle puhumaan omia juttujaan. Meneehän sulle kai sekin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:00"]Joo se on ärsyttävää ja yleensä jätän menemättä. Helpoin on sanoa, että voi hitsi, eipä hoksattaa ottaa saunomiskamppeita ja asia on sillä ok.

[/quote]

Ei auta. Kätevä emäntä lainaa omia tarvikkeitaan, sheivausvälineitä myöten on tarjottu.

[/quote]

Ei kannata koskaan kayttaa mitaan tekosyita. Kuten edellisessakin nahtiin.

Mina sanon etta en halua saunoa koska ian myota en kesta loylya. Alkaa pyorryttaa. Kukaan ei ole toistaiseksi yrittanyt pakottaa minua saunaan kanssaan.

Tama on ihan totta, minua alkaa pyorryttaa. Jatan kuitenkin sanomatta etta pyorryttaa kovissa loylyissa. Itse saunon omalla mokilla miedossa lammossa. Mutta sitahan en juhlien isantaperheelle mainosta.

Muutenkin, miksi pitaisi olla jotain tekosyita? Miksi ei voi vaan sanoa etta ei halua saunoa tai etta ei pida saunomisesta? Voisi vedota menkkoihinkin. Vaikka isannalla voisi menna luu kurkkuun.

[/quote]

Hohhoijaa, ai luulet oikeasti että aikuinen ihminen järkyttyy MENKOISTA? Aika vajaassa porukassa sitten liikut... itsehän voin kertoa vaikka 5 minuutin tuttavuudelle että minulla on menkat. Huih!

[/quote]

Hyi! Kuka sun menkkoja haluaa omille lauteilleen? Siitahan tassa oli kysymys.

Vierailija
44/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissämme olen ainut nainen, joka ei mene aina saunaan, vaikka saunareissusta olisikin kysymys.

Joskus menen, joskus en. Rupattelen miesten kanssa sen aikaa ja mukavaa on.

Kaverit jo tähän tottuneet.

Miehille saunominen on varmaan helpompaa, ei tarvitse laittautua, kohan on pyyhe ja kalsarit matkassa.

Vierailija
45/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sauno kotona tai kylässä. Mökillä saunon, sillä se on ainoa paikka jossa voi veseytyä ja lämmin vesi.

Saan löylyissä migreenin, mökillä kaadan kokoajan päähäni kylmää vettä tai laitan märän kylmän pyyhkeen päähäni.

Vierailija
46/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. Itse tykkään mennä saunaan kylässä ja alastomana ihmiseen tulee jostain syystä saatua parempi keskusteluyhteys, ehkä silloin on jotenkin sanallisestikin avoimemmassa tilassa tai jotain. En tosin pidä kovista löylyistä tai tuntien pituisesta saunomisesta, paras olo tulee kun on 10 minuuttia 70-80 asteisessa saunassa toisen kanssa (samapa tuo onko kyseessä mies vai nainen) ja sitten kylmään suihkuun tai uimaan ja that's it. Inhoan sellaista 100 asteen kärvistelyä koska kärsin siinä kuumassa henkihieverissä vaikka olisin pyytänyt alkuun miedompia löylyjä enkä pysty olemaan siellä minuuttia pitempään tai nahka palaa. MUTTA vielä kamalampaa on sellainen puoli tuntia 60 asteessa istuminen jos se vierellä istuva kauhanhallitsija ei tajua kälättämiseltään heittää löylyä tarpeeksi usein ja se hengitysilma käy tosi tukalaksi.

Ja silti, vaikka pidän saunomisesta kylässä, minusta on ärsyttävää automaattisesti olettaa, että varsinkin kesäaikaan kaikki vieraat kantavat mukanaan pyyhettä ja uikkareita, ja jos ei niitä ole, niin ei hätää, isäntäväki lainaa! "No mikset sä nyt Liisa tule saunaan, kun me lämmitettiin se aidoilla koivuhaloilla teitä varten? Käytte katsomassa meidän uuden kiukaan, se nousee 110 asteeseen alle puolessa tunnissa... Ai ei oo pyyhettä? No saat Mintulta lainaan, sehän on XL, kyllä sä siihen varmaan mahdut... Ai mitkä sulla on? Jaa menkat! Joo en mä niistä tiedä mitään..." "Sä voit Liisa ottaa multa tamponin lainaan, ei haittaa jos vähän tiputtelee, kyllä me siivotaan se! Grillataan sitten kun ollaan koko porukka saunottu kunnolla, miehet menee varmaan ensin ja sitten kun ne menee uimaan niin me päästään saunaan, eli varmaan noin tunnin päästä."

Voi veljet se on ärsyttävää. Jos joku ei tahdo, niin ei tahdo. Sauna ei ole mikään pakkopulla joka pitää niellä kun näin on tapana.

Vierailija
47/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti on taas pienet murheet joillakin :D *tirsk*

Vierailija
48/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon vaan noissa tilanteissa etten niin välitä saunomisesta. Enkä mene!

Oikeasti pidän saunomisesta paljonkin mutta kotona omassa saunassa ja mieluiten yksin. Saunominen tai paljuilu (yäk, lillua lämpimässä paskaisessa vedessä muiden kanssa) on kaukana mun käsityksestä mukavasta.

Vierailija
49/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:11"]Mä sanon vaan noissa tilanteissa etten niin välitä saunomisesta. Enkä mene!

Oikeasti pidän saunomisesta paljonkin mutta kotona omassa saunassa ja mieluiten yksin. Saunominen tai paljuilu (yäk, lillua lämpimässä paskaisessa vedessä muiden kanssa) on kaukana mun käsityksestä mukavasta.

[/quote]

Lisään vielä etten haluaisi ketään vieraita meidänkään saunaan, jotenkin ällöttävää!

Vierailija
50/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua, että ne, ketkä haluavat aina sinne saunaan, haukkuvat oudoiksi ne, jotka eivät halua. Ihan kuin olisi jotenkin sairas, kun ei halua mennä kylässä saunaan. Jos haluaa vaan mennä kylään, jutella, kenties syödä ja juoda. Miksei se riitä, jos kaikki eivät halua liittää siihen peseytymistä? Miksi mollaatte? Painukaa itse sinne saunaan ja koettakaa laajentaa ajatuksianne ja ottaa muut´kin huomioon!

Vierailija
51/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu on erilaisilla koulutuspäivillä. Ensin istutaan luennoilla ja työryhmissä. Sitten onkin jo saunan vuoro. Ja vasta sen jälkeen illallinen. Helppohan se miehillä on, kun ei yleensä ole tukan kuivaamista ja laittoa ynnä meikkaamista. Jätän sauna väliin, sillä ei halua istua illallisella punaisena ähöttäen tukka häthätää föönattuna, mutta jo hetken päästä lätsähtäneenä, kun vieläkin hiottaa saunan jälkeen. "How nice" sanoi Onslow Pokka pitää -sarjassa. Sanon samoin!

Inhoan yli kaiken joukkosaunomista enemmän ja vähemmän vieraiden ihmisten kanssa olinpa sitten koulutuspäivillä tai kyläreissulla. Melkein pahimpia ovat vierailut kesämökille, jossa saunominen ja uinti vielä menettelee, mutta ei se, kun isäntäväki ilmoittaa etta heidän mökillään ei sitten käytetä uimapukua ja että he harrastavat aina vieraidensa kanssa sekasaunomista. Ei kiitos minulle! Sanokaa estoiseksi jos haluatte, mutta en halua itse keikkua alasti puolituttujen tai tuttujenkaan parissa enkä halua katsoa, kun miehet kekkaloivat kulkuset heiluen. 

Vierailija
52/55 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:06"]Sama juttu on erilaisilla koulutuspäivillä. Ensin istutaan luennoilla ja työryhmissä. Sitten onkin jo saunan vuoro. Ja vasta sen jälkeen illallinen. Helppohan se miehillä on, kun ei yleensä ole tukan kuivaamista ja laittoa ynnä meikkaamista. Jätän sauna väliin, sillä ei halua istua illallisella punaisena ähöttäen tukka häthätää föönattuna, mutta jo hetken päästä lätsähtäneenä, kun vieläkin hiottaa saunan jälkeen. "How nice" sanoi Onslow Pokka pitää -sarjassa. Sanon samoin!

Inhoan yli kaiken joukkosaunomista enemmän ja vähemmän vieraiden ihmisten kanssa olinpa sitten koulutuspäivillä tai kyläreissulla. Melkein pahimpia ovat vierailut kesämökille, jossa saunominen ja uinti vielä menettelee, mutta ei se, kun isäntäväki ilmoittaa etta heidän mökillään ei sitten käytetä uimapukua ja että he harrastavat aina vieraidensa kanssa sekasaunomista. Ei kiitos minulle! Sanokaa estoiseksi jos haluatte, mutta en halua itse keikkua alasti puolituttujen tai tuttujenkaan parissa enkä halua katsoa, kun miehet kekkaloivat kulkuset heiluen. 

[/quote]

Ei kiitos sinulle. Minulle KYLLÄ kiitos, hyvien ystävien seurassa ja kun miehenikin on mukana! Ihanaa!

Vierailija
53/55 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin mukavaa kunhan hyvä porukka. En kyllä työyhteisössä mene.

Vierailija
54/55 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä pelkäät reaktioita kun muut tajuaa uimataidottomuutesi.

Kyllä minäkin nauraisin sinulle

Vierailija
55/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys ei kestä saunomista eikä auringossa oloa, uida en osaa, kahvia en juo, rukiille ja kalalle olen allerginen. Kartan siis mökkivierailuja, kun emännille ja isännille ei aukea miksi edes viitsin tulla.