Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kylässä on pakko mennä saunaan?!?

Vierailija
03.08.2014 |

Menet mihin tahansa kylään, etenkin illalla ja viikonloppuna, ensimmäisenä pitää mennä saunaan! Kesällä mökkiolosuhteissa keskellä päivääkin!

Viimeksi eilen meidät oli kutsuttu syömään miehen ystäville, joita en edes kunnolla tunne eikä mieskään tuota ystävänsä uutta vaimoa. He asuvat järven rannalla ja ensimmäiseksi huikattiin: kai teillä on uikkarit mukana, sauna on jo kuuma! Kello 14 päivällä!

Olin laittautunut nätiksi, meikannut ja laittanut tukkaa. Eipä ollut tarvetta mennä saunaan eikä sen puoleen uimaankaan, koska en osaa uida. Olin käynyt kotona suihkussa pari tuntia aiemmin, joten en ollut likainenkaan.

Joka hemmetin kyläpaikassa pitäisi mennä saunaan, tällaisissa tapauksissa lähes ventovieraan naisen kanssa, kun miehet saunovat keskenään. Ei tee mieli, todellakaan. Kun en kovin sosiaalinen ole muutenkaan, niin vielä alasti.

Paras oli, kun meidät oli kutsuttu nelikymppisille, jotka olivat vähän hienommat juhlat. Kaikki olivat laittautuneet tavallista enemmän. Sankari sai lahjaksi kylpytynnyrin ja sehän tietenkin lämmitettiin saunan lisäksi ja kaikki sitten sinne lillumaan kampauksineen. Paitsi minä, ilonpilaaja.

Miksi!?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn isoin ongelma löytyy rivien välistä: meikit ja laitettu tukka menee ja joutuu kohtaamaan ihmiset omana itsenaan. Opettele hyväksymään itsesi luonnollisena, elämä helpottuu ja itsetunto rakentuu.

Vierailija
22/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt kyläpaikassa, jossa olisi pitänyt mennä saunaan. Eikös nykyisin kerrostaloissakin ala olla asunnoissa omat saunat, joten ihan älytön ajatuskin, että pitäisi mennä kylpäaikassa saunaan. Tai kylpyyn. Tai suihkuun. Tai paskalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:lle. Juttusi on taytta asiaa. Varsinkin se osalta etta suomalaiset on huonoja parjaamaan ihmisten kanssa jotka on vahankin erilaisia. Suomessa klaikkien pitaisi olla niin niin samasta muotista valettuja. Ollaan olevinaan kovin suvaitsevaisia mutta kuitenkin joku pikkujuttu kuten saunominen tai kavissyojyys aiheuttaa kitkaa ja ongelmia.

Olen ulkosuomalainen, ollut jo kauan ja en voi olla huomaamatta tata aina kun kayn Suomessa. Ja myos kun kayn nailla keskustelupalstoilla. Heratkaa, hoi!

Vierailija
24/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene ja sanon heti alkuunsa ehdotuksiin että ei kiitos. Muut saavat mennä ihan mun puolesta ja viettää saunassa ja järvessä vaikka koko illan, mutta minua ei sinne saa. Joka ikinen kesä saa kuulla anopilta "vitsinä" kuinka minut nyt kyllä kannetaan järveen ja kuinka minun pitää käydä kokeilemassa heidän saunaa, se kun on niin ihana! Mutta en mene, en käy edes uimahalleissa tai kylpylöissä. Inhoan muiden ihmisten niljakkaita ihoja, hikisiä ja märkiä käsivarsia ja perseitä ja kaikkea, hyi ällötys sentään... Oman perheen kanssa käyn omassa saunassamme kyllä, mutta se riittää kiitos mainiosti.

Vierailija
25/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:16"]No pakkohan ei ole mennä. Itse en koskaan suostu saunomaan missään esim duunin illanvietoissa.

-mies

[/quote]

Enkä minä. En sauno ylipäätään koskaan.

[/quote]

Enkä minä. Meillä saunasta on rakennettu vaatteidenkuivaushuone.

Vierailija
26/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne, jotka ihmettelevät ap:n outoja tuttuja: katsokaas, kuinka monelle vastaajalle tuo saunapakko tai kylässä saunominen on tuttua.

Vierailija
27/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan märkiä, alastomia, hikisiä ja usein lihavia ja karvaisia ihmisiä ympärilläni. Puistattaa.

Vierailija
28/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:13"]

Toki osaan kieltäytyä ja sitten istun yksin jossain tuijottamassa eteeni kun muut ilakoivat ja juoruavat saunassa. Tai sitten istun siinä äijäporukassa tuppisuuna kun on naisten vuoro.

ap

[/quote]

Ihmettelen tätä rentoa ja estotonta sekasaunomista. Ensin otetaan tietenkin alle menovettä reippaasti, sitten ryhdytään heittelemään pois biksuja ja uimahousuja kukin vuorollaan. Mikä siinä on, että pitää näyttää kaikki paikkansa kavereille, niin naiset kuin miehet. Ollaanko tässä niin reilua ja luonnollista vai onko tää vilauttelu esimakua jostain muusta puolin ja toisin, pariskuntien kesken?

Vierailija
29/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jalkasieni tai runsaat menkat, onko hyväksyttävää sanoa koko porukan isoon ääneen nämä oikeat syyt, ettei voi saunoa? Tällä hetkellä on molemmat, sieni on hoidossa ja tiedän mistä sen sain: kyläpaikan saunasta, mistä olen saanut samasta kerran ennenkin. Siellä sain tosin käydä mieheni kanssa. 

Minä en istu äijäporukassa tuppisuuna ja miesvaltaisella alalla kun olen, olen tottunut ja puhumistakin keksin kenen kanssa vaan. Mutta usein tulee tunne, että olen äijäporukassa liikaa, ja osa sen ilmaiseekin jollain tavoin. "Lähdetääs Pekka ja Matti katsomaan sitä mun moottoripyörää" ja minä jään sitten yksin. Mä tein stopin tällaisille kyläilyille enkä enää edes lähde. 

Vierailija
30/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 14:10"]Jos on jalkasieni tai runsaat menkat, onko hyväksyttävää sanoa koko porukan isoon ääneen nämä oikeat syyt, ettei voi saunoa? Tällä hetkellä on molemmat, sieni on hoidossa ja tiedän mistä sen sain: kyläpaikan saunasta, mistä olen saanut samasta kerran ennenkin. Siellä sain tosin käydä mieheni kanssa. 

Minä en istu äijäporukassa tuppisuuna ja miesvaltaisella alalla kun olen, olen tottunut ja puhumistakin keksin kenen kanssa vaan. Mutta usein tulee tunne, että olen äijäporukassa liikaa, ja osa sen ilmaiseekin jollain tavoin. "Lähdetääs Pekka ja Matti katsomaan sitä mun moottoripyörää" ja minä jään sitten yksin. Mä tein stopin tällaisille kyläilyille enkä enää edes lähde. 

[/quote]

Juuri tätä tarkoitan. Osaan kyllä jutella miestenkin kanssa, mutta kylässä vaihtaisin mieluummin kuulumisia toisten naisten ja äitien kanssa.

ap

Vierailija
31/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh meitä ei ikinä kutsuta saunomaa :( tylsäää

Vierailija
32/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se suomalainen tapa. En itsekään välitä saunoa puolituttujen kanssa, ei ole mun juttu.

Vierailija
33/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni on kivaa mennä saunomaan mökillä ja just vielä päivällä, niin jää ilta aikaa muihin puuhiin. Yökylässä melkein aina käy kutsu saunaan ja mikäs siinä, se on mukava emännän kanssa sitten kaksistaan jutella naisten juttuja. Mä en ole niin tälläytyvää tyyppiä, enkä föönaa hiuksia koskaan, eikä mulla tulee jälkihikoiluja tai jää monta tuntia naama punaiseksi. Hyvä ystäväni on ihotyypiltään semmoinen, että punottaa helposti kolmekin tuntia saunan jälkeen, ja lisäksi tukka vaatii föönausta ja meiluiten myös kiharrusta, joten hän ei halua koskaan mennä kyläpaikoissa, esim. meillä, saunaan. Se on täysin ok. 

Vaikka itse tykkäänkin saunoa, niin en todellakaan odota muitten haluavan. Siksi kysyn aina tarkkaan, että haluavatko vieraat mennä saunaan. Kyllä isäntäväen pitää miettiä vieraiden toivomuksia. Tosin tiedän kyllä, että moni ei edes ajattele, että joku ei haluaisi mennä saunaan. Saunominen on monille ihan itsestäänselvyys, mutta silloin pitää vain saada suu auki ja sanoa ei kiitos. Ei siinä sen kummempaa. Toki siinä sit sen vajaa pari tuntia "menettää" kun naiset on saunomassa ja sit kenties "joutuu" istumaan miesten kanssa iltaa mutta meneehän kai sekin?

Vierailija
34/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron saavani aina erektion saunassa. Vaivautuneen hiljaisuuden jälkeen saunomisongelmasta on päästy lopullisesti.

Vierailija
35/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:00"]Joo se on ärsyttävää ja yleensä jätän menemättä. Helpoin on sanoa, että voi hitsi, eipä hoksattaa ottaa saunomiskamppeita ja asia on sillä ok.

[/quote]

Ei auta. Kätevä emäntä lainaa omia tarvikkeitaan, sheivausvälineitä myöten on tarjottu.

[/quote]

Ei kannata koskaan kayttaa mitaan tekosyita. Kuten edellisessakin nahtiin.

Mina sanon etta en halua saunoa koska ian myota en kesta loylya. Alkaa pyorryttaa. Kukaan ei ole toistaiseksi yrittanyt pakottaa minua saunaan kanssaan.

Tama on ihan totta, minua alkaa pyorryttaa. Jatan kuitenkin sanomatta etta pyorryttaa kovissa loylyissa. Itse saunon omalla mokilla miedossa lammossa. Mutta sitahan en juhlien isantaperheelle mainosta.

Muutenkin, miksi pitaisi olla jotain tekosyita? Miksi ei voi vaan sanoa etta ei halua saunoa tai etta ei pida saunomisesta? Voisi vedota menkkoihinkin. Vaikka isannalla voisi menna luu kurkkuun.

[/quote]

Hohhoijaa, ai luulet oikeasti että aikuinen ihminen järkyttyy MENKOISTA? Aika vajaassa porukassa sitten liikut... itsehän voin kertoa vaikka 5 minuutin tuttavuudelle että minulla on menkat. Huih!

Vierailija
36/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:00"]

Mun mielestäni on kivaa mennä saunomaan mökillä ja just vielä päivällä, niin jää ilta aikaa muihin puuhiin. Yökylässä melkein aina käy kutsu saunaan ja mikäs siinä, se on mukava emännän kanssa sitten kaksistaan jutella naisten juttuja. Mä en ole niin tälläytyvää tyyppiä, enkä föönaa hiuksia koskaan, eikä mulla tulee jälkihikoiluja tai jää monta tuntia naama punaiseksi. Hyvä ystäväni on ihotyypiltään semmoinen, että punottaa helposti kolmekin tuntia saunan jälkeen, ja lisäksi tukka vaatii föönausta ja meiluiten myös kiharrusta, joten hän ei halua koskaan mennä kyläpaikoissa, esim. meillä, saunaan. Se on täysin ok. 

Vaikka itse tykkäänkin saunoa, niin en todellakaan odota muitten haluavan. Siksi kysyn aina tarkkaan, että haluavatko vieraat mennä saunaan. Kyllä isäntäväen pitää miettiä vieraiden toivomuksia. Tosin tiedän kyllä, että moni ei edes ajattele, että joku ei haluaisi mennä saunaan. Saunominen on monille ihan itsestäänselvyys, mutta silloin pitää vain saada suu auki ja sanoa ei kiitos. Ei siinä sen kummempaa. Toki siinä sit sen vajaa pari tuntia "menettää" kun naiset on saunomassa ja sit kenties "joutuu" istumaan miesten kanssa iltaa mutta meneehän kai sekin?

[/quote]

Minkä takia pitäisi jutella "naisten juttuja" varsinkaan jonkun puolituntemattoman naisen kanssa alasti kuumassa huoneessa? Näinhän se oli ap:n tapauksessa. 

Vierailija
37/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me just mentiin perheen ja muutaman kaverin kanssa mökille (mökki oli kavereiden joku tuttu jota me ei tunnettu ollenkaan) ja ihan hyvin pystyttiin sulassa sovussa saunomaan ja uimaan. Hui kamala sentään? Mun mielestä se oli vaan kiva että antoi meidän saunoa ja uida siellä :)

Vierailija
38/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan saunomista mutta en kyllä kylässä - pyyhkeitä on aina vaan yksi ellei ole ottanut omia mukaan eli hiusten kuivaaminen ei onnistu oikein millään yhdellä pyyhkeellä, meikit menee ihan pilalle ja se on ikävää koska en ole ns. luonnonkaunis (finnejä yms) ja muutenkin kauhea vaiva. Eniten ärsyttää se laittautuminen. Ei juhlia viitsi jatkaa ihan räjähtäneen näköisenä. Ne jotka ei tästä välitä on varmaan kauneimmillaan saunan jälkeen ja hyvä heille.

Vierailija
39/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kyllä aikas lailla ihmeissäni. PAKKO? Kyläilemme paljon ja ystäväpiiri on laaja. En ole vielä ikinä kokenut, että olisi saunottava. Sauna on ollut useasakin kyläpaikassa lämpimänä ja he saunovat, jotka haluavat. Miehet ja naiset. Itse en useinkaan, jos saunameren tai järven rannalla, niin yes ja saunon. Ihan itse päätän, kuten ystävänikin. Onpas outo aloitus. 

Vierailija
40/55 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mitä mä en muuten ymmärrä on se, että miksi Suomessa on ihan kuin jossain arabimaissa erottelu miesten ja naisten välillä. Ei siis välttämättä siellä saunassa mutta ihan tavallisessa kyläilyssä muuten. Naiset menee omaan rinkiinsä jonnekin keittiöön ja miehet päivystää olohuoneessa tai tietokoneella. Ihan hullua. Vanhemmissa ikäluokissa ei tällaista mielestäni ole niinkään, mitä vanhempieni kyläilyjä muistan, mutta nämä meidän ikäiset... Ei mulla ainakaan ole mitään erityisiä "naisten juttuja", mitä pitäisi kyläillessä vuodattaa. Ihan voisin jutella niiden kavereiden miestenkin kanssa jotain yleistä asiaa, muttei vaan onnistu.