Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arki alkaa - YT:t puhaltavat läpi Suomen

Vierailija
03.08.2014 |

...loppuvuonna tullaan näkemään ennenkokematon irtisanomisten ja YT-neuvotteluiden aalto. Tässä kesän mittaan jutellut satojen ihmisten kanssa, joilla tietoa yrityksensä suunnitelmista ja tiedän nyt miksi tämä kesä on ollut aurinkoinen. Tummat pilvet on säästetty loppuvuodelle yt-neuvottelujen ja irtisanomisten ylle! Valitettavasti :(

Vinkkejä tuleville irtisanotuille?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun telakalle jättitilaus, työllisyysvaikutukset yli 10 000 henkilötyövuotta.

Vierailija
22/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työelämässä jo 38 vuotta ja mielelläni antaisin työpaikkani jollekin nuorelle ja innokkaalle, jos pääsisin johonkin eläkeputkeen.

Nimim. Kahdeksat yt:t takana ja tässä vaan istutaan :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaiskin yt:t.Ei taida olla toivoa siitä:)

Vierailija
24/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:03"]

Yksi isohkossa yrityksessä johdon assarina toimiva kaverini kertoi, että periaatteessa heillä ei ole kriisi yrityksessä, mutta johto päättänyt käynnistää yt:t varmuuden vuoksi ja ajoittavat ne siten että mediassa on samaan aikaan isompia yt-ilmoituksia jne. Eli yrittävät vähän salaa muiden seläntakana tehdä tehostamista, ilman että joutuisivat tapetille :(

[/quote]

Meillä on tehty tuota samaa nyt muutaman kerran viime vuosien aikana. Ja ihan varmasti syksyllä on edessä uusi kierros, kyllä hieman pelottaa...

[/quote]

Näin myös meillä. Muista saman alan toimijoista jotkut ovat jo käyneet useammatkin yt:t ja pitäähän se meidänkin puljussa ne yt:t käydä, ettei vain näyttäisi siltä, että yhdellä menee paremmin kuin muilla. Imagokysymys. Ja samalla pääsee kätevästi eroon työntekijöistä, vaikka ei olisi edes rahallisesti pakko.

Vierailija
25/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:15"]

Yksi isohkossa yrityksessä johdon assarina toimiva kaverini kertoi, että periaatteessa heillä ei ole kriisi yrityksessä, mutta johto päättänyt käynnistää yt:t varmuuden vuoksi ja ajoittavat ne siten että mediassa on samaan aikaan isompia yt-ilmoituksia jne. Eli yrittävät vähän salaa muiden seläntakana tehdä tehostamista, ilman että joutuisivat tapetille :(

[/quote]

Meillä on tehty tuota samaa nyt muutaman kerran viime vuosien aikana. Ja ihan varmasti syksyllä on edessä uusi kierros, kyllä hieman pelottaa...

[/quote]

Näin myös meillä. Muista saman alan toimijoista jotkut ovat jo käyneet useammatkin yt:t ja pitäähän se meidänkin puljussa ne yt:t käydä, ettei vain näyttäisi siltä, että yhdellä menee paremmin kuin muilla. Imagokysymys. Ja samalla pääsee kätevästi eroon työntekijöistä, vaikka ei olisi edes rahallisesti pakko.

[/quote]

Ennakoinniksikin sitä kutsutaan...

Meillä ei varsinaisesti mene huonosti, omillaan tullaan vielä toimeen, mutta koska näin toivotaan jatkossakin käyvän, yyteet tulevat ja puhaltavat vielä ennen vuodenvaihdetta, ihan varma homma :(

Vierailija
26/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tätä yt-buumia. Ymmärrän, jos firmalla menee oikeasti huonosti, mutta silloinhan johto on pahasti epäonnistunut. Nyt johtoa palkitaan, kun porukkaa potkitaan ulos. Mun näkemyksen mukaan se on merkki siitä, että menee huonosti eli kurssien pitäisi laskea ja pomojen bonusten nollautua. Kun taas palkataan lisää, on merkki, että töitä on saatu lisää ja firma on kiidossa. Ja jos porukkaa on jossain liikaa, niin siitä keksimään uusia bisneksiä. Se olisi paljon ansiokkaampaa keksiä porukalle uutta tuottavaa työtä sen sijaan, että heitetään ne ulos. Omituista... Ei mene mun logiikkaan. Jos jollain on autokorjaamo ja siellä 6 työntekijää. Kuulen, että heittää kaksi pois, niin ajattelen heti, että niillähän menee huonosti, kun ei ole porukalle töitä. Miksi sama logiikka ei koske suuryhtiöitä?

Vierailija
27/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:29"]

Mä en käsitä tätä yt-buumia. Ymmärrän, jos firmalla menee oikeasti huonosti, mutta silloinhan johto on pahasti epäonnistunut. Nyt johtoa palkitaan, kun porukkaa potkitaan ulos. Mun näkemyksen mukaan se on merkki siitä, että menee huonosti eli kurssien pitäisi laskea ja pomojen bonusten nollautua. Kun taas palkataan lisää, on merkki, että töitä on saatu lisää ja firma on kiidossa. Ja jos porukkaa on jossain liikaa, niin siitä keksimään uusia bisneksiä. Se olisi paljon ansiokkaampaa keksiä porukalle uutta tuottavaa työtä sen sijaan, että heitetään ne ulos. Omituista... Ei mene mun logiikkaan. Jos jollain on autokorjaamo ja siellä 6 työntekijää. Kuulen, että heittää kaksi pois, niin ajattelen heti, että niillähän menee huonosti, kun ei ole porukalle töitä. Miksi sama logiikka ei koske suuryhtiöitä?

[/quote]

Kun ongelma on joskus se, että firmassa on töissä ihmisiä, jotka osaavat vääriä asioita. Meillä esimerkiksi oli aikaisemmin se tilanne, että jokaisella yksiköllä (joita oli yhteensä monta kymmentä) oli oma henkilöstöassistentti, jotka olivat 40+ -vuotiaita. Heille kuului leimausten hoitaminen, lomalistat, toimistotarvikkeiden tilaukset ja matkavaraukset. Noin 60 % työajastaan viilasivat kynsiä, istuivat kahvilla, puhuivat omia puheluita tai hiihtelivät kaupoilla. Noh, meille tuli sitten YT:t jotka uutisoitiin "FIRMA X:LLÄ YT:T - 40 SAA LÄHTEÄ!".

Sitten saatiin juurikin ammattiliitot ja tavalliset kansalaiset jeesustelemaan, että firmallahan menee ihan hyvin (tehtiin joitain miljoonia voittoa sinä vuonna), mikseivät he keksi ihmisilleen uusia töitä, uutta liiketoimintaa jne jne?

Olisin halunnut nähdä kun joku ay-toimitsija tai iltasanomien keskustelupalstan saarnaaja olisi muuntanut nämä merkonomimammat myyntiosaajiksi, operatiivisiksi työntekijöiksi, tuotekehittelijöiksi tai vast.

Säästyneillä rahoilla palkattiin seuraavana vuonna 5 henkeä T&K-tiimiin. He ovat jo luoneet tekemisellään firmalle rutkasti lisää liikevaihtoa. Miten tämä olisi tehty pitämällä sihteerit talossa, "koska firmalla menee ihan hyvin muutenkin"?

Näissä uutisoinneissa tulee monesti varsin yksipuolinen kuva firmojen tilanteista ja tavoitteista. Ei noita positiivisia asioita, kuten rekryjä uutisoida, ennen kuin on tuollainen lottovoitto kuin Turun telakalla tänään.

Vierailija
28/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:29"]Mä en käsitä tätä yt-buumia. Ymmärrän, jos firmalla menee oikeasti huonosti, mutta silloinhan johto on pahasti epäonnistunut. Nyt johtoa palkitaan, kun porukkaa potkitaan ulos. Mun näkemyksen mukaan se on merkki siitä, että menee huonosti eli kurssien pitäisi laskea ja pomojen bonusten nollautua. Kun taas palkataan lisää, on merkki, että töitä on saatu lisää ja firma on kiidossa. Ja jos porukkaa on jossain liikaa, niin siitä keksimään uusia bisneksiä. Se olisi paljon ansiokkaampaa keksiä porukalle uutta tuottavaa työtä sen sijaan, että heitetään ne ulos. Omituista... Ei mene mun logiikkaan. Jos jollain on autokorjaamo ja siellä 6 työntekijää. Kuulen, että heittää kaksi pois, niin ajattelen heti, että niillähän menee huonosti, kun ei ole porukalle töitä. Miksi sama logiikka ei koske suuryhtiöitä?

[/quote]

koska halutaan että menee vielä paremmin...

Vierailija
29/29 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Yrityksessä, jossa olen töissä, on ollut tämä tilanne viimeiset kymmenen vuotta. Viimeksi,  kun YT:t osuivat omalle kohdalle, olin ollut yrityksen palveluksessa vielä niin vähän aikaa, että uudelleensijoittuminen tuntui järkevältä vaihtoehdolta. Jos YT:t sattuvat taas omalle kohdalle ensi keväänä, kuten syvästi epäilen, tilanne tullee olemaan toinen. Minulla on jo suunnitelma sille, mitä teen ensi syksynä.