Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tää voi olla niin vaikeeta..(laihdutus)

Vierailija
03.08.2014 |

lykkään laihdutusta kokoajan,piti aloittaa jo to mutta en ole vieläkään..miten saan itseni huomenna aloittamaan..laihdutus on jo mulle elämäntapa..tai kaikki siihen liittyvä.olen ollut laihiksella(koittanut siis muuttaa tapoja pysyvästi,helpompi vain noin sanoa) yläasteelta..ylipainoa 40kg

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 00:11"]

Mä olen kestänyt jo kolme päivää, mikä on pisin aika, mitä oon vuoteen jaksanut laihduttaa. Jos jatkan samalla linjalla (1200kcal/päivä) niin 171 päivän päästä oon laihtunut toivotut 15 kiloa :)

[/quote]

Älkää hyvät ihmiset näännyttämällä laihduttako. 1200 kaloria päivässä ei riitä peruselintoimintoihin ja ne kilot lähtevät vääristä paikoista ja elimistö kärsii. Lisäksi kitudietillä elimistö heittää jarrut jossain vaiheessa päälle ja kohta oletkin ns säästöliekillä ja kroppa alkaa varastoimaan kaloreita. Ja ihan oikeasti, se Säästöliekki on olemassa. Rasvojakaan ei kannata vältellä, vaanpanostaa siihen rasvojen laatuun. 

Avaimet laihduttamiseen ovat säännöllinen ateriarytmi ja ruoan laatu. Paljon kasviksia, vähän hiilareita, ei napostelua, eikä eineksiä. Ja kannattaa opettaa itsensä pois siitä sokerikoukusta ja tunnesyömisestä, ennenkuin alkaa harkitsemaan "herkutteluja". Sitten kun niihin herkkuihin ei liity "palkitseminen" tai lohduttaminen, aletaan olla sillä normaalilla pohjalla. 

Ja kyllä. Kokemusta on sekä kituuttamisesta, että usean kymmenen kilon laihduttamisesta. Tekin tarvitsette vain sen viimeisen potkun, joka antaa voimat ja motivaation pysyviin elämäntapojen muutoksiin. Itselläni se tarkoitti sitä, että jätin kaikki teolliset puolivalmisteet ja einekset, sekä karkit, ja muut herkut pois siksi aikaa kunnes sain itseni suhtautumaan ruokaan normaalisti. Enää en palkitse tai lohduta itseäni ruoalla ja olen tajunnut että tunnesyöminen on sairasta. Voin nykyisin syödä oikeasti yhden palan kakkua tai muutaman karkin, ilman että haluan syödä noita lisää. 

Laihduttaminen ja elämäntapojen muutos vaatii vankan päätöksen ja vahvan selkärangan sekä itseluottamusta. Jos ajatus on koko ajan että en minä onnistu, ei tästä nyt tule mitään, tämä on yhtä tuskaa, niin ei siitä tietenkään tule mitään. Homma pitää aloittaa hyvällä tsempillä ja sillä tunteella että tästähän tulee jotain ja jatkaa sitä positiivisuutta eteenpäin. Vaikka sitten hammasta purren. 

Kiloklubi on ihan hyvä vaihtoehto apuvälineeksi.

t:35kg laihduttanut, n. 2000 kaloria päivässä syömällä.

Vierailija
2/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittelle oli apua cambridgestä. Ensimmäinen kuukausi sillä. Sai kerralla pois makean nälän ja spurtin antamaan motivaatiota. 8kg lähti sillä ja nyt matka jatkuu vhh ruokavaliolla. Kertaalleen on tullut repsahdus. Kaverin häissä ei tarjoilussa kitsasteltu ja booliakin maistoin. Mutta matka jatkuu!

t. Tavoitteena terveempi elämä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut Cambridgellä nyt kolmisen kuukautta ja paino on pudonnut reilut 15 kiloa, pudotettavaa on vielä reilusti. Omasta halusta ja motivaatiosta kaikki on kiinni.

Vierailija
4/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 00:11"]

Mä olen kestänyt jo kolme päivää, mikä on pisin aika, mitä oon vuoteen jaksanut laihduttaa. Jos jatkan samalla linjalla (1200kcal/päivä) niin 171 päivän päästä oon laihtunut toivotut 15 kiloa :)

[/quote]

Älkää hyvät ihmiset näännyttämällä laihduttako. 1200 kaloria päivässä ei riitä peruselintoimintoihin ja ne kilot lähtevät vääristä paikoista ja elimistö kärsii. Lisäksi kitudietillä elimistö heittää jarrut jossain vaiheessa päälle ja kohta oletkin ns säästöliekillä ja kroppa alkaa varastoimaan kaloreita. Ja ihan oikeasti, se Säästöliekki on olemassa. Rasvojakaan ei kannata vältellä, vaanpanostaa siihen rasvojen laatuun. 

Avaimet laihduttamiseen ovat säännöllinen ateriarytmi ja ruoan laatu. Paljon kasviksia, vähän hiilareita, ei napostelua, eikä eineksiä. Ja kannattaa opettaa itsensä pois siitä sokerikoukusta ja tunnesyömisestä, ennenkuin alkaa harkitsemaan "herkutteluja". Sitten kun niihin herkkuihin ei liity "palkitseminen" tai lohduttaminen, aletaan olla sillä normaalilla pohjalla. 

Ja kyllä. Kokemusta on sekä kituuttamisesta, että usean kymmenen kilon laihduttamisesta. Tekin tarvitsette vain sen viimeisen potkun, joka antaa voimat ja motivaation pysyviin elämäntapojen muutoksiin. Itselläni se tarkoitti sitä, että jätin kaikki teolliset puolivalmisteet ja einekset, sekä karkit, ja muut herkut pois siksi aikaa kunnes sain itseni suhtautumaan ruokaan normaalisti. Enää en palkitse tai lohduta itseäni ruoalla ja olen tajunnut että tunnesyöminen on sairasta. Voin nykyisin syödä oikeasti yhden palan kakkua tai muutaman karkin, ilman että haluan syödä noita lisää. 

Laihduttaminen ja elämäntapojen muutos vaatii vankan päätöksen ja vahvan selkärangan sekä itseluottamusta. Jos ajatus on koko ajan että en minä onnistu, ei tästä nyt tule mitään, tämä on yhtä tuskaa, niin ei siitä tietenkään tule mitään. Homma pitää aloittaa hyvällä tsempillä ja sillä tunteella että tästähän tulee jotain ja jatkaa sitä positiivisuutta eteenpäin. Vaikka sitten hammasta purren. 

[/quote]

Niin...mun peruskulutus on 1370 kcal joten jos syön 2000 kcal päivässä niin se ei mikää laihis oo :o tiputan normaalipainon sisällä..

Vierailija
5/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania tsemppaavia viestejä,tänään päätin että suljen elämästäni mieltä masentavat asiat,esim en käy fb:ssä nyt hetkeen, koska siellä kaikki hehkutus ja ylipursuava onni ahdistaa,vaikka tiedän että ei niilläkään ihmisillä se elämä ole pelkkää skuppaa ja ruusun terälehtiä..en myöskään pidä yhteyttä ihmisiin jotka saavat minut kiukkuiseksi. Nyt on parempi mieli,hyvä aamupala syöty (myöhäinen) ja kohta lounasta tekemään. Haluan onistua ja nyt ONNISTUN! Pystyn varmasti sitten ilotsemaan muidenkin onnesta paremmin,kun omat asiani ovat 95% kunnossa..nyt ne ovat ehkä 85% (kaikki muu paitsi paino asia,ja se on mulle iso asia)..tällähetkelä mm.kateus varjostaa el'määni,olen kateellinen hoikille ystäville ja se alkaa näkyä omissa tunteissa..ulospäin en ole antanut sen näkyä. Nyt on asialle tehtävä jotain,en halua että tuo puoli pääsee valloileen,se en ole minä.

Vierailija
6/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin odottelin laihdutusinspistä aikani, enkä oikein itsekään tiedä mistä se lopulta löytyi. Taisin sattumalta osua jonnekin superlaihiksen sivuille ja siitä sitten google johdatti mut laihdutuksessa onnistuneiden tarinoihin... pikkuhiljaa alkoi itselleenkin tulemaan sellainen olo, että mitäs jos minäkin? Ja siitä se sitten lähti. Nyt laihdutusta takana jo 3 kk, kaksi vaatekokoa pienempänä.

Vierailija
7/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin pitää varmaan haluta sitä laihtumista tosi kovasti. Täytyy keksiä se päämotivaatio ja päätavoite. Eli Mihin, Miksi ja Miten. Sen jälkeen aloitetaan heti tekemään sitä polkua sitä kohti. Ei mitään viimeisiä herkkuaterioita eikä odotella viikon, kuun eikä vuoden ensimmäistä päivää, vaan hetihetiheti. Laihtuminen muutenkin on hidasta, joten ei sitä kannata viivytellä sen enempää.

Otetaan ylös mitat, kuvat ja päämäärät sekä aletaan kirjaamaan niitä sopivalla aikavälillä ylös (esim. 1-4 kertaa kuussa). Edistyminen pitää havaita, se motivoi silloin kun tuntuu, ettei mitään tapahdu. Kannattaa luoda myös välitavoitteita ja palkintoja saavutetuille tavoitteille: jos joinakin päivinä ei huvita, niin niistä voi saada lisäinnostusta.

Lisäksi pitää kartoittaa peruskulutus ruokailua ajatellen, vähentää siitä sen verran, että päivän aikana nautitaan 1500kcal ja lisätä monenlaista liikuntaa joka päivä. Kaikilla melkein on älypuhelimet, niin niihin voi ladata jonkin kalorilaskuriappsin, johon merkitään kaikki ruoka ja juoma sekä jotain, millä voi arvioida liikkumisensa kulutuksen.

Kannattaa myös muistaa se, että koska laihtumisessa kestää usein aika kauan, että ei tee mitään hemmetin katastrofaalisia pikaratkaisuja nopean laihtumisen toivossa turhaan. Niitä ei a) jaksa niin kauaa kuin kiloja on pudotettavana, jolloin repsahdusvaara lisääntyy tai koko homma uuvuttaa b) kannata harkita, mikäli haluaa pitää aineenvaihduntansa maksimitehokkaana. Laihduttamisesta voi yrittää tehdä niin miellyttävää ja mukavaa ja hauskaa, kuin mahdollista. Eikä sitten enää mitään tekosyitä, jotka estävät hyvän syömisen ja runsaan liikunnan. :)

Vierailija
8/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

Niin...mun peruskulutus on 1370 kcal joten jos syön 2000 kcal päivässä niin se ei mikää laihis oo :o tiputan normaalipainon sisällä..

[/quote]Netissä on muutamia tosi huonoja peruskulutuslaskureita ja ainakin tuo, mikä ensimmäisenä tuli minulle, laskee ihan päin kettua. Tämä antaa paljon lähemmäs totuutta: http://www.kutri.net/html/laskuri.html

Vierailija
9/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut 20 kg 7 kk:ssa. Karppaan. Ekat 2 viikkoa olivat yhtä tuskaa ja taistelua etenkin makeanhimoa vastaan, mutta voitin sen taistelun! Sen jälkeen makeanhimo alkoi hellittää, mieli ja olo parantua, ja vitsi minkä motivaatiobuustin siitä saa, kun vaaka näyttää koko ajan vähemmän :) ja itseluottamusta ja voimia jatkaa, kun tajuaa, että minä pystyn tähän, en ole sokerin tms. orja, vaan hallitsen itse omia syömisiäni. Kukaan ei sitä pullaa mun kurkusta alas tunge muu kuin minä. Sinä pystyt siihen, tsemppiä!

Vierailija
10/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihduttanut 2.5vkoa, lähtenyt 2kg. Makeita en ole syönyt koko aikana muttaniihin ei muutenkaan ole suurta himoa. Paheeni on suuri ruokahalu muuten ja siiderin lipitys. Olen ottanut avuksi apteekin guarem-rakeet.

Vierailija
11/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17:kiitos tsempistä :))!! Mikä sun lähtöpaino oli,vau 20kg,hyvä sinä!! Itsekkin mietin kokoajan tuota tvv/karppaus hommaa..ehkä jotain hyväkarppi tyylistä,sopisi paremmin mulle :) Tuon kutrin laskurin mukaan mun peruskulutus on huimat 2830 kcal,laihdutukseen suositteli 2300 kcal,siihen saa jo syödä paljonkin :O ...EN VAAN NÄÄ ITSEÄNI noin lihavana,painoindeksi nimittäin sanoi että olen vaikeasti/sairaalloisen lihava..miten mä voin olla niin iso..peilistä katsoo pyöreä nainen,mutta esim valkouvat paljastaa totuuden..AP

Vierailija
12/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:54"]

17:kiitos tsempistä :))!! Mikä sun lähtöpaino oli,vau 20kg,hyvä sinä!! Itsekkin mietin kokoajan tuota tvv/karppaus hommaa..ehkä jotain hyväkarppi tyylistä,sopisi paremmin mulle :) Tuon kutrin laskurin mukaan mun peruskulutus on huimat 2830 kcal,laihdutukseen suositteli 2300 kcal,siihen saa jo syödä paljonkin :O ...EN VAAN NÄÄ ITSEÄNI noin lihavana,painoindeksi nimittäin sanoi että olen vaikeasti/sairaalloisen lihava..miten mä voin olla niin iso..peilistä katsoo pyöreä nainen,mutta esim valkouvat paljastaa totuuden..AP

[/quote]Toisaalta on hyvä, että jos ei tunnu sairaalloisen lihavalta, niin on paljon helpompi aloittaa, kun jaksaakin jotain. :) Kannattaa aktivoida sitä vartaloa liikunnalla ja hyvällä ruokavaliolla, niin jaksaa pian paljon enemmän.

Pöperöproffan blogissa on paljon hyvää laihdutus- ja ravintotietoutta, tässä on mun suosikkipostaukset: http://patrikborg.blogspot.fi/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain.html http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

Vierailija
13/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 00:10"]

lykkään laihdutusta kokoajan,piti aloittaa jo to mutta en ole vieläkään..miten saan itseni huomenna aloittamaan..laihdutus on jo mulle elämäntapa..tai kaikki siihen liittyvä.olen ollut laihiksella(koittanut siis muuttaa tapoja pysyvästi,helpompi vain noin sanoa) yläasteelta..ylipainoa 40kg

[/quote]

Paskimmat laihdutuskuurit aloitetaan huomenna. Toimivat kuurit alkavat nyt.

Siinä ei vaan ole riittävästi asennetta mukana, jos lykkää jo aloitustakin. Kumpiko sulle on oikeasti tärkeämpää, se että saat tänän herkutella vai se painonpudotus? Miksi tärkeysjärjestys olisi huomenna toinen?

Vierailija
14/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, päivä kerrallaan ja hetki kerrallaan

Vierailija
15/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs jos muutatte jotain pientä. Mikä on helpompi tehdä. Esim. että lounaalla ei ruuan lisäksi syödä leipää. Pienennetään annoskokoja vähän. Ja odotetaan kylläisyyden tunnetta ennen kuin syödään lisää. Joka päivälle lisätään pieni kävelylenkki.

Mä olen laihtunut näin 10 kiloa, ja paino putoaa edelleen koko ajan. Nyt teen jo tietoisempiakin valintoja, mutta varsinaisesti en laihduta ja kaikkia herkkujakin syön edelleen. Suklaalevyn sijaan saatan syödä 2 palaa suklaata ja se tyydyttää mun makean himon.

Vierailija
16/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laihduttajat haluavat syödä "herkkuja"?

Vierailija
17/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 01:41"]

Miksi laihduttajat haluavat syödä "herkkuja"?

[/quote]

a) myös hoikat ihmiset syö "herkkuja", se on aivan normaalia

b) jos laihdutettavaa on useita kymmeniä kiloja, projekti kestää useita vuosia. On täysin normaalia, että tuona aikana tekee mieli joskus jotain epäterveellistä

c) ihminen jää koukkuun sokeriin ja vehnään, niistä irtipääsy ei ole helppoa. Vrt. miksi alkoholistit haluaa juoda viinaa?

d) lisää tyhmiä kysymyksiä?

Vierailija
18/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tiedän että laihdutuksen ei tarvitse olla nälkää/ tiukkaa ja täynnä kieltäymyksiä..silti ajattelen että vedän nyt kaikki maailman herkut kun kohta alkaa viimeistä kertaa elämän muutos,nyt elämäni muuttuu..ja paskat.

Vierailija
20/20 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne, ylipainoaki saman verran. :(