Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nopeasti neuvoja,selkäkipu...?

Vierailija
02.08.2014 |

On ilmeisesti hermo pinteessä, jos ei alaselässä niin jossain reiden kohdilla. Olin siitä sairaalassa ja käskivät mennä takaisin jos pahenee. Ainoat "huonot" oireet mitä on ollut niin pissa tulee vähän liian äkkiä, en ehdi vessaan asti (yleensä oireena pitäisi olla virtsaumpi mutta kai se noinkin päin on jo merkki että joku vialla). Tänä aamuna kävin pissalla ja tuli todella kova kipu virtsarakkoon, ei niin pistävä kuin pissatulehduksessa mutta jäi sellainen tunne että olisi vieläkin hirveä hätä. Äsken taas sama, heti kun oon saanut pissattua niin tulee kova kipu rakkoon. Voiko olla selkäkivun oire vai niinpäin että virtsatulehdus aiheuttaa selkäoireet.. Ei vaikuta virtsatietulehdukselta, se ollut aikaisemmin joskus.. Toinen jalka siis välillä puutunut ja jalkapohja "läpsyy" perässä kun on vähän huono tunto siinä.. onko kellään kokemusta tai onko paikalla terv.ammattilaisia...? Isomman hädän kanssa ei ole ollut ongelmaa.. ei sitä aina kuitenkaan tulekkaan. lähtisin sairaalaan takaisin (kun neuvottiin herkästi tulemaan) jos tietäisin tämän olevan selkään liittyvää.. :)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:11"]

Kuulostaa välilevyn pullistumalta, itselläni on ikävä kyllä ollut. Puutuminen ja tunnon heikentyminen sekä virtsaongelmat on huolestuttavia oireita, jos kyse on siitä. Ei välttämättä näy kuin magneettikuvissa. Vaadi magneettikuvat! Voi oikeasti olla tärkeää.

[/quote]

Minulta otettiin röntgen kuvat heti sairaalaan mentyäni, ja laitettiin kirurgiselle puolelle ja magneettikuviin heti. niissä ei näkynyt pullistumaa. kaikki oireet viittaavat ortopedin mielestä kuitenkin pullistumaan/alaselän pinteeseen. Sen takia en ole huolissani kun kuvat olivat ok, lääkäri sanoi kyllä että pinne voi olla myös reidessä (sehän ei selän mri ssä näy)..? aikovat tutkia viikon sisällä, kunnon tutkimuksella että missä pinne on mutta siihen on aikaa ja olen ihan kahden vaiheilla että mitäs jos meneekin nyt tämän päivän aikana ohi (niinkun ennen meni itsestään) vai onko jotain pahempaa..eikä ole virtsaumpea kun ravaan vessassa jatkuvasti. kipu virtsan lopussa on kova ja ehkä sitten vaan pissatulehdus. (voihan se olla että pullistuma on tullut kuvien jälkeen parin päivän aikana..? )en tiedä enää...läheiset huolissaan, minä en niin paljoa.

Vierailija
22/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 14:41"]Kuullostaa pullistumsoireilta. Mene lääkäriin ja vaadi päästä lannerangan kuviin.

Mulla olo pullistuma selässä ja oireet oli aika lailla samat mitä kerroit itselläsi olevan. Lääkäri teki selväksi, että mikäli ei fyssarista ole apua niin sitten aletaan sopimaan treffejä puukottavan lääkärin kanssa. Niitä treffejä ei tarvinnu sopia, koska sain fyssarista todella ison avun itelleni.

[/quote]

Mikä on fyssari?

Jos tarkoitat fysioterapiaa, sano niin.

Olet ilmeisesti niitä ikäviä ihmisiä, joille sopimus on soppari, jne.

[/quote]

Etkö todellakaan tiedä mitä fyssari tarkoittaa? No, siinähän ihmettelet mitä tarkoitan ja miten ikävä IHMINEN olen!

[/quote]

AP: minä en ole kommentoinut "fyssari" sanasta mitään, ymmärsin sen kyllä. Joku muu täällä jaksaa vääntää asiasta vaikka tulin puhumaan selkävaivoistani. Minun puolesta voitte aloittaa uuden palstan missä keskustelette siitä että onko fyssari fyssari :D kiitos kuitenkin neuvosta, sh sekä fys.t. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:52"]

Välitön yhteys päivystykseen. Voi vaatia leikkauksen 24 h sisällä kun ratsupaikka-anestesiaa eli virtsan- tai ulosteen pidätysvaikeutta. Eikä tuo nilkan läpsyminenkään ihan pikku oire ole...

t. fyssari

[/quote]

AP: niin fyssarille neuvoi sitten menemäänkin kun alkaa pahin kipu helpottaan. ja tuosta jalan "lipsumisesta", lääkäri sanoi että saan siihen jonkun tukikengän tai koron ettei se mene niin.. en muista kunnolla mutta jonkun "apuvälineen", mikä lie. ja lapsesta asti käynyt fyssarilla, syntymästä asti vähän muutoksia rangassa. mieluiten meen vaan taas omt.f. yksityiselle kuin julkiselle puolelle..jos vain pääsen fys.t. asti. :) :)

Vierailija
24/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin terv.palvelujen neuvontaan. ei katsonut edes tietoja ja sanoivat että mene huomenna aamulla ja sitten sanoi että mene itseasiassa tänä iltana, ja sanoi myös että ottavat sinut sisään kyllä jo noilla oireilla vaikka ei kuvissa mitään ole ollutkaan, jossain pinne oltava. sanoin että ei tälläsillä keleillä jaksaisi sairaalaan lähteä, sanoi että ymmärtää täysin mutta nyt kyllä kannattaaa. oli tuttu sh, yleensä ei helposti ohjaa ensiapuun.. kaippa keksi kaikennäkösiä tekosyitä ettei tarvitsisi lähteä sinne makaamaan. :)  henkistä tukea kun vaan vielä saisi niin kaikki olisi hyvin, perhe ei ole nyt paikalla, en ole puhunut vaivastani heille juuri ollenkaan, olen odottanut vain ohi menemistä.. blaah.

Vierailija
25/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SH tai F.terapeutti; onko kuitenkin mahdollista että pystyn välttämään leikkauksen, näillä oireilla? Pelkään sitä todella paljon, on polvi leikattu ja se oli virhe. Selkä kun kerran leikataan niin se on lopullinen riesa.. Toiv. olen vain luulotautinen potilas. :)

Vierailija
26/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin mennä suihkuun, alkoi jalka "kramppaamaan". en jaksaisi guuglettaa, mitä voisi olla. siis varpaat nykii ja välillä koko jalka nivusesta asti, jos on lihaskramppi.voiko se tulla pinteestä..? jos pääsisi suihkuun niin sitten lääkäriin-> täällä kyseleminen/valittaminen loppuu.

Vierailija
27/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 15:52"]

Välitön yhteys päivystykseen. Voi vaatia leikkauksen 24 h sisällä kun ratsupaikka-anestesiaa eli virtsan- tai ulosteen pidätysvaikeutta. Eikä tuo nilkan läpsyminenkään ihan pikku oire ole...

t. fyssari

[/quote]

AP: niin fyssarille neuvoi sitten menemäänkin kun alkaa pahin kipu helpottaan. ja tuosta jalan "lipsumisesta", lääkäri sanoi että saan siihen jonkun tukikengän tai koron ettei se mene niin.. en muista kunnolla mutta jonkun "apuvälineen", mikä lie. ja lapsesta asti käynyt fyssarilla, syntymästä asti vähän muutoksia rangassa. mieluiten meen vaan taas omt.f. yksityiselle kuin julkiselle puolelle..jos vain pääsen fys.t. asti. :) :)

[/quote]

Saat siihen peroneustuen esim. dictus, toe-off.

-fyssari

Vierailija
28/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissasin sitten alleni tähän tietokonetuolille. kävin pissalla, tuli kipu lopussa ja nyt kun tulin pois niin on taas hätä. joo o. olisipa vaippoja yms. siteitä vaan tarpeeksi pöksyihin matkan ajaksi.julkisella liikenteellä ajattelin mennä..

Vierailija
29/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ehdin vessaan kun on parin metrin päässä mutta vasta ihan loppuvaiheessa. :) ei taida olla pissatautia kumminkaan.. lihaskramppiin ei viitsi ottaa relaxanttia ettei matkalla sitten tule mitään isompia juttuja housuun. :) 

Vierailija
30/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene jo sairaalaan, hop hop! t.2

Vierailija
31/33 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

cauda-oireet

http://www.terve.fi/valilevyn-pullistuma/valilevyn-pullistuma

Välilevyn pullistuman oireena on tyypillisimmillään alaselän kipu, joka säteilee toiseen alaraajaan ja aiheuttaa raajassa puutumistuntemuksia. Siihen voi liittyä myös alaraajan heikkoutta. Tutkittaessa voidaan todeta jalan reflekseissä häiriöitä.

Joskus harvinaisena oireena voi olla virtsan ja ulosteen pidätyskyvyn häiriöitä, virtsaumpi ja peräaukon seudun tunnottomuutta. Kyseistä tilaa kutsutaan cauda equinaksi. Cauda equina on vakava tilanne ja vaatii välitöntä lääkärin arvioita, toisin kuin tavallisempi välilevyn pullistuma.

Vierailija
32/33 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja?

Vierailija
33/33 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SH tai F.terapeutti; onko kuitenkin mahdollista että pystyn välttämään leikkauksen, näillä oireilla? Pelkään sitä todella paljon, on polvi leikattu ja se oli virhe. Selkä kun kerran leikataan niin se on lopullinen riesa.. Toiv. olen vain luulotautinen potilas. :)

Ei ole välttämättä lopullinen riesa leikattu selkä. Tiedän useita tapauksia, joilla kivut ovat jääneet leikkauspöydälle ja voi jatkaa leikatulla selällä ihan normaalia elämää. Itse valitsin pelkän kuntoutuksen ja viisi vuotta myöhemmin selkä vaivaa edelleen päivittäin ja rajoittaa elämää ja työntekoa. En ole ollenkaan varma oliko ratkaisuni oikea.

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi