Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autolla kahden pienen kanssa

Vierailija
02.08.2014 |

Onko teillä muilla automatkat täyttä kaaosta vai ajeletteko rauhaisasti? Musta tuntuu, että ollaan maailman ainoa perhe, jonka matkanteko on yhtä sujuvaa kuin junan vessa. Vauva ei nukahda autoon, huutaa, ja kun saadaan nukkumaan, vanhempi herää ja alkaa kiljua. Kun joudutaan pysähtymään, aina on kakat housuissa, uhmaikäinen saa just sillon jonkun kohtauksen, vaikka olisi sitä ennen ollut pieni enkeli. A-p-u-a.

Miten näistä selviää?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin ipad, jota katsella eikä ole kiirekään, mutta silti vaan 1,5 tunnin matkaan vaan hurahtaa 4 tuntia että heilahtaa. Ihan kamalaa. Ap

Vierailija
22/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa huutaa. Varsinkin sen isomman. Jos matka-aika on vain 1½h, ei tarvi matkalla edes pysähtyä, senkun ajaa vain. Silloin siihen ei mene neljää tuntia. Ja jos tuntuu, että vauvan takia pitäisi pysähtyä, niin äiti/isä istumaan sinne takapenkille ja minimipalvelut vauvalle. Ei tauotonta viihdyttämistä, vaan sellaista pientä, jolal pysyy kohtuullisen tyytyväisenä.

Oppimisjuttu tämäkin. Et kertonut, minkä ikäinen tuo isompi on, mutta hyväksi havaittu keino on meillä ollut myös etukäteiskeskustleu. Olemme kertoneet selkeästi, mitä tapahtuu ja että autossa istutaan kauan. On myös piiiiitkille matkoille pieniä yllätyksiä (rusinapaketti, leluauto tms.). Ja äänikirjoja on kuunneltu n. kahden ja puolen vuoden iästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw junan vessa -vertaus tarkoittaa, että jokin ON mutkatonta ja sujuvaa.

Vierailija
24/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:13"]

Siitä selviää kun varaa tarpeeksi aikaa matkantekoon ja ei odota että kaikki sujuu ok eli oma asenne kohdalleen.

Yhden päivän aikana ei kannata turhan pitkiä matkoja ajella jos ei ole ihan pakko.

Kun lapset oli pieniä niin viikon reissuille vuokrasimme asuntoauton...helppoa ja kivaa.

[/quote]No tähän. Kun itse hermoilee, lapsetkin hermostuu. Kun itse on rauhallinen eikä täpise sitä matkaa vuorokausikaupalla etukäteen, niin lapsetkaan ei piittaa. Monet aikuiset kilahtaa ihan pienimmästäkin nykyään ja omalla käytöksellään saavat aikaan myös lasten raivarit.

Vierailija
25/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ongelmaa. Olen ihan ilman miestä ajanut autolla kahden kanssa. Panet lapset turvaistuimiin ja se on siinä. Pysähdyt kohteessa. Syötä ja hoida vauva ennen reissua. Samoin toinen. Jos kiljuu huomiotaan, pane musiikki isolle.

Ihan kertakaikkiaan typerää, että vanhemmat antaa lasten pompottaa tuossakin. Minä en suotunut ostamaan dvd-laitteita. Nyt kun lapset ovat jo isoja koululaisia, en anna räplätä puhelinta koko matkaa. Pelaavat kahdestaan korttia, piirtävät, lukevat kirjaa tai vaan istuvat. Mutta lahjo sinä lapsesi.

Vierailija
26/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kuolaansa

Ap

Vierailija
27/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:06"]

Ihanko oikeasti vaan ajatte tyynenrauhallisesti eteenpäin, vaikka parikuinen vauva huutaa istuimessaan niin, että meinaa tukehtua omaan luomaansa? Sekö on vaan vauvan kiukuttelua, josta pitää oppia pois?

Isompi matkustaa 95-prosenttisesti hyvin, mutta kiljuu joskus herättyään. Kai tulee niska kipeäksi tai jotain.

Ap

[/quote]

Mun esikoinen inhosi autoilua, aina. Ja oksenteli, niinpä ei matkusteltu. Seuraavat ei niinkään ja reissattu paljon. Alle 400km matkoilla ei pysähdellä kuin joskus harvoin vessassa. Mutta siis ajoita reissu niin että vauva nukkuu jos vain voit. Lapset on aikas säännöllisiä.

Vierailija
28/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämä tapaus ei hyvin nukahda autoon ja jos herää, ei viihdy yhtään. Ehkä ikä korjaa tilanteen, mutta nyt matkanteko on vaan aina tylsää puuhaa huudon ja pysähteltn vuoksi. Ollaan varmaan sitten ainoa perhe, joka töpeksii matkustaessaan...

Ap

Vierailija
29/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset istu takapenkillä rauhoittamassa vauvaa?

Vierailija
30/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:14"]Mikset istu takapenkillä rauhoittamassa vauvaa?

[/quote]

Takapenkillä on siis kaksi lastenistuinta, ei mahdu. Ei ole meillä Superbia ;)

Ap

Vierailija
31/31 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:06"]

Ihanko oikeasti vaan ajatte tyynenrauhallisesti eteenpäin, vaikka parikuinen vauva huutaa istuimessaan niin, että meinaa tukehtua omaan luomaansa? Sekö on vaan vauvan kiukuttelua, josta pitää oppia pois?

Isompi matkustaa 95-prosenttisesti hyvin, mutta kiljuu joskus herättyään. Kai tulee niska kipeäksi tai jotain.

Ap

[/quote]

Mä en aja. Ensinnäkin olen ylipäätään välttänyt pitkiä automatkoja vauvojen kanssa, ja toiseksi jos matkaan on lähdetty, niin vauvan uniaikaan. En todellakaan anna vauvan huutaa suoraa huutoa autossa, enhän kotonakaan antaisi. Mun  mielestä pienen vauvan paikka on ensisijaisesti sylissä ja isomman joko sylissä tai tutkimassa maailmaa, ei auton istuimeen köytettynä. Toki pari kertaa kesässä on ajettu parin tunnin mökkimatka, mutta tosiaan niin, että vauva nukkuu. Tiedän että saan jäätävästi alapeukkuja tällä palstalla, mutta tääon mulle ainoa mahdollinen tapa toimia.