Minkä tyylisiä on ahdistavimmat unet, joita olet nähnyt?
Mulle sellaisia unia ovat sellaiset, joissa meidän lapselle tapahtuu jotain kauheaa. Esim tippuu jostain korkeasta paikasta tai sitten monesti on tullut nähtyä sellaisiakin unia, missä ollaan jätetty lapsi yksin johonkin ja sitten jostain syystä lähdetty pois hänen luotaan. Ja sitten kun myöhemmin yrittänyt lähteä etsimään häntä, eikä ole löytänyt mistään. :-(
Se tunne unesta heräämisen jälkeen on jotain niin ahdistavaa! Kun muistaa lapsen katseenkin kun hän on katsonut meidän peräämme, kun olemme jättäneet hänet yksin. :`(
Joka kerta on tullut helpotuksen huokaus, että onneksi se oli vain unta.
Kommentit (34)
Yölliset kauhukohtaukset tai hypnagogiset hallusinaatiot. "Herään" n. vajaan tunnin kuluttua nukahtamisesta puhtaan kauhun tunteeseen ja jonkintyyppiseen harhaan joka on osin unta. (Muuten eli hereillä ei hallusinaatioita ilmene.) Viimeksi pelkäsin pimeää makuuhuonetta. Mikään järkeily ei toimi. Onneksi nukahdan yleensä helposti uudelleen ja tajuan ohjattuna mennä uudestaan nukkumaan. Päivällä yön kauhu on mielenkiintoinen ilmiö mutta tapahtumahetkellä ei tule psykologian miettiminen mieleen. Sitä vain taantuu kauhuissaan olevaksi lapseksi.
Näen aina kuumeessa samaa, vaikeasti kuvailtavaa unta (= varmaan kuumehoureita). Unessa korkeita pylväitä nousee mustassa 'tyhjyydessä' ylöspäin, krominkiiltäviä 'kuulia' vyöryy joka suuntaan, ja näen joka puolella värikkäitä pilkkuja. Unessa siis tapahtuu niin paljon kaikkea, että tuntuu siltä, kuin musertuisin sen kaiken alle. Herään aina valtavan janoisena, mutta minulla ei koskaan ole hiki.
Mieleenpainuvin uni oli kun luulin olevani hereillä sohvalla katsomassa telkkaria ja yhtäkkiä näin ovensuussa seisovan jonkun tuntemattoman vanhan miehen. Laitoin äkkiä silmät kiinni aivan totaalisessa paniikissa ja kun avasin ne mies seisoi sohvan vieressä katsoen minua suoraan silmiin. Luulin todella, että se tapahtuu ihan oikeasti.
Näin myös vuosia unia väkivaltaisesta isäpuolestani joka muunmuoassa jahtasi minua haulikon kanssa tai oli tappanut kaikki muut perheenjäsenet ja etsi minua.
Joku jahtaa minua, yritän juosta eteenpäin, mutta liikun hitaammin kuin syvässä vedessä kävellen. Välillä joudun ottamaan jostain tukea, kun alan liukumaan taaksepäin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:23"]Unet, joissa juoksee paniikissa jotain karkuun, mutta ei saa jalkojaan ja käsiään liikkumaan. Kuin puurossa juoksisi. Ja kun yrittää huutaa apua, ei kuulu pihaustakaan! :-(
[/quote]
minulla sama :( ja sitten se että vessaa ei löydy millään ja korkealta tippuminen..
Minut yritettiin 12-vuotiaana raiskata. Vieras mies kävi syrjäisellä tiellä kimppuun ja yritti vetää viereiseen metsään. Ohikulkeva perhe kuuli onneksi huutoni ja tilanne keskeytyi. Mies pääsi kuitenkin pakoon. Tapahtunutta ei ikinä sen kummemmin käsitelty meillä kotona ja jäin lapsena miettimään sitä yksin.
Tämä jäi kummittelemaan uniin vuosiksi. Näin toistuvasti unta, jossa sama mies tarttui kurkkuuni ja repi metsään, mutta en saanut pihaustakaan ääntä enkä voinut huutaa apua, vaikka yritin. Heräsin aina hyvin ahdistuneena ja illalla jo pelkäsin, että näen taas samaa unta.
Muistetaan siis käsitellä rohkeasti vaikeitakin asioita, etteivät ne jää pyörimään lapsen mieleen. Näistä unistakaan en kehdannut kertoa vanhemmilleni, koska koin tapahtuneen jotenkin nolona ja häpeällisenä.
"False awakenings"unet yhdistettynä unihalvaukseen.
Mulla on viime aikoina toistunut painajaisissa sama kaavaa: tiedän jonkun miehen jahtaavan minua tarkoituksenaan satuttaa (yleensä murhata tai raiskata). Majottaudun aina autioon omakotitaloon ja teen ns. sotasuunnitelman. Mies apureineen pääsee aina taloon sisälle ja yleensä herään siinä vaiheessa, kun mies käy kimppuun.
Olen nähnyt järjellisesti ajateltuna pelottavampiakin unia, mutta ylläkuvatun unen päätteeksi herään aina sydän takoen ja pelko ja ahdistus kestää muutaman minuutin, vaikka en unta sillä hetkellä edes muistaisi.
Minulla myös varmasti ahdistavin on ollut saman tyyppinen, kuin ap:lla, eli mies oli jättänyt 2-vuotiaan jonnekin isoon markettiin katselemaan leluja siksi aikaa, kun menimme toisen lapsen kanssa lääkäriin. " Kun hän niin viihtyi kaupoissa". Kun tulimme takaisin, minulle vasta valkeni, että poika oli yksin. En löytänyt häntä mistään, juoksin hyllyn väleissä ja etsin. Lopulta hän löytyi jonkun poliitikon seurasta, en enää muista, kenen.
Näen usein unta jossa panen ystävääni joka on ottanut vaimoni paikan.
Sellaisia että olen lukitun oven takana ja joku riuhtoo ovea auki, ja vielä että lukko on viallinen, painajaiset ovat olleet tosielämässä ja hereillä tapahtuneita, joku uhkaa eikä kukaan auta.
Istuin sohvalla telkkaa katsomassa joku hiipi ihan viereen hiljaa, tuntui jos käännän päätäni hän tappaa mnut.
Nukuin yöllä vatsallani joku tunnusteli kylkiluita ja yhtäkkiä hänet työnnettiin syrjään, heräsin eikä huoneessa ollut ketään. Näiden tapausten jälkeen laitatin turvalukon. Kierrän yhden kierroksen avain paikoilleen kun olen kotona.
Unessa maa on täynnä käärmeitä ja niitä tulee suustanikin. Näen joskus. Tai sitten yritän edetä jonnekin mutta jalkani eivät toimi.
Käyn pienten lasteni kanssa usein uimassa ja olen AINA vedessä heidän kanssa.
Nään usein unta että nuorimmaisrni hukkuu silmieni edessä. Herään välittömästi ja se tunne on niin kamala vaikka pian tajuan sen olleen unta.
Useasti olen nähnyt unta että juoksen pakoon tai piiloudun joltain pahalta.
Kuulin joskus että pakeneminen unessa liittyy jotenkin omaan omatuntoon. Eli olet tehnyt jotain väärää ja unessa sitten pakoilet asiaa. Tiedä sitten pitääkö paikkansa