Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte lasten kaupalliseen "muotihömpötykseen"?

Vierailija
31.07.2014 |

Meillä on siis aika tiukka linja kaiken sellaisen kanssa. Esimerkkejä: Tytöt (4,5 ja 6 v.) eivät saa meillä vielä Topmodel-värityskirjoja yms., koska minusta ne ovat isompien lasten juttuja. Elokuvista huomioimme aina ikärajat ja lähinnä saavat katsoa vain Pikku Kakkosta ja sitäkään ei joka ilta. Eli tehdään siis paljon kaikkea muuta yhdessä kuin telkkarin katselua. Poika (3v.) ei tiedä juuri mitään Cars/Lentsikat/Spiderman yms. jutuista. Päiväkodista toki kuulee, mutta ei ole saanut katsoa ko. leffoja enkä ole ostanut ko. vaatteita. Hän tykkää Maisa-hiirestä ja Myyrä-kirjoista sekä tavallisista pikkuautoista, joilla jaksaa leikkiä tunnista toiseen ulkona ja sisällä.

Olen alkanut kyllä miettiä, että pitäiskö meidän enemmän näitä kaupallisia juttuja tuoda lapsillemme, etteivät olisi ihan "pussissa" kasvaneita. Että tietäisivät koulussa, mistä puhutaan jne. Miten teillä näihin kaikkiin suhtaudutaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo TopModel-jutut on suunnattu n. 7-11-vuotiaille. Meidän 8- ja 10v kovasti tykkäävät.

Vierailija
2/6 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovathan teidän lapset aika nuoria TopModel-juttuihin. Ovatko he kotihoidossa? Mietin vain, että päiväkodissa kyllä kuulee ja oppii kaikki muoti-ilmiöt.

Mutta onhan sitä nuoremmillekin suunnattuja juttuja, kuten My Little Ponyt tai Littlest PetShop (en tosin tiedä ovako petshopit jo pois muodista). Ei teidän siis TopModelista tarvitse aloittaa. :) Se on tosiaan kouluikäisten juttu. Meidän kouluikäisillä (12 & 10) ovat pinnalla myös Monster High, My Little Pony ja Star Stable. Päiväkoti-ikäisellä puolestaan Hello Kitty, Muumit, My Little Ponyt. Ja toki kaikenlaiset perinteisemmätkin jutut, kirjat ja ohjelmat. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat siis, että noi Maisa- ja Myyrä eivät ole kaupallisia hömpötyksiä?

Mun mielestä kannattaa kuunnella vähän mitä lapset haluavat. Noissa topmodeleissa pitää olla kohtuullisen taitava piirtäjä ja askartelija, siitä se ikäsuosituksia tulee. Mutta jos toinen on taitava ja on kiinnostunut vaatejutuista, niin mä en tajua miksei voisi tehdä noita. Eihän ne nyt kovasti eroa siitä, että tekisi vaikka itse paperinukkeja.

Meidän lapset on kaksikielisiä ja me taas harvoin katsotaan telkkaria suomeksi. Se mitä katsotaan, katsotaan sitten sillä toisella kielellä. Joskus lapsilla tulee juttuja, että äiti mikä on munamies, meillä siis jo isommat lapset.

Jos lasten kiinnostuksen kohteet on järjellisiä, niin mä en pidä pahana sitä, että ne ovat suosittuja myös. Jos lapselle tarjoaa kaikenlaisia mahdollisuuksia, niin kyllä se oma maku sieltä kehittyy ja lapsi oppii tietämään mikä on hyvää. Mä en näe nyt kovasti syytä sensuroida lapselta lasten juttuja, vaikka joku siitä lapsen jutusta taloudellisesti hyötyy.

tuo top model -vertaus on vähän sama kuin sanoisi ettei meillä syödä jätskiä kun se on niin kaupallista kesäisin, että joka paikassa sitä myydään ja mainostetaan.

Pixar-elokuvat on ihan kivasti tehtyjä animaatioita ja minä ainakin itse tykkään niitä katsoa. Jos sitten joku tekee kaukoidässä huonolaatuisia t-paitoja, joissa on Lightning McQueenin kuva, niin ei se tee Cars-leffaa huonoksi.

Vierailija
4/6 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kirjoitti hyvin. Olen samaa mieltä. Olellisempaa kuin se, onko jokin "kaupallista hömpötystä" on se, pitääkö lapsi asiasta ja sopiiko se hänelle iän puolesta. Itse en ole Autot- tai Lentsikat -elokuvia näyttänyt vielä 3-vuotiaille, koska minusta ne ovat sen ikäiselle turhan vauhdikkaita ja aikuismaisia. Noin 5-6 v. lapset ovat saaneet niitä katsoa. Spidermaneista nyt puhumattakaan - niiden ikärajahan on 12! Eivät ne ole mikään lastenleffoja, vaikka oheistuotteita lapsille myydäänkin.

Lapsille kannattaa tarjota monipuolisesti iänmukaisia kulttuurituotteita, kaupallisia tai ei. Ja tosiaan kuunnella myös lapsen omia toiveita.

3

Vierailija
5/6 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaupalliset hörselöt on tuttuja, 8 v tyttö ja mitä tuosta. Ei ole mennyt yli äyräiden kun homma on vanhemmilla hanskassa.

Vierailija
6/6 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi