Siis pitääkö yläkoulussakin kerätä kukista kasviovihko?
Meillä poika menee nyt yläkouluun ja jo viimekesänä eli ennen 6lk aloitusta piti kerätä kukkia talteen ja palauttaa ne sitten kuivattuna kouluun opettajalle. Se kansio on tuolla tallessa.
Kommentit (15)
Ope tekee virheen, jos ei keräytä. Kuuluu valtakunnalliseen opsiin.
Kasvio kuuluu opsiin 6. ja 8. luokilla, eli kerätään ennen näitä. Ja ainakin Tampereella se on todiaan tehty molemmilla luokilla ja nimenomaan keräämällä, ei minään "kopioinetistäjaphotoshoppaanimesitähän"- digikasviona. Mut kamoon hei, ei se nyt ole mikään ylivoimainen juttu. Päinvastoin, se tarjoaa hyvän mahdollisuuden viedä teoreettinen kirjaoppi käytäntöön ja antaa jotain myös niille pojille, jotka ei osoita parhaita puoliaan pulpetissa istuen.
Kasvit ovat kauniita siellä missä kasvavat. Miksi ihmeessä ne pitäisi kerätä johonkin kansioon, kuulostaa kommaritouhulta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:04"]
Kasvit ovat kauniita siellä missä kasvavat. Miksi ihmeessä ne pitäisi kerätä johonkin kansioon, kuulostaa kommaritouhulta.
[/quote]
no nämä ei ole mitään harvinaisuuksia, mitä tässä kerätään. Voikukkia jää taatusti tarpeeksi sun ihaltavaksesi kasiluokkalaisten jöljiltäkin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:04"]
kuulostaa kommaritouhulta.
[/quote]
päinvastoin, ennen vanhaan kasviot olivat osa oppikoulun, eli siis porvarisväen kersojen koulutusta ja kasvatusta. Kommarit olivat tässä vaiheessa jo töissä...
En ole ikinä kerännyt kasviota. Olen kouluni käynyt Helsingissä ja syntynyt 90-luvun alkupuolella.
Itse olen kerännyt sekä ala- että yläasteella. 70-luvulla olen syntynyt. Omat lapset eivät vielä ole keränneet, vanhin aloittaa neljännen luokan.
Kyllä kaikkien lasteni on pitänyt kasvio kerätä. -90-luvulla syntyneitä ovat.
Valitettavasti ei pitänyt aikanaan eräässä teknologiaan painotetussa koulussa Hgissä muutama vuosi sitten.
Ei ainakaan Lahdessa ole tarvinut kerätä -98 ja -00 syntyneiden lasteni missään vaiheessa.
Niin mutta miksi 2x peruskoulunnaikana?
Ap
Ei ole meidänkään lasten koskaan tarvinnut tuollaista kerätä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:05"]
Niin mutta miksi 2x peruskoulunnaikana?
Ap
[/quote]Jospa teillä ei kerätä yläkoulussa
Kyllä meidänkin lapset ovat keränneet kasvion kahdesti, 6. ja 8. luokalla. Alakoulussa pienempi, yläkoulussa sitten isompi ja enemmän omatoimista keräämistä.
Meilläkin täällä Espoossa on kerätty ennen kutosta, 20 kpl muistaakseni ja nyt taas ennen kasiluokkaa 30 lisää. Yhteensä pitää olla 50, voi ottaa nuo aikaisemmin kerätyt siihen mukaan.