Kerro siitä kun ostit omakotitalon.
Mitä asioita pidit talossa tärkeimpänä? Miten lopulta valitsit ostettavan talon? Kauanko meni aikaa? Mitä tekisit nyt toisin jos voisit mennä ajassa taaksepäin, tai tuliko talon mukana yllätyksiä?
Kommentit (32)
Ostin vanhan kunnolla tehdyn harkko/tiilitalon, jonka remontoimme käytännössä kokonaan.
Pääasia oli sijainti, ei huvita ajaa ruuhkissa.
Täällä toinenkin naisihminen, joka osti talon ihan itse. Kriteereinä sijainti, hinta sekä soveltuvuus perheen tarpeisiin (edes lähestulkoon riittävästi makuuhuoneita). Ostin v. -65 rakennetun kivitalon, joka osittain alkuperäiskunnossa. Olen rempannut pikkuhiljaa perusteellisesti, ei pelkkää pintaremonttia vaan tyyliin kaikki pois ja uutta tilalle. Piikattu jopa laattaa pois ja vaihdettu täyttöjä talon alle...samalla saa tietty vanhat patteritkin seinistä pois ja lattialämmityksen tilalle. Olen tyytyväinen!
Aikaa (ja rahaakin) tähän tietty menee, mutta kun asuu talossa samaan aikaan kun suunnittelee remontteja, tulee tehtyä hyviä ratkaisuja käyttökokemuksen perusteella. Ja esim. puusauna on sellainen, josta en luopuisi mistään hinnasta - siitä hyvästä voin kestää remppaamatonta kylppäriäkin muutaman vuoden.
Sisustustyylini on sen verran erikoinen, etten missään uudessa talossa edes voisi toteuttaa itseäni. Nyt tulee todellakin omannäköistä!
1. Hinta: ehdoton yläraja, jonka ylittäviä kohteita ei edes harkittu
2. Sijainti
3. Talon ja tontin koko ja kunto
4. Lämmitysjärjestelmä ja vuosittainen energiankulutus. Plussaa tuli siitä, että talossa oli puukiuas, takka ja keittiössä varalla myös puuliesi, sekä öljykattilassa myös puulämmitysmahdollisuus. Näitä hyödyntämällä olemme puolittaneet edellisten omistajien vuosittaisen polttoöljymenekin.
5. Talon siisteys ja viihtyisyys. Vaikka kaikki muut kohdat olisivat olleet kunnossa, en olisi halunnut ostaa taloa, joka ei vetoaisi jollain vaikeasti määriteltävällä tavalla. Tämä, jossa nyt olemme asuneet jo pian 18 vuotta, täytti kaikki kriteerit ja olemme tässä viihtyneet. Pieniä sisätilamuutoksia on tehty.
Ainoa epämiellyttävä yllätys oli toisen vuoden syksyllä, kun sisään tunki metsähiiriä (ensimmäisenä syksynä niitä ei jostain syystä ollut, mutta ilmeisesti seuraava vuosi oli suotuisa jyrsijöille). Ei muuta kuin hiirenloukkuja ostamaan ja sitten tukkimaan kaikki mahdolliset raot. Luonto järjestää aina jotain pienempää tai suurempaa päänvaivaa, kuten räkättejä tai harakoita, jotka meinaavat popsia kaikki kirsikat, ja sitten niitä myyriä. Muutama vuosi sitten olin taittaa jalkani astuessani pihalla yllättävään kuoppaan, joka osoittautui myyränpesäksi, josta oli katto romahtanut. Samaiset myyrät olivat talven aikana popsineet kauniin narsissipenkkimme. Piti hankkia kissa, mikä kovasti ilahdutti junioria.
"eivät naiset niitä osta. mies maksaa. näin se menee"
Puhu vain omasta puolestasi, jookos?
sijainti, huoneluku, asunnon kunto
Huolettomuus = ei isoja remppoja tai mahdollisia ylläreitä tulossa, kohtuulliset asumiskulut (esim lämmittäminen)
Turvallinen/terveellinen asuminen (hyvä sisäilma ja esim pohjarakenteet/sadevesijärjestelmät sellaiset ettei kosteus nouse rakenteisiin)
Riskitön sijoitus (haluttu sijainti, pääsee koska tahansa eroon ja saa omansa pois)
-> Rakennutettiin uusi talo. Ei valittamista
Kuntoa yritin katsoa. Se mitä tekisin toisin, että kelpuuttaisin aivan uuden.
Koko, sijainti, hinta, ei kellaria, hirsirunko.
Tärkein syy päätökseen oli se, että talo tuntui "omalta". Edelleen (13v myöhemmin) tulee sama hyvä olo, kun tulen vaikka parin päivän reissun jälkeen kotiin.
Isompaa eteistä ja tuulikaappia olen kaivannut.
Päätös syntyi melko nopeasti, kun muitakin kiinnostuneita oli. Toisesta talosta tehty tarjous ei onneksi mennyt läpi :)
Talo ostettiin niin vajailla tiedoilla ja tunteen pohjalta, että en varmaan enää uskaltaisi.
Ei ostettu vaan ollaan rakennettu 2 ja kolmas suunniteltu:) Saatiin kaikki mitä haluttiin.
YKKÖSENÄ ; HINTA
KAKKOSENA ; ASUNNON KOKO JA KUNTO/TALON KULUT
Kannattaa ostaa vain uudehkoja taloja niin säästyy monelta murheelta. Ensinnäkin uusissa taloissa on salaojitus, perustukset, vesieristeet ja ilmanvaihto kunnossa ja yleensä vesikatekin vielä ehjä. Ei siis ole hometta.
Toisaalta uusi talo maksaa enemmän kuin vanha, mutta on uusi kallis energiatehokas talo tarvitsee maksaa vain kerran, lämmityslaskua taas koko loppuelämä.
Sitten on syytä muistaa sekin tosiasia, että omakotitalon asuminen ei ole tarkoitettu kaikille eli se ei ole persaukisten hommaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:27"]
eivät naiset niitä osta. mies maksaa. näin se menee.
[/quote]Haista sinä pitkä v....! Minä maksoin aikanaan meidän talostamme 2/3 ja mies loput, haalittuaan rahaa myös sukulaisiltaan. Minä maksoin ihan omin pikku kätösin tienaamistani ihka omista rahoistani, jotka sitten menivätkin sillä kertaa kaikki siihen. Käteisellä ostin, ei velkaa. Että silleen. Nih.