Auttakaa mä en saa aborttia!
Tilanne on siis tämä; olen 32-vuotias naimisissa oleva 10 -ja 6-vuotiaiden lasten äiti. Sovimme mieheni kanssa kuopuksen syntymän jälkeen ettei meille tule enää lisää lapsia mutta kuinkas sitten kävikään. Menkkoja ei vain millään kuulunut ja aloin pelätä että mitä jos mitä jos...
Olemme juuri viime vuonna muuttaneet sopivan kokoiseen asuntoon ja olen viimeinkin saanut uuden työpaikan johon olen tosi tyytyväinen joten raskaus on tosi iso katastrofi. Mieskin ilmoitti heti että jään yksinhuoltajaksi jos synnytän lapsen joten abortti on ainoa ratkaisu.
Raskausviikkoja on nyt 14 ja olen aivan satavarma siitä että en halua jatkaa raskautta mutta lääkäri sanoi ettei mulle voi tehdä aborttia ilman Valviran lupaa! Mitä hemmettiä? Ei kai oikeasti Suomessa vielä vuonna 2014 naisen täydy anoa joltain Valviralta erityislupaa päättää omasta kehostaan? Sanoin lääkärille suorat sanat ja yritin kertoa että jokaisella naisella on oikeus raskaudenkeskeytykseen mutta sain vastaukseksi vain hymähdyksen. Mä olen oikeasti järkyttynyt tästä eikö mulla ole muka oikeutta saada aborttia? Mitä mä teen?
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:11"]Huono! Ei mene läpi ettei uskalla tehdä testiä, joten odottaa juuri 14 vkoa, heh heh.. olisit edes sanonut että epäsäännnöllinen kierto
[/quote] No kun ihan oikeasti pelkäsin kuollakseni näkeväni ne kaksi viivaa testissä! Tää raskaus pilaa mun koko elämän ja mies jättää ja mut pakotetaan olemaan raskaana vaikka en haluaisi. Mulla on oikeus omaan kehooni ja mun on pakko saada abortti.
[/quote]
Sua ei kukaan pakota olemaan raskaana. Itse olet valintasi tehnyt kun et tehnyt testiä ajoissa.
Ja sitten vielä rähjätään lääkärille!
Taidat olla pahimmanlaatuinen wt.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:16"]Turhapa sitten ukkosi valittaa, jos kerran ei piittaa ehkäistä tai steriloida. Oma on tekemänsä, anna sen hoitaa tuleva lapsukainen ihan itse...
[/quote] Mieluusti antaisin mutta ei se halua, joudun hoitamaan kaksi nykyistäkin lasta yksin. Ehkäisystä sen verran että käytämme kondomia mutta mies ei aina halua kun se tuntuu sen mielestä epämukavalta ja sen mielestä tää on mun vika joten ei ole kuulemma hänen vastuunsa.
[/quote]
Anteeksi, mutta mitä helvettiä? :O Luinko oikein, mies ei halua käyttää kondomia mutta silti raskaus on sun vika?
Laita nyt ainakin se aviomiehesi pihalle ja heti!! Millainen mies se muka on jos panee ilman kumia koska "ei tunnu kivalta" ja sitten syyttää vaimoaan kun tämä raskautuu? Jätä se!
Valvira antaa aina luvan H 20 asti sosiaalisin syin, H 24 asti sikiön sairauden perusteella.
T: gyne
Valvira antaa ihan AINA luvan H 20 asti sosiaalisin syin, H 24 asti sikiön sairauden perusteella.
T: gyne
Lupa raskauden keskeyttämiseen
Lupaa raskauden keskeyttämiseen haetaan Valviralta, kun
* raskaus on kestänyt yli 12 raskausviikkoa mutta alle 20 raskausviikkoa
* epäillään, että sikiöllä on vaikea sairaus tai ruumiinvika
* sikiöllä on luotettavan tutkimuksen avulla todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika ja raskaus on kestänyt yli 20 raskausviikkoa mutta alle 24 raskausviikkoa
* lääkäri on antanut kielteisen aborttipäätöksen, jolloin asia käsitellään Valvirassa valitusasiana
Valviralta lupaa haettaessa tarvitaan
AB1-lomake (lääkäri täyttää)
AB2-lomake, kun keskeyttämistä haetaan huomattavan rasituksen (sosiaalisten syiden) perusteella
AB3-lomake, kun keskeyttämistä haetaan sikiöperusteella
muita liitteitä tarpeen mukaan
Hakemusten toimittaminen
Postiosoite:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
PL 210
00531 Helsinki
Käyntiosoite virka-aikana klo 8.00 – 16.15:
Lintulahdenkuja 4
00500 Helsinki
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:16"]Turhapa sitten ukkosi valittaa, jos kerran ei piittaa ehkäistä tai steriloida. Oma on tekemänsä, anna sen hoitaa tuleva lapsukainen ihan itse...
[/quote] Mieluusti antaisin mutta ei se halua, joudun hoitamaan kaksi nykyistäkin lasta yksin. Ehkäisystä sen verran että käytämme kondomia mutta mies ei aina halua kun se tuntuu sen mielestä epämukavalta ja sen mielestä tää on mun vika joten ei ole kuulemma hänen vastuunsa.
[/quote]
Käytätte KONDOMIA!? Vakisuhteessa vuodesta toiseen! Ei ihme että olet raskaana. Hanki ihmeessä kunnollinen ehkäisy tai sterilisaatio tämän raskauden jälkeen.
Mikset ole steriloinut itseäsi jos kerran noin on kriisi!
No niin, AP, tässähän sulle on tullut jo läjä ohjeita ja haukkuja, mitä meinaat tehdä?? Aika kun rientää koko ajan eteenpäin!!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:31"]Adoptio olisi muuten ok idea mutta en halua olla raskaama eikä mies ei anna lupaa ja sellainen kai tarvitaan jos haluaa antaa lapsen pois? Niin mies ainakin sanoo.
[/quote]
Jos mies ei anna lupaa adoptioon niin synnytät lapsen, annat sen miehellesi ja muutat isompien lasten kanssa pois. Eiköhän miehellä muutu ääni kellossa hyvin pian.
Ihme despootin kanssa olet naimisissa. Ei anna lupaa siihen, ei anna lupaa tähän. Puhut kuin alaikäinen lapsi. Nyt alat itse ottaa vastuuta asioista kun kerran miehesi ei sitä tee.
Ei tässä enää muuta voi toivoa, kuin että ap saa luvan aborttiin Valviralta. Ei tuollaiselle pariskunnalle enää lisääkään lapsia millään soisi kun säälittää jo nämä nykyiset. Monet teini-ikäisetkin ovat älykkäämpiä ja vastuullisempia kuin ap ja miehensä. Aivan uskomattoman tyhmähän ap on ja miehensä vielä tyhmempi.
Valitettavasti pahoin pelkään, ettei ap onnistu edes Valviralta aborttilupaa hakemaan ajoissa. Toivon todella että olen väärässä.
Yleensä en tällaisiin vastaile, mutta sen verran huomiota herättävä oli, että pakko avata sanainen arkkuni.
Ihan ensimmäiseksi, mies pihalle. Jos pelkäät, ajattele lapsiasi ja heidän etuaan. Tarvittaessa pyydä apua ystäviltäsi tai vanhemmiltasi, pääasia että saat päähäsi tietoa mitä pitää tehdä(kun ilmeisesti sitä ei siellä vielä ole.).
Toiseksi, laita se hakemus sinne Valviraan, saat varmasti luvan. jos kerran tämä raskaus pilaa sun elämäsi, ei sitä ole pakko sietää. Heti huomenna lääkäriin, hakemus menemään ja sikiö ulos ASAP.
Kolmanneksi, ÄLÄ PELKÄÄ! Ajattele millaista elämäsi on ollut tähän asti ja vertaa sitä tulevaan. Puheittesi perusteella miehesi on varsinainen luuseri, kun a)ei ota vastuuta omista puheistaan/teoistaan ja b) on vielä niin täynnä itseänsä, että kehtaa sanella sinulle ehtoja, kun selvästi kaikki seipäät, tikarit, miekat ja pyssyt osoittavat hänen kalustoonsa(aivoja kun ei ollut niin valittiin seuraavaksi suurin osasyyllinen)
Toivon oikeasti että saat hoidettua tämän kuntoon ja pystyt jatkamaan elämääsi lastesi kanssa. He eivät ansaitse tätä yhtään sen enempää kuin sinäkään. JA HEITÄ SE MIES ULOS!!
Tajuan kyllä että mieheni toiminta ei ehkä ole ihan aikuismaista ja että se ei taida olla riittävän kypsä kolmannen lapsen isäksi mutta pelkään mitä tapahtuisi jos sanoisin sille että joo tässä tää nyt oli ja lähtisin lasten kanssa pois. Se saattaisi tehdä vaikka mitä ja vaatia lasten huoltajuutta jolloin menettäisin kaiken. Periaatteessa voisin ehkä jopa pitää tämän kolmannen lapsen koska kuten aloitusviestissä sanoin, työ, koti ja miehen uhkailu ovat ne syyt miksi abortin haluaisin ja ne asiat olisivat kai jotenkin järjestettävissä.
Pitäisikö mun oikeasti jättää se ja kasvattaa kaikki kolme yksin?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 18:07"]Pitäisikö mun oikeasti jättää se ja kasvattaa kaikki kolme yksin?
[/quote] Vastaus on KYLLÄ!!! Mies pihalle ja heti.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 17:38"]Lupa raskauden keskeyttämiseen
Lupaa raskauden keskeyttämiseen haetaan Valviralta, kun
* raskaus on kestänyt yli 12 raskausviikkoa mutta alle 20 raskausviikkoa
* epäillään, että sikiöllä on vaikea sairaus tai ruumiinvika
* sikiöllä on luotettavan tutkimuksen avulla todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika ja raskaus on kestänyt yli 20 raskausviikkoa mutta alle 24 raskausviikkoa
* lääkäri on antanut kielteisen aborttipäätöksen, jolloin asia käsitellään Valvirassa valitusasiana
Valviralta lupaa haettaessa tarvitaan
AB1-lomake (lääkäri täyttää)
AB2-lomake, kun keskeyttämistä haetaan huomattavan rasituksen (sosiaalisten syiden) perusteella
AB3-lomake, kun keskeyttämistä haetaan sikiöperusteella
muita liitteitä tarpeen mukaan
Hakemusten toimittaminen
Postiosoite:
PL 210
00531 Helsinki
Käyntiosoite virka-aikana klo 8.00 – 16.15:
Lintulahdenkuja 4
00500 Helsinki
[/quote] Kiitos tästä. Mietin vielä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 18:07"]Tajuan kyllä että mieheni toiminta ei ehkä ole ihan aikuismaista ja että se ei taida olla riittävän kypsä kolmannen lapsen isäksi mutta pelkään mitä tapahtuisi jos sanoisin sille että joo tässä tää nyt oli ja lähtisin lasten kanssa pois. Se saattaisi tehdä vaikka mitä ja vaatia lasten huoltajuutta jolloin menettäisin kaiken. Periaatteessa voisin ehkä jopa pitää tämän kolmannen lapsen koska kuten aloitusviestissä sanoin, työ, koti ja miehen uhkailu ovat ne syyt miksi abortin haluaisin ja ne asiat olisivat kai jotenkin järjestettävissä.
Pitäisikö mun oikeasti jättää se ja kasvattaa kaikki kolme yksin?
[/quote] Jätä mies ja jatka elämääsi lastesi kanssa, kaikki järjestyy kyllä kun et joudu raahaamaan sitä idioottia mukanasi. Mies joka ei suostu ehkäisyyn, syyttää naista raskaudesta, ei suostu sterilisaatioon eikä adoptioon ja uhkaa erolla jos nainen ei tee aborttia ei ole mikään oikea mies.
Siis mies ei halua lisää lapsia, muttei silti suostu pistämään piuhoja poikki? Mitä helvettiä? Ei lienee halua viettää loppuelämäänsä ap:n kanssa. Jätä se sika ja pidä lapsi!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 18:16"]
Siis mies ei halua lisää lapsia, muttei silti suostu pistämään piuhoja poikki? Mitä helvettiä? Ei lienee halua viettää loppuelämäänsä ap:n kanssa. Jätä se sika ja pidä lapsi!
[/quote]
Tai käyttää kondomia? Mistä se ukko luulee niiden lasten tulevan?
Alan koko ajan olla enemmän sillä kannalla että lapsi saa syntyä ja mies lähteä. Olisiko jotain käytännön vinkkejä? Pelkään että mies suuttuu ja mun pitäisi viedä lapset pois ettei käy mitään mutta minne? Ja milloin mun kannattaa sanoa sille?
Adoptio olisi muuten ok idea mutta en halua olla raskaama eikä mies ei anna lupaa ja sellainen kai tarvitaan jos haluaa antaa lapsen pois? Niin mies ainakin sanoo.