Selvisi että mies on kohta 1,5 vuotta jättänyt pyykinpesukoneen päälle ja lähtenyt itse ulos!
Minä en voi olla etätöissä, joten mies pesee perjantaisin pari ensimmäistä koneellista pyykkiä. Selvisi, että hän laittaa koneen päälle ja lähtee itse LENKILLE! Meinasin äsken saada sydänkohtauksen ja tulin melkein puhelimen läpi. Mitä jos talo palaa sillä aikaa? Mies vain sanoo että ei siinä mitään tapahdu.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin teen ja olen tehnyt jo vuosikymmeniä.
Myös jätän uuniin ruuan hautumaan ja menen usein ulos pariksi tunniksi.
Tiskikone pyörii itsekseen.
Jos alkaa vakuutusyhtiöiden pillin mukaan tanssimaan, niin saat tanssia lopun ikääsi.
Vakuutusyhtiöhän kehottaa sulkemaan kiinteistön veden pääsulusta kadun varresta mikäli lähtee useamman päivän reissulle.
Tuttava tuli lenkin jälkeen kotiin ja ihmetteli savua. Haudutuslämpöön jätetty uuni paahtoi täysillä, uunin termostaatti oli rikkoutunut. Onneksi ei ehtinyt vielä syttyä.
Toisen tuttavan astianpesukone syttyi palamaan, kun olivat nukkumassa.
Kolmannen pyykinpesukone rikkoontui kesken linkouksen kipinöiden lennellessä. Olivat kotona ja sähköt pois
välittömästi.
EMÄVÄLE! KEKSI VIELÄ SE NELJÄS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaako vakuutus jos pesukone on jätetty yksin pesemään ja tulee vesivahinko tai tulipalo?
Tuskin ainakaan täysmääräisesti.
Ei vaikuta korvaukseen.
Mikä vakuutusyhtiö on niin häveli, että ei vaikuta? Minulla on ollut vakuutukset kahdessa eri yhtiössä ja niiden vakuutuskirjoissa on maininta, että tiski- ja pyykkikonetta ei saa jättää valvomatta. Vieressä ei tarvitse vahtia vaan pitää olla asunnossa niiden ollessa päällä.
Eiköhän siellä vakuutusyhtiöiden ehdoissa lue myös, että vesihanan vääntämiseen tarvitaan LVI-alan insinööri. Ja palokunnan pitää olla aina paikalla kun lämmitetään ruokaa.
Ei lue ainakaan omissa vakuutuskirjoissa, kun viimeksi luin ne läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaako vakuutus jos pesukone on jätetty yksin pesemään ja tulee vesivahinko tai tulipalo?
Tuskin ainakaan täysmääräisesti.
Ei vaikuta korvaukseen.
Mikä vakuutusyhtiö on niin häveli, että ei vaikuta? Minulla on ollut vakuutukset kahdessa eri yhtiössä ja niiden vakuutuskirjoissa on maininta, että tiski- ja pyykkikonetta ei saa jättää valvomatta. Vieressä ei tarvitse vahtia vaan pitää olla asunnossa niiden ollessa päällä.
Eiköhän siellä vakuutusyhtiöiden ehdoissa lue myös, että vesihanan vääntämiseen tarvitaan LVI-alan insinööri. Ja palokunnan pitää olla aina paikalla kun lämmitetään ruokaa.
Ei siellä tarvitse mitään lukea. Jos sijoitukset on tehty määräysten vastaisesti, vakuutusyhtiöllä on oikeus evätä korvaus ihan vain sillä, että vakuutuskirjoissa sanotaan että asennusten pitää olla määräysten mukainen. Kuluttajalla on oma velvollisuus ottaa määräykset selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän kerrostalon pesutupaa, en jää sinne tunniks kykkimään ku kone pyörii 🙄
Se on eri asia.
Kerrostalon pesulatilat on paloeristettyjä, jos ne on oikein tehty ja niissä on myös yleensä kunnolliset lattiakaivot ja kaadot. Yksi mitä mietin on nämä kauppoihin tulleet pesulat, onko niissä eristykset ja poistot varmasti määräysten mukaisia? Paloeristetyissä tiloissahan ne eivät ole, kun ovat siellä ihan kuin muutkin liikkeet. Mutta kai niihin puututttaisiin, jos ne olisi väärin tehty?
Panin tiskikoneen päälle ja jäin vielä siihen kattiloita pesemään. Hetken kuluttua vettä tulvi valtoimenaan pitkin lattiaa. En osaa kuvitellakaan sitä vesivahingot määrää, jos olisin lähtenyt siitä ulos ennen vedentuloa. Hälytin alakerran naapurit kuivaustalkoisiin, ettei vesi ehtisi imeytyä rakenteisiin.
Nykyään useimmissa koneissa on ns aquastop ja vastaavassa tilanteessa vedentulo lakkaa.
Suurin osa asuntopaloista johtuu viallisista kodinkoneista, joten kannattaa kyllä miettiä kahdesti jättääkö pesukoneen yksin hyrräämään. Minunkin naapurin pesukone syttyi palamaan. Tuli ehti toki sammua hapenpuutteeseen ennen suurempaa katastrofia, mutta kylppäri meni uusiksi ja kämppä kärsi savuvahinkoja.
Meillä kävi niin, että pyykinpesukoneen tulovesiputkeen oli tullut vaurio. Onneksi oltiin kotona, sillä vettä tuli hirveällä paineella niin, että lattiakaivo ei edes ehtinyt vetää siihen tahtiin kuin sitä tuli. Vesi pääsi leviämään pesuhuoneesta eteisen kautta makuuhuoneeseen asti. Ja oikeasti vesi levisi hetkessä ennen kuin saatiin asunnon vesi katkaistua. Selvisi, että koira oli järsinyt vesituloputken metallisen verkkosuojaputken rikki niin, että vedenpaine pullistutti sisemmän kumiputken ulos ja räjäytti sen rikki. Mikäköhän määrä vettä olisi ollut asunnossa jos emme olisi olleet paikalla..?
Työpaikallani erään työntekijän perheen kodissa syttyi tulipalo niin, että kännykkä oli laturin päässä lapsen makuuhuoneessa yöllä. Onneksi lapsi ei nukkunut juuri silloin omassa sängyssänsä. Makuuhuone oli tuhoutunut aika pahasti sekä tietysti loppukoti myös savu- ja sammutustyöstä. Onneksi kukaan ei kuollut.
Olen tehnyt lapsilleni selväksi, että yöksi ei jätetä puhelimia latautumaan. Myöskään en jätä pyykinpesu- tai astianpesukonetta päälle yöksi tai kotoa poistuessani.
Ai niin, vasta viikko sitten leivänpaahtimeni sökähti niin että, tuli valokaari ja sen myötä sähköpalo. Vieressä olin, joten töpseli pois seinästä ja laite lensi pihalle aika nopsaan.
Se on eri asia.