Miten yli rahan aiheuttamasta katkeruudesta?
Mieheni lainasi isälleen suuren summan, useita tuhansia euroja, rahaa, jota miehen isä ei aio maksaa takaisin.
Meillä olisi todellakin käyttöä rahalle ja asia harmittaa minua joka päivä enkä pääse siitä yli.
Tiedän, että vastaavia tilanteita on monilla muillakin, ex mies on esim. juonut tai pelannut yhteiset säästöt.
Miten olette päässeet asiasta yli? Minua asia vaivaa monta kertaa päivässä, erityisesti nyt, kun tarvitsisimme uuden auton, johon neljäskin lapsemme mahtuu, ja miehen pitäisi päästä leikkaukseen. Tiedän, etten saa rahoja mistään takaisin, mutta miten pääsisin tästä tilanteesta yli?
Kommentit (47)
Miksi ap et vastaa kysymykseen, että onko mies luvannut lopettaa rahan lainaamisen isälleen?
[quote author="melba" time="31.07.2014 klo 21:40"]
Miksi ap et vastaa kysymykseen, että onko mies luvannut lopettaa rahan lainaamisen isälleen?
[/quote]
En usko, että vastaavaa tilannetta tulee koskaan enää elämässämme vastaan. Mies lainasi rahaa tässä yksittäisessä tilanteessa, mutta en usko, että miehen isä pyytäisi toiste enkä myöskään usko, että mies lainaisi. Mistään jatkuvasta vedättämisestä ei siis ole kyse.
Siis jos mies lainasi rahojaan, niin mitä se sulle kuuluu? Nehän olivat miehen rahoja eikä sun. Hanki itse omat rahasi äläkä siipeile miehesi kustannuksella.
Mies lainasi minun rahojani, siirsin ne omalta tililtäni. Omalla työllä ansaittuja. Sinänsä yhteisiä, että olemme naimisissa ja meillä on yhteiset rahat. Myös auto, jonka tarvitsisimme, on yhteinen.
asialle ei mitään enää voi. millaiset välit miehelläsi on isäänsä? oliko edes vakaa aikomus maksaa takasin vai oliko enemmänkin ns. sukulaisten välistä apua? eli onko miehen isä käyttänyt rahat mihin?
rahaa voi menettää monella tavalla. tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta ehkä miehesi oppi jotain tästä (jos siis ei ollut kyse siitä, että miehesi halusi auttaa isäänsä odottamatta välttämättä saavansa rahojaan takaisin).
Mitä miehen isä sanoo syyksi sille, että kieltäytyy maksamasta takaisin?
Rahoille oli ihan järkevä käyttötarkoitus ja miehen isä vannoi, että maksaa rahat takaisin. Tunnen itseni huijatuksi ja vertaan tilannettani omaan perheeseeni - minulle ei tulisi mieleenkään, että isäni huijaisi minulta rahaa! Joskus olemme lainanneet rahaa isältäni, mutta olemme aina maksaneet velkamme maksusuunnitelman mukaisesti. En ymmärrä, miksei miehen isä lyhennä velkaa vähitellen, vaikka 50 euroa kuussa, sekin kyllä kävisi.
Miehen isällä ei ilmeisesti ole rahaa, mutta silti tuntuu, että koko ajan ostellaan uusia kodinkoneita ja reissataan, ja hänellä käy myös siivooja. Ajattelen koko ajan, että ne rahat kuuluisivat meille. Ajattelen myös, että omat tarpeemme, esimerkiksi auto, johon myös vauva mahtuisi, olisivat tärkeämpiä kuin se, mihin miehen isä rahansa hassaa. En ymmärrä, miten miehen isä voi matkustella, kun on sellaisen summan velkaa oman poikansa perheelle.
Tiedän, että vika on nyt minussa, kun en pääse tapahtuneesta yli. Asia on nyt erityisesti mielessä sen vuoksi, kun meillä olisi tavallista enemmän hankintoja, isoimpana se auto. Tilanne on helpompi silloin, kun ei tarvitse niin rahaa miettiä, maksaa vaan juoksevat kulut.
Niin, ja tällaisia asioitahan vain ihmisille tapahtuu. Minun on tavallista vaikeampi sietää yllättäviä menoja, ja yllättäviä tilanteita ylipäätään, ja sellaisenahan tämäkin pitäisi nähdä, vastaavasti kuin tavallista isompi, pakollinen auton korjaus.
Miehellä on isäänsä hyvät välit, muttei halua puhua tästä raha-asiasta. Lasten takia haluaisin pitää välit hyvänä, mutta pelkään, etten joskus pysty hillitsemään itseäni tämän asian takia. Itselleni tilanne on siis erityisen vaikea, koska
-olen turvallisuushakuinen riskinkarttaja ja pyrin varautumaan kaikkeen etukäteen
-kyseessä on miehen isä, jonka pikemminkin kuvittelisin auttavan meitä, pienten lasten vanhempia.
Kuinka tyhmä on ihminen joka ilman velkakirjaa suostuu lainaamaan rahaa ja vieläpä suuren summan??? Etkö ap tunne muutamia faktoja?
ÄLÄ KOSKAAN
- rupea auto- tai asunto- tai hevoskaupoille sukulaisten tai ystävien kanssa
- älä koskaan lainaa rahaa tai autoa sukulaisille tai ystäville tai sukulaisilta tai ystäviltä
- älä koskaan vuokraa asuntoa sukulaisille tai ystäville tai sukulaisilta tai ystäviltä
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:21"]
Rahoille oli ihan järkevä käyttötarkoitus ja miehen isä vannoi, että maksaa rahat takaisin. Tunnen itseni huijatuksi ja vertaan tilannettani omaan perheeseeni - minulle ei tulisi mieleenkään, että isäni huijaisi minulta rahaa! Joskus olemme lainanneet rahaa isältäni, mutta olemme aina maksaneet velkamme maksusuunnitelman mukaisesti. En ymmärrä, miksei miehen isä lyhennä velkaa vähitellen, vaikka 50 euroa kuussa, sekin kyllä kävisi.
Miehen isällä ei ilmeisesti ole rahaa, mutta silti tuntuu, että koko ajan ostellaan uusia kodinkoneita ja reissataan, ja hänellä käy myös siivooja. Ajattelen koko ajan, että ne rahat kuuluisivat meille. Ajattelen myös, että omat tarpeemme, esimerkiksi auto, johon myös vauva mahtuisi, olisivat tärkeämpiä kuin se, mihin miehen isä rahansa hassaa. En ymmärrä, miten miehen isä voi matkustella, kun on sellaisen summan velkaa oman poikansa perheelle.
Tiedän, että vika on nyt minussa, kun en pääse tapahtuneesta yli. Asia on nyt erityisesti mielessä sen vuoksi, kun meillä olisi tavallista enemmän hankintoja, isoimpana se auto. Tilanne on helpompi silloin, kun ei tarvitse niin rahaa miettiä, maksaa vaan juoksevat kulut.
Niin, ja tällaisia asioitahan vain ihmisille tapahtuu. Minun on tavallista vaikeampi sietää yllättäviä menoja, ja yllättäviä tilanteita ylipäätään, ja sellaisenahan tämäkin pitäisi nähdä, vastaavasti kuin tavallista isompi, pakollinen auton korjaus.
Miehellä on isäänsä hyvät välit, muttei halua puhua tästä raha-asiasta. Lasten takia haluaisin pitää välit hyvänä, mutta pelkään, etten joskus pysty hillitsemään itseäni tämän asian takia. Itselleni tilanne on siis erityisen vaikea, koska
-olen turvallisuushakuinen riskinkarttaja ja pyrin varautumaan kaikkeen etukäteen
-kyseessä on miehen isä, jonka pikemminkin kuvittelisin auttavan meitä, pienten lasten vanhempia.
[/quote]Kuinka iso se teidän vauva on, jos ei mahdu tavalliseen autoon?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:25"]
Kuinka tyhmä on ihminen joka ilman velkakirjaa suostuu lainaamaan rahaa ja vieläpä suuren summan??? Etkö ap tunne muutamia faktoja?
ÄLÄ KOSKAAN
- rupea auto- tai asunto- tai hevoskaupoille sukulaisten tai ystävien kanssa
- älä koskaan lainaa rahaa tai autoa sukulaisille tai ystäville tai sukulaisilta tai ystäviltä
- älä koskaan vuokraa asuntoa sukulaisille tai ystäville tai sukulaisilta tai ystäviltä
[/quote]
Tiesin kaiken tämän ja siksi en missään nimessä olisi halunnut lainata rahoja. Mies halusi ja annoin lopulta periksi.
Ja vauva on neljäs lapsi, joten ei siksi mahdu tavalliseen autoon.
minäkin ihmettelen että miten tyhmä voi joku olla jos ei tee velkakirjaa ihan siis paperille! sehän on ihan perusjuttu! kun on velkakirja, voi vetää velallisen oikeuteen!
Mies ajaa polkupyörällä, jotta neljäs lapsi mahtuu autoon. Ongelma ratkaistu! Mitäs meni lainaamaan.
miehen isä vaikuttaa omituiselta. ymmärrän hyvin katkeruutesi. onko muutenkin yrittänyt hyväksikäyttää teitä? meinaan, että nythän miehen isä on huomannut, että teitä on helppo hyväksikäyttää.
toisaalta pointtinsa on kyllä tuossakin, että raha-asioita ja sukulaisia pidä sotkea keskenään. tosin nyt on myöhäistä se.
ainoa neuvoni on, että yrittää hyväksikäyttää tätä isää jotenkin. esim. pyydä joululahjaksi kalliita tavaroita, pyydä häntä viemään lapsianne harrastuksiin jne. ehkä saatte "perittyä" näin osan vaivihkaa ja pikkuhiljaa.
No, ei me missään nimessä vedettäisi sitä miehen isää oikeuteen. Minä olisin ehdottomasti halunnut velkakirjan, mutta mies ei halunnut. Mutta joka tapauksessa se velkakirja olisi ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ei sitä rahaa millään tilillä ole, jolta sen voisi meille edes oikeusteitse siirtää. Ja siitäkin olisi omat kulunsa.
Fakta on se, että rahoja ei siis saada takaisin ja sen asian kanssa pitäisi siis elää. Miestä ei tilanne häiritse yhtään ja hänenkin mielestä minun pitää hoitaa asia oman pääni sisällä.
Neljäs lapsi on jotenkin poikkeusellisen suuri? Miksi ihmeessä niitä kakaroita pitää tehdä enemmän kuin on varaa.
Pääset siitä yli ymmärtämällä että se on vain rahaa. Ottakaa opiksenne ja jatkakaa elämäänne. Turha jostain rahasta on itselleen stressisairautta hommata. Lisäksi miehesi ei välttämättä ole sinulle kertonut mitä on isänsä kanssa sopinut takaisinmaksusta. (maksa sitten kun pystyt tjsp).
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:34"]
No, ei me missään nimessä vedettäisi sitä miehen isää oikeuteen. Minä olisin ehdottomasti halunnut velkakirjan, mutta mies ei halunnut. Mutta joka tapauksessa se velkakirja olisi ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ei sitä rahaa millään tilillä ole, jolta sen voisi meille edes oikeusteitse siirtää. Ja siitäkin olisi omat kulunsa.
Fakta on se, että rahoja ei siis saada takaisin ja sen asian kanssa pitäisi siis elää. Miestä ei tilanne häiritse yhtään ja hänenkin mielestä minun pitää hoitaa asia oman pääni sisällä.
[/quote]No mitä sä sitten täällä vielä kitiset? Ihme touhua. Ensin valitetaan että on annettu rahaa, sitten kerrotaan, että on jo päätetty miten asia ratkaistaan. Sillä selvä sitten. Mitä sitä nyt enää jauhamaan?
miehen isä vaikuttaa omituiselta. ymmärrän hyvin katkeruutesi. onko muutenkin yrittänyt hyväksikäyttää teitä? meinaan, että nythän miehen isä on huomannut, että teitä on helppo hyväksikäyttää.
toisaalta pointtinsa on kyllä tuossakin, että raha-asioita ja sukulaisia pidä sotkea keskenään. tosin nyt on myöhäistä se.
ainoa neuvoni on, että yrittää hyväksikäyttää tätä isää jotenkin. esim. pyydä joululahjaksi kalliita tavaroita, pyydä häntä viemään lapsianne harrastuksiin jne. ehkä saatte "perittyä" näin osan vaivihkaa ja pikkuhiljaa.
[/quote]
Minustakin käytös on omituista, on vaikea kuvittella itseäni samaan tilanteeseen omien lasteni kohdalla.
Lapset saavat vaariltaan synttärilahjat kyllä, ja joululahjat myös, näihin menee vuodessa noin 200 euroa yhteensä. Minusta nekin voitaisiin hyvin katsoa vaikka sen velan lyhennykseksi, mutta niin tiukka ei hänen tilanteensa missään nimessä ole. Yhtä palvelusta pyysimme häneltä, mutta sen suhteen hän teki oharit ihan viime tipassa.
Eniten harmittaa ehkä se, että asiasta ei voi puhua. Ymmärrän hyvin, että tuota summaa ei ole, mutta odottaisin, että miehen isä ottaisi asian esiin ja ehdottaisi esimerkiksi maksua pienemmissä erissä.
Ehkä eniten tässä ärsyttää miehen isän selkärangattomuus ja myös oman mieheni munattomuus hoitaa asiaa. Itse olen kerran asiasta maininnut, mutta kommentti sivuutettiin täysin.
Harmillisinta tilanteessa on, että se ei vaikuta paitsi minun ja miehen isän väleihin, vaan myös minun ja mieheni väleihin ja sen vuoksi haluaisin päästä asiasta yli.
nää on näitä luottotappioita :( lainasin veljelleni yhteensä viitisentonnia ja tuskin saan takaisin. katkeruutta tuppaa olemaan joten en osaa sanoa millä siitä pääsisi eroon. minkäs teet, veli pääsi kuitenkin jaloilleen, enkä minä niin rahaa kaipaa, lidlissä on hyviä tarjouksia ;)
tuo että velallinen näyttää elävän rennosti ja käyttää rahaa esim siivoojaan ja matkusteluun jotka on "ylimääräistä" minun mielestä jos olisin velkaa niin ensin ne pois ja sitten tuhlaamaan - > ottaisi päähän minuakin.
mutta anyhow, minkäs teet :/ otat opiksi?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:39"]
[/quote]No mitä sä sitten täällä vielä kitiset? Ihme touhua. Ensin valitetaan että on annettu rahaa, sitten kerrotaan, että on jo päätetty miten asia ratkaistaan. Sillä selvä sitten. Mitä sitä nyt enää jauhamaan?
[/quote]
Niin, koko aloituksen tarkoitus ei ollutkaan kysyä, miten rahat saisi takaisin, vaan miten tästä katkeruudesta pääsisi yli, kun rahaa ei ole mahdollista saada takaisin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:08"]
a) Mihin ne rahat on käytetty, jos mitään näkyvää ei ole? Miehen isä lainasi rahaa auttaakseen toista poikaansa.
b) Kuinka iso summa oli kyseessä? 4000.
c) Onko isä sanonut suoraan, ettei aio maksaa? Miksi? Jos kerran käy siivoojat jne? Jotenkin outoa??
No niin on. Ymmärrän sen, ettei noin suurta summaa voi maksaa kerralla, mutta edes osissa.
d) NAINEN. Otappa nyt lusikka kaunisee käteesi ja tee jotain asian hyväksi! Tee miehelle selväksi, että et hyväksy asiaa ja jos ukko ei tee mitään, niin sinä teet. Ja jos et tee, lopeta rutina ja hyvksy asia.
Miehen mielestä mitään ei tarvitse tehdä. Minä olen sanonut, että "voisi vaari maksaa velkansa, niin saisimme vaihdettua sen auton". Kaikki olivat hiljaa ja vaihtoivat puheenaihetta.
[/quote]