Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaaos - miten pienten lasten kanssa ehtii siivota?

Vierailija
31.07.2014 |

Taapero sotkee syödessä lattian, pöydän ja itsensä. Leluja jos keräilee pois lattialta, juuri sillä lelulla täytyy alkaa leikkiä. Ainoastaan päiväunien aikana ehtii pestä pyykit ja astiat, mutta muuten on kaaos. Miten te muut onnistutte?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alusta alkaen otat lapsen mukaan siivoustouhuihin.

Vierailija
22/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä oikein viihdy yksin, äidin täytyy olla koko ajan läsnä ja mieluusti vielä taluttamassa kädestä pitäen... Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rojua ei ole ylenpalttisesti, joten ei haittaa vaikka leluilla päivällä leikitäänkin. Ruokasotkut pyyhkäisee parissa minuutissa ruokailun aikana ja sen jälkeen. Lapsille opetetaan kuinka voi leikkiä ja touhuta ja syödä siististi. Jokainen perheenjäsen osallistuu siivoukseen.

Vierailija
24/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siitä kannata ensimmäisinä vuosina stressata, se onvähän kuin mahdoton tehtävä, jos ei halua hermostua lapseen ja karjua pikkuiselle. Kun lapset kasvavat, niin oppivat itsekin siivoamaan ja siivousrahaa on paljon enemmän. Käytä ne taaperon päiväunet siihen että teet asioita joista saat itsellesi iloa.

Terveisin äiti, joka on siivonnut pienten lasten kanssa joka ikinen päivä (joka päivä siis järjestin tavarat, imuroin lattiat ja pyyhin ne koiran jäljiltä, puhdistin vessat ja ikkunapinnat) ja jälkeenpäin olen miettinyt, mikä idea oli vetää nistä stressiä ja pahoittaa lasten mieli, koska oikeasti on tuskaa esimerkiksi pyyhkiä lattioita kun kaksi tumpeloa taaperoa kaatuilee liukkaalla lattialla itseään kolhimassa, vaikka just olin sanonut jo sadatta kertaa että tänne ette nyt tule koska lattia on liukas.

Vierailija
25/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lohdutuksen sanoista 6.ap

Vierailija
26/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katoppas Lasse 3kk, tämä tässä on tiskiharja. otat sen käteesi näin ja kuten näet täällä on vesi jossa on vaahtoa, siellä likaisia astioita, joita hinkkaat harjalla puhtaaksi. Sitten huuhtelet ne kuumalla vedellä ja  laitat tuonne kuivauskaappiin järjestykseen. Tee  sinä tämä niin minä rupean imuroimaan!"

Vierailija
27/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps!

Vierailija
28/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:39"]Rojua ei ole ylenpalttisesti, joten ei haittaa vaikka leluilla päivällä leikitäänkin. Ruokasotkut pyyhkäisee parissa minuutissa ruokailun aikana ja sen jälkeen. Lapsille opetetaan kuinka voi leikkiä ja touhuta ja syödä siististi. Jokainen perheenjäsen osallistuu siivoukseen.

[/quote]Meilläpä ei osallistu, vaikka kuinka sanois, sit kun saan siivottua, se on pari tuntia ja penskat on taas sotkenu kämpän samaan kuntoon, miten noihin saa kuria, pitäis varmb hommata joku kasvatusneuvoja, et alkaa homma toimia.

Vierailija
29/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa vaan olen pystynyt aina pitämään kodin siistinä vaikka on ollut 2 pientä lasta. 

En ole koskaan ollut mikään 24/7 seuraneiti-leikkikaveri vaan olen opettanut lapset olemaan ja leikkimään myös yksin silloin kun minä teen ruokaa tai siivoan. Ja lapset on otettu mukaan iän ja kykyjen mukaan kotihommiin.

Jo 1v. osaa leikin jälkeen tai iltaisin kerätä leluja lelulootaan ym.

Meillä lapset ovat syöneet "normaalisti" eli eivät ole sotkeneet koko taloa ja jos on tahallaan sotkettu niin lusikka pois ja äiti tai isi syötti. Toki vähän sotkua on tullut harjoitteluvaiheessa tai sormin syötäessä mutta vain pöydälle joten riittää kun rätillä pyyhkäisee. Ja ruokalappua on käytetty ettei mene kaikki vaatteet pesuun.

Vierailija
30/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:39"]Rojua ei ole ylenpalttisesti, joten ei haittaa vaikka leluilla päivällä leikitäänkin. Ruokasotkut pyyhkäisee parissa minuutissa ruokailun aikana ja sen jälkeen. Lapsille opetetaan kuinka voi leikkiä ja touhuta ja syödä siististi. Jokainen perheenjäsen osallistuu siivoukseen.

[/quote]Meilläpä ei osallistu, vaikka kuinka sanois, sit kun saan siivottua, se on pari tuntia ja penskat on taas sotkenu kämpän samaan kuntoon, miten noihin saa kuria, pitäis varmb hommata joku kasvatusneuvoja, et alkaa homma toimia.

[/quote]

Teilläpä tosiaan kannattaisi hommata joku kasvattamaan niitä lapsia. Tulee olemaan melko vaikeita vuosia edessä, jos ei saa lapsia tottelemaan millään konstilla. Vai ajattelitko antaa niiden elää koko lapsuutensa aivan vapaana ja tottelematta mitään?

Vierailija
31/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:45"]

"Katoppas Lasse 3kk, tämä tässä on tiskiharja. otat sen käteesi näin ja kuten näet täällä on vesi jossa on vaahtoa, siellä likaisia astioita, joita hinkkaat harjalla puhtaaksi. Sitten huuhtelet ne kuumalla vedellä ja  laitat tuonne kuivauskaappiin järjestykseen. Tee  sinä tämä niin minä rupean imuroimaan!"

[/quote]

Niin justiinsa. Ja Mirja, koska  olet jo kolmevuotias, niin otahan tiskikoneesta se veitsisetti ja vie veitset veitsitukkiin. Nooin, reipas tyttö. Haehan sitten sieltä siivouskaapista sitä emäksistä pesuainetta, justiinsa sitä jossa on se äksän kuva, ja pistä vessanpyttyyn. Katsoppas ettei vaan roisku siihen meandin mekolle mitään kun siitä lähtee sitten värit. Ja varo vähän silmiäkin jookos. Kun oot hoidellut noi veitset ja pöntön, leipaset  ja paistat tuosta tuon kahen kilon pullataikinan jonka äiti laittoi nousemaan ja katot että se uuni on justiinsa siinä 225-asteessa. 

Tällä lailla meillä, tehtävät jaksottaen, ja myönteisesti rohkaisten on lapset saatu jo ihan taaperosta asti huolehtimaan kotitöistä. Rajana on pidetty sitä ettei alle nelivuotiaat käytä kirvestä, koska kirves tylsyy jos ei osukaan halkoon vaan johonkin muuhun. 

Vierailija
32/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei osaa laittaa mitään leluja takaisin laatikkoon, ainoastaan ottamaan niitä pois. Ikää tosin vasta vajaa 11 kk. Ap

Vierailija
33/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat taaperon syöttötuoliin ja otat viereen katselemaan kun peset astioita. tai jod on tiskikone niin se voi antaa sulle niitä lautasia sieltä

Lapsi voi myös esim täyttää ja tyhjätä pyykkikonetta, ojentaa sulle pyykkejä kun laitat narulle jne.

Mä usein siivoab keittiön ja laitan tiskikoneen päälle kun lapset syö välipalaa. Taaperokin yleensä välipalasta selviytyy itsenäisesti eikä tarvi istua vieres(eikä mua haittaa yhtään vaikka aamupalan ja lounaan astiat on välipalaan saakka epämääräisinä pinoina tiskipöydällä)

Laita osa leluista kaappiin pariksi viikoksi ja vaihda sitten esillä olevia leluja.

Vierailija
34/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:49"]

[/quote]

Teilläpä tosiaan kannattaisi hommata joku kasvattamaan niitä lapsia. Tulee olemaan melko vaikeita vuosia edessä, jos ei saa lapsia tottelemaan millään konstilla. Vai ajattelitko antaa niiden elää koko lapsuutensa aivan vapaana ja tottelematta mitään?

[/quote]Eihän pienten lasten tarvitse siivota muuta kun omat lelunsa, välillä jotkut ehdot toimii, et saa pelata tjn.niin toimii, mut olen suoraanki komentanu, että nyt osallistutte ilman mutinoita, kai se vaan on niin, et lapsiperheessä se kaaos kuuluu asiaan, nykyään olen jo armollisempi itselleni, enkä stressaa.

Vierailija
35/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns. hallittu kaaos, emme elä missään sisustuslehdessä. Pyykit aamulla koneenseeen ja kiuvaus rumpuun, illalla kaappiin. Kesällä syödään paljon ulkona. Syöminen on aina ollut hallittua ei mitään ylenpalttista sotkemista. Ja ne lelut, niitä on vaan rajallinen määrä ja niitä vaihdellaan. Siivous, jos mikä on luovuutta, johon lapset voi ottaa leikinomaisesti mukaan, teko on kuitenkin lopputulosta tärkeämpi.

Isomman siivouksen teen miehen ollessa lasten kanssa ulkona. Kyllä, siivoan ihan itse. Sitä ei kuitenkaan kukaan muu tee niin hyvin, kuin minä. ;)

Vierailija
36/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:56"]

Laitat taaperon syöttötuoliin ja otat viereen katselemaan kun peset astioita. tai jod on tiskikone niin se voi antaa sulle niitä lautasia sieltä

Lapsi voi myös esim täyttää ja tyhjätä pyykkikonetta, ojentaa sulle pyykkejä kun laitat narulle jne.

Mä usein siivoab keittiön ja laitan tiskikoneen päälle kun lapset syö välipalaa. Taaperokin yleensä välipalasta selviytyy itsenäisesti eikä tarvi istua vieres(eikä mua haittaa yhtään vaikka aamupalan ja lounaan astiat on välipalaan saakka epämääräisinä pinoina tiskipöydällä)

Laita osa leluista kaappiin pariksi viikoksi ja vaihda sitten esillä olevia leluja.

[/quote]

Mun lapset ei ikinä jaksaneet istua katselemassa noin kauaa. Lisäksi pesukonetta tyhjensivät noin 2 minuuttia. Sitten laittoivat puhtaan pyykin päähänsä ja juoksivat ympyrää pöristen. Lopuksi heittivät märät pyykit lattialle ja kiemurtelivat naurusta. 

Noin 5-vuotiaina oli jo toinen meininki, mutta taaperovuodet meni noin. Nää mun lapset eivät IKINÄ ole halunneet istua ja osallistua johonkin mun päättämään/ohjaamaan hommaan, vaan ovat halunneet seistä tai juosta koko ajan, sekä keksiä omia variaatioita puuhille. Joo, eivät ole "kunnon lapsia"...

[/quote]

No mitäs tuo haittaa. Ap:n ongelmahan oli että lapsi ei viihdy yhtään yksin. Jos lapsi keksiikin sitten ruveta leikkimään itsekseen äidin laittaess pyykkejä niin eikö se ole vain hyvä asia?

Vierailija
37/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:52"]

Niin justiinsa. Ja Mirja, koska  olet jo kolmevuotias, niin otahan tiskikoneesta se veitsisetti ja vie veitset veitsitukkiin.

[/quote]

Ei kai teillä pestä veitsiä tiskikoneessa?! Nehän menee ihan pilalle siellä.

Vierailija
38/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ottanut lasta mukaan mahdollisimman paljon. Petaamme yhdessä sängyn, laitamme pyykit koneeseen ja märät telineeseen kuivumaan, tyhjäämme astianpesukoneen, laitamme ruokaostokset kaappeihin ja illalla laitamme lelut paikoilleen. Tiedä sitten onko tuo opittua vai lapsen luonteessa, mutta tykkää muutenkin järjestellä tavaroita, esim kaataa palikat lattialle ja heti perään kerää ne takaisin laatikkoon. Ruokailu on meilläkin sotkuista, mutta ei jälkien siivoaminen vie muutamaa minuuttia kauempaa. Lapsi viihtyy myös itsekseen, eli pystyn hyvin tekemään ruokaa vaikka lapsi onkin hereillä. Ei siis tarvitse odottaa päikkäriaikaa. Ymmärrän, että silloin on hankalaa, jos lapsi ei halua olla yhtään itsekseen. Viihtyisikö lapsesi esim. jos laittaisit hänet syöttötuoliin ja antaisit kyniä ja paperia ja itse touhuaisit samalla keittiössä? Tai otat syöttötuolin lähelle siten, että lapsi näkee kun tiskaat/teet ruokaa?

Vierailija
39/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:52"]

Niin justiinsa. Ja Mirja, koska  olet jo kolmevuotias, niin otahan tiskikoneesta se veitsisetti ja vie veitset veitsitukkiin.

[/quote]

Ei kai teillä pestä veitsiä tiskikoneessa?! Nehän menee ihan pilalle siellä.

[/quote]

Höpö höpö. Eikä mene, ellei osu siellä mihinkään muihin esineisiin. Toki ne siellä tylsistyy, mutta sitä varten veitisiä muutenkin teroiteaan.

Vierailija
40/54 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemällä lapset mummolaan siivouksen ajaksi. Siinä monen "täydellisen" mamman salaisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi