Lasten ikäeroksi tulossa 1v9kk..
Eli kysyisin millaiset ovat tuon ikäiset lapsukaisenne? Meille on tulossa vauva vajaan puolen vuoden päästä jolloin esikoinen olisi tuon ikäinen ja mietinkin että miten paljon he puhuvat ja kuinka "itsenäisiä" ovat? Jos jollakin kokemusta tuosta ikäerosta lapsilla siitäkin voi kertoa mielellään..
Kommentit (14)
2 jatkaa.. omani puhui tuossa iässä jo lausein ja lopetti päiväunet lähes kokonaan kuopuksen synnyttyä... Voi sitä väsymyksen määrää (itseni ja lapsen). Tuplarattaiden hankinta auttoi!
Mun veli on mua 1.9v vanhempi. Se kiusas kokoajan :(
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:12"]Tosi paljon eroa yksilöiden välillä puheen kehittymisessä. Mun lapsilla on sama ikäero. Aivan loistava ikäero näin vuosien päästä ajateltuna (nyt jo koululaisia). 1v 9kk on vielä henkisesti tosi vauva, muista se vauvan synnyttyä!
[/quote]
Kerrotko etukäteen että vauva on tulossa ja takiako se sitä ennen kun vauva tuli kotiin? Sopeutuiko helposti uuteen tulokkaaseen?
Huippuikäero. Tosin meillä esikoinen vähän viiveellä kehittynyt ja kuopus taas nopea samoissa asioissa. Ensin oli kaks vauvaa ja sitten reilun vuoden päästä vähän kuin 2-vuotiaat kaksoset. Nyt jo koululaisia; erilaisia, mutta toisilleen tosi tärkeitä.
Meillä ikäero osui niin, että ovat syntyneet peräkkäisinä vuosina, joten koulussa peräkkäisillä luokilla
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:12"]Tosi paljon eroa yksilöiden välillä puheen kehittymisessä. Mun lapsilla on sama ikäero. Aivan loistava ikäero näin vuosien päästä ajateltuna (nyt jo koululaisia). 1v 9kk on vielä henkisesti tosi vauva, muista se vauvan synnyttyä!
[/quote]
Kerrotko etukäteen että vauva on tulossa ja takiako se sitä ennen kun vauva tuli kotiin? Sopeutuiko helposti uuteen tulokkaaseen?
[/quote]
*tajusiko
Tosi hyvä ikäero! Meillä on tasan 2v mutta olisi voinut olla vähemmänkin. Kaksostenrattaat auttavat arkea :)
Esikoisemme oppi puhumaan aika aikaisin, kun vauva syntyi (ikäero 1v9kk) puhui jo paljon. Silitti vatsaani ja selitti siellä on vauva, sanoi mikä vauvan nimi on jne.
Tuli äitini kanssa katsomaan vauvaa kun oltiin päästy synnytyssalista osastolle ja oli ihan ihmeissään kun vauva ei ollut enää vatsassa vaan sylissä =)
Silitti vauvaa ja hoki vauvan nimeä. Tuli kyllä mielellään halaamaan minua kun vauva oli isän ja äitini sylissä tutustumiskierroksella=)
Alku sujui aika hyvin, mutta nyt viime aikoina mustasukkaisuutt on enemmän... Leluista tapellaan, huomiosta tapellaan, jos toinen on sylissä toinen tulee tönimään pois jne.
pikkusisko antaa kyllä samalla mitalla takaisin isoveljelle....
Tyttö ei ole kuitenkaan oppinut puhumaan yhtä nopeasti (on nyt 1v3kk) ja tuntuu paljon vauvamaisemmalta kuin esikoinen samanikäisenä.
Meillä pojilla ikäeroa just vuos ja 9 kuukautta. Alussa oli aika rankkaa kun isompi lopetti päiväunet heti kuopuksen synnyttyä, mut se on onneks helpottanut. Pikkuveli on alusta asti ollut isoveljelle todella rakas ja ikinä en oo huomannut et olisi mustasukkanen pienemmästä. Nyt kuopus 1v ja esikoinen täyttää parin kuukauden päästä kolme. Touhuavat jo paljon yhdessä ja ovat kun paita ja peppu. Täydellinen ikäero mun mielestä!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:12"]Tosi paljon eroa yksilöiden välillä puheen kehittymisessä. Mun lapsilla on sama ikäero. Aivan loistava ikäero näin vuosien päästä ajateltuna (nyt jo koululaisia). 1v 9kk on vielä henkisesti tosi vauva, muista se vauvan synnyttyä!
Meidän lapsilla ikäeroa on 1,5 vuotta, isompi kyllä tajusi, että vauva tuli perheeseen :) Ei varmasti hahmottanut asiaa ennen syntymää, vaikka kuinka kerrottiin. Olin hankkinut nuken hänelle "omaksi vauvaksi", mutta ei oikein osannut tehdä sillä mitään ;) Isompi oli alkuun tosi mustasukkainen, taantui muutamassa asiassa (syöminen) ja tuttipullosta ei millään meinattu päästä eroon.
Hankalinta oli siinä vaiheessa, kun pienempi alkoi kiinnostumaan isomman tekemisistä ja halusi tehdä kaiken saman, muttei vielä osannut. Kaikki helpotti tosi paljon, kun lapset oli 2 ja 3,5, alkoivat todella leikkiä keskenään, olemaan toisilleen seurana.
[/quote]
[/quote]
*tajusiko
[/quote]
Meillä oli 1v 10kk ikäeroa.
Esikoiselle ilman muuta kannattaa jutella jo etukäteen syntyvästä sisaruksesta, kun mahasi alkaa kasvaa. Odotusaikana ja varsinkin vauva-aikana kannattaa katsella kuvia siitä, kun sinä odotit esikoista ja esikoinen oli vauva. Korosta, että häntä on aikanaan hoivattu ihan samalla tavalla kuin kuopusta, tällä ehkäiset sisarkateutta.
Ja muutenkin kannattaa heti huomata se, että myös esikoinen tarvtsee vauvan synnyttyä huomiota ja kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa. On, on se raskasta puuhailla vauvan nukkuessa esikoisen kanssa, kun niin kroppa huutaa lepoa itsellekin, mutta sitähän esikoinen vaatii ja tarvitsee, ei hän ansaitse "menettää äitiä pikkusisarukselle". Plus siten myös ehkäiset tehokkaasti sitä, että esikoinen kehittää mustasukkaisuutta pikkuvauvalle.
Kun esikoinen tulee uhmaikään kuopuksen ollessa vastasyntynyt/pikkuvauva, huomaat äkkiä ikäeron huonot puolet... on se aika "haastavaa", kun esikoinen vetää näyttävän uhmakohtauksen juuri, kun yrität ruokkia vauvaa tai nukuttaa häntä. Siksikin kannattaa yrittää huomioida esikoista muina aikoina, ettei ainakaan huomionkaipuun takia häiriköi. Nyt on myös viimeistään olennaista kehittää toimiva kurinpitojärjestelmä ja ylläpitää rajoja johdonmukaisesti - et halua alkaa vääntää vauvanhoidon lomassa noita juttuja uhmaikäisen kanssa!
Kannattaa varautua siihen, että esikoinen ei vielä kuopuksen synnyttyä oireile mustasukkaisuutta. Voi olla, ettei ollenkaan - ikäero on mukavan pieni ja usein eniten mustasukkaisia ovat noin kolmen vuoden ikäerolla syntyneet lapset (esikoinen on jo ehtinyt paremmin "tottua" olemaan ainokainen). Mutta voi olla, että jotain hakausta tulee, kun kuopus lähtee konttailemaan ja alkaa käydä esikoisen hermoille kropelehtimalla hänen lelujaan ja leikkejään. Paljon auttaa, jos esikoisella on oma huone siinä vaiheessa, johon voi vetäytyä halutessaan leikkimään rauhassa.
13 lisää, että huomaat sitten synnytyksen jälkeen, että verrattuna vauvaan se esikoinen näyttää kasvaneen yhdessä yössä isoksi ;-)
Mutta todellisuudessa hän tietenkin on vielä ihan pieni taapero, joka tarvitsee paljon äidin syliä ja seuraa.
Vauvan syntymää esikoinen tuskin kauhean hyvin ymmärtää ennen kuin pääsee synnärille katsomaan pikkuvauvaa. Ja sittenkin varaudu kuulemaan, että "tuleeko tuo meille kotiin, miksi tulee?"
Mutta siitä huolimatta kannattaa tosiaan jutella pikkusisaruksen tulosta etukäteen ja katsella kuvista, miten esikoinen itse on aikoinaan (sinun mielestä käytännöllisesti katsoen eilen, hänelle se ajanjakso on tietysti muinaishistoriaa, jota hän ei muista) ollut samanlainen vaavi.
Meillä oli poika 1v7kk kun vauva syntyi. Alkuun oli mustasukkanen. Ei silti kiusannut vauvaa. Ei aluksi tykännyt koska oli tottunut saamaan kaiken huomion. Otin vanhempaa lasta mukaan vauvan hoitoon ja siitä tykkäsi ja alkoi kovin tykätä vauvasta. Nyt on veljekset 5 ja 7 ja ovat parhaat kaverit.
Tosi paljon eroa yksilöiden välillä puheen kehittymisessä. Mun lapsilla on sama ikäero. Aivan loistava ikäero näin vuosien päästä ajateltuna (nyt jo koululaisia). 1v 9kk on vielä henkisesti tosi vauva, muista se vauvan synnyttyä!