Lukioaikainen kiusaaja siskon häissä - ahdistaa
Siskollani on pian häät ja miehen puolelta on etäisenä sukulaisena vieraana entinen koulukiusaajani. Hän kiusasi minua täysi-ikäisenäkin, ylioppilasjuhlien harjoituksissakin. Kiusaamisen vuoksi olen käynyt vuosia terapiassa ja kärsien invalidisoivasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Häät tulevat olemaan minulle yhtä kärsimystä, pelkään jo nyt entisen kiusaajan kohtaamista. Kutsut on jo lähetetty. Jäänkö häistä pois?
Kommentit (37)
Älä mitenkään huomioi koko ihmistä. Ohita hänet. Nauti häistä. Jos hän yrittää sanoa jotain, kerro ettet ole unohtanut kiusaamista ja et tahdo edes puhua. Pysyköön helvetti vieköön poissa sun läheltäsi. Olet niin paljon parempi ihminen, muista se. Älä anna pilata sun fiilistä, hän ei ole sitä ansainnut. Tsemppiä <3
Kerrot häissä kaiklle tapahtuneesta. Selität mitä kaikkea sinulle tehtiin ja sanottiin. Kerrot kaikille vieraille kuinka olet käynyt terapiassa ja sanot kaikille vieraille, kuinka ahdistavalta nämä häät tuntuivat jo etukäteen. Ryhdy kunnon marttyyriksi ja tuo esille, ettei onneksi sentään onnistunut tappamaan sinua.
Nyt on sinun vuorosi peilata kaikki hänen pahat sanansa muille. Teet selväksi kaikille muille millainen ihminen kiusaajasi oikein on. Mitä enemmän hän kehuu itseään, sitä enmmän tuo esille muille, ettei hän ansaitse kenenkään ihailua.
Ota tavoitteksi, että noissa häissä ainakin yksi paha saa palkkansa!
Sen jälkeen jätät kaiken paskan taaksesi, kostosi olet saanut ja voit siirtya eteenpäin.
Missä näitä kiusaamislukioita oikein on? En siis yritä vähätellä kiusaamista tai päivitellä sitä, että miten mukamas voi olla....Kysyn ihan mielenkiinnosta, että missä päin Suomea ja onko tämä yleistäkin. Omassa lähipiirissäni oli lukiosta vaan sellaisia kokemuksia, että ihmiset yrittivät niin kovasti leikkiä aikuisia, kiusaamista ei ollut ainakaan näissä (okei huikea 5 lukion otanta...) kouluissa. Nämä kaikki olivat siis pk-seudulla olevia, ei niin hyvämaineisia lukioita. Tai ehkä siinä piti sitten keskittyä siihen ghetossa selviämiseen, ettei kiusaamiselle jäänyt aikaa :P Pellejähän mekin oltiin muuten, mutta ei kiusattu. Tilanteesi kuulostaa todella ikävältä ja kohtuuttomalta :( Voisitkohan jutella siskosi kanssa tästä? Toivottavasti löytyy joku ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:27"]
Siis tietääkö siskosi tästä tilanteesta? Oliko tämä tyyppi ainoa kiusaajasi? Jos sisko tietää tilanteen ja silti kutsuvat hänet, en ehkä menisi..?
[/quote]
Kutsuja ei siskoni mukaan enää voi perua, kun se kuulemma olisi niin noloa. Luullakseni siskoni ei tiennyt aiemmin koulukiusaamisesta, hän on minua monta vuotta vanhempi ja kävimme vielä eri yläasteen ja lukion. Hän kuitenkin tiesi, että pidin kiusaajaani hyvin epämiellyttävänä henkilönä, kiusaamisesta en ollut aikasemmin hänelle puhunut. -ap
Sellaset rauhottavat pohjalle, että rupeat vain nauramaan, kun näet tämän julkkiksen Naurat siis niin paljon, että meinaa happi loppua kesken! Samalla voit pöllyissä miettiä, miten ihmeessä tuommoinen pikkujulkkis on voinut vaikuttaa suhun niin paljon.
Minullakin oli todella paha koulukiusaaja elämässäni. En toki invalidisoitunut hänen takiaan, mutta lieviä sosiaalisen tilanteen ongelmia taisi hänen takiaan tulla. Erään kerran olin sitten baarissa ja monen vuoden jälkeen näin tämän kiusaajan. Omissa silmissäni hän näytti juurikin siltä tyhjäpäiseltä seksiblondilta, jolta hän oli aina näyttänyt. Yks kaks purskahdin nauruun ja hekottelin monta minuuttia tätä ihmistä. En tiedä, mistä nauru loppupeleissä johtui, mutta tilanne oli ihanan vapauttava! Sen jälkeen ei ole tämä ihminen, eikä kukaan muukaan vaikuttanut negatiivisesti elmääni.
Naurussa on voimaa ja se tulee ehkä helpommin, kun on lievästi päihteiden vallassa :) Kynnys niinsanotusti madaltuu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:32"]
Missä näitä kiusaamislukioita oikein on? En siis yritä vähätellä kiusaamista tai päivitellä sitä, että miten mukamas voi olla....Kysyn ihan mielenkiinnosta, että missä päin Suomea ja onko tämä yleistäkin. Omassa lähipiirissäni oli lukiosta vaan sellaisia kokemuksia, että ihmiset yrittivät niin kovasti leikkiä aikuisia, kiusaamista ei ollut ainakaan näissä (okei huikea 5 lukion otanta...) kouluissa. Nämä kaikki olivat siis pk-seudulla olevia, ei niin hyvämaineisia lukioita. Tai ehkä siinä piti sitten keskittyä siihen ghetossa selviämiseen, ettei kiusaamiselle jäänyt aikaa :P Pellejähän mekin oltiin muuten, mutta ei kiusattu. Tilanteesi kuulostaa todella ikävältä ja kohtuuttomalta :( Voisitkohan jutella siskosi kanssa tästä? Toivottavasti löytyy joku ratkaisu.
[/quote]
jotenkin epäilen, että otantasi ei ole luotettava. Suurimmassa osassa lukioita kiusataan varmasti vähintään yhtä oppilasta.
Jos siskosi on fiksu, hän peruu kutsun. "Olisi noloa" on paljon pienempi paha kuin se, että häissä on paikalla morsiammen siskon kiusaaja. Minusta siskosi voisi myös kaunistelematta kertoa syyn kutsun perumiselle. Jos ei peru, niin en itse vsrmaan menisi koko häihin. Sisko saa valita, kumman haluaa häihin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:31"]Kerrot häissä kaiklle tapahtuneesta. Selität mitä kaikkea sinulle tehtiin ja sanottiin. Kerrot kaikille vieraille kuinka olet käynyt terapiassa ja sanot kaikille vieraille, kuinka ahdistavalta nämä häät tuntuivat jo etukäteen. Ryhdy kunnon marttyyriksi ja tuo esille, ettei onneksi sentään onnistunut tappamaan sinua.
Nyt on sinun vuorosi peilata kaikki hänen pahat sanansa muille. Teet selväksi kaikille muille millainen ihminen kiusaajasi oikein on. Mitä enemmän hän kehuu itseään, sitä enmmän tuo esille muille, ettei hän ansaitse kenenkään ihailua.
Sen jälkeen jätät kaiken paskan taaksesi, kostosi olet saanut ja voit siirtya eteenpäin.
[/quote]
Ja pilaa näin toisen häät
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:27"]
Siis tietääkö siskosi tästä tilanteesta? Oliko tämä tyyppi ainoa kiusaajasi? Jos sisko tietää tilanteen ja silti kutsuvat hänet, en ehkä menisi..?
[/quote]
Kutsuja ei siskoni mukaan enää voi perua, kun se kuulemma olisi niin noloa. Luullakseni siskoni ei tiennyt aiemmin koulukiusaamisesta, hän on minua monta vuotta vanhempi ja kävimme vielä eri yläasteen ja lukion. Hän kuitenkin tiesi, että pidin kiusaajaani hyvin epämiellyttävänä henkilönä, kiusaamisesta en ollut aikasemmin hänelle puhunut. -ap
[/quote]
Näetkö, olet vaiennut ja sitä kautta suojellut tätä ihmistä ihan liikaa. Jos olisit kertonut,muille kuten siskollesi ajoissa asiasta, niin tämä henkilö olisi jäänyt kokonaan ilman kutsua. Siihenhän kiusaajien toiminta perustuu, että uhri saadaan vaiennettua ja syyllistettyä. He näyttävät hyviltä, koska ainoastaan uhrit tietävät todellisuuden. Jos muut tietäisivät heidän maineensa kärsisi, eivätkä he varmaan kiusaisi niin paljon. Kenestäkään, ei edes kiusaajasta ole kiva olla tunnettu kiusaajana.
Lopeta kiusaajasi suojeleminen ja ala kertoa kaikki mitä tämä ihminen on tehnyt, kaikille! Kysy, eikö siskosi suostu kostamaan puolestasi, kaikkea pahaa mitä sinulle on tehty. Paras olisi jos siskostasi olisi sanomaan suoraan ettei hän ole tervetullut koska on tullut esille kuinka törkeästi hän kiusasi sinua!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:31"]Kerrot häissä kaiklle tapahtuneesta. Selität mitä kaikkea sinulle tehtiin ja sanottiin. Kerrot kaikille vieraille kuinka olet käynyt terapiassa ja sanot kaikille vieraille, kuinka ahdistavalta nämä häät tuntuivat jo etukäteen. Ryhdy kunnon marttyyriksi ja tuo esille, ettei onneksi sentään onnistunut tappamaan sinua.
[/quote]
[/quote]
Höpö höpö, kyllä häissä puhutaan paljon typeräämmistäkin jutuista!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
Höpö höpö, kyllä häissä puhutaan paljon typeräämmistäkin jutuista!
[/quote]
Puhutaan joo, mutta lähteä nyt kaikille vieraille kertomaan omista terapiasessioista jonkun toisen vieraan takia, niin ei se ketään auta. Saa vaan paskan fiiliksen kaikille
kamalaa eikö siskosi tiedä!?
mä saattaisin pistää ihan ranttaliksi jos tyyppi vittuilee.kertoisin kovaan ääneen että miksi teet noin olen joutunut käymääb kiusaamisesi takia terapiassa.ruokapöytä hiljenee ja n.80% on sun puolella.
ainoa oikea ehdotus tuli jo joltain: siskon pitää perua kutsu ja sanoa topakasti suoraan miksi! se on oikeasti ainoa oikea tapa. teidän pitää käydä heart to heart keskustelu ja yritä saada sisko todella tajuamaan mitä kiusaaaja on sinulle tehnyt. jos sisko ei suostu jonkun nolouden takia hän on ääliö enkä menisi häihin. sinä tai siskon "maine". kiusaajalle kutsun peruminen viileästi siskon elämästä helvetin tekemisen takia olisi cool isku kiusaajan ns. munille.
Olen todella pahoillani puolestasi, ap. Minä kyllä sinuna menisin häihin. Mulla on itelläni jonkin verran sosiaalisia pelkoja, ja olen monessa tilanteessa selvinnyt niistä niin, että ajattelen, että tässä on nyt vaan paras ratkaisu käyttäytyä kuin normaali ja itsevarma ihminen. Että jos annan pelolleni vallan ei ainakaan auta mitään.
Käyttäydy itse vaan ihan normaalisti ja rauhallisesti, ihan kuten käyttäytyisit vaikka tämä tyyppi ei olisi paikalla. Jos se tulee heittämään jotain epäkohteliasta (mun on vaikea uskoa, että tällaista voisi tapahtua aikuisten kesken, jos näin käy niin se tyyppi on aivan hullu ja vailla käytöstapoja!) niin sun ei tarvitse keksiä mitään nokkelaa vaan yritä vaan selviytyä tilanteesta kuin joku ei-kiusattu. Eli kuin et oikein tajuaisi mistä puhuu, mutta yrittäisit kohteliaasti ymmärtää. Joka tapauksessa jos näin käy, niin se tyyppi nolaa itsensä täysin, ihan riippumatta sinun reaktiostasi.
Tsemppiä! Siskosi ei varmaan tajua, miten vakavasta asiasta on kysymys.
jos minua olisi kiusattu noin paljon niin en voisi edes kuvitella, että siskoni haluaisi tuollaista ihmistä häihini. vaikka emme edes ole erityisen läheisiä. sama juttu toisinpäin. jos joku olisi kiusannut siskoani ja kävisi noin niin laittaisin henkilölle kylmästi, vaikka tekstiviestin, että: "anteeksi, mutta "Anna" on siskoni ja menneisyytenne takia olisi kiusallista jos tulisit häihimme. Inhottavaa perua kutsu näin jälkikäteen, mutta halua että häät ovat kaikille onnellinen juhla." tietenki jos kyseessä olisi esim. miehen sisko olisi tilanne hankalampi, mutta jos kaukaisempi sukulainen niin näillä mentäisiin.
Kertoisin siskolleni ja sanoisin että jos se luuska sinne tulee, niin yksinkertaisesti sinä et voi tulla. Sano että olet pahoillasi tilanteesta ja haluaisit tulla, mutta et voi olla sen kanssa samassa tilassa.
Oma siskoni todellakin peruisi ko. kutsun, joten jos ei sun peru niin et mene juhliin. Sano että voit vaikka itse sen kutsun perua, jos ei sisko kehtaa. :)
Tuskin nyt kyseessä on mikään siskosi lapsuudenystävä/BFF?