Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asperger-epäily (aikuinen läheinen), miten edetään??

Vierailija
30.07.2014 |

Epäilen lapsellani (täysi-ikäinen, ei asu kotona) aspergeria.

Mihin pitäisi ottaa yhteyttä, missä sitä lähdetään parhaiten diagnosoimaan?

Hän itse ei ole sitä mieltä ollenkaan että hänellä olisi, mutta ei hän ihan normaali kyllä ole, opinnot mättää, monikin asia, nyt on pakko lähteä avaamaan asiaa että saadaan hänelle jotain tukitoimia ja asiat kuntoon.

Ongelma on, kun jos yritän jotain hänen asioita avuksi hoitaa, en saa mitään tietoa / ei kuunnella (esim. opiskelut), kun hän on täysi-ikäinen.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko hänellä jo lapsena jotain sellaista, joka antaisi viitteitä aspergeriin? Jos kerran opiskelee, niin voisi yrittää edetä opiskelijaterveydenhuollon kautta.

Vierailija
2/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi aikuisen lapsesi puolesta asioita hoitaa. Hän voi itse ottaa yhteyttä esim. Omavoimaan tai vastaavaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, sitä epäiltiin, mutta lopulta ei diagnosoitu.

Opiskelijaterveydenhuollon kautta hänet oli ohjattu johonkin rivilääkärille (kun käskin hänen mennä kun oli niin masentuneen oloinen tai jotain), rivilääkäri kirjoitti mielialalääkereseptin ja ulos, kukaan ei välittänyt kuunnella häntä tms. 2 kertaa hän kävi lääkärillä, enää ei aio mennä.

Täytyy kai minun yrittää soittaa sinne koululle; kehtaakohan heti soittaa (kun nuori oli taas niin "sekaisin" masentunut), vai pitääkö odottaa ensi viikkoon kun koulu alkaa... Netistä löysin yhteystiedot että on joku terv.hoitaja ja myös joku psyk. hoitaja.

ap

Vierailija
4/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:21"]

Sinä et voi aikuisen lapsesi puolesta asioita hoitaa. Hän voi itse ottaa yhteyttä esim. Omavoimaan tai vastaavaan.

[/quote]

Niin, mutta mitäs teet, jos huomaat vaikka onkin täysi-ikäinen, on vielä aika avuton itse mitään hoitamaan...?? Ja huomaat että oma lapsesi voi huonosti. Kai sitä jotain pitää voida tehdä. Ei kai sitä ihan oikeasti aikuista ystävääkään jätettäisi oman onnensa nojaan.

Siis jos ei tämä lapseni nyt ota yhteyttä itse mihinkään, on niin apaattisessa kunnossa.

ap

Vierailija
5/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit soittaa, kun koulut taas alkavat, mutta varaudu siihen, ettei asia etene, ellei täysi-ikäinen lapsesi sitä halua.

Sylettåää, ettet voinut hoitaa asioita silloin kunnolla, kun siihen oli mahdollisuus!

Vierailija
6/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo OMavoima näköjään Pirkanmaalla, onkohan PK_seudulla mitään vastaavaa, onko tietoa?? (Helsinkiläisille)

ap

Vierailija
7/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vaan jos henkilöstö ei ole vielä palannut kesälomalta soita uudestaan ensi viikolla. Hyvä että joku huolehtii, koska masentuneena ei välttämättä kykene itse auttamaan itseään. Raja on kuitenkin herkkä ettet tee kaikkea lapsesi puolesta ja estä aikuista lasta itsenäistymästä. Mutta olen sitä mieltä että sairastunutta aikuistakin lasta pitää auttaa. Kun hänen kuntonsa kohenee, niin aikuistuminen ja oma vastuunotto voi alkaa tai jatkua.

Vierailija
8/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hakea aikuiselle asperger diagnoosia, mitä hyötyä siitä olisi? Ihmettelen vain..

Vierailija
9/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:23"]

[/quote]

Niin, mutta mitäs teet, jos huomaat vaikka onkin täysi-ikäinen, on vielä aika avuton itse mitään hoitamaan...?? Ja huomaat että oma lapsesi voi huonosti. Kai sitä jotain pitää voida tehdä. Ei kai sitä ihan oikeasti aikuista ystävääkään jätettäisi oman onnensa nojaan.

Siis jos ei tämä lapseni nyt ota yhteyttä itse mihinkään, on niin apaattisessa kunnossa.

ap

[/quote]

Voit hänen luvallaan auttaa häntä itse hakemaan apua, mutta hänen puolestaan et voi soitella ja varailla aikoja. Lapsesi voi hakeutua psykologin tai terapeutin asiakkaaksi, siellä ei ole pakko syödä lääkkeitä. Onko hän YTHS:n piirissä?

Vierailija
10/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.autismiliitto.fi/projektit/paattyneet_projektit/soku-projekti/palveluntuottajia

Googleen vaan hakusanoja niin jotain pitäisi löytyä. Vaikka asperger helsinki.

Vierailija
11/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijaterveydenhuollon kautta lähete eteenpäin.

Me lähdemme hakemaan aikuiselle as/adhd-diagnoosia työterveyden kautta.

Vierailija
12/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:28"]

Miksi hakea aikuiselle asperger diagnoosia, mitä hyötyä siitä olisi? Ihmettelen vain..

[/quote]

Miksi hakea aikuiselle hoitoa, lääkitystä, tietoa sairaudestaan, vertaistukea, ohjausta tai mitään, miksi edes avata silmiään aamulla, miksi olla olemassa

Vierailija
13/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:31"]

[/quote]

Miksi hakea aikuiselle hoitoa, lääkitystä, tietoa sairaudestaan, vertaistukea, ohjausta tai mitään, miksi edes avata silmiään aamulla, miksi olla olemassa

[/quote]

Aspergerin oireyhtymä ei ole sairaus, siihen ei ole hoitoa eikä siihen ole lääkitystä. Aasi..

Vierailija
14/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:35"]

[/quote]

[/quote]

Aspergerin oireyhtymä ei ole sairaus, siihen ei ole hoitoa eikä siihen ole lääkitystä. Aasi..

[/quote]

Kuntoutusta ja ohjausta kuitenkin voi ja kannattaa saada. 

Vierailija
15/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta lapsesi mielipuolinen piinaaminen.

Vierailija
16/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hoitamaton asperger aiheuttaa monenlaista muuta ongelmaa, kuten mt-ongelmia, joihin on hyvä hankkia lääkitys.

Vierailija
17/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa varmaan hakea apua, mutta onko ap:lla edellytykset diagnosoida asperger? Voihan kyseessä olla joku muukin.

Vierailija
18/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuntoutusta ja ohjausta kuitenkin voi ja kannattaa saada. 

[/quote]

Tein alkuperäisen kysymyksen siksi koska olen itse asperger piirteinen mutta en ole lähtenyt hakemaan mitään diagnoosia. Miksi pitäisi, sitä kysyin ihan vakavissani. Kyseessä ei ole sairaus johon voisin saada hoitoa tai lääkitystä. Sen sijaan uskon että diagnoosin hakeminen vaikeuttaisi esim. työnsaanti mahdollisuuksia. Diagnoosin hakeminen silloin olisi kuin kirveen lyöminen omaan nilkkaan! Jos taas henkilä kärsii masennuksesta (mikä on ap:n lapsen kohdalla mahdollista) niin siihen on sekä lääkitystä että muuta hoitoa.

Vierailija
19/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä väliä mikä se diagnoosi lopulta on kunhan hakee apua. Opiskelijaterveydenhuoltoon vaan.

Vierailija
20/75 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, sitä epäiltiin, mutta lopulta ei diagnosoitu.

Opiskelijaterveydenhuollon kautta hänet oli ohjattu johonkin rivilääkärille (kun käskin hänen mennä kun oli niin masentuneen oloinen tai jotain), rivilääkäri kirjoitti mielialalääkereseptin ja ulos, kukaan ei välittänyt kuunnella häntä tms. 2 kertaa hän kävi lääkärillä, enää ei aio mennä.

Täytyy kai minun yrittää soittaa sinne koululle; kehtaakohan heti soittaa (kun nuori oli taas niin "sekaisin" masentunut), vai pitääkö odottaa ensi viikkoon kun koulu alkaa... Netistä löysin yhteystiedot että on joku terv.hoitaja ja myös joku psyk. hoitaja.

ap

[/quote]

No siinäpä soittelet, mutta ajattelehan hetki järjellä; mikä erottaa 18-vuotiaan ja 50-vuotiaan laillisesta näkökulmasta? Aivan, ei tasan mikään. Koulu, terveydenhuolto, yths tai mikään muukaan ei saa antaa sinulle mitään tietoja, tai viedä asiaa eteenpäin. Jos näin tekevät, niin he syyllistyvät rikokseen. Jos sinä alat kovin soitella lapsestasi ja mustamaalailla häntä koululle yms (vaikka tekisit sen hyvätahtoisesti), niin sinäkin syyllistyt rikokseen: vainoamiseen, yksityisen tiedon levittämiseen ja jopa kunnianloukkaukseen. Mietippä millaisessa yhteiskunnassa eläisimme, jos kuka tahansa voisi soitella toisen koulu- tai työpaikkaan että epäilelee toisella olevan asperger jne? Mieti ihan tosissasi, sillä laillisesti sinähän et ole häneen sidottu huoltajana/holhoojana.

Ainoa mitä voit todella tehdä on yrittää puhua lapsellesi, että hakeutuisi mielenterveyspuolelle hanakammin hoitoon. Mikäli hän kuuluu yths:n niin se on yllättävän helppoa. Lapsesi voi myös itse varata ajan opintopsykologille, mikäli näin haluaa tehdä. Mene vaikka hänen luo kylään, ja yhdessä alatte varaamaan niitä aikoja, ihan kädestä pitäen autat ja katsot että niin tekee. Pakkohoitoon et tule häntä saamaan, mikäli ei ole itselle tai muille vaaraksi, joten tee se mitä voit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan