Hyvää hygieniaa noudattava, kerro parhaat vinkkisi!
Vastapainona tuolle toiselle ketjulle kerrotaan me hyvää hygieniaa harjoittavat ihmiset omia vinkkejämme säästyä pahimmilta bakteereilta erityisesti julkisissa tiloissa.
Itselläni on aina käytössä "kyynärpääavaus", kun menen esim. julkiseen vessaan. Jos ovenkahva on sellainen, ettei sitä saa käsienpesun jälkeen suljettua tuolla tavoin, pidän tahmaisen kahvan ja käteni välissä paperipyyhettä. Pyrin muutenkin olemaan käpälöimättä asioita, joihin monet ihmiset ovat koskeneet. Erityisesti silloin, kun on todennäköistä, että niihin on koskettu likaisilla käsillä.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:49"]
Ihan sairasta tällainen ylihygieenisyys. Luonto on luonut ihmiselle immuunipuolustusjärjestelmän mikrobeja vastaan ja jos eletään liian steriilissä ympäristössä menee sen toiminta sekaisin. Seurauksena on allergioita ja autoimmuunisairauksia. Pöpöille altistuminen on vain hyvä asia.
[/quote]
Tätä riskiä tuskin on, jollei ihminen nyt ihan kotiinsa linnoittaudu. Kyllä ollaan kaukana steriilistä ympäristöstä, jos käydään isoissa kaupoissa, kuljetaan työpaikan hisseillä, asioidaan lääkäriasemilla ja pankeissa yms.
Noudatan monia tässä ketjussa mainittuja keinoja, enkä pidä itseäni millään tavalla ylihygieenisenä. Jos voin siten pitää ainakin omat käteni puhtaampana ja syödä ruokani ilman ylimääräisiä aromeja, niin kuinka se sinulta on pois?
Joillekin ihmisille jo ajatus siitä, että kulkisi päivät pitkät toisten ihmisten uloste-, räkä- ja ties mitkä muut jäämät käsissään on sen verran vastenmielinen, että haluaa nähdä vähän vaivaakin välttääkseen sen.
Kauheesti ylimäärästä jätettä teillä tulee. Mä arvostan myös hygieniaa mutta liika on liikaa.
Minä olen aika tarkka hygieniasta, mutta SILTI sairastan vuodessa pari kertaa sairauslomaa vaativan flunssan/influenssan ja vatsataudin lähes yhtä usein.
Minä en noudata mitään mainittuja ohjeita ja olen todella harvoin sairas. Menneenä talvena ei ollut flunssaa lainkaan. Viimeksi olen ollut sairauslomalla 5v sitten yhden päivän. Ja olen vielä megaläski. Epäilen, että hygieenisytenne vain lisää sairauksia.
Minulla on aina neoamisept-pullo desinfiointiainetta hoitolaukussa, sekä desinfioivia pyyhkeitä. Pyyhin niillä kahvilassa esim lapsen syöttötuolin, junassa kahvat, kaupassa kärryn yms. Otan käsidesiä aina kun olen maksanut ostokset, ja kotona pesen kädet saippualla. En käytä koskaan yleisissä wc:issä ilmapuhaltimia käsieni kuivaukseen, enkä koske ovenkahvaan mennessäni wc-tiloista ulos.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:27"]
Minulla on aina neoamisept-pullo desinfiointiainetta hoitolaukussa, sekä desinfioivia pyyhkeitä. Pyyhin niillä kahvilassa esim lapsen syöttötuolin, junassa kahvat, kaupassa kärryn yms. Otan käsidesiä aina kun olen maksanut ostokset, ja kotona pesen kädet saippualla. En käytä koskaan yleisissä wc:issä ilmapuhaltimia käsieni kuivaukseen, enkä koske ovenkahvaan mennessäni wc-tiloista ulos.
[/quote]
Niin tuossa neoamiseptissä ei vissiin ollut sitä glyserolia? Eli sitä voi käyttää pinnoille. Pitää itsekin ostaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:49"]
Ihan sairasta tällainen ylihygieenisyys. Luonto on luonut ihmiselle immuunipuolustusjärjestelmän mikrobeja vastaan ja jos eletään liian steriilissä ympäristössä menee sen toiminta sekaisin. Seurauksena on allergioita ja autoimmuunisairauksia. Pöpöille altistuminen on vain hyvä asia.
[/quote]
Tätä riskiä tuskin on, jollei ihminen nyt ihan kotiinsa linnoittaudu. Kyllä ollaan kaukana steriilistä ympäristöstä, jos käydään isoissa kaupoissa, kuljetaan työpaikan hisseillä, asioidaan lääkäriasemilla ja pankeissa yms.
Noudatan monia tässä ketjussa mainittuja keinoja, enkä pidä itseäni millään tavalla ylihygieenisenä. Jos voin siten pitää ainakin omat käteni puhtaampana ja syödä ruokani ilman ylimääräisiä aromeja, niin kuinka se sinulta on pois?
Joillekin ihmisille jo ajatus siitä, että kulkisi päivät pitkät toisten ihmisten uloste-, räkä- ja ties mitkä muut jäämät käsissään on sen verran vastenmielinen, että haluaa nähdä vähän vaivaakin välttääkseen sen.
[/quote]
Ylihygieenisyyttä nimenomaan on esitetty syyksi siihen että esim. allergiat ja diabetes ovat nykyään niin yleisiä.
Itse painelen maksupäätteellä tunnusluvun etusormen nivelen selkäpuolella. Kuten ovenkahvat avaan myös käden selkäpuolella. Kun vasta kotona pesee kädet, niin voi rauhassa sitä ennen älypuhelinta näppäillä sormituntumalla. Ostoskoria pidän kyynärtaipeessa enkä sormissa kämmöttele.
Olen työssä, missä käsittelen rahaa. En tajua työkavereita, jotka joka välissä näpräävät omaa puhelintaan. Vasta tuolla pestyäni ensin kädet voin tarkistaa onko puhelimessa tapahtunut mitään :S
Äuthor="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:06"]Käsidesi kulkee aina laukussa
[/quote]
Monet noista käsideseistä sisältävät haitallisia aineita. Niitä ei suositella jatkuvaan käyttöön.
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ala-kayta-kasidesia-joka-paiva/2478358
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:40"]
Äuthor="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:06"]Käsidesi kulkee aina laukussa
[/quote]
Monet noista käsideseistä sisältävät haitallisia aineita. Niitä ei suositella jatkuvaan käyttöön.
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ala-kayta-kasidesia-joka-paiva/2478358
[/quote]
Nuo alkoholittomat käsidesit on tosi harvinaisia ja muissa tuota PHMB:tä ei ole.
Käytän Kloritea käytännössä kaikkeen: Siivoan kaikki kodin pinnat ja saunan, pesen itseni ja myös käteni Kloritella. En koe että tavalliset pesuaineet puhdistaisivat tarpeeksi hyvin. Iho kylläkin kuivuu aika runsaasti, myös hiukset kärsivät.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:01"]En istu julkisissa vessoissa koskaan pöntölle, vaan kykin peppu pöntön päällä. Hyvää reisilihastreeniä!
[/quote]
Miksi tätä oli miinustettu? :o Onko tuossa jotain epähygieenistä, mitä itse en vain ole tajunnut? Tarkennuksena vielä, että jalkani ovat siis ihan normaalisti maassa, en seiso pytyn reunalla (kuten joissain kulttuureissa kai tehdään).
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:18"]
Käytän Kloritea käytännössä kaikkeen: Siivoan kaikki kodin pinnat ja saunan, pesen itseni ja myös käteni Kloritella. En koe että tavalliset pesuaineet puhdistaisivat tarpeeksi hyvin. Iho kylläkin kuivuu aika runsaasti, myös hiukset kärsivät.
[/quote]
Hiuksia ei varmaan myöskään tarvitse erikseen raidoittaa, kun Kloritella lähtee kivasti ylimääräinen pigmentti? Kätevää, jos pärjää vain yhdellä purkilla, jolla kuuraa niin kotinsa kuin siellä asuvat ihmiset.
Ei ihme että superbakteerit jyllää. Olettekohan niitä samoja ihmisiä jotka luottavat antibioottiin kuin jumalaan taudissa kuin taudissa?
Eiköhän kunnollinen käsien pesu (vesi ja saippua) ja perusteellinen kuivaus (puhtaaseen pyyhkeeseen) säännöllisesti eri toimintojen jälkeen riitä noin niinkuin perushygieniaksi. Ja aivastaminen kyynärtaipeeseen. Ja hedelmien ja vihannesten pesu.