Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvää hygieniaa noudattava, kerro parhaat vinkkisi!

Vierailija
30.07.2014 |

Vastapainona tuolle toiselle ketjulle kerrotaan me hyvää hygieniaa harjoittavat ihmiset omia vinkkejämme säästyä pahimmilta bakteereilta erityisesti julkisissa tiloissa.

Itselläni on aina käytössä "kyynärpääavaus", kun menen esim. julkiseen vessaan. Jos ovenkahva on sellainen, ettei sitä saa käsienpesun jälkeen suljettua tuolla tavoin, pidän tahmaisen kahvan ja käteni välissä paperipyyhettä. Pyrin muutenkin olemaan käpälöimättä asioita, joihin monet ihmiset ovat koskeneet. Erityisesti silloin, kun on todennäköistä, että niihin on koskettu likaisilla käsillä.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:54"]

Nauroimme äskettäin töissä aivan katketaksemme, kun joku kertoi käyneensä lääkärissä, ja tämä LÄÄKÄRI oli pyyhkinyt tärkeänä käsidesillä tavaroitaan kynästä lähtien. Voi luoja!

T. välinehuoltaja

[/quote]

No mitäs tuossa on nauramista, ehkä sillä kävi joku sellainen tartuntatautinen potilas, jonka tauti vaikutti sen verran ikävältä ettei sitä halunnut itselleen hommata.

Vierailija
42/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttimaksulaitteitahan voisi painella sellaisella kosketusnäytölle tarkoitetulla pehmopäisellä "kynällä". Itsellänikin on sellainen lyhyt, jossa roikkuu naru, varmaan tarkoitettu kiinnitettäväksi puhelimeen? Ei ole tullut käytettyää siinä tarkoituksessa, mutta sehän mahtuisi hyvin lompakkoon. Jos ottaisi tavaksi, niin ehkä sitä muistaisi käyttää. Epäilen kyllä. Kassalla on aina ihan tarpeeksi kiirettä ja häslinkiä muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:52"]

Minä myös käytän ruuanlaitossa kumihanskoja, etenkin kun teen täytekakkuja ja voileipäkakkuja yms. jota ei enää kypsennetä - ja etenkin kun on tulossa vieraita. Pesen tiskiharjan joka tiskikoneellisessa, vuorottelen kahden harjan kanssa niin että aina on puhdas saatavilla.

[/quote]

Tarkotat varmaan niitä kertakäyttöhanskoja, vinyyliä tai nitriiliä vai mitä ne on... Aika kauheelta näyttäis jos jollain siivoushanskoilla täyttelis täytekakkuja... :) Mä kans pesen käsitiskiharjan koneessa silloin tällöin, pysyy valkoisena.

Vierailija
44/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt että miksi julkisten tilojen ovia ei tehdä jaloilla avattaviksi. Jos ne pystyy avata potkaisemalla niin aina aukaisen ja jos ei pysty niin käytän hihaa tai paidanhelmaa. Ostoksilla pin-koodia näppäillessäni näppäilen sen aina kynnenkärjellä niin ei tarvitse niitä likaisia nappuloita hiplata koko sormella.

Vierailija
45/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jessus, pitäisköhän teidän kaikkien hankkia elämä.. Tai mennä terapiaan pöpöpelon takia ;)

Vierailija
46/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vessaharjan välillä tiskikoneessa.

Vierailija
47/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: älkää pyyhkikö käsidesillä pintoja, käsidesi sisältää mm. glyserolia ja hoitavia ainesosia jotka jäävät kovan materiaalin pintaan "bakteeriansaksi", eli tahmeaksi kerrokseksi joka kerää enemmän bakteereita kuin tuhoaa niitä. Jos pintoja haluaa putsata niin siihen tarkoitukseen on olemassa näppäriä puhdistuspyyhkeitä... terv. Hygienia-alan ammattilainen

Vierailija
48/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on sairaan ahdistavaa luettavaa. Pesen käsiä kyllä tarpeen vaatiessa. Vessakäynnin jälkeen ja ennen kuin teen ruokaa (varsinkin jos teen muillekin kuin itselleni) jne. Mutta en jaksaisi varoa julkisten paikkojen kahvoja, nuppeja tai maksupäätteiden painikkeita. Väitän, että monet tällaisistä turhan tarkoista ihmisistä saa sen vatsataudin helpommin kuin minä. En edes muista koska viimeksi olisin ollut kipeänä. Arvostan puhtautta, mutta kyllä hiukan menee naurettavaksi, jos tarvis käsidesiä kantaa mukanaan. Niles Craneja koko ketju täynnä :D

Vierailija
49/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:10"]

Tää ketju on sairaan ahdistavaa luettavaa. Pesen käsiä kyllä tarpeen vaatiessa. Vessakäynnin jälkeen ja ennen kuin teen ruokaa (varsinkin jos teen muillekin kuin itselleni) jne. Mutta en jaksaisi varoa julkisten paikkojen kahvoja, nuppeja tai maksupäätteiden painikkeita. Väitän, että monet tällaisistä turhan tarkoista ihmisistä saa sen vatsataudin helpommin kuin minä. En edes muista koska viimeksi olisin ollut kipeänä. Arvostan puhtautta, mutta kyllä hiukan menee naurettavaksi, jos tarvis käsidesiä kantaa mukanaan. Niles Craneja koko ketju täynnä :D

[/quote]

No enpä usko että saa helpommin vatsataudin. Itse olin viimeksi vatsataudissa yli 20 vuotta sitten.

-34

Vierailija
50/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:04"]

Pesen vessaharjan välillä tiskikoneessa.

[/quote]

Hyi helvetti, toivottavasti tämä oli vitsi. Jos ei ollut niin mahtaa kivasti mahaa vääntää aika usein ja teillä syövillä vierailla kans...

Vierailija
51/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:54"]

Nauroimme äskettäin töissä aivan katketaksemme, kun joku kertoi käyneensä lääkärissä, ja tämä LÄÄKÄRI oli pyyhkinyt tärkeänä käsidesillä tavaroitaan kynästä lähtien. Voi luoja!

T. välinehuoltaja

[/quote]

No mitäs tuossa on nauramista, ehkä sillä kävi joku sellainen tartuntatautinen potilas, jonka tauti vaikutti sen verran ikävältä ettei sitä halunnut itselleen hommata.

[/quote]

Katso vastaus nro 48. Siksi nauroimme, että luulisi lääkärisihmisen ymmärtävän nämä asiat, mutta vielä mitä.

Ja tartuntatautisten potilaiden jälkeen suoritetaan tarvittaessa eristyssiivous. Ei siinä millään tahmaavalla käsidesillä lääpitä.

Desinfektiopyyhkeetkään eivät auta kuin puhtaisiin pintoihin, koska pelkkä alkoholi ei läpäise likaa. Pitää olla jokin pesevä aine mukana. Sairaaloissa käytetään pintadesinfektioon esim. Easydes-nimistä tuotetta, joka on juuri tällainen alkoholi+pesevä aine-yhdistelmä. Nyt on kylläkin olemassa sellaisia erikoispyyhkeitä, joita voi käyttää nimenomaan lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.

Vierailija
52/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en koske portaiden kaiteisiin yms.

-kaupassa kylmään aikana hanskat kädessä

-lihan käsittelen kertakäyttöhanskat käsissä

- hotelleissa yms. kuljetan kertakäyttöpusseja mukana, sujautan sellaiseen esim. kaukosäätimen, toimii silti hyvin

-yleisen vessojen oven avana kyynärpäällä tai paperipyyhkeen avulla

-pesen kaiken pyykin (paitsi ihan herkimmät tekstiilit) 60 ja 90 asteesa. Tiskirätin laitan parin päivän välein pyykkiin. 

Vierailija
53/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut olevani bakteerikammoinen kun kannan yleensä käsidesiä mukana laukussa mutta käsitys vähän muuttui tämän ketjun myötä :D Olen harvoin kipeä ja ainoat kerrat kun olen saanut esim oksennustaudin ovat olleet kun olen ollut kylässä joillain kenen lapset ovat olleet kipeinä (tästähän ei voi vieraalle ilmoittaa..)

Vierailija
54/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoraan kaikki vessanpöntöt (paitsi omamme) paperilla, ennen kuin istun siihen. Juttu, mistä pidän kiinni! Äitini opettanut. Suunnattoman oksettavaa jos en näin tekisi.

Vierailija
55/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:21"]

Jos meillä on isommat juhlat, käyn vaihtamassa vessoihin käsipyyhkeet useamman kerran illan aikana. Märkään pyyhkeeseen ei ole kiva kuivata, mutta en myöskään halua, että vieraat joutuvat jakamaan pyyhkeensä niin monen ihmisen kanssa hygieniasyistä.

[/quote]

kiitos! ♥

Vierailija
56/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:22"]

Pyyhi ostoskärryjen "työntökahva" käsidesillä ennenkuin nostat lapsesi siihen.Lapsi saattaa pitää kiinni siitä ja sehän kuhisee bakteereita.

[/quote]

no tämä menee jo ehkä vähän yli.

Vierailija
57/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:20"]

Olen luullut olevani bakteerikammoinen kun kannan yleensä käsidesiä mukana laukussa mutta käsitys vähän muuttui tämän ketjun myötä :D Olen harvoin kipeä ja ainoat kerrat kun olen saanut esim oksennustaudin ovat olleet kun olen ollut kylässä joillain kenen lapset ovat olleet kipeinä (tästähän ei voi vieraalle ilmoittaa..)

[/quote]

Ylihygieenisiä on nykyään aika paljon (se käsidesikin löytyy laukusta todella monelta). Mutta se on vähän sellainen asia josta ei julkisesti monet puhu, kun sitten on myös näitä hygieniasta piittaamattomia äänekkäitä "Mene pöpökammoinen pöpilään!" tyyppejä

Vierailija
58/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:32"]Pyyhkäisen hotellin tv:n kaukosäätimen antibakteerisella pyyhkeellä, ennen kuin kosken siihen. Tietyissä maissa olen tehnyt saman myös wc-pöntön nupille, hanoille (erityisesti niille, jossa on kaksi kierrettävää nuppia), sekä ovenkahvoille ja valokatkaisimille. Olen matkustanut 58 maassa ja sairastanut kerran ns. turistiripulin.

[/quote]

mä taas en ole koskaan tehnyt noin vaikka olen paljon matkustellut. Eikä yhtään ripulia.

Vierailija
59/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:27"]

Pesen tiskirätin (sellainen Pirkka-"chifonet") päivittäin ja toisinaan puhdistan sen kaatamalla päälle tulikuumaa vettä ja huuhtomalla sen jälkeen kylmällä vedellä. Vaihto viikon välein. Käytetyllä, mutta puhtaalla tiskirätillä pesen sitten aseptisessa työjärjestyksessä osan wc:stä ja sen jälkeen tiskirätti lentää roskiin.

[/quote]

Hyi helvetti, ja luulet olevasi kovinkin hygieeninen. Etkö ole kuullut mikrokuitupyyhkeistä?

[/quote]

Helvetit vaan itsellesi! Mikäs tuossa meni niin pieleen?

Vierailija
60/94 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:32"]Onko kenelläkään ideoita kauppojen korttimaksulaitteiden suhteen? Ällöttää ajatella, että niitä samoja kumisia näpysköjä on painellut päivän aikana ties minkälainen tahmanakki, mutta pienen koon vuoksi niitä on pakko painella sormenpäillä. Harvassa kaupassa on aulassa käsienpesupaikkaa, joten pitääkö jokaisen maksutapahtuman jälkeen kaivella käsilaukusta Savettia esiin? En haluaisi vaikuttaa Niles Cranelta.

[/quote]

ihan jonkun tikun otat ja painelet sillä. Hävität tikun välittömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi