Imettäessä plussanneet
Kyselen täältäkin, onko imettäessä plussanneita ja vielä siten että menkat ei ole alkanut? Minulla 9kk ikäinen poika ja menkat oli kerran hänen ollessa 2kk ja imetän yhä. Olemme olleet ilman ehkäisyä ja pikkukakkonen on kyllä tervetullut. Mutta voinkohan vielä raskautuakaan kun ei ole menkat enää tulleet? Olenkos hölmö.. =)
Kommentit (4)
Mulla ekat menkat tuli kun vauva oli 5kk ja seuraavia ei tullutkaan... positiivinen testi kylläkin. :) Täysimetyksellä mentiin tuo 5kk ja edelleenkään vauva ei syö pullosta ollenkaan.
marilla
Minulle kävi niin että plussa tulla tärähti yllättäen. Esikoinen on nyt 6,5kk eikä yksiäkään menkkoja ole tullut synnytyksen jälkeen!! Poika oli täysimetyksellä 5-kuiseksi asti, ja edelleen imetän niin, ettei korviketta tarvitse antaa kiinteiden ohella. Tiesin toki että raskaaksi tulon mahdollisuus on olemassa, mutta en ihan uskonut että näin nopeasti tärppäisi. Pikkukakkonen on toki lämpimästi tervetullut! =)
Raskautta aloin epäilemään kun nälän yllättäessä alkoi yhtäkkiä samanlainen kuvotuksen tunne kuin esikkoa odottaessa (5+4). Eli jos nyt kuvotus olisi alkanut samoihin aikoihin niin viikkoja olisi nyt 6+jotain. Mut voihan se olla pitemmälläkin....pitää soittaa neuvolaan ja varailla ultraan aikaa et saa tiedon kestosta.....
Mutta että silleen..... näinkin voi käydä! Ihana ylläri oli kuitenkin! =)
Tulin imettäessä raskaaksi sekä tästä masusta että nykyisestä kuopuksesta. Minulla aika tiivis imetys päivin öin piti kuukautiset poissa ekalla kerralla 15 kk, tuli yhdet kauukautiset ja olin raskaana.
Toisella kerralla kuukautiset olivat pois 18 kk, jolloin yövieroitin kuopuksen eli vuorokauteen tuli yksi vähintään 8 h imetystauko. Tämä käynnisti kuukautiset muutamassa viikossa. Söin samalla helokkiöljykapseleita ja join greippimehua ;). Taisi tulla 3 kuukautiset välissä ja sitten raskauduin.
Hirveän yksilöllistä, miten imetys vaikuttaa hedelmällisyyteen. Olen kuullut ihan ääripään esimerkkejä, raskaaksi parin kuukauden jälkeen, kun vauva täysimetyksellä ja toisaalta kuukautiset alkaneet vasta, kun imetys kokonaan loppunut. Kuukautisten ei tietenkään tarvitse alkaa, eka ovulaatiohan tulee ennen ekaa vuotoa, mutta onhan kuukautisten alkaminen ainakin merkki, että kierto on startannut kunnolla.
Olen kyllä huomannut hormonitoiminnan alkamisen myös siitä, että iho ja hiukset alkavat taas rasvoittua, liukuvoidetta ei tarvitse käyttää eli limakalvot kosteammat ja myös halut taas selvät. Imetyksen aikana nämä kaikki ovat eri määrissä telakalla.
plussa tuli kun esikoinen oli reilut 12 kk. menkat tuli 2 kertaa, mutta väliä taisi olla 4 kk. Ja tiiviisti imetys tuolloin menossa, öisinkin monta kertaa. Olin hieman luopunut jo toivosta, kun yritystä oli se 12 kk, ehkä se juuri oli syynä sille että onnistuttiin..
onnea ja kärsivällisyyttä matkaan :)
lennard rv 16