Miksi amerikkalaiset öyhöttävät etenkin pohjois-Euroopan yhteiskuntajärjestykselle?
Youtubekommentointi näissä Amerikka vs Eurooppa pätkissä on aina sama. Amerikkalaiset myöntävät auliisti että heillä on ongelmia. Terveydenhuolto on kallista, lapsia ei ole varaa kouluttaa, ei ole lomaa ikinä töistä, aselaki on kestämätön jne. Sitten joku tulee kertomaan että Suomessa ja Ruotsissa, sekä muissa pohjoismaissa koulutus on ilmaista, maksat julkisesta terveydenhuollosta vain pienen summan jos sitäkään, ja alaikäisille se on ilmaista, lomaa on vähintään 4 viikkoa vuodessa plus arkipyhät, palkallista äitiyslomaa on vuosi ja isyyslomaakin monta viikkoa, ja että tämä siksi, että ihmiset maksavat veroja.
Alkaa hirveä päivittely jenkkien taholta. Haukutaan kommariksi ja päivitellään että miksi ei ole ilmastointilaitteita eurooppalaisilla kotona. Siihen joku ennättää kommentoimaan että asuu 1930 luvulla rakennetussa kivitalossa, siksi.
Myös julkista liikennettä haukutaan. On aivan normaalia jenkeille jo kolmekymppisenä olla useamman moottoriajoneuvon omistaja.
Amerikkalaisten mielestä veroja maksettaessa ongelma on siinä, että saattaa joutua maksamaan palvelusta jota ei käytä. Esim lapseton pariskunta ei hyödy kouluruokailusta jne, jolloin he maksavat ”turhaan” ja voisivat käyttää rahansa johonkin muuhun kuin veroihin.
Lisäksi ”amerikkalainen unelma” tuntuu olevan utopia. Jenkit eivät kestä ajatusta siitä, että heillä ei olisi sitä lottovoiton todennäköisyydellä tulevaa periaatteellista mahdollisuutta rikastua, koska upporikkaita ja rutiköyhiä ei pohjoismaissa käytännössä ole.
Kommentit (60)
Amerikkalaiset eivät ole kovinkaan fiksua porukkaa.
Jenkit on aivopesty lapsesta asti kapitalisteiksi ja luulevat amerikan olevan maailman parhain ja "vapain" maa. Buahahah.
Amerikkalaiset on aivopesty tähän että kaikki on kommunismia. Republikaanit on käyttänyt miljoonia ja miljoonia dollareita erilaisiin kampanjoihin, joissa tätä sontaa syötetään heille, ettei porukka vaan ala vaatia parempaa elämää.
Yhdysvalloissa on perustamisesta lähtien painotettu sitä että jokaisella pitää olla mahdollisuus tavoitella menestystä. Mutta se miten hyvin menestyt riippuu sinusta itsestäsi. Pohjoismainen "kaikkien pitää menestyä yhtä hyvin riippumatta siitä miten hyvin itse yrittää" ajattelu on heille vierasta, ja tämän prosessin edistäminen esim raskaalla verotuksella vielä vieraampaa.
equality of opportunitu vs equality of outcome
Varmaan kummassakin on omat ongelmansa, ellei säädä ja tuunaa inhimilliseksi.
Niitä tykitetään 24/7 aika härskillä propagandalla ja se vaikuttaa. Asiaa vähän sivuten, lukaiskaapa jotain noiden amerikan kirjeenvaihtajien juttuja ja verratkaa niitä teksteihin mitä ne kirjoittivat ennen amerikkaan lähtöä. Huomaa selkeästi kuinka alkaa jenkkipaineet vaikuttamaan teksteihin ja sisältöihin.
Lukekaa Ismo Leikolan Suo, kuokka ja Hollywood. Avaa kirjassa aika hyvin eroja Suomen (/ Euroopan) ja USA:n yhteiskunnan ja kultturien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kummassakin on omat ongelmansa, ellei säädä ja tuunaa inhimilliseksi.
Toki, vaan siitä tuskin koskaan päästään yksimielisyyteen miksi on juuri se oikea inhimillisyyden taso yhteiskunnassa. Sille kun ei ole mitään objektiivista määritelmää.
Sosialismi = kommunismi = itse pahuus. Suomessa myös uskotaan näin. Meihin asennetaan Kiina/Venäjä pelkoa, huono-osaisia potkitaan ja syyllistetään ja ihanoidaan samoja amerikkalaisia unelmia mitkä ajavat maailmaa päin peetä.
Voisi tuollakin tietysti kertoa Suomen järjestelmän ongelmista ja siitä, että kyllähän Suomessakin on käsittämättömän paljon nimenomaan yhteiskunnan epäkohtien aiheuttamaa köyhyyttä. Ihmetyttää se, miten suomalaista järjestelmää pidetään muka niin hyvänä, vaikka todellisuudessa ongelmia erityisesti sosiaalipolitiikassa riittää. Ainakin itse jouduin kohtaamaan jo nuorena suomalaisen sosiaalipolitiikan ongelmat ja sen, että apua tarvitsevaa ei haluta auttaa, vaan jätetään oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Sosialismi = kommunismi = itse pahuus. Suomessa myös uskotaan näin. Meihin asennetaan Kiina/Venäjä pelkoa, huono-osaisia potkitaan ja syyllistetään ja ihanoidaan samoja amerikkalaisia unelmia mitkä ajavat maailmaa päin peetä.
Ai itse asuisit mieluummin kiinalaisena Kiinassa kuin amerikkalaisena USAssa? Itse en pidä kummastakaan vaihtoehdosta, mutta kyllähän USAssa on kuitenkin mahdollisuus ajatella itsekin, vaikka suurin osa ihmiskunnasta ei ole riittävän älykästä ajattelemaan itse missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai itse asuisit mieluummin kiinalaisena Kiinassa kuin amerikkalaisena USAssa? Itse en pidä kummastakaan vaihtoehdosta, mutta kyllähän USAssa on kuitenkin mahdollisuus ajatella itsekin, vaikka suurin osa ihmiskunnasta ei ole riittävän älykästä ajattelemaan itse missään olosuhteissa.
Länsimaana meillä on tieto siitä miten länsimaissa eletään. Kiinassa olisin ehkä hikipajalla töissä, mutta USA:ssa olisin koditon, jolla on vähemmän arvoa kuin roskalla. Sinulla ei ole missään mahdollisuutta ajatella itse, koska joka puolelta meidän ajatuksiimme vaikutetaan halusimme sitä tai emme. Jopa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaana meillä on tieto siitä miten länsimaissa eletään. Kiinassa olisin ehkä hikipajalla töissä, mutta USA:ssa olisin koditon, jolla on vähemmän arvoa kuin roskalla. Sinulla ei ole missään mahdollisuutta ajatella itse, koska joka puolelta meidän ajatuksiimme vaikutetaan halusimme sitä tai emme. Jopa Suomessa.
Nykyaikana jokaisesta asiasta on tarjolla kaksi ajatusta, jotka ovat toistensa vastakohdat.
Vierailija kirjoitti:
Voisi tuollakin tietysti kertoa Suomen järjestelmän ongelmista ja siitä, että kyllähän Suomessakin on käsittämättömän paljon nimenomaan yhteiskunnan epäkohtien aiheuttamaa köyhyyttä. Ihmetyttää se, miten suomalaista järjestelmää pidetään muka niin hyvänä, vaikka todellisuudessa ongelmia erityisesti sosiaalipolitiikassa riittää. Ainakin itse jouduin kohtaamaan jo nuorena suomalaisen sosiaalipolitiikan ongelmat ja sen, että apua tarvitsevaa ei haluta auttaa, vaan jätetään oman onnensa nojaan.
Tämä on Suomessa ongelmallista: järjestelmä on vastuussa ja ominut itselleen kaiken vallan ihmisen ongelmien ratkaisemiseksi, mutta ei kuitenkaan monesti pysty tai halua auttaa. Ihmiseltä itseltään on taas kielletty moni toiminta, jolla itseään voisi auttaa. Kaikki on luvanvaraista eikä tavallinen ihminen pysty ongelmia kohdatessaan välttämättä itse tekemään yhtään mitään, ainakaan laillisesti.
Kapitalismissa ihmisellä käsittääkseni on vastuu itsestään, eikä valtio tunge joka väliin sotkemaan.
Itse olen katsonut twitch striimejä ja siellä on aika usein tätä USA/NA vs EU -juttua. EU ivailee jatkuvasti USA:lle, mutta heti kun tämä amerikkalainen striimaaja jota useat eurooppalaiset katsovat, sanoo jotain negatiivista EU:sta, eurooppalaiset repivät pelihousut täysin. Amerikkalaiset ovat kyllä paljon rennompia tässä.
Meillä muuten käytetään niitä verorahoja myös yritystukiin. Ihan normaalistikin, ei vaan koronaan liittyen. Tämäkin unohtuu näissä kommaripaniikeissa.
Molemmissa hyvät puolensa. Amerikassa on mukavampaa olla yrittäjä.
Eivät ymmärrä, että verotuksella pidetään turvallisuutta yllä. Lapset voi kävellä itse kouluun, koska Ranen ei henkensä pitimiksi tarvitse ryöstellä telkkareita saati lapsia, vaan sossu on istuttanut hänet kotiin katsomaan salkkareita.
Tulee paljon halvemmaksi.
A land of freedom!