Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin sairaalasta tietoa ystävästäni?

Vierailija
29.07.2014 |

Hei!

ystäväni meni ma aamuna sairaalaan, koska synnytys oli käynnissä. Laitettiin viestejä läpi päivän, hän infosi miten homma hitaasti mutta varmasti etenee. Soiteltiin eilen illalla, ja yöllä 2 aikaan hän laittoi viimeisen viestin että nyt synnytys on lähtenyt etenemään vauhdilla ja sattuu ihan kamalasti. Siihen vielä vastasin.

Torkuin yön vahtien puhelinta, mitään ei kuulunut. Aamulla kyselin tekstarilla vointia, samoin päivän mittaan - mutta mitään vastausta ei ole enää kuulunut. Nyt pelkään ihan kamalasti että jokin on mennyt pieleen, että joko äiti tai vauva voi huonosti. Olen kamalan huolissani, en osaa käydä nukkumaan. Mies käski soittaa sairaalaan, mutta eiväthän ne minulle mitään tietoja anna koska en ole omainen? 

Onko ideoita - miten saisin tiedon onko kaikki hyvin?! :(

En tunne ystäväni sisaruksia, enkä tiedä kumppaninsa sukunimeä - en siis saa heihinkään yhteyttä.  Olen jotenkin ihan neuvoton tämän asian kanssa....

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi lepää synnytyksen jälkeen. Hän ottaa varmasti (myös) sinuun yhteyttä voidessaan paremmin.

Vierailija
2/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ei oo muistanut pakata laturia mukaan ja akku on loppunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:42"]

Olisi vaan niin paljon helpompaa, jos käskettäisiin laittaa ruttu ruutuun heti tullessa, kerrotaanko utelijoille vai ei. Ihan turhaan tästä aiheutuu huolta suvulle.

Hoitajilla ei ole millään osastoilla aikaa olla jatkuvasti vastaamassa vointikyselyihin. Jos suku on suuri, saatetaan samaa asiaa soitella Ruotsista ja kaikkialta Suomesta melkein vuorokauden ympäri. Yleensä sovitaan, että joku suvun jäsen ottaa tiedottajan tehtävät vastuulleen, ellei potilas itse enää kykene voinnistaan kertomaan. Tietenkin potilas itse päättää, kerrotaanko hänen osastolla olostaan ja voinnistaan kellekään.

Vierailija
4/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:42"]

Olisi vaan niin paljon helpompaa, jos käskettäisiin laittaa ruttu ruutuun heti tullessa, kerrotaanko utelijoille vai ei. Ihan turhaan tästä aiheutuu huolta suvulle.

[/quote]

Siellä ei ole sellaista ruutua, jolla voi valtuuttaa henkilökunnan antamaan tietoa ihan kenelle vaan. Tietysti muutaman henkilön voi ilmoittaa, mutta henkilökunnalla on kuitenkin kiireisempääkin tekemistä kuin seurustella synnyttäjän suvun kanssa. Tästäkin syystä synnytysosastoilla voi käyttää kännykkää. Kaikissa paikoissa se ei tietysti ole mahdollista, mutta silloin lapsen isä tai joku muu läheinen voi käydä ulkoa soittamassa niille, joille haluaa. On ihan järkevää sairaalan resurssien ja synnyttäjän tietoturvan (puhelimessa kätilö ei voi olla varma, onko langan päässä oikeasti se, joksi hän itsensä esittelee), että synnyttäjät ja heidän läheisensä hoitavat tilannetiedotukset suvulle ja muille kylän miehille ihan itse.

Vierailija
5/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:10"]

Itselläni ei ole kokemusta synnytyksistä, mutta veikkaanpa, että ystäväsi on väsyksissä ja haluaa levätä ja viettää ensimmäiset tunnit rauhassa lapsensa kanssa. Tokihan myös voit mennä sairaalaan häntä moikkaamaan, niin saat kuulumiset kuulla häneltä iteltään suoraan. :)

[/quote]

Vihoviimeinen asia, joka kannattaa tehdä, on mennä kaveria moikkaamaan synnytyssairaalaan ilman, että hän on oma-aloitteisesti kutsunut.

Vierailija
6/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä akku on loppunut eikä tullut laturia otettua mukaan kiireessä?

Vierailija
7/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:35"]

Itselläni ei ole kokemusta synnytyksistä, mutta veikkaanpa, että ystäväsi on väsyksissä ja haluaa levätä ja viettää ensimmäiset tunnit rauhassa lapsensa kanssa. Tokihan myös voit mennä sairaalaan häntä moikkaamaan, niin saat kuulumiset kuulla häneltä iteltään suoraan. :)

[/quote]

Ei sinne osastolle pääse kuin lapsen isä (ellei perhehuonetta) ja lapsen sisarukset. Kanta-Hämeessä tästä todellakin pidettiin lujasti kiinni.

[/quote]

Meillä sai tulla vieraat ihan vapaasti. Itselläni kävi esikoinen, mies, sisarukseni (4), mummit (3), ukit (3), kummini, pari ystävää.

Vierailija
8/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:04"]

Jep, taitaa ollakin todella läheinen "ystävä". Anna toisen toipua rauhassa, kyllä se informoi, kun jaksaa.

[/quote]

Jepjep. On varmasti kiva elää noin kyynistä elämää. Mä niiiiin toivon että haluaakin vain toipua, mutta eikö olisi enemmän järkeen käypää, että jos kaikki olisi ok, vastaisi edes huolestuneisiin viesteihin että kaikki ok, ja että haluaa levätä?

[/quote]

Minä en ainakaan vastaisi viesteihin sairaalassa. Tuollainen on todella ärsyttävää toimintaa AP:lta.  Kyllä ne ilmottelee jos niin haluaa

Vierailija
9/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vastaisi? Kiukkuillaksesi ihmisille jotka välittää sinusta? Ole onnellinen että sulla on varaa tuollaiseen, monella ei ole kuin ne muutamat läheiset ihmiset joiden yhteydenotot ei tunnu ärsyttävältä vaan lämmittävät sydäntä.

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:16"]

Jep, taitaa ollakin todella läheinen "ystävä". Anna toisen toipua rauhassa, kyllä se informoi, kun jaksaa.

[/quote]

Jepjep. On varmasti kiva elää noin kyynistä elämää. Mä niiiiin toivon että haluaakin vain toipua, mutta eikö olisi enemmän järkeen käypää, että jos kaikki olisi ok, vastaisi edes huolestuneisiin viesteihin että kaikki ok, ja että haluaa levätä?

[/quote]

Minä en ainakaan vastaisi viesteihin sairaalassa. Tuollainen on todella ärsyttävää toimintaa AP:lta.  Kyllä ne ilmottelee jos niin haluaa

[/quote]

Vierailija
10/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kun tehtiin sektio, en pystynyt osastolla puhelimeen vastaamaan, koska puhelin oli selkäpuolella, olin liian kipeä ja väsynyt kääntyäkseni.

Vierailija
11/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 22:35"]

[/quote]

Ei sinne osastolle pääse kuin lapsen isä (ellei perhehuonetta) ja lapsen sisarukset. Kanta-Hämeessä tästä todellakin pidettiin lujasti kiinni.

[/quote]

Meillä sai tulla vieraat ihan vapaasti. Itselläni kävi esikoinen, mies, sisarukseni (4), mummit (3), ukit (3), kummini, pari ystävää.

[/quote]

Voi huonetoveri parkaa...

Vierailija
12/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:43"]

Mikset vastaisi? Kiukkuillaksesi ihmisille jotka välittää sinusta? Ole onnellinen että sulla on varaa tuollaiseen, monella ei ole kuin ne muutamat läheiset ihmiset joiden yhteydenotot ei tunnu ärsyttävältä vaan lämmittävät sydäntä.

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos olen juuri ollut synnytyksessä niin minulla on PALJON tärkeämpiäkin asioita tehtävänä kuin vastailla johonkin viesteihin. Esimerkiksi lepääminen. 

Jos ihminen on sairaalassa niin kenenkään on turha huolehtia siitä. Siellä on osaavat ihmiset auttamassa ja jos tulee ongelmia niin niistä kavereista ei ole mitään hyötyä asiassa. 

Vierailija
13/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Asioilla on tapana järjestyä, se taas huomattiin. Yöllä tuli viesti, että kaikki on kunnossa. Synnytys ei lopulta ollut pitkään aikaan edistynyt mihinkään vaikka miten oli yritetty vauhdittaa, ja lopulta vauva oli leikattu ulos. Ystävä oli joutunut olemaan heräämössä pitkään. Sillä reissulla oli siis vierähtänyt aikaa. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

-ap

Vierailija
14/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa:))

Vierailija
15/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt ihmisen synnyttää rauhassa! Vitun tyhmä huora! 

Vierailija
16/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:01"]

Anna nyt ihmisen synnyttää rauhassa! Vitun tyhmä huora! 

[/quote]

Kasva sinä aikuiseksi.Naurettava kakara

Vierailija
17/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ite en osannu pahastua anopin kyselyä, ku tiesi, että käynnistettävänä oon ja aiemmista poiketen alkoi kestää (ekaks saliin pääsy, sit ku oltais puhkaistu kalvot, vauva oli käsi edellä jne..) sanoinkin miehelle heti vauvan synnyttyä, että nyt heti mummuille viestit, että tietävät, että kaikki ok.

Vierailija
18/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin suljen oman puhelimeni synnärille mennessä, enkä vastaa yhteenkään viestiin tai puheluun ennen kuin siltä tuntuu. Mies välittää tiedon niille, joille välittää ja muut kestäkööt.

Erona ap:n tilanteeseen toki se, että oma lähipiirini tietää tämän loistavasti. Kuudennesta lapsesta meillä lähtö päivänä minä hyvänsä, ja edes näitä jokojoko puheluita ja viestejä ei mulle tule (eikä ole koskaan tullut). Ja jos tulee, jätän vastaamatta.

Siin on odottajalla/synnyttäjällä muutakin (eli tärkeämpääkin!) tekemistä kuin viestitellä ystäville.

Vierailija
19/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, se on saanut lapsen ja SULLE pitäis olla ilmottelemassa? Ai että miten itsekeskeistä minäminä-ajattelua, "minulla on huoli, minä haluan tietää" jätä ystäväsi rauhaan, oma lapsi on paljon tärkeämpi kuin jollekin itsekeskeiselle viestittely.

Vierailija
20/45 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:22"]Mä ainakin suljen oman puhelimeni synnärille mennessä, enkä vastaa yhteenkään viestiin tai puheluun ennen kuin siltä tuntuu. Mies välittää tiedon niille, joille välittää ja muut kestäkööt.

Erona ap:n tilanteeseen toki se, että oma lähipiirini tietää tämän loistavasti. Kuudennesta lapsesta meillä lähtö päivänä minä hyvänsä, ja edes näitä jokojoko puheluita ja viestejä ei mulle tule (eikä ole koskaan tullut). Ja jos tulee, jätän vastaamatta.

Siin on odottajalla/synnyttäjällä muutakin (eli tärkeämpääkin!) tekemistä kuin viestitellä ystäville.

[/quote]

No ehkä se ei enää muutenkaan kuudennen lapsen kohdalla jaksa lähipiiriä kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän