Apua olenkohan dementoitumassa.
Ikää 53v vasta. Olen alkanut unohdella pieniä asioita, mutta sen olen onnistunut salaamaan.
Olen kuitenkin alkanut tötöillä töissä.
Unohdin yksi päivä laittaa kahvin tippumaan kokonaan(tehtäväni) Olin varma, että laitoin sen ja sanoin vielä, että siellä on kahvit valmiina. Eipä ollutkaan!
En myöskään ole vieläkään oppinut käyttämään kirjanpitoohjelmaamme, vaikka kaikki muut osaavat. Joudun aina pyytää jonkun apuun ja kysyä vaihe kerrallaan, että mitä pitää tehdä. Pääni on nollaantunut täysin aina edelliseltä kerralta .
Tänään menin vahingossa työkaverin työhuoneeseen ja ihan koneelle asti. Aloin ihmetellä outoja sivuja ja suljin niitä ja aloin kirjautua sisään omilla tunnuksilla.
Työhuoneet ovat vierekkäin ja lähes identiteettisiä.
Työkaveri tuli huoneeseen ja kysyi mitä teen hänen koneellaan. Sanoin, että tämä on kyllä minun huoneeni.
No lopulta huomasimme, ettei ollut!
Olin yksi päivä myös jättänyt tiskikoneen tyhjentämättä taukohuoneessa ja tärkeät infot jakamatta.
Alan olla jo huolissani!
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Katoaako sinulta asioita mielestä ihan totaalisesti? Oletko unohtanut pankkikortin tunnusluvun, tietokoneen salasanan tms? Onko sinulle huomauteltu, että olet kertonut saman asian monta kertaa? Oletko eksynyt tutuissa paikoissa?
Voi ei. Pelkäsinkin tätä kysyttvän. Kyllä kaikki kohtiin on vastaukseni.
T. Up
O'ou huomasin juuri, etten muista missä meillä on työterveys.
Voisikohan tämä kuitenkin vain olla jtn vitamiinien puutosta? T.ap
Vierailija kirjoitti:
Itse 56 vuotias ja joka päivä unohtelen vaikka mitä. En muista mihin olen laittanut tavaroitani. Kävelen toiseen huoneeseen hakemaan jotain tavaraa ja matkalla unohdan miksi menin sinne. Lähden johonkin ja autossa matkalla muistan, että unohtui sekin tavara pois matkasta. En muista ihmisten nimiä. Kaikki on laitettava lapulle ylös. En ole ollut huolissani asiasta. Pitäiskö olla?
Jos olet ollut koko ikäsi tuollainen, niin en olisi huolissani. Jotkut ihmiset vain ovat hajamielisiä. Mutta jos nuo kaikki ovat ilmenneet ja pahentuneet vasta viime vuosina, asiaa olisi hyvä tutkia.
Minulla sama. Sekoilen, jännitän ja hermoilen asioita jo etukäteen. Olen hoitaja. Olen antanut lääkkeet väärin, stressaan kaikesta. Pelkään sekoavani kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
O'ou huomasin juuri, etten muista missä meillä on työterveys.
Voisikohan tämä kuitenkin vain olla jtn vitamiinien puutosta? T.ap
Mahdollisesti, mutta asia pitää tutkia. Jos on muistisairaudesta kyse, niin on tärkeää että hoito päästään aloittamaan mahdollisimman varhain. Oma äitini sai muistisairausdiagnoosin 4 vuotta sitten, mutta hänellä oli jo kauan ennen sitä ollut läheisiä huolestuttavia oireita, hän ei vain suostunut menemään muistitestiin. Siksi lääkehoidon aloittaminenkin viivästyi liikaa.
Yksi asia tuli vielä mieleen, ap - miten on hajuaistisi laita? Haistatko ja tunnistatko hajuja kuten muutkin ihmiset?
Vähän olis voinut käyttää mielikuvitusta enemmän, tää on tosi uskottava muuten mut pro palstailijalle helppo.
Olen samanikäinen ja pää toimii edelleen jokseenkin terävästi. Lapsiakin on (pääosin aikuisia) ja valvottu aikoinaan eräätkin yöt. Monta muutakin stressiä elämään mahtunut. Vaihdevuodet koluttu. Ne voivat tosiaan aiheuttaa jonkinlaista hajamielisyyttä.
Mutta en ole koskaan sekoittanut työpisteitä tai ollut huomaamatta uutta konetta tai muuta uutta asiaa.
Eli ei kuulosta ”normaalilta” tai sitten johtuu ihan vaan vaihdevuosista, tai ADD:sta/mistä vaan. Voi olla jopa alkava muistisairaus. Entinen naapurimme yritti useamman kerran sisään väärästä ovesta kun ei muistanut missä asuu. Kannattaa hakeutua tutkimuksiin, jotta mahdollisen muistisairauden etenemistä voidaan hidastaa. Voi johtua kyllä ihan vaihdevuosistakin.
Kyllä minä hajut tunnistan. Ihmisten nimet eivät kyllä tahdo myöskään päässäni.
T.ap
Muistisairaus on tuonkin ikäisellä ihan mahdollinen, vaikkakin harvinainen. Äitini sairastui Alzheimerin tautiin viisikymppisenä, ja ensimmäisinä oireina olivat juurikin vaikeus oppia uusia asioita ja pienten tehtävien unohtelu. Sinuna menisin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Identtiset huoneet :D. Tuo kuulostaa huolestuttavalta. Tuskin ne niin identtisiä ovat, että huomaisi mitään alkaessasi touhuta siellä (ainakaan jos olisit kunnossa)
Olen huono muistamaan maamerkkejä. Esimerkiksi en huomannut ollenkaan että tietokoneeni oli vaihtunut keväällä uuteen.
T.ap
Älä selitä. Sä et vaa muistanut millainen se vanha oli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoaako sinulta asioita mielestä ihan totaalisesti? Oletko unohtanut pankkikortin tunnusluvun, tietokoneen salasanan tms? Onko sinulle huomauteltu, että olet kertonut saman asian monta kertaa? Oletko eksynyt tutuissa paikoissa?
Voi ei. Pelkäsinkin tätä kysyttvän. Kyllä kaikki kohtiin on vastaukseni.
T. Up
Mulla on sattunut samanlaisia juttuja myös. Ja noloa kyllä, olen nörtti joka normaalisti muistaa ulkoa pitkiäkin numerosarjoja sekä kymmeniä eri salasanoja ja mulla on myös loistava suuntavaisto.
Johtui vaihdevuosista ja unenpuutteesta, yms.
Nyt alkoi pätkiä totaalisesti. En muista mitä minun piti kirjoittaa tähän kommenttiin. Olen tosissani.
T.ap
Olen samanikäinen ja tuollaista ollut jo jonkin aikaa. Huolestuttavinta on se, kun ei huomaa tekevänsä jotain pieleen. Mulla tämä johtuu (vielä) huonosti nukutuista öistä. Äitini sai dementiadiagnoosin vähän yli 60-vuotiaana. Surettaa tiedostaa, että minäkin voi olla dementoitumassa jo n. 10 vuoden kuluttua, sen verran aikaa nauttia elämästä terveenä ja itsenäisesti.
Minä olen ollut töiden puolesta muistisairaiden kanssa tekemisissä, ja kyllä tuo hyvinkin kuulostaa muistisairauden oireille. Tottakai varaat ajan työterveyteen, sillä työkykysi on jo alentunut. Tarvitset muistiselvittelyjä. Ja kyllä se muistisairaus voi 5-kymppiselläkin alkaa. Lääkkeet hidastavat Alzheimerin taudin etenemistä.
https://www.terve.fi/artikkelit/dementia-voi-iskea-myos-nuorempaan-ihmi…
Tässä on juttua naisesta, jolla todettiin dementia 42-vuotiaana, ja sairaus oli oireillut jo pitkään ennen diagnoosia.
https://www.studio55.fi/terveys/article/veijon-raskas-osa-dementia-muut…
Pelkäät työkavereiden ihmettelyä? :D.
Joo kyllä me ollaan huomattu tötöilysi, muttei kukaan ihmettele. Seniilöityminen on täysin luonnollista.
Toisilla se vain tapahtuu helve*in aikaisin.
T. Työkaverisi
Itse 56 vuotias ja joka päivä unohtelen vaikka mitä. En muista mihin olen laittanut tavaroitani. Kävelen toiseen huoneeseen hakemaan jotain tavaraa ja matkalla unohdan miksi menin sinne. Lähden johonkin ja autossa matkalla muistan, että unohtui sekin tavara pois matkasta. En muista ihmisten nimiä. Kaikki on laitettava lapulle ylös. En ole ollut huolissani asiasta. Pitäiskö olla?