Mikä tai kuka teki sinusta lopullisesti aikuisen?
Kommentit (44)
Aika vain tekee aikuiseksi. Sitä ei voi nopeuttaa millään lapsella.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:05"]
[/quote]
Jos kommentoit viestiäni, pidätän itselläni oikeuden kertoa omista henkilökohtaisista kokemuksistani.
Monetkin asiat, lopullisesti esikoinen. Oli pakko jättää minä-minä vaihe ja alkaa kantaa vastuuta. Olin tosin jo 24, ei se lapsi olisi 16 -vuotiaana aikuistanut.
Kun päästin irti muiden odotuksista ja aloin elää itseäni varten.
Vela-nainen
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:05"]Aika vain tekee aikuiseksi. Sitä ei voi nopeuttaa millään lapsella.
[/quote]
Ai, mun mielestä aika ei todellakaan tee kaikista aikuisia, vaan juuri sellaiset vastuuta tuovat asiat elämässä kuten lapsi, koulutus+työ, avioliitto, asunnon ostaminen, omien asioiden itsenäinen hoitaminen yms. Ei toki kaikkia edellämainittuja tarvitse olla, mutta en mä oikein "aikuisena" pidä sellaista kouluttamatonta ja työtöntä peräkammarinpoikaa joka pelaa ja syö sipsiä vaikka kuinka olisi viisikymppinen.
Lapsi ja ero valehtelevasta miehestä.
Kotoa poismuutto ja vastuun ottaminen omista asioista.
Lapsen saaminen, vastuu toisesta ihmisestä. :)
Nuoren aikuisen elämävaiheeseen
kuuluvia kehitystehtäviä eli siitä se
aikuisuus sitten voisi alkaa
1) Elämänkumppanin valitseminen
2) Perheen perustaminen
3) Yhteisen talouden hallinta
4) Työelämään osallistuminen ja työuralla eteneminen
5) Kansalaisvelvollisuuksien omaksuminen
Lähde: http://www.oulu.fi/careerservices/ohjauksen_kehittaminen/Nuori_aikuisuus.pdf
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:11"]Lapsi ja ero valehtelevasta miehestä.
[/quote]
Lisäksi tällöin huomasin, että ihmisten viisastelu ei mitään auta. Parempi luottaa omaan vaistoon ja järkeen. Kovassa paikassa olet yksin joten turha kuunnella arvosteluja ja mukamas hienoja viisauksia.
Lapsi, ikuinen vastuu laskeutui hartioille kun esikoinen syntyi.
Kotoa pois muutto heti toiselle paikkakunnalle 200km päähän. Kävin töissä, opiskelin, hoidin kaikki omat asiani ja asuin omillani sekä olin "virallisestikin" vastuussa itsestäni eli 18v, joten silloin taisin aikuistua.
Toka lapsi. Olin ennenkin (aina) vastuuntuntoinen mutta täysin kakara monella muulla tavalla sitä enen.
En ole varma olenko vieläkään "lopullisesti aikuinen",mutta isän kuolema neljä vuotta sitten oli sellainen asia joka mielestäni on edesauttanut aikuistumistani.Jonkinlaista henkistä kasvua olen huomennut itsessäni viime vuosina.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:06"]
[/quote]
Jos kommentoit viestiäni, pidätän itselläni oikeuden kertoa omista henkilökohtaisista kokemuksistani.
[/quote]
Sun luulos ei ole totta. Kysytään sun vanhemmilta läheisiltä ja he sanoo mikä on totuus. Parikymppiset äitylit on täysin lapsellisia. Ne huomaa vasta aikuisena miten lapsellisia he olikaan.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:06"]
[/quote]
[/quote]
Sun luulos ei ole totta. Kysytään sun vanhemmilta läheisiltä ja he sanoo mikä on totuus. Parikymppiset äitylit on täysin lapsellisia. Ne huomaa vasta aikuisena miten lapsellisia he olikaan.
[/quote]
Tässä kysyttiin omaa melipidettä, ei naapurien. Mulla ei ole kokemusta äitiydestä parikymppisenä, joten sitä on vaikea äkkiseltään kommentoida.
Esikoinen. Mutta varmasti kaikenlaisia kehityshyppäyksiä tulee läpi elämän.