Miksi jäit DUUNARIKSI? Eikö lukupäätä ollut?
Duunarihommia kesätöikseni tehtyäni olen 100% varma siitä, että en missään nimessä voisi jäädä duunariksi loppuiäkseni. Jotkut sillekin tielle jäävät - ihan kantasuomalaisetkin! En pysty käsittämään, kun koulutus kuitenkin Suomessa on lähes täysin ilmainen. Ovatko duunarit oikeasti niin vajaaälyisiä?
Kommentit (36)
Minusta on kiva tehdä töitä käsillä, tehdä töitä ihmisten kanssa, vastata vain omasta työstäni, sulkea työpaikan ovi 8h jälkeen ja unohtaa että minulla edes työtä on illaksi ja yöksi.
En tiedä olisiko minulla ollut päätä opiskella enemmän, luen ammattikirjallisuutta ja etsin paljon tietoa netistä työhöni liittyen, ylioppilaaksi kirjoitin aikoinaan C-paperein avaamattomin oppikirjoin, laiska olen, mutta työni hoidan ahkerasti ja huolella. Palkkani on pieni vajaa 2000netto, mutta pihistellen elän sillä ihan mukavasti.
Ihan kuule sen takia että unelma-ammattini on tuikitavallinen kokki. Palkka ei päätä huimaa mutta eipä ainakaan veetuta mennä töihin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:41"]
Ylläri että duunari-av-mammat ovat kuitenkin hyvin palkattuja duunareita, kaikilla hulppeat omakotitalot, autot eikä yhtään lainaa :'D Eikö yksikään matalapalkkainen duunari tunnusta olemassaoloaan? Vai ovatkohan ne kaikki ulkomaalisia nykyisin...
[/quote]
Täällä matalapalkkainen duunari. Lainaa ei tosin ole, mutta ei ole omaa taloakaan, vaan vuokralla asutaan. Mulla oli päätä lukea ylempi korkeakoulututkinto, mutta en viihtynyt työssäni, vaikka aikanaan opiskelusta tykkäsinkin. Vaihdoin alaa, sellaiseen, josta oikeasti tykkään, mutta palkka on surkea.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:41"]
Ylläri että duunari-av-mammat ovat kuitenkin hyvin palkattuja duunareita, kaikilla hulppeat omakotitalot, autot eikä yhtään lainaa :'D Eikö yksikään matalapalkkainen duunari tunnusta olemassaoloaan? Vai ovatkohan ne kaikki ulkomaalisia nykyisin...
[/quote]
Mun palkka on noin pari tonnia kuussa, mutta en enempää tarvitse. Mies maksaa taloa, minulla isohko autolaina. Rahaa jää hyvin vielä säästöönkin. En kaipaa tähän opintolainaa riesaksi. Tällä alalla ei koulutetutkaan kieri rahassa, joten miksi tuhlaisin rahaa koulutukseen, kun ei siitä ole muuta iloa kuin hienompi titteli?
Eipä taida ap tietää, että korkeakoulutettujen työttömyys on kovasti noussut viime vuosina ja kasvussa edelleen, duunareilla kokonaisuutena ei (poislukien alat, joiden työt myyty ulkomaille).
Typerä provo, joka osoittaa vain aloittajan tyhmyyden.
Viime aikoina on paljon kirjoitettu downshiftaamisesta. Sitä tekevät pääasiassa korkeasti koulutetut ihmiset, jotka haluavat hypätä pois oravanpyörästä. Toisille se on ollut selkeä valinta alusta asti, työ on heille vain pakollinen, elämisen mahdollistava osa elämää, joka sitten työn ulkopuolella pitää sisällään paljon heitä innostavia asioita. Jotkut sitten taas vain oikeasti pitävät työstään, on se sitten "siistiä sisähommaa" tai fyysisiä elementtejä sisältävää työtä.
Yksi ratkaiseva tekijä lienee se, mitä ihminen itse elämältään haluaa. Jollekin se on raha ja maallinen omaisuus, toiselle se saattaa olla reppureissaaminen ja hanttihomien tekeminen, joka mahdollistaa tutustumisen eri kulttuureihin ja ihmisiin. Jollekin jotain sitä väliltä tai jotain ihan muuta.
Sitä paitsi, aina on kunnioitettavaa, että ihminen tienaa itse elantonsa, oli työ mitä hyvänsä. Ja tällä lauseella en tarkoita ainakaan syyllistää heitä, jotka oman tahtonsa vastaisesti ovat tällä hetkellä työttömiä.
Kyllä meillä duunareilla on ollut kaikki samat mahdollisuudet korkeakoulutetuiksi kuin sinulla, meillä on vaan ehkä eri mieltymykset. Duunareilla on myös paljon tietoa oman alansa hommista ihan kuten kaikilla muillakin, sen lisäksi että duunari tietää mitä tekee ja miten tekee hän osaa myös toteuttaa ja tehdä.
Itse pidän käsillä tekemisestä ja saan suurinta tyydytystä kun näen kätteni työn kaiken sen vaivan jälkeen.
Mitä vain voi ostaa rahalla, paitsi itse tehtyä!
Olen korkeakoulutettu duunari. Ihan okei.
Siksi koska tienaan 5000e kk nyt. En tarvitse enempää
Olisi pitänyt jäädä.
Nimim. akateeminen yrittäjä
Mjaa, äo-ni on 130 ja paiskin hoitoalan "paska"hommia, sijaisuuksia yms. Siten koen olevani hyödyksi käytännön tasolla. Olisinhan mahdollisesti voinut lukaista jonkin virkatutkinnon ja vaikuttaa asioihin ns.ylhäältä käsin mutta papereita pyörittämällä en tuntisi todella tekeväni jotakin oikeaa ja todellista. Ennemmin vaihdan vanhusten ja vammaisten vaippoja sydämellä kuin kuittaisin isoja rahoja norsunluutornista, hissukseen todellisuudesta vieraantuen.
Työ on vain elantoni. Elämäni tulee sitten perheestä, lapsista ja harrastuksista. Tienaan enemmän kuin unelma ammatissani. Toteutan itseäni sitten muilla suunnilla. Ei stressaa, eikä vastuuta. Olen onnellinen.
Klassista übermensch -sontaa tämäkin.
Yliopistossa ei ollut mitään, mikä olisi kiinnostanut minua. Joskus päälle 40-vuotiaana olsiin tiennyt mikä kiinnostaa: yhteiskuntatieteet ja valtio-oppi.
Joskus joku sanoi, että ulkomailla yliopistossa voi opiskella mitä vaan. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä ulkomaille.
Ja luuleeko ap oikeasti, että niitä akateemisia töitä riittää kaikille, joilla on koulutus? Koulutuksesta huolimatta voi joutua duuanritöihin siinä vaiheessa kun vatsaa alkaa kurnia.
Se, että Suomessa olisi koulutus ilmainen on harhaa. Toki meillä ei mitään varsinaisia pakollisia koulutusmaksuja ole, mutta koulutukseen uppoaa silti jokaisella koulutuksessa olevalla ihmisellä yleensä kohtalaisen suuria summia rahaa omasta lompakosta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:02"]
Siksi koska tienaan 5000e kk nyt. En tarvitse enempää
[/quote]
No tuo on hyvä! unohtui tarkentaa avauksessa että tietysti tarkoitan matalapalkkaisia duunarihommia. ap
Halusin nopeasti työelämään. Nyt on talo maksettu, kaksi uutta autoa, valkoinen aita ja kultainen noutaja, mökki on harkinnassa :)
Perheen kanssa käydään kaksi kertaa vuodessa ulkomailla. Se on sitä materiaa juu, mutta kaikki omalla työllä maksettu ja hankittu.
En ole pätkääkään kateellinen akateemisille jotka vasta pitkällä aikuisiässä aloittavat työuransa, ja maksavat vuosien opintolainaa takaisin. Siis JOS eivät sitten jää työttömiksi. Oma valinta, en koe kuitenkaan olevani vajaaälyinen.
Minä en meinaa lukupäättömänä päästä millään edes duunariksi.
t: nyt 28v ja työkokemusta 2kk kun olin 19v
Tykkään siitä paska hommasta. Ottaako päähän kun kaikki eivät halua olla samanlaisia kuin sinä ap?
Tekstistä päätellen olet oikeasti tyhmä. Oikeasti akateemiset ihmiset eivät halveksu toisia ihmisiä heidän ammatin perusteella. Joten tämä kertoo paljon sinusta.
Tai sitten tämä on todella huono provo.
LOOOL!
Olis mahkuja opiskella korkeemmalle mut tää on ihan hyvin palkattu ja tykkään tästä duunista.