Onko normaalia? 44v viimeksi käynyt lääkärissä 12v sitten
Minulta ei ole koskaan mitattu kolesterolia tai maksa- arvoja. Verenpaine ja papa ainoastaan raskauden aikana (viimeksi vuonna 2000). Hammaslääkärissä kävin 25 sitten, kalusto edelleen samassa, hyvässä kunnossa kuin silloinkin, ainakin päällisin päin.
Gynellä en käy, ei hormonaalista ehkäisyä. Silmälääkärillä kävin 5v sitten kun piti uusia rillit, olen käyttänyt piilareita aina ilman tarkastuksia.
Edellinen lääkärikäyntini oli vuonna 2001 kun tarvitsin antibiootit ilkeään angiinaan.
Sen jälkeen en ole käynyt. Pitäisikö? Vai manaanko vaan itselleni "vielä löytymättömiä" tauteja? Keski- iässä ei vartalo enää ole missään huippukuosissa, mutta jos mitään oireita ei ole, pitääkö silti käydä "kontrollissa"?
Kommentit (20)
Gynelle suosittelen, esim.ovaariosyöpä on salakavala sairaus.
Ja PAPA, ainakin joka toinen vuosi. Gynekologilla onneksi mitataan RR, sekin kun voi olla oireettomana pitkäänkin korkea
Etkö ole saanut kutsua joukkoseulontaan, papa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:25"]
Ja PAPA, ainakin joka toinen vuosi. Gynekologilla onneksi mitataan RR, sekin kun voi olla oireettomana pitkäänkin korkea
[/quote]
Minulta on otettu papa tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Molemmat raskauksien yhteydessä.
Tiedän, että suurin osa maailman naisista ei ole edes kuullut papasta, saatikka että pääsee lääkärille vaikka akuuttia tarvetta ei olisi. Puhumattakaan niistä muista, en tietenkään jättäisi menemättä lääkäriin jos tarvetta olisi.
Mutta jos olen ihan terve ja voin hyvin, pitäisikö silti mennä? Miksi?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:25"]
[/quote]
Minulta on otettu papa tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Molemmat raskauksien yhteydessä.
Tiedän, että suurin osa maailman naisista ei ole edes kuullut papasta, saatikka että pääsee lääkärille vaikka akuuttia tarvetta ei olisi. Puhumattakaan niistä muista, en tietenkään jättäisi menemättä lääkäriin jos tarvetta olisi.
Mutta jos olen ihan terve ja voin hyvin, pitäisikö silti mennä? Miksi?
[/quote]
Mistä tiedät että olet terve? Esm.aiemmin mainittu munasarjasyöpä antaa oireita vasta myöhäisvaiheessa, sen sijaan vag.ultralla havaitaan ajoissa. Sama koskee kohdunkaulan syöpää.
Vaan omapa on kehosi ja elämäsi.
Ilm et ole työelämässä.. Viiden vuoden välein käydään työterveyslääkärissa kilometrihuollossa..
No eihän ne sairaudet näy tai tunnu kun vasta sitten kun on tosi kyseessä. Jos haluaa ennakoida, niin käy tarkistamassa perusarvot. Riippuu sairaudesta, mutta usein aikaisin havatut ongelmat helpompi korjata. Elämä on valintoja.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:42"]
Ilm et ole työelämässä.. Viiden vuoden välein käydään työterveyslääkärissa kilometrihuollossa..
[/quote]
Olen täysiakaisena työelämässä, mutta asun ulkomailla. Kilometrihuoltoja ei ole. Olen saanut "kutsunnat" papaan ja kansalliseen "keski- ikäistarkastukseen", mutten ole mennyt. Voin hyvin, huonoista elämäntavoistani riipumatta. En halua verenpaine-kolesteroli-masennuslääkitystä vain siksi, että veriarvoni mahdollisesti viittaavat ongelmiin jos oireita ei ole.
Tavallaan samalla kertaa hyvin naiivi suhtautumistapa, että realistinen. Kannattaako käydä hammaslääkärissä 6kk välein, jos kalusto on pysynyt hyvänä koko aikuisiän? Sama gynen kanssa.
Ja tottakai nyt keski- ikäisenä on se pieni pelko persauksissa, kroppa ei enää ole ihmeparantuva kaksikymppisen kroppa, vaan jos jotain menee pieleen niin silloin on tosi kyseessä.
Auttaako silti ennaltaehkäisevä yleistarkastus? Vai kannattaako vaan elää ja odotella oireita jos ja kun ne lopulta tulevat?
En itse kyllä ymmärrä sellaista, että lääkäriin mennään, vaikka ei olis kipee.
Nykymammat on heti lääkärissä kun nenä vähän kutisee, lääkettä pitäis saada.
Monet vaivat johtuu väärästä ravinnosta, mutta lääkäriltä haetaan pilleriä vaivoihin, niin ruokailuja ei tarvitse korjata. Hammaslääkärissä käydään korjaamassa huonon ruoan pilaamat hampaat.
Jos on ylipainoa, niin mennään lääkäriin kerjäämään laihdutusleikkausta, ei tarvii itse vaivautua.
Ynnämuuta, ynnämuuta
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:17"]
[/quote]
Olen täysiakaisena työelämässä, mutta asun ulkomailla. Kilometrihuoltoja ei ole.
[/quote]
Ei Suomessakaan ole kaikilla työpaikoilla yhtään minkäänlaista työterveyshuoltoa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 02:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:17"]
[/quote]
Olen täysiakaisena työelämässä, mutta asun ulkomailla. Kilometrihuoltoja ei ole.
[/quote]
Ei Suomessakaan ole kaikilla työpaikoilla yhtään minkäänlaista työterveyshuoltoa.
[/quote]
Jep. Nykyisessä työssäni olen ollut yli 9 vuotta, eikä ikinä ole ollut minkäänlaisia lääkärintarkastuksia eikä muitakaan tutkimuksia. Ei silloin kun aloitin eikä myöhemminkään urani aikana.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:42"]Ilm et ole työelämässä.. Viiden vuoden välein käydään työterveyslääkärissa kilometrihuollossa..
[/quote]
tuntuu, että harvassa paikassa on enää noita säännöllisiä tarkastuksia. Alkutarkastus ja se siinä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:42"]Ilm et ole työelämässä.. Viiden vuoden välein käydään työterveyslääkärissa kilometrihuollossa..
[/quote]
Eikä käydä. Ölen ollut viimeiset kahdeksan vuotta samalla ryönantajalla ja käynyt työterveyshuollossa x 0
On normaalia. Mä en ymmärrä ihmisten intoa ravata lääkärissä "näytillä". Lääkäriin mennään kun on jotain mihin lääkäriä tarvitsee. Mutta esim. kuumetta ei tarvitse lääkärille ihan pikkukummassa NÄYTTÄÄ.
Itse olen kolmekymppinen ja omat lääkärireissut aika harvassa. Työhöntulotarkastuksissa olen käynyt, mutta en mä sitä lääkärissä käymiseksi paljon kutsuisi. "Juu oon ihan terve, ei oo mitään." ja täyttää jonkun lapun. Muuten en ole viiteentoista vuoteen käynyt lääkärissä. Mä olen ollut suht terve. Olen mä kerran puhelimitse pyytänyt ab-kuurin virtsatietulehdukseen! (Sekin, että miksi sinne lääkäriin tarvitsee aina MENNÄ? Monissa vaivoissa lääkäri ei saa mitään lisätietoa katsomalla tai kokeilemalla. Muistan vain tuon ab-kuurin kun oli niin vaikea saada puhelinaikaa terkkarista, kun en halunnut paikan päälle lähteä.)
Kuka on muka yli viis vuotta samalla työnantajalla?
Paitsi yrittäjät ja viljelijät eivät käy.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 60 v. ja viimeisen 40 vuoden aikana ole käynyt pari kertaa hammaslääkärillä ja kahdesti lääkärissä, kummallakin kertaa tapaturman vuoksi. Koskaan ei ole otettu kolesterolia tai mitään muita arvoja. Mammografiassa olen käynyt ´ viralliset tarkastukset.´ Työterveyshuoltoon en kuulu, se on omaa työtä tekevälle liian kallis.
Aika vähän minäkin olen joutunut käydä lääkärissä. Olen nyt 34 v. ja ollut aina perusterve ja harvoin ollut edes flunssassa. Nyt sitten viime kesänä löydettiin sattumalta sairaus ja se tietää kontrollikäyntejä vuosittain. Se löytyi sattumalta ja oireettomana verikokeissa, jotka otettiin muun syyn takia. Itsekin luulin olevani täysin terve. Tuskin on haittaa, vaikka perustervekin käy silloin tällöin terveystarkastuksessa.
Hammaslääkäri suosittelen jokatapauksessa. Muuten ei nähtävästi sinulla ole tarvetta....