Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuksen/ahdistuksen aiheuttamat tyhmyys ja muistiongelmat

Vierailija
29.07.2014 |

Minulla on todettu sekä keskivaikea masennus että ahdistuneisuushäiriö. Jo neljättä vuotta taistelen huonon muistin, keskittymisongelmien ja suoranaisen tyhmentymisen kanssa. Sanovat, että tilanne helpottuisi kun (jos)paranen. Neurologin puheilla ja testeissä olen käynyt.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavista oireista ja ovatko ne mahdollisesti helpottaneet sitten kun henkinen kunto on parantunut?

Tällä hetkellä en syö lääkkeitä, joten ne eivät voi aiheuttaa oireitani. Tietääkseni olen fyysisesti ihan terve. Olen 35-vuotias. Käyn terapiassa. 

Olen pätkätöissä, minulla on sosiaalista elämää ja saan itseni aamulla ylös sängystä, joten mielestäni en edes ole kovin pahassa kunnossa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:41"]

Mulla on sama tilanne, sanat eivät tule mieleen. Ja päässä lyö tyhjää silloin kun pitäisi osata vastata kysymykseen tai löytää ratkaisu johonkin ongelmaan. Ja vasta muutaman tunnin päästä asia tulee mieleen, silloin onkin jo yleensä liian myöhäistä.

Ap

[/quote]

Tämä on täysin yleistä myös ei-masentuneilla. Ei tarvita kuin vähän sosiaalista jännitystä niin tulos on tuo. JOskus ei tarvita edes sitä.

[/quote]

Mutta minun kohdalla tällainen tilanne ei ole poikkeus vaan sääntö. Joskus kymmenen vuotta sitten jaksoin nauraa tällaisille tilanteille, koska ne olivat kohdallani poikkeuksellisia ja hauskoja. Nyt työkaverit ja perheenjäsenet vaan huokailevat mulle. Sosiaalista jännitystä en ole kokenut koskaan.

Ap

Vierailija
22/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tätä lievitettyä mitenkään kun vielä sairastaa masennusta, eikä ole parantunut? Vai onko parantuminen ainoa toivo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, että teit tästä aiheesta aloituksen. Minulla on ihan sama! En muista yksinkertaisia sanoja, ja tämä on päivittäistä, monta krt päivässä. Ahdistaa itteäkin, kun ei muista.. Sanat unohtuu.

Lisäks minun on hyvin vaikea ottaa vastaan ohjeita ( esim jos joku neuvoo reitin jonnekin), en pysty keskittymään ja huomaan, että toisten sanoma menee kuuroille korville. Tuntuu, että en aina edes "kuule" mitä toinen neuvoo :(

Vierailija
24/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:24"]

Kärsin samoista oireista. Todella, todella repivää etenkin näin ylioppilaskirjoitusten alla. En sano, että olisin jotenkin älykäs, mutta kyllä masennus vie ne viimeisetkin järjenrippeet mennessään. Huomaa itsekin oman tyhmyytensä ja asioihin kykenemättömyytensä. :(

[/quote]

Tsemppiä! Muista, että olet nuori ja kaikki voi muuttua paljon paremmaksi. Minun kohdallanikin voi, vaikka olen sinua yli 15 vuotta vanhempi! Kirjoitusten tulokset eivät määrää loppuelämäsi suuntaa, vaikka abivuonna niin monesti tulee ajateltua.

Ap

Vierailija
25/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Mistä keskivaikea masennuksesi ja ahdistuneisuutesi johtuu? Minkä ikäisenä ne alkoi ja mikä ne on aiheuttanut?

Vierailija
26/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jopa puoli vuotta ihan sumussa, en muista mitään. Nykyään yliopistossa yhdessä vaikeammista aloista, parantumisesta 3 vuotta.

Vierailija
27/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin samoista oireista. Todella, todella repivää etenkin näin ylioppilaskirjoitusten alla. En sano, että olisin jotenkin älykäs, mutta kyllä masennus vie ne viimeisetkin järjenrippeet mennessään. Huomaa itsekin oman tyhmyytensä ja asioihin kykenemättömyytensä. :(

Vierailija
28/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:13"]

Mulla jopa puoli vuotta ihan sumussa, en muista mitään. Nykyään yliopistossa yhdessä vaikeammista aloista, parantumisesta 3 vuotta.

[/quote]

Mikä ala?

Vierailija
29/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Onneksi löytyy muitakin, joilla on noita muistihäiriöitä! Luulin että oon tuhonnu aivoni lääkkeillä, ja että siks minusta on tullu tosi hölmö ja huonomuistinen. Oon syöny masennukseen, ahdistukseen ja unettomuuteen lääkkeitä 12 vuotta putkeen. Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkkeet siihen. Nyt oon jättämässä kaikki muut lääkkeet pikkuhiljaa pois, paitsi sen kilpirauhaslääkkeen. Pelottaa että mössään aivoni neurolepteillä sun muilla myrkyillä.

Vierailija
30/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Täällä yksi keskivaikea masiksen läpikäynyt. Kuuppa oli jumissa minullakin masiksen aikana ja meni pahempaan jumiin lääkityksen aikana. Tuntuu etten muista tuosta ajasta juuri mitään.

Minulla on sulle tarjota kiva kombo, jolla voisit yrittää tuoda itsesi normaalien kirjoihin. Itse käytin tätä kun jätin lääkkeet ja nykyään jo ajatuskin kulkee joskin yhä välillä iskee sanahukka tai käytän väärää sanaa. Mutta kannattaa koettaa, mitään ei menetäkään.

Oliko se b6 vai b12 puute jonka on todettu aiheuttavan mm. masennusta. Eivät imeydy hyvin ilman foolihappoa joten esim. Befoli-tabletit on hyvä lisä päivään.

Lisäksi ota E-epaa yli 1000mg päivässä. Rasvahappo voitelee aivoja. Aivokuvat ovat osoittaneet että yli 2000mg päivä annos on ruvennut elvyttämään skitsofreenikkojen lääkkeiden tuhoamia aivoja. Ne mustat alueet ovat alkaneet pienetä. Myös kroonistunut masennus aiheuttaa mustia alueita aivokuoreen joten E-Epa on oivallinen lisä masiksen hoitoon. Ota huomioon että E-Epa ja EPA ovat jokseenkin eriasioita. E-Epa tehokkaampaa.

Sön myös karnosiini lisää. Tekee hyvää lihakselle ja luustolle, mutta beeta-alaniini jota tässä tuotteessa on, menee myös aivoihin hoitamaan niitä.

Ja lopuksi sitten kannattaa muistaa D-vitamiinit. Sen puute aiheuttaa masennusta. D-vitamiini on vähän ongelmallinen siinä että sitä saattaa syödä turhaan. Vaikka olisi vajekin niin vitamiini ei välttämättä imeydy. Kannattaa siis mittauttaa d-vita arvot ennen ja jälkeen d-vita lisän jotta tietää imeytyykö aine. Itse söin 100mg pv. Nyt kesällä en ota mutta talvella taas.

Kannattaa myös tiedostaa etten ole lääkäri vaan löytänyt ja yhdistellyt tämän kombon suullisen informaation ja netti-informaation kautta. Lääkärini ei antanut siunausta tälle koska luonnonlääkintä/vitamiinit voivat tuhota maksaa, mutta tein oman päätökseni ja hyvin toimi.

Vierailija
31/57 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikuttaa masennus ja ahdistus kun ne voimavarat menee ihan vääriin asioihin..

Vierailija
32/57 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa tätä vanhaa ketjua ja saamassa siitä lohtua ja toivoa ennen kuin diagnosoin itselläni alzheimerin. Onhan siihen joku kolmekymppinenkin joskus sairastunut. Taas ihana ja rentouttava stressivapaa lomapäivä takana, mutta en siltikään muista mitään,  mitä minulle on sanottu. Esim. siskoni antamia ruoanlaitto-ohjeita, jotka sain suullisesti muutama tunti sitten. Ripsiväriä olen laittanut aamulla vain toiseen silmään. Enkä voi selittää tätä lapsiperheen arjella yms. kun lapsia ei ole. Olen siis tyhmä myös silloin kun päässä on 0 ahdistavaa ja masentavaa ajatusta ja elämä hymyilee. Onko kenelläkään vinkkejä työelämästä selviämiseen. Kohta alkaa uusi työ uusine tehtävineen ja uudessa toimipisteessä. Mutta en varmaan osaa enää edes avata konetta. Kilpparilääkärille on varattu aika, mutta vasta kuukausien päähän.

Ap

Vierailija
33/57 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:47"]

Mulla oli samaa. Hoidettiin kolme vuotta mielenterveysongelmana, kunnes löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. En ole näitä "kilpparinatseja", kehottaisin vain tarkistamaan asian verikokeella. Mulla oli myös erittäin pahoja muistivaikeuksia, en osannut vastata kysymyksiin, unohdin yksinkertaiset tavalliset sanatkin, enkä muistanut mitään sovittuja asioita. Kilpirauhaslääkityksen aloittamisen jälkeen nämä ongelmat katosivat.

[/quote]

Multa on otettu se perusverikoe kilpirauhasarvoihin liittyen ja se oli ok. En tiedä, voisiko asiaa selvittää vielä enemmän.

Ap

Vierailija
34/57 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso pätkä jostain elokuvasta joka päivä, että eläydyt tunteeseen, esim pelkoon.

Sitten muistat asioita.

Vierailija
35/57 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vielä parempi, äänitin erään tutun häirikön solvauksia ja huutoa c-kasetille, kuuntelin sitä ja sain itseni tiettyyn mielentilaan.  Lähetin kasetin hänelle ja hän selitti häpeävänsä.

Psykodraamasta oli tosiaan apua.

Vierailija
36/57 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:47"]

Mulla oli samaa. Hoidettiin kolme vuotta mielenterveysongelmana, kunnes löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. En ole näitä "kilpparinatseja", kehottaisin vain tarkistamaan asian verikokeella. Mulla oli myös erittäin pahoja muistivaikeuksia, en osannut vastata kysymyksiin, unohdin yksinkertaiset tavalliset sanatkin, enkä muistanut mitään sovittuja asioita. Kilpirauhaslääkityksen aloittamisen jälkeen nämä ongelmat katosivat.

[/quote]

Multa on otettu se perusverikoe kilpirauhasarvoihin liittyen ja se oli ok. En tiedä, voisiko asiaa selvittää vielä enemmän.

Ap

[/quote]

Jos T4V arvo on alakantissa (vaikka TSH normaali)niin suosittelisin kilpirauhaskoelääkitystä. Ruotsissa ilmeisesti tutkitaan ensimmäisenä kilppariarvot jos ihminen masentuu. Varsinkin jos yhtään muita oireita on.

Itse sain kilpparilääkityksen vaikka arvot "normaalit" , tosin T4V aivan alakantissa viiteasteikolla. Endokrinologian professori Matti Välimäki myös suosittaa kilpparilääkekokeilua jos arvo alakantissa ja oireita.Tk-lääkäreillä ei asia aina ole näin.

En ole minäkään "kilpparinatsi" mutta mielialalääkkeitä söin turhaan pitkään.

Vierailija
37/57 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama vika. Söin vuosia ssri-lääkkeitä, ja nyt olen ollut puoli vuotta ilman. Mutta muistiongelmat ovat entisellään, eikä selvästikään leikkaa kirkkaasti. Libidonikin katosi lääkityksen aikana, enkä edelleenkään tunne seksuaalista halua. Kumppanille tämä on ikävää, samoin jatkuva kyvyttömyyteni orgasmiin. Olen vähän kuin sumussa koko ajan. 

Vierailija
38/57 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kilpparinatsi" xD

Vierailija
39/57 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/57 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju.

Tänään oli niin noloa uudessa työharjoittelupaikassa kun kokeilin pukkariin mennessä kaikki ovet läpi...siis en muistanut yhtään minne piti mennä! Ja olin mennyt pukkariin ja takaisin jo pari kertaa. Pomo ihmetteli tullessa, että toimiko avain. No, toimihan se...

Olen ollut pitkään masentunut ja ahdistunut, jonka takia sain bentsolääkityksen. Tänään tuntui harjoittelussa siltä, että hommasta ei tule enää mitään ilman bentsoja...mutta eihän niitä voi koko ajan syödä. Pelkään myös, että jos varaan nappuloita töihin syön sitten joka aamu yhden siihen oloon.

Tänäänkin tuli paniikkia kun otin stressiä jostain voileivän tekemisestä. Jumalauta, alan kohta olla laitoskamaa!