Miten selviätte kuumuudesta?
Miten selviätte tästä kuumuudesta? Töissä onneksi viileää mutta heti kotiinpäästyä hiki valuu! Läpiveto ei auta mitään.
Kommentit (45)
Tämän olen kokenut hyödylliseksi helteiden aikana. Asunto on kuuma ja siksi nukkuminen vaikeaa. Viime iltoina (jälkeen kymmenen) olen mennyt läheiselle uimarannalle uimaan. Ihana viilennys! Sitten kotiin suihkun kautta nukkumaan. On muuten toiminut. Olen jopa pystynyt pitämään peittoa päällä. Aamulla kun herää, niin toki on taas hikinen. Silloin käyn viileässä suihkussa. Mutta tuota uimista illalla/yöllä kannatan, jos pystyy ja on siihen mahdollisuus!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:59"]
Miksi tästä lämmöstä ruikutetaan jatkuvasti!? Minä NAUTIN. Suomessa ei helteitä ole kuin muutamia viikkoja per vuosi. Ei tämä hellejakso ole mikään selviytymistaistelu. Todellisesta kuumuudesta ja sen aiheuttamista ongelmista täällä meillä pohjolassa ei tiedetä mitään, joten suut kiinni valittajat, kiitos.
[/quote]
Kerrot koppavasti toisille, miten heidän pitää suhtautua korkeisiin lämpötiloihin. Ja vielä rehvastelet tietäväsi, että muualla on kuumempaa. Ihmettelen asennettasi.
Aika monelle helle ON selviytymistaistelua, muillekin kuin sairaille ja vanhuksille... Ainakin helvetin epämiellyttävää kun näin pitkään jatkuu.
13
Tätä taloa ei kai saa kuumaksi millään. Yli satavuotias hirsitalo vankan lehtipuuston varjossa. Ei nouse sisälämpö yli 24:n. Pihatyöt tein tänäänkin valmiiksi ennen klo 10. Nyt voin puuhastella enimmäkseen sisällä, kunnes pahin paahde on ohi.
Olemalla kotona, ikkunat kiinni. Täällä on mukava 25 asteen lämpötila. Kyllä ilmastointi on iloinen asia.
Käyn monta kertaa viileässä suihkussa päivän mittaan. Sitten ajattelin talvea. Ajatus raikkaasta kylmyydestä tuntui niin suloiselta.
Meillä ei ole tuulettimia eikä tule. Mä saan niistä aina jonkun näistä: poskiontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume. Samasta syystä en käytä auton ilmastointiakaan kuin puolella teholla.
Meillä kämppä lämpiää päivän aikana samaan lämpötilaan kuin ulkona auringossa, eli yli 30 asteiseksi. Päivällä ikkunat on aurinkoisella puolella kiinni ja verhot ikkunoissa jarruttamassa lämpenemistä. Illalla auringon laskiessa avaan kaikki ikkunat, ei siis niitä tuuletusräppänöitä, vaan koko iso ikkunaruutu kokonaan auki. Muutamassa tunnissa jäähtyy siedettäväksi ja sitten laitan ikkunat pienemmälle. Raahaan patjan keittiön lattialle, koska keittiö on meillä viilein huone, ja nukun siinä.
En laita lainkaan lämmintä ruokaa, sillä meillä ei ole sähköliettä vaan kaikki ruuanlaitto tapahtuu puilla lämmitettävällä hellalla/leivinuunissa. Sanomattakin on selvää, että se lämmittäisi talon niin kuumaksi, että oltais kuin saunassa. Mikrouunissa lämmitetään, jos jotain lämmittää tarvii.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:21"]
Meillä ei ole tuulettimia eikä tule. Mä saan niistä aina jonkun näistä: poskiontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume. Samasta syystä en käytä auton ilmastointiakaan kuin puolella teholla.
Meillä kämppä lämpiää päivän aikana samaan lämpötilaan kuin ulkona auringossa, eli yli 30 asteiseksi. Päivällä ikkunat on aurinkoisella puolella kiinni ja verhot ikkunoissa jarruttamassa lämpenemistä. Illalla auringon laskiessa avaan kaikki ikkunat, ei siis niitä tuuletusräppänöitä, vaan koko iso ikkunaruutu kokonaan auki. Muutamassa tunnissa jäähtyy siedettäväksi ja sitten laitan ikkunat pienemmälle. Raahaan patjan keittiön lattialle, koska keittiö on meillä viilein huone, ja nukun siinä.
En laita lainkaan lämmintä ruokaa, sillä meillä ei ole sähköliettä vaan kaikki ruuanlaitto tapahtuu puilla lämmitettävällä hellalla/leivinuunissa. Sanomattakin on selvää, että se lämmittäisi talon niin kuumaksi, että oltais kuin saunassa. Mikrouunissa lämmitetään, jos jotain lämmittää tarvii.
[/quote] Poltatko tupakkaa?
Pidän kesästä ja lämmöstä mutta alkaa olla vitsit vähissä kun sisällä on +39 astetta suurimman osan aikaa. Ja allergiaa vielä alkaa pukata päälle pujo kukinnan muodossa.
Mistä kuumuudesta? tänäkin aamuna tuntui viileälle kun oli parvekkeen ovi yön auki. Heti piti ovi vetää kiinni. Ulkolämpötila oli aamulla 21 ja sisällä 27, parvekkeelta virtaavaa viileä ilma tuntui tosi epämiellyttävälle
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:21"]
[/quote] Poltatko tupakkaa?
[/quote]
En.
Sisälämpötila ihan pahimmillaan vain 25 astetta. Tontin ympärillä on puita ja etelän puolella terassin päällä katto, joka estää auringonpaisteen sisälle. Ikkunat ja ovet kiinni päivällä ja yöksi kaikki ikkunat auki. Löysä hellemekko päällä kotona ja lämmin, oikeastaan kuuma, suihku silloin tällöin (auttaa paremmin kuin viileä tai kylmä).
Huomasin että ohut viskoosipaita on vilpoisempi kuin puuvillainen. Vai kuvittelenkohan?
Meillä on koneellinen ilmastointi, joka pitää kämpän siedettävän lämpöisenä. Lisäksi pyörii tuuletin koko ajan kohti.
Tyhmää on laittaa kaikki ovet ja ikkunat auki, koska ulkoilman kuumuus vain levittyy sisälle. Jos ulkona on 30 astetta, kohta on sisälläkin.
Ja ehkä vielä tyhmempää on mennä kylmään suihkuun. Kun menee kuumaan suihkuun, sen jälkeen ilma tuntuu iholla viileämmältä.
Kylmän suihkun sijaan lämmin tai kuuma suihku auttaa huomattavasti paremmin. Kokeilkaapa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:24"]
Mä lennän tänään Ivaloon
[/quote]
Ota mut mukaan!!!!
Honeywell -tuuletin, kun aamulla on hetken aikaa istuksinut, suihkuun.
Ovet auki tietty kun herää.
Ulkona väljät pellavahousut.
Muistakaa jotain suolaista ja tuorekurkkua.
Välillä pyyhkiä märällä kylmällä pyyhkeellä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:24"]
Välillä pyyhkiä märällä kylmällä pyyhkeellä.
[/quote]
Ei sen pyyhkeen tarvitse olla kylmä, kunhan on märkä, se märkyys auttaa.
Miksi tästä lämmöstä ruikutetaan jatkuvasti!? Minä NAUTIN. Suomessa ei helteitä ole kuin muutamia viikkoja per vuosi. Ei tämä hellejakso ole mikään selviytymistaistelu. Todellisesta kuumuudesta ja sen aiheuttamista ongelmista täällä meillä pohjolassa ei tiedetä mitään, joten suut kiinni valittajat, kiitos.