Rippijuhlat ensi kesänä, mitä ottaa huomioon?
Hei, erityisesti kaikki tänä kesänä juhlineet tai muuten asiasta kiinnostuneet.
Meillä on ensi kesänä esikoisen rippijuhlat, jonne ajattelin kutsua kaikki mahdolliset. Hyvä jos muutamakaan tulee, kun asutaan useamman sadan kilometrin päässä sukulaisista.
Mitä kaikkea voi ottaa huomioon jo tässä vaiheessa, esim. ajankohdan suhteen? Muistan 90-luvulta yhdet serkun rippijuhlat, jossa vieraat (ainakin miespuoliset) kokoontuivat telkun ääreen katsomaan formuloita. Voisi siis yrittää tähdätä konfirmaatioon, joka on formuloiden kesätauon aikana. :)
Ruokaa ajattelin tarjota ja kakkukahvit. Pitääkö yhden sunnuntaivierailun takia ottaa jotain muuta huomioon? Jos vaikka koko suku intoutuukin paikalle.
Kommentit (29)
Meilläpäin ainakin tuo konfirmaatiopäivä tulee srk:lta ihan annettuna, ei siinä oikein pääse esittämään toiveita, että jos ei samaan aikaan futiksen mm:n, yleisurheilun em:n, olympialaisten tai formuloiden kanssa.. tai jukolan viestin tms. Varmaankin kannattaisi miettiä että jos matkaa on kaikilla paljon, haluavatko he yöpyä jossain? Jos teille ei mahdu, pitäisikö kysyä paikallisista majoitusliikkeistä vaikka pakettitarjousta?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:01"]
Meilläpäin ainakin tuo konfirmaatiopäivä tulee srk:lta ihan annettuna, ei siinä oikein pääse esittämään toiveita, että jos ei samaan aikaan futiksen mm:n, yleisurheilun em:n, olympialaisten tai formuloiden kanssa.. tai jukolan viestin tms.
[/quote]
Mutta varmasti AP:n seurakunnassa on useampaa rippikouluvaihtoehtoa? Meillä ainakin oli valittavana useampi ripari, joilla sitten oli eri päivänä konfirmaatio.
Tai sitten telkkari kiinni ja johto "hukkaan".
Heti kun saatte tietää konfirmaatiopäivän, ilmoittakaa se vaikka tekstarilla kutsutuille sekä tieto, että varsinainen kutsu tulee myöhemmin. Näin päivämäärän voi varata juhlianne varten eikä kukaan kehtaa varata lomamatkaa silloin. Meidän kaikki viime kesän lomasuunnitelmat menivät kummilapsen konfirmaation mukaan, ja haastavaa oli...:(
Kiitos vastauksista!
Me ollaan muutettu synnyinsijoilta Helsinkiin, eli täällä on tarjolla useita rippileirejä. Sukulaisilla vaan on matkaa meille. Majoittamaan ei kyllä pystytä, mutta toivon, että vieraita tulisi silti.
Olisi kiva kuulla myös jo juhlineiden näkemyksiä siitä, mikä meni hyvin ja mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:23"]
Kiitos vastauksista!
Me ollaan muutettu synnyinsijoilta Helsinkiin, eli täällä on tarjolla useita rippileirejä. Sukulaisilla vaan on matkaa meille. Majoittamaan ei kyllä pystytä, mutta toivon, että vieraita tulisi silti.
Olisi kiva kuulla myös jo juhlineiden näkemyksiä siitä, mikä meni hyvin ja mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota.
ap
[/quote]
Monissa konfirmaatioissa on nykyään rajoitettu vierasmäärä/konfirmoitava. Eli kaikki eivät välttämättä tule/pääse konfirmaatioon. Yksi vaihtoehto on pitää juhlat siellä synnyinsijoilla missä sukulaisetkin ovat ja konfirmaatioon (Helsingissä) osallistuu vain lähimmät. Tai mikään pakko ei rippikoulua ole käydä omassa seurakunnassa. Eli leirille voi mennä sinne vanhempien kotikonnuille ja konfirmaatiokin on sitten siellä samalla suunnalla missä sukulaisetkin. Ja juhlat sitten siellä vaikka mummolassa tai mikä tilanteenne nyt onkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:36"]
Kiitos vastauksista!
ap
[/quote]
Monissa konfirmaatioissa on nykyään rajoitettu vierasmäärä/konfirmoitava. Eli kaikki eivät välttämättä tule/pääse konfirmaatioon. Yksi vaihtoehto on pitää juhlat siellä synnyinsijoilla missä sukulaisetkin ovat ja konfirmaatioon (Helsingissä) osallistuu vain lähimmät. Tai mikään pakko ei rippikoulua ole käydä omassa seurakunnassa. Eli leirille voi mennä sinne vanhempien kotikonnuille ja konfirmaatiokin on sitten siellä samalla suunnalla missä sukulaisetkin. Ja juhlat sitten siellä vaikka mummolassa tai mikä tilanteenne nyt onkaan.
[/quote]
Ja lisäyksenä vielä, että itsekin pidimme juhlat kaukana kotoa vuokratiloissa. Seurakunnaltakin saattaisi saada (vuokrattua) jotain tilaa juhlia varten.
Me hankittiin lisätuoleja, paljon. Kiva istua ja syödä, vaikka se hieman pöljän näköistä onkin, kun eriparituoleja on joka puolella. Varaa astiastoja tai osta. Mä ostin Ikeasta, kun oli esikoinen kyseessä ja monet juhlat vielä tulossa. Eikä tullut edes kalliiksi, kun ostin kaikki melkein halvinta mitä löytyi.
Pitkän matkalaisille on hyvä tarjota jotain muutakin kuin kermakakkua. Ruokaa tai suolaisia piiraita, voileipäkakkuja jne.
Olen järjestänyt kahdet rippijuhlat ja yhdet Yo juhlat
Kun vieraita tulee kaukaa, tärkein on ruoka. ja kun kaikille ei kuitenkaan ole istumapaikkaa pöydässä, ruuan pitää olla sellaista,e ttä voi syödä haarukalla.
Paras on runsas kylmä buffet-pöytä, josta suurimman osan voi tehdä etukäteen ja ei ole sitten kiirettä konfirmaatiopäivänä lämmitellä jne
Unohda voileipäkakut, jos ensimmäisiä isoja juhlia järjestät.
nimim. viime keväänä 8 voileipäkakkua (+ kaikki muu) yhdessä päivässä tehnyt. Mutta mulla on paljon kokemusta isojen juhlien järjestämisestä ( olen järkännyt 3 x 70 henkilön juhlat ihan itse)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:53"]
Kun vieraita tulee kaukaa, tärkein on ruoka. ja kun kaikille ei kuitenkaan ole istumapaikkaa pöydässä, ruuan pitää olla sellaista,e ttä voi syödä haarukalla.
Paras on runsas kylmä buffet-pöytä, josta suurimman osan voi tehdä etukäteen ja ei ole sitten kiirettä konfirmaatiopäivänä lämmitellä jne
nimim. viime keväänä 8 voileipäkakkua (+ kaikki muu) yhdessä päivässä tehnyt. Mutta mulla on paljon kokemusta isojen juhlien järjestämisestä ( olen järkännyt 3 x 70 henkilön juhlat ihan itse)
[/quote]
Mitä kylmiä ruokia suosittelet tarjottavaksi?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
Mulla oli:
-chililohta
-itse savustettua siikaa
-marinoitua sisäfilettä ohuina siivuina
- pikkulihapullia (feta, chili, yrtti jne siis eri makuja)
- pekoni,pinjansiemen,pesto, makaronisalaatti
-vihreä salaatti ja eri kulhoissa seuraavaa (kukin voi valita itse)
tomaatti, kurkku, itsemarinoitu feta, itsemarinoitu oliivi, vesimeloni, leipäjuusto, viinirypäle jne en muista kaikkea
Vieraat kehuivat todella paljon ja suurimman osan pystyi tekemään etukäteen
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:00"]
[/quote]
[/quote]
Mulla oli:
-chililohta
-itse savustettua siikaa
tomaatti, kurkku, itsemarinoitu feta, itsemarinoitu oliivi, vesimeloni, leipäjuusto, viinirypäle jne en muista kaikkea
[/quote]
Niin ja TIESIN, ettei yhtään kasvissyöjää ollut tulossa. Kun kohta joku valittaa siitä...
Tuon lisäksi ei ollut makeana kuin mansikkabrita, mangojuustokakku ja suklaakakku
vieraita noin 70
...että siihen on melkein vuosi aikaa. Ehdit stressata keväällä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:00"]
[/quote]
[/quote]
Mulla oli:
-chililohta
-itse savustettua siikaa
[/quote]
Kiitti!
Me ajateltiin ottaa pitopalvelu. Siivoksesta, vaatteista ja muusta saa stressiä jo muutenkin riittävästi.
Yksi murhe on se, että lapsen serkku pääsee myös ripiltä ensi kesänä ja mun lapsen kummi on myös tämän serkun kummi ja myös täti, joten toivottavasti ei osu juhlat samalla viikonlopulle. Ja etäisyyttä on satoja kilometrejä. Tiedän että meidän juhlat jää kakkoseksi jos en on samaanaikaan
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:36"]
Kiitos vastauksista!
ap
[/quote]
[/quote]
Meillä on pidetty nyt kolmet rippijuhlat. Ainakin mun mielestä tarjoilut on onnistuneet aika vähällä vaivalla näin, vaikka vieraita on melko paljon ollutkin:
-uudet perunat (kotiin jää joku keittämään perunat sillä aikaa, kun ollaan kirkossa
-punaviinikastike (muuta lämmintä tarjottavaa ei ollut kuin perunat ja kastike
-edellisiltana tehty tarjoilukuntoon saakka:
-savulohi, naudan sisäfile, kasvispatee, kahdenlaista salaattia, karjalanpiirakat ja munavoi
Kahvit ja kahdenlaista täytekakkua, pikkuleipiä. Alkoholitonta boolia kahdessa eri kulmauksessa tarjolla.
Tarjoilut yksinkertaiset, mutta riittoisat. Hyvä tunnelma, ei television katselua.(pitäisin hyvin moukkamaisena, jos vieraat olisivat formuloita seuraamassa)
Omat vinkit (meillä myös suku "levällään" eli olisipa juhlat missä tahansa nii aina tulee myös pitkänmatkalaisia vieraita)
- Ilmoita päivä heti kun on tiedossa ja korosta, että koko suku on tervetulleita (moni voi miettiä, että koskeeko kutsu heitä, jos kuulevat päivämäärän esim. jonkun toisen sukulaisen kautta)
- Yritä järjestää niin, että ruokailu ja kahvot on eri paikassa ja ainakin ruokailijoille riittää pöytäpaikkoja (esim. ruokatarjoilu keittiössä ja kahvitarjoilu olohuoneessa). Kaikkien ei tarvitse mahtua ruokailemaan yhtä aikaa.
- Mieti miten saa lisää pöytäpaikkoja ja edes istumapaikkoja. Esim. meillä vietiin vanhempien parisänky autoataalliin juhlien ajaksi ja tilalle tuotiin pari pöytää ja niihin tuolit (toinen pöytä mökiltä, toinen lainattiin naapurista). Myös teranssi/parveke/patio kannattaa hyödyntää. Meillä teranssi yksi lisäpöytä ja kylmästä kelistä huolimatta osa ruokaili mielellään siellä (sisälle tuli aika kuuma, kun vieraita oli paljon). Laita tuoleja kaikkiin huoneisiin, joita vieraat voi käyttää. pienikin pöydän palanen (kukkapöytä, ikkunalauta...) on iso apu, kahvinjuojalle, joten hyödynnä nämä tuoleja sijoiteltaessa. Pöytiä ja penkkejä kannattaa lainailla naapureita, moni lainaa mielellään, kun lupaat vastavuoroisuuta.
-Mieti tarjoilu reilusti etukäteen, jotta voi valmistella. Mieti kylmätilan riittävyys (kellari, lainajääkaappi, lupa tuoda jotain edellisenä päivänä naapurin jääkaappiin/kellariin, pistokkeeseen liitettävä moottoroitu kylmälaukku...) Mieti logistiikka esim. meillä laitetaan saunan lauteille kaikki säilyvät tarjottavat (kuivakakut, pullat...). Sieltä tarjottavia on helppo tuoda pöytään lisää kulutuksen mukaan ja leivonnaisten laatikot eivät ole keittiön sotkuna.
-Meillä ruokatarjoiluina on ollut keitto ja siihen lisukkeeksi leipää ja leivänpäällisiä ja ruokajuomat. Keitto on helppo tehdä juhllapäivänä, kun esim. perunat kuorii jo edellispäivänä. Keitto on myös helppo pitää lämpimänä "hellan kulmalla" (esim. verrattuna peunoihin ja paistiin). Meillä kahvipöytä on sitten ollut runsaampi ja juhlavampi, kun ruoka on hiukan vaatimaton. Tarjottavaa kannattaa laitaa esille kohtuulliset määrät ja tuoda lisää sitten menekin mukaan (esim. useampi pini täytekakku, yhden ison sijaan), näin tarjottavat ovat raikkaita koko päivän ja tarjoilulautaset pysyy siisteinä.
- Kannattaa pyytää apua tarjoiluihin. Meillä on ya sopimus parin tutun kanssa eli minä olen ollut keittiöapuna heidän juhlillaan ja he on vastaavasti avustaneet meidän juhlissa. Näin emäntä saa aina keskittyä vieraisiin. Keittiöavun tehtävät kannattaa käydä läpi etukäteen (mtä tarjolle? mistä löytyy lisää...)
-Mieti etukäteen kuka hoitaa juhlissa kukat ja ota esiin johonkin sopivaan paikkaan maljakot ja niiden läheisyyteen roskis kukkapapereille. Mieti myös paikka lahjoille ja sovi nuoren kanssa, että kiinnittää kortit lahjoihin avaamisen yhteydessä (näin tietää jälkeen päin kiittää oikeita ihmisiä oikeista lahjoista). Jos suinkin mahdollista, niin laita lahjapöytä eri tilaan, kuin kahvi ja ruokapöydät (vieraat jakaantuu taloon tasaisemmin, kun joka huoneessa on jotain "ohjelmaa"). Ilman jakoa ensin tulleet jää helposti varaamaan ruokailuun tarkoitetut pöydät ja juo siinä kahvitkin ja jäävät vielä seurustelemaan siihen ja muut joutuu sitten syömään ilman pöytäpaikkaa. Jos kaikki toimiinot on eri paikoissa on vieraita helpompi ohjeilla (esim. otatteko vielä keittoa vai haluatteko siirtyä seurustelemaan anakin XX huoneessa on tilaa)
-Mieti valokuvaus etukäteen. Kuka kuvaa? miten kuvataan (siis rennosti tilannekuvia vai pyydetäänkö esim. kaikki vieraat aina onnittelujen jälkeen samaan kuvaan rippilapsen kanssa, ennen kuin siirtyvät eteisestä eteenpäin).
Jos et päädy pitopalvelua valitsemaan, tarttet kuitenkin apulaisia keittiöön. Sinun kuuluu oikeastaan vain olla lapsen kanssa vastaanottamassa vieraita, joita kuitenkin tulee ja menee pitkin päivää, kun kaukaa tulevat. Eli joku tuttava tai kaksi, joita ei muuten juhliin välttämättä kutsuttaisi, tai palkkaat vaikka pari lapsen kaveria avuksi. Silloin tosin tartteis olla joku aikuinen vastuuhenkilönä. Siinä tarttee kuitenkin koko ajan kahvia keittää, tiskikonetta täyttää ja tyhjätä ja vielä ruokia nostaa esiin sitä mukaa kuin niitä kuluu. Kahvinkeittimiä tarttet varmasti kaksi. Lisäksi on hyvä olla vedenkeitin, jolla saa teenjuojille nopeasti kuumaa vettä. Kahvin ja teen menekin löydät googlaamalla.
Mahtuvatko kaikki vieraat teille kotiin? Nyt voi vielä katsella kivoja kahviloita yms. vaihtoehtoja. Hyvä puoli:kotia eintarvitse puunata, tarjoiluja ei tarvitse tehdä itse, kaikille riittää astioita ja aterimia.
Me oltiin viime kesänä lievässä pulassa, oltiin suunniteltu että osa vieraista voi olla puutarhassa. No, rippijuhla on juhannuksen jälkeinen sunnuntai, lämpöä +10 ja vettä tuli vaakatasossa. Meillä oli ahdasta, vaikka ok-talossa asutaankin.
Onko sillä niin väliä jos miehet (tai joku) kattoo telkkaa? Jos viihtyvät.