Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmisiä paikalla?

Vierailija
29.07.2014 |

Mitn suhtaudut tälläiseen neuvoon tai ohjenuoraan: Hihnassa ei lajitovereita tavata. Sitä varten mennään turvaisaan paikkaan ja irrotetaan talutin.

Kun pohdin vaan, että onko tuo nykyisin yleistäkin?

Meillä on pentu ja kohta olisi aika mennä rokoukselle ja sitten saada moikata vastaantulevia kavereita.

Mutta, eikö niitä olekaan ok moikata?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok moikata. Olisi mahdotonta mennä seurustelemaan vain koirapuistoon:)

Vierailija
2/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kysymättä lupaa toisen omistajalta. Yleensä koirasta tulee remmirähjä jos sen kanssa moikataan vastaantulevat koirat. Minunkin koirasta tuli kun tuon virheen tein. Meni varmaan vuosi ennen kuin koira oppi luottamaan etten enää päästä mitään koiraa sen luo ja se alkoi kulkemaan nätisti ja luottaen siihen ettei toiset koirat singahtele sen iholle. Edelleenkään se ei tykkää toisista koirista mutta on lunkisti näiden lähellä koska luottaa minun hoitavan tilanteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin oon antanu moikata. Tästä(kin) taitaa olla montaa mielipidettä.

Vierailija
4/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koiranomistaja ja kasvattaja.

Ohje on minusta ihan kukkua, kuten kaikki muutkin ehdottomat ohjeet. Itse vältän hihnassa tapaamista, koska tosiaan: tapaaminen on kaikille rennompi, kun koirat on irti. Omat koirani on pennusta asti saaneet vapaasti tavata vapaana toisia koiria, eikä yksikään rähjää, vaikka ovat "pahamaineisia" terriereitä. Ja itse asiassa niitä ei edes kiinnosta juurikaan vieraiden laumojen koirat, ei vaikka saisivat ihan täysin vapaasti niitä tavata. Kävelevät ohi vaan mitään välittämättä muista paitsi vanhoista tutuista koirista.

MUTTA me asummekin aika syrjässä. Jos asuisimme kaupungissa jossa ei ole mahdollista pitää koiria irti, antaisin kyllä tavata hihnassa sellaisia koiria, joiden omistajille se on ok. Opettaisin kuitenkin käskyn, jolla koira saa luvan tervehtiä, eikä niin että se voi omin lupineen vetää toista kohti aina kun näkee toisen koiran. Ja omistajan pitää aina valvoa tapaamistilannetta niin, ettei omalle koiralle pääse syntymään stressitilannetta - omistajan pitää suojella pentuaan. Eli jos toinen esittää dominoivia eleitä ja oma pentu pelkää tai näyttää epävarmalta, parempi jättää hihnatapaaminen väliin, sillä hihnassa kun ei pysty näyttämään alistuvia eleitä kunnolla, tilanne on hyvin stressaava. 

Vierailija
5/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki toiselta osapuolelta pitää kysyä lupa. Monesti remmissä oleva koira reagoi voimakkaammin kuin vapaana oleva, joten sikäli parempi, että vapaana tapaisivat toisensa.

Vierailija
6/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Se rokotushomma on aika mielipiteet jakava. Mutta itse ainakin annoin koiran moikata pentuna kun oltiin lenkkeilemässä. Pennut saavat siis tarpeeksi hyvän vastustuskyvyn emän maidosta, minkä pitäisi estää mahdolliset tartunnat. Toki en nyt tarkoita sitä, että annat minkä koiran tahansa tulla nuuskuttamaan pentuasi vaan jos tutuillasi on koiria ja tiedät että niiden rokotukset on kunnossa. Sosialistaminen sinun pitäisi aloittaa nopeasti, se minua enemmän huolettaa.

Vierailija
7/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuo on itsestäänselvyys. Ja taitaa olla suurimmalle osalle muistakin ulkoiluttajista täälläpäin.

Kytkettynä vieraiden koirien tapaaminen on tosi epäluontevaa koiralle, enkä luota tuntemattomien koirankäsittelytaitoihin. Vanhempieni koirasta tuli remmirähjä näiden "tutustumisien" seurauksena.

Oma koirani on helposti kierroksia ottava paimenkoira, enkä saisi sitä ikinä kävelemään vetämättä, jos muihin koiriin pitäisi reagoida. Koira on territoriaalinen eläin, ja vieraan lauman yksilön tapaaminen on herkkä poliittinen tilanne, joka aiheuttaa oikeastaan aika paljon stressiä.

Vierailija
8/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi moikata, jos se on kummallekin osapuolelle ok. Ja sen saa selville vaikka huikkaamalla etäämmältä, että voidaanko tulla moikkaamaan. Osalle se on ok, osalle ei, eri syistä, joten aina ei tietenkään tärppää. Esimerkiksi meillä on kaksi isoa mustaa koiraa ja vanhemman niistä voin tarjota tutustumiskaveriksi kenelle vain, koska tiedän että se on rauhallinen ja kärsivällinen, toinen on vielä pentu itsekin ja vähän höntsä, joten se voi olla liian riehakas varsinkin kovin pienelle koiralle. Noin yleisesti koiranpennun tutustuttaminen ihmisiin, koiriin, kulkupeleihin, paikkoihin jne. on tosi tärkeää, joten hienoa että olet sitä ajatellut :D

Vierailija
9/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat koirani saavat hyvin harvoin haistella vastaantulijaa, poikkeuksena tutut koirat.

Koiran sosiaaliseen piiriin riittää kolme koiraa, joilta pentu oppii ja kehittää emältä oppimiaan taitojaan. Itse en suosi myöskään koirapuistoja paitsi ollessani siellä tutun kanssa, en siis koskaan vie minulle vieraan koiran kanssa omaani kosketuksiin. Tämä siis nro 7:lle.

Koiran kannalta luontevinta on tavata vapaana, tällöin se kykenee itse hallitsemaan tilannetta eikä remmi estä sitä esim. Pakenemasta. Omistajan eli johtajan pitää huolehtia, että pelätessään koira pääsee jalkojen taakse turvaan.

Vierailija
10/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa koirista voi tavata remmissä ja osaa ei. Omaani saa kyllä tervehtiä remmistä huolimatta, jos tilanne muuten on siihen sopiva, eli lastenrattaat saadaan sopivasti sivuun ja aikaa riittää. 

Ihan jokaista tutustumaan tahtovaa ei kuitenkaan jäädä tervehtimään, omaa koiraani seuraamalla näen kyllä, toimiiko homma vai ei. Tämän kanssa ei esim. yhtään haukkuvaa voida pysähtyä moikkaamaan (vaikka olis kuinka kiltti tai pentu), koska pölhö koirani pelkää haukkuvia koiria (ei itse hauku kuin irti leikkiessään ihmisen kanssa, ei hauku edes ovikellolle tms.)

Vierailija
11/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:26"]Itselleni tuo on itsestäänselvyys. Ja taitaa olla suurimmalle osalle muistakin ulkoiluttajista täälläpäin.

Kytkettynä vieraiden koirien tapaaminen on tosi epäluontevaa koiralle, enkä luota tuntemattomien koirankäsittelytaitoihin. Vanhempieni koirasta tuli remmirähjä näiden "tutustumisien" seurauksena.

Oma koirani on helposti kierroksia ottava paimenkoira, enkä saisi sitä ikinä kävelemään vetämättä, jos muihin koiriin pitäisi reagoida. Koira on territoriaalinen eläin, ja vieraan lauman yksilön tapaaminen on herkkä poliittinen tilanne, joka aiheuttaa oikeastaan aika paljon stressiä.

[/quote]

Ja tarkennuksena, että meillä se itsestäänselvyys on siis moikkaamattomuus.

Vierailija
12/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että remmikäyttäytymisen opettelu on huomattavasti helpompaa kun ei treffata remmissä.

7 rokotuksista vielä lisäisin, että emän maito suojaa koiraa 14 viikkoiseksi, jonka jälkeen on kaksi viikkoa ennen vahvisteita, jolloin koiran vastustuskyky on heikompi. Tämä tulee aina ottaa huomioon vierasta koiraa tavatessa.

Vierailija
13/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:25"]

On ok. Se rokotushomma on aika mielipiteet jakava. Mutta itse ainakin annoin koiran moikata pentuna kun oltiin lenkkeilemässä. Pennut saavat siis tarpeeksi hyvän vastustuskyvyn emän maidosta, minkä pitäisi estää mahdolliset tartunnat. Toki en nyt tarkoita sitä, että annat minkä koiran tahansa tulla nuuskuttamaan pentuasi vaan jos tutuillasi on koiria ja tiedät että niiden rokotukset on kunnossa. Sosialistaminen sinun pitäisi aloittaa nopeasti, se minua enemmän huolettaa.

[/quote]

Itse olen samaa mieltä tuosta rokotusasiasta. Annan tavata vapaasti ennen rokotuksiakin, ellei liikkeellä ole jotain erityistä epidemiaa niistä taudeista, joilta rokotukset suojaa. Joka tapauksessa niitä taudinaiheuttajia koira saa varsinkin kaupunkiympäristössä itseensä ulkoillessaan ja myös kodissaan (esim. kenkien mukanaa tulee) vaikkei antaisikaan tavata muita koiria. 

Sosiaalistamisen merkitystä minusta sen sijaan usein liioitellaan. Minusta siitä ei normaaliluonteisen ja -hermoisen pennun kanssa tarvitse tehdä minkäänlaista numeroa. Esim. itse en sosiaalista koiriani mitenkään, enkä ole ikinä yhtäkään arkaa tai huonosti käyttäytyvää omistanut. Koirani luottavat kyllä minuun, että mihin ikinä mennäänkin, minä pidän niistä huolen ja puolustan niitä. Ei siis tarvitse pelätä esim. koiranäyttelyssä tai isossa kaupungissakaan, vaikka kotiolot on ihan erilaiset. 

Joidenkin aranluontoisten koirien kanssa sosiaalistamiseen ja erilaisiin tilanteisiin totuttamiseen voi tarvita kiinnittää vähän enemmän huomiota. Niidenkin kanssa myös silti pitää muistaa, että tärkeintä on luottamus siihen emäntään tai isäntään, siihen ettei tämä vie pentua mihinkään vaaraan tai liiikaa stressiä tuottavaan tilanteeseen. Toisinaan näkee sitä, että "sosiaalistamisen" nimissä arkaa pentua laitetaan väkisin kohtaamaan koiria joita se pelkää, tuosta vaan suoraan kylmiltään. Varsinkin hihnassa, missä se ei voi väistää tai osoittaa alistumista esim. menemällä sellälleen, tilanne on pennulle pelottava, eikä se voi ymmärtää, miksei lauman johtaja suojele sitä. Usein kyse on tosin siitä, että omistaja on ensikertalainen, eikä osaa lukea hyvin koirien eleitä, ei tajua että pentu on niin ahdistunut ja että mahdollisesti se toinen koira esittää hyvin dominoivia ja joskus jopa uhkaavia eleitä. 

t. 5

Vierailija
14/14 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kysynyt luvan ja päästänyt jos toinen koira näyttää  ielestäni lempeältä ja omistaja antaa luvan.

Jos toisen koira näyttää kireältä tai ei niin leppoisalta en päästä, en edes kysy.

Usein erisukupuolta olevat tulee paremmin juttuun.

Täällä päin näkee paljon räksyttäviä chihuja joten päätin ettei omastani tule sellaista, annoin mahdollisimman paljon tutustua mukaviin koiriin, ne oppii omalla seudullaan nopeaan tuntemaan ja koirat ystävystyvät, hännät vispaavat jo kaukaa puolin ja toisin. Lisäksi olen torunut jos pentu on haukahtanut muille koirille kaukana.

Jos koirasi ei opi koirien elekieltä olet pulassa ja koirasi alkaa rähjäämään kaikille varmuudeksi, lisäksi pennut saattavat käyttäytyä joskus röyhkeästi vanhemman koiran mielestä jolloin vanhempi voi ojentaa pentua, tämä on hyvä oppi pennulle käytöstavoista. Minun toinen koirani ei siedä röyhkeää käytöstä vaan koittaa aina ojentaa näitä röyhkimyksiä jotka usein heittäytyvät leikkisiksi mielistelläkseen röyhkeänkäytöksen jälkeen.

Vapaana koirilla on parempi itsetunto ja sitä kautta esim. Aran ja epäsopivasti (esim. Haukkuva) käyttäytyvän koiran on helpompi tutustua vapaana. Mutta hihnassa voi aivan hyvin tutustuttaa, mutta vain leppoisiin koiriin, muiden ohi kävelet koira kauemmalla sivullasi.