arvioi ison laihduttajan ruoat
Painoa järkyttävät 115kg,pituutta 166cm.
Ap: Puuro,kevyt maitoa 1dl, kotitekoista omenahilloa 1rkl ,kanelia, iso lasi vettä
vp: Hedelmä TAI pähkinöitä
Lounas: Esim. linssikeitto (punaisia linssejä,tomaattimurskaa,sipulia,mausteita ja vähärasvaista sulatejuustoa) täysjyvä leipä,oivariinia,vettä
vp: hedelmä tai pähkinää,riippuen mitä ap välipala on ollut, proteiini rahka/jugurtti myös yksi vaihtoehto
päivällinen: Esim täysjyvä pastaa,tomaatti jauhelihakastiketta,salaattia runsaasti,vettä
ip: marja smoothie tai rahkaa,hunajaa,banaania tai pari leipäpalaa kasviksilla ja kalkkunalla teen kera
kuulostaako sopivalle. Tarvitsen ap välipalan myös,muuten nälkä on liian kova lounaalla
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:14"]Hei,aika naurettavaa verrata syömisiä 65 kiloisen syömisiin. Ihminen joka painaa tuplasti enemmän,tarvitsee tuplasti enemmän ruokaa. Ap:n peruskulutus on nopeasti laskurilla laskettuna n.2700kcal,jos haluaa laihtua niin 2000kcal on jo todella hyvin ja siihen mahtuu ruokaa.
[/quote]
Jos haluaa painaa 65 kg, pitää syödä kuin 65 kg.
Täällä tyhjät tynnyrit kyllä kolisee. Toi puuro + pähkinät on ihan hyvä aamupala, vaikka aikataulullisesti menee naposteluksi. Itse(173/56) tulen vihaiseksi pelkästä puurosta jo 10 aikaa, kun se ei pidä laisinkaan nälkää.
Mielestäni on tärkeintä miettiä, mistä kilot ovat tulleet. Kuinka paljon taustalla on henkisiä asioita. Todennäköisesti syömällä paljon ja huonoa ruokaa, johon ap:n esimerkkipäivä on aivan varmasti suuri parannus. Miten saada hyvät tavat pysyviksi. Kuntoilijaproteiinihifistelijät vois mennä jonnekin muualle pätemään.
Aamupalalle vähän lisää sitä proteiinia, rahkaa, kananmuna tai raejuustoa. Ei niiden lisääminen laihduta, mutta pelkällä puurolla nälkä tulee tunnissa parissa.
Minä syön noin usein. Sitä nämä valittajat ei tajua, että jos saat liikuttua esim. 5 x viikossa kunnon hikiliikunnan, syömällä noin usein PIENEN aterian, aineenvaihdunta toimii ihan hurjana! Jos itse laihduttaisin, söisin pastaa n desin ja muut vaikka keitettyä porkkanaa ja papuja.
Aamupalalle vähän lisää sitä proteiinia, rahkaa, kananmuna tai raejuustoa. Ei niiden lisääminen laihduta, mutta pelkällä puurolla nälkä tulee tunnissa parissa.
Minä syön noin usein. Sitä nämä valittajat ei tajua, että jos saat liikuttua esim. 5 x viikossa kunnon hikiliikunnan, syömällä noin usein PIENEN aterian, aineenvaihdunta toimii ihan hurjana! Jos itse laihduttaisin, söisin pastaa n desin ja muut vaikka keitettyä porkkanaa ja papuja.
kiitos vinkeistä,ehkä tosiaan aamupala voisi puuron sijaan olla jotain proteiini pitoisempaa taikka siinä rinnalla jotain protskua..voisi katsoa selviääkö ilman aamupäivän välipalaa..toisaalta,jos syön aamupalan 6 ja lounas on 11-12 aikaan,riippuen miten pääsen syömään,väliä tulee 5-6h mikä on aika paljon,siksi aamupäivän välipala on usein tarpeen. Pastan yms hiilareiden määrää aijon vähentää,en ota mitään mättöannoksia. Kunpa nyt vain saisin tämän kestämään enemmän kuin 2kk..AP
Ap:n kokoinen ihminen takuulla laihtuu tuolla ruokavaliolla, jos vain annoskoot ovat sopivia. Laihtumiseen ei ole yhtä totuutta ja myöskään hiilari ei ole vain pahasta.
Mulla lähtöpaino oli 110 kiloa. 10 kiloa on lähtenyt vain pienentämällä annoskokoa ja jättämällä lounaalla leivät syömättä, paitsi keittoruuan kanssa. Syön myös herkkuja edelleen, mutta ennen suklaalevy meni illassa, nyt minulla on neljättä viikkoa sama levy, josta makeanhimon iskiessä otan 2 palaa. Auttaa siihen himoon paremmin kuin mikään korvike.
Kilot putoavat koko ajan ja näytän aiempaa huomattavasti hoikemmalta.
Ihmeellistä tuo lihavien ihmisten välipalojen tarve, työkaverikin syö jotain vähintään kerran tunnissa, yleensä sokerijogurttia tai hedelmiä. Sanoo, että pitää syödä ettei verensokeri pääse laskemaan. Mutta mistähän ihmeestä ne verensokerin heittelyt johtuu? Ettei vaan olisi ylipainosta mikä on hankittu makeilla välipaloilla?
Sama ihminen ei kuitenkaan syö esim. lounaaksi normaaleja annoskokoja, vaan tulee jo puolesta lautasesta täyteen, mutta kuitenkin on taas jo puolen tunnin päästä syömässä jotain välipalaa ettei verensokeri laske?
Jaa, meillä töissä taas juuri laihat napostelee välipalojaan pakonomaisesti. Siksi mäkin päätin että kesäloman jälkeen iltapäivällä rupeen syömään hedelmän, porkkanan, rahkan tms. Mut se oiskin huono juttu? Miks kiloklubissa ateriat menee sitten niin että se välipala siellä on?
Hampaat ei ainakaan tykkää tuosta jatkuvasta happohyökkäyksestä. Ihmettelen myös tuota näläntunteen pelkäämistä. Olen luullut, että on ihan normaalia, että aterioiden välillä ehtii tulla nälkä? Minä syön 3-4 ateriaa päivässä ja aina ennen ruokailua hieman kurnii vatsassa, enkä ole osannut ajatella, että sitä pitäisi ennaltaehkäistä puputtamalla koko ajan jotain hedelmää tai pähkinää.
Mulla se että aamupalan ja lounaan välillä on 5-6 tuntia tekee nälän jo NIIN isoksi,että syön kuin hevonen. Pieni nälkä onkin normaalia,mutta jos sen laskee liian isoksi,se ei ole hyvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 03:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 02:16"]
Ap: Puuro,kevyt maitoa 1dl, kotitekoista omenahilloa 1rkl ,kanelia, iso lasi vettä
Lounas: Esim. linssikeitto (punaisia linssejä,tomaattimurskaa,sipulia,mausteita ja vähärasvaista sulatejuustoa) täysjyvä leipä,oivariinia,vettä
vp: hedelmä tai pähkinää,riippuen mitä ap välipala on ollut, proteiini rahka/jugurtti myös yksi vaihtoehto
päivällinen: Esim täysjyvä pastaa,tomaatti jauhelihakastiketta,salaattia runsaasti,vettä
ip: marja smoothie tai rahkaa,hunajaa,banaania tai pari leipäpalaa kasviksilla ja kalkkunalla teen kera
kuulostaako sopivalle. Tarvitsen ap välipalan myös,muuten nälkä on liian kova lounaalla
[/quote]
annoskoot?
tossahan on hemmetin paljon ruokaa jos katsoo ihan montako kertaa päivässä syö. mulle ei tule mitenkään nälkä eri pääaterioiden välissä. tiputa ruoan määrä puoleen ja totuttele siihen, nälkä katoaa pian kun totut alempiin ruoan määriin
[/quote]
Mä taas en tekisi niin, koska ap aivan varmasti laihtuu tuollaisillakin ruoilla helposti 10-20 kiloa, ja silloin on sitten myöhemmin varaa vielä kiristää ruoan määrää tarvittaessa.
Tärkeintä ap:lle on nyt oppia hyvä ruokailurytmi ja terveellisen ruoan syöminen, ja sitten vasta alkaa hioa määriä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:51"]
Protskua protskua protskua, mikä hemmetti siinä on, että te tuputatte joka laihduttajalla protskua protskua protsua. Proteiini itsessään ei laihduta ja liiallisena on haitallista munuaisille. Jos tavoitteena on laihtua, turhat proteiinilisät ovat, kas kummaa, turhia. Eri asia jos meinaa kasvattaa lihasta ja kunnolla.
[/quote]
No, kun ne luulee, että proteiini pitää hyvin nälkää. Oikeesti se rasva, joka pitää kylläisenä. Liika proteiini menee läskiksi vyötärölle.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:43"]
Mulla se että aamupalan ja lounaan välillä on 5-6 tuntia tekee nälän jo NIIN isoksi,että syön kuin hevonen. Pieni nälkä onkin normaalia,mutta jos sen laskee liian isoksi,se ei ole hyvä juttu.
[/quote]
Sitten on mietittävä ruoan laatua, jos nälkä on iso ennen seuraavaa ruokailua.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:35"]
Hampaat ei ainakaan tykkää tuosta jatkuvasta happohyökkäyksestä. Ihmettelen myös tuota näläntunteen pelkäämistä. Olen luullut, että on ihan normaalia, että aterioiden välillä ehtii tulla nälkä? Minä syön 3-4 ateriaa päivässä ja aina ennen ruokailua hieman kurnii vatsassa, enkä ole osannut ajatella, että sitä pitäisi ennaltaehkäistä puputtamalla koko ajan jotain hedelmää tai pähkinää.
[/quote]
Niin, se näläntunne tuntuu olevan jonkinlainen peikko, joka pitää ajaa pois, ennenkuin se on tullutkaan.
Siinä saa koko ajan olla kuulostelemassa, jokohan se nälkä olis tulossa.
Kun syö kunnolla, ei tarvitse mitään välipaloja.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 02:16"]
[/quote]
Näläntunteesta on sanottava sen verran myös lihavana ( nyt jo jonkin verran laihtuneena): Mä ainakin huomasin vasta jokin aika sitten, että mä tulkitsin usein nälkää makeanhimoksi. Tai jopa janoa. Eli aina kun tuli oikeasti nälkä, luulin että nyt tekee mieli makeaa, ja se menee pois vain suklaalla ja apua sentään...
Eli ap:lle vinkiksi: kun sulle iskee makeanhimo, kokeile kuitenkin ensin syödä jotain kunnollista, ja jos syömisestä puolen tunnin päästä vieläkin tekee mieli makeaa, silloin ota jotain, jos koet tarvitsevasi.
Itse en usko, että makeanhimoa hallitaan makeansyönnillä. Erityisesti kaikki keinomakeutettu paska on ainakin mulla aina aiheuttanut vain sen, että makeanhimo yltyy ihan hillitömästi. Mulle toimii parhaiten se, että sen makean pääasiallisesti jättää pois.
Mutta muuten ap: ennemmin kuin mietit nyt laihtuvasi niin ja niin paljon, yritä aloittaa terveelliset elämäntavat. Syöt terveellistä ja hyvää ruokaa ja liikut. Se on kaikkein tärkeintä. Mitä todennäköisimmin sen seurauksena myös painosi alkaa pudota, vaikkakin ehkä hitaammin. Älä kuuntele noita urpeloita, joiden mukaan sipsikourallinen pilaa dieetin - ei pilaa, kun et ala dieetille, vaan oikeasti opettelet elämään niin, miten voisit elää loppuelämäsi.
Mitä todennäköisimmin jos nyt aloitat dieetin, päädyt olemaan jatkuvasti tyytymätön itseesi, "repsahtelet", kiukuttelet vaa´alla ja yrität kaiken maailman poppakonsteja, kun paino ei putoakaan kuten haluat.
Ja mä tiedän mistä puhun. Mäkin aloitin dieetin ( sadannen tuhannennen kerran), mutta onneksi tällä kertaa mulla oli oma puolisoni tukenani, ja tällä kertaa lähdettiin ihan eri kulmalla liikenteeseen. Otettiin tavaksi käydä joka päivä (siis oikeasti joka päivä!!!) aamulenkillä, eli tosi reipasta kävelyä n. 6km. Oli alkuun hankalaa, mutta nyt kun sitä on tehnyt pari kuukautta, sitä herää pirteänä kuin peipponen hyvin nukutun yön jälkeen ja lähtee tosi mielellään. Sen lisäksi alettiin syödä joka päivä yksi salaattiateria. Ei mitään majoneesiylläreitä, vaan vihreää salaattia vaihtuvin lisukkein.
Muuten sitten ollaan oltu aika lailla normaalisti.
Kun menin takaisin töihin loman jälkeen ja vain kolme viikkoa tuon muutoksen jälkeen, multa oli pudonnut n. 5 kiloa, mutta kaikki töissä huomasivat sen heti, koska se liikunta oli tehnyt jo niin paljon muutosta kehossa.
Tällä hetkellä mä en ramppaa vaa´alla, vaan elelen ihan normaalisti, kuten nyt olen opetellut. Vaatekoko on pienentynyt parissa kuukaudessa kaksi kokoa, ja olo on tosi paljon parempi kuin aiemmin.
Harkitse tätä ap. Mä en usko että sä olet ekaa kertaa dieetillä, ja jos sä taas aiot tehdä asiat samoin kuin ennen, niin älä ihmettele jos taas epäonnistut.
aivan liikaa hiilareita sinun kokoiselle laihduttajalle. Jätä ruuilta pois riisi, pasta, peruna, laita niidenkin tilalle kasviksia, kasvisten päälle voisulaa tai oliiviöljyä, pitää nälkää paljon paremmin kun hiilarimössöt.
Puuro aamulta pois, tilalle 2munan munakas tai 2keitettyä munaa, paistettuja kasviksia, salaattia
Hedelmät on täynnä sokeria ja nostaa verensokerin nopeasti, vaihda ne marjoihin, pähkinät on myös hyviä naposteltavia ja itse teen pähkinöistä ja siemenistä mysliä jota syön turkkilaisen jogurtin ja marjojen kanssa. Syö 2-3 ateriaa koostettuna kasviksista, proteiinista ja rasvasta niin et tarvitse välipaloja. Itse syön aamupalan klo 9, lounaan klo 15 ja iltaruuan 20-21, väleissä ei tule nälkä enkä napostele mitään, vettä juon 2-3 litraa, vihreää teetä litran päivässä
Maaliskuusta -12kg
Protskua protskua protskua, mikä hemmetti siinä on, että te tuputatte joka laihduttajalla protskua protskua protsua. Proteiini itsessään ei laihduta ja liiallisena on haitallista munuaisille. Jos tavoitteena on laihtua, turhat proteiinilisät ovat, kas kummaa, turhia. Eri asia jos meinaa kasvattaa lihasta ja kunnolla.