Näin kesäisin näkee paljon väsyneitä isovanhempia pikkulasten kanssa
Huomaa selvästi että monet vanhemmat haluavat omaa aikaa ja eihän siinä ole mitään pahaa, mutta joskus tulee mieleen että ajatteleeko ihmiset YHTÄÄN niitä isovanhempien voimavaroja. Tänään puistossa näin valehtelematta reilusti yli 80-vuotiaan (lieko lähemmäs 90) mummon lastenlastensa kanssa. Luojan kiitos olivat rauhallisia tyttöjä, mutta kyllä pahaa teki kun mummo ei meinannut päästä edes penkistä ylös. Ja selvästi ahdistui kun paikalle tuli muitakin lapsia ja hälinää. Enhän voi tietää vaikka vanhemmilla olisi tullut joku akuutti hätä tai työkeikka, mutta silti... 80-vuotias nainen, herranjumala.
Kaupassa näkee myös näitä sydänalaansa piteleviä mummoja jotka yrittävät saada kuria juoksenteleviin pienokaisiin. Ehkä se on myös antoisaa, mutta eivät he kauhean iloisilta näytä.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:33"]Ne on ne nykyajan mummot näitä 40-luvulla syntyneitä itsekkäitä suurten ikäluokkien edustajia. Niitä nyt lastenlapset kiinnosta, kun voi istua persiillään. Kummasti ovat vaan itse saaneet lastenhoitoapua omilta mutseiltaan.
[/quote]
Jos ihminen on 40-luvulla syntynyt, on hän iältään 65-74-vuotias. Eiköhän sen ikäinen jo voi viettää nautiskellen eläkepäiviään?
Aika mielenkiintoinen päätelmäsi, että sen ikäluokan ihmisiä olisivat automaattisesti vanhempansa lastenhoidossa auttaneet. Omat vanhempani ovat tuota ikäluokkaa ja eivät saaneet lastenhoitoapua omilta vanhemmiltaan, sillä isän isä menehtyi 40-luvun alussa ja isän äiti jäi yksinhuoltajaksi. Isä äitikin kuoli pitkälliseen sairauteen alle kuusikymppisenä. Vastaavasti äiti oli kotoisin maalaistalosta ja lähtenyt kaupunkiin opislelemaan. Kyllä vanhemmillani silti oli iltamenoja, mutta lastenhoitajia saivat silloin 70- ja 80-luvuilla palkattua.
[/quote]
No eipä ne isoisät niitä lapsia juuri olisi hoitaneetkaan, varsinkaan 40-luvulla syntyneet.
Pointti oli kuitenkin se, että hyvin joutavat meidän lapsia hoitamaan, kun maksattavat isot eläkkeensäkin meillä.
[/quote]
Noiden 40-luvulla syntyneiden ansaitsemista palkoista on kerätty eläkemaksuja, joita on maksettu heitä vanhemmille ihmisille eläkkeinä. Työuransa kautta ovat eläkkeensä ansainneet. Näin eläkejärjestelmä toimii, että sinunkin eläkkeesi todellisuudessa kustantavat tulevat sukupolvet.
Ennemminkin nykyäitien sukupolvi on päässyt etuuksiin kiinni. On esimerkiksi pitkät äitiyslomat, kotihoidon tuet sekä oikeus viedä lapsi päivähoitoon, vaikka hoitaisi pienempiä lapsia kotona.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 23:08"]Meillä veikkaan todelliseksi syyksi sille ettei yökyläkutsuja lapsillemme eikä myöskään koko perheellemme usein tule, että mummille taitaa alkoholi maistua liikaa ja kylässä olijat ikävästi estäisi "iltarentoutumiset". Ikää alle 65, ei enää työelämässä, hyväkuntoinen ja reissaakin paljon. Surullista, että tuollaista se nykyvanhusten "oma aika" sitten on: kännäämistä muka hienostuneesti viinitellen :(
[/quote]
Aika ilkeästi kommentoit äitiäsi. Jospa kyse lastesi yökyläkutsujen puuttumiseen onkin siinä?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:25"]Oho. Omalla lapsella on aika nuoret isovanhemmat.. Ikää heillä siis 47 ja 48.
Mummu haluais lapsen koko ajan hoitoon!
[/quote]
Ikä varmasti selittää tuon. Tuttavapiirissä on 65-82-vuotiaita isoäitejä. Heidän lapsensa tosin ovatkin tulleet äideiksi jopa nelivitosina.
[/quote]
Ei se ikäkään aina selitä. Minun äiti oli juuri täyttänyt 50v, kun meidän esikoinen syntyi. Nyt siitä on kulunut 10v ja ihan yhtä vähän se halusi lasta ottaa yöhoitoon silloin 10v sitten mitä nytkin. Nyt kun meillä on useampi lapsi, niin ei puhettakaan, että tänäkään kesänä olisi lapset päässeet mummolaan yökylään. Itse olen jo tottunut tähän, mutta lasten puolesta harmittaa, kun usein haluaisivat sinne, mutta aina tuntuu mummolla ja papalla olevan tärkeämpää tekemistä.
Ei ole oikein rasittaa vanhoja lastenhoidolla, mutta ei ole mun mielestä ihan oikein sekään, ettei hyväkuntoinen voi juuri ikinä auttaa omaa lastaan. Ja onko se edes auttamista, jos viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Luulisi, että se olisi vain ihanaa. (Nyt puhun normaaleista hyvistä väleistä omaavista ihmisistä)
39, Miten liialliseen alkoholinkäyttöön sitten pitäisi kommentoida? En saisi edes näin nimettömänä olla surullinen ja pahastunutkin tilanteesta? Enkä tietenkään ole edellämainittua siksi että haluaisin vain hoito/kyläpaikan meille vaan hirvittää mihin tämä vielä johtaa! Jos nyt jo siihen että pullo on tärkeämpi kuin suhteet lapseen ja hänen lapsiinsa!
Itsekkyys lisääntyy koko ajan ja niin myös tässä asiassa. Ihmiset haluavat ennen kaikkea tehdä itsensä onnellisiksi ja muiden tunteista ei niin välitetä. Isovanhemmat riekkuvat mieluummin tansseissa ja matkustelevat kun tutustuvat lastenlapsiinsa. (jotkut) vanhemmat taas sysäävät liikaa vastuuta omille vanhemmilleen, kun eivät kestäkään vanhemmuuden jatkuvaa kuormittavuutta. Eikö voisi olla joku kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu? Eikö voisi ajatella, että itsekin lapsiperhearjen raskauden kokeneet isovanhemmat haluaisivat ihan vapaaehtoisesti keventää omien lastensa taakkaa? Ei tietenkään pidä aina suostua lapsenvahdiksi kun pyydetään, mutta isovanhempien apu voi olla ihan korvaamatonta väsyneille vanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:34"]Oma äitini on suoraan sanonut, ettei halua lastenlastenhoitajaksi ja hyvä niin. Nykyisin kun lapset saadaan aika vanhana, voi monikin lastenvahtina toimiva isovanhempi olla sen 70-80 vuotta.
Melkoinen vastuu laittaa jopa huonokuntoinenkin ihminen vilkkaita pikkulapsia hoitamaan. Tänäänkin näkyi yksi isovanhempi olevan taltuttamassa uhmakasta ja kirkuvaa pikkupoikaa kaupassa. Varmaan mukava kesäinen eläkepäivä, kun joutuu viettämään sen kiukuttelevan tenavan kanssa...
[/quote]
Minun 70-vuotias äitini juoksee puolimaratoneja ja reissaa maailmalla. Ja pyytää ihan oma-aloitteisesti kouluikäisiä lapsiamme yökylään.
Monet nykyajan seitsemänkymppiset ovat vireitä ja hyväkuntoisia. Ja ihan omasta halustaan hoitavat lastenlapsia.
Isovanhempien hyväksikäyttöä lastenvahtina vastustan minäkin
Höpö höpö. Älä projisoi omia tuntemuksiasi ventovieraisiin, ap.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 23:45"]39, Miten liialliseen alkoholinkäyttöön sitten pitäisi kommentoida? En saisi edes näin nimettömänä olla surullinen ja pahastunutkin tilanteesta? Enkä tietenkään ole edellämainittua siksi että haluaisin vain hoito/kyläpaikan meille vaan hirvittää mihin tämä vielä johtaa! Jos nyt jo siihen että pullo on tärkeämpi kuin suhteet lapseen ja hänen lapsiinsa!
[/quote]
Edellisen kommentin perusteella hieman vaikutti siltä, että lasten yöhoitopaikka äitisi luo olisi vähintäänkin toivottu.
Kerrot 65-vuotiaan äitisi olevan hyväkuntoinen ja matkustelevan. Seuraavassa kommentissa hän onkin sitten alkoholin suurkuluttaja. Miten nyt mahtoikokaan olla? Jos tuon ikäinen on ollut pitkään alkoholin suurkuluttaja, ei varmaan olisi ikäisekseen hyväkuntoinen.
Vaikka hyväkuntoinen olisikin, ei kaikkien isovanhempien intresseissä ole hoitaa lastenlapsiaan. Ehkäpä sitten itse isovanhemmaksi tullessasi valitset itse toisin.
Anoppini ei ole koskaan hoitanut meidän lapsia, ei myöskään miehen toisen veljen lapsia. Yhden veljen lapsia on hoitanut erittäin paljon, ovat olleet jopa hoidosta pois (ettei tarvitsemaksaapv-hoitomaksuja) ja lomilla ja viikonloppuisin usein mummon luona. Mummo valittaa meille ja miehen veljen perheelle, miten ei jaksaisi enää, kun on jo ikääkin, MUTTA tälle lempilapsen perheelle ei ikinä sano niin.Päinvastoin, hymyssä suin kyselee, että miloin tulevat taas. Todella outoa toimintaa ja ärsyttävää myös.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:38"]Ilmeisesti meidän vanhemmat nähneet samanlaisia tapauksia. Anoppi 59v ja minun äitini 54v. Kysyimme kummaltakin kesän alussa olisiko voinut ottaa lapset hoitoon YHDEKSI yöksi, että voisimme viettää miehen kanssa kerrankin yhden illan ja yön kahdestaan (viimeksi mahdollisuus ollut ennen lapsia). Kummankin äidit totesivat, etteivät he hoida lapsia lomalla (vaikka molemmilla oli 2 viikkoa lomasta ilman suunnitelmia).
Taustana, että kaksi lasta 4v ja 2v ja todella helppoja lapsia.
[/quote]
Kyllä niistä "todella helpoistakin" lapsista oma vaivansa on.
[/quote]
En tajua tällaista. Itse ainakin haluan antaa omille lapsilleni apua ja tukea tarvittaessa myös silloin kun ovat aikuisia. Minusta ei tule näitä olen-jo-omani-hoitanut -mummoa.
[/quote]
Eli isovanhemmuus on sinulla ehkä vasta tulevaisuudessa? Toivottavasti terveytesi pysyy hyvänä ja omat menosi joustavat tulevien lastenlasten tarpeiden mukaan mahdollisesti eläkkeelläkin. Kohtuullista näin onkin, mikäli omille lapsillesikin odotat omien vanhempiesi hoitoapua.
[/quote]
Tällä ajatuksellani ei ole mitään tekemistä sen kanssa hoitavatko omat vanhempani lapsiamme vai eivät (eivät, koska asuvat kaukana eivätkä jaksaisikaan varmaan).
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:49"]Itse en myöskään aio alkaa ilmaiseksi lapsenpiiaksi. Toki joskus voi hoitaa. Mutta työkaverini alussa oli kamalan innoissaan lapsenlapsista, mutta tuli nyt töihin todella väsyneenä. Oli 3 viikkoa hoitanut lapsia. Se on meille työkavereillekin rankkaa, kun hän on väsynyt ja kohta varmaan hakee saikkua, kun ei saanut lomailla. Joten aion olla itsekäs paskiainen ja tuohon en aio alkaa
[/quote]
Tuttua meidänkin työpaikalla. Eräs oli viettänyt lomansa hoitaen lastenlapsiaan. Todettiinkin siinä, että joskus on hyvä kieltäytyäkin, sillä kyllä aikuisten lasten pitäisi jo olla sen verran omillaan, että saisivat omatoimisesti hankittua lastenhoitoapua muualtakin.
Joillekin tunnolliselle ja liian kilteille ihmisille kieltäytyminen on näköjään vaikeaa.
Meillä se menee kyllä niinpäin että isovanhemmilta tulee soittoa, että milloin ne lapset taas tulee, ja jos sanotaan että voi ne yhdeksi yöksi varmaan tulla, niin vaaditaan että vähintään kahdeksi tulisivat. Ja usein soittavat kovasti ikävissään, jos ei olla viikkoon nähty. Hoitavat lapsia paljon, mutta ihan omasta halustaan. Ikää yli 60v ja eläkkeellä ovat.
45, en tiedä onko suurkuluttaja, en osaa sanoa paljonko nauttii, mutta viini on päivittäinen näky kodissaan silloin kun on käyty ja esim fb-kuvissaan on reissullaan aina lasi kourassa. Ei kaikki liikaa juovat ole kuitenkaan rapajuoppoja ja sellaisia täysin huonokuntoisia sohvalla örisijöitä! Ehkä tällä moni liian nauttimisen itselleen perusteleekin; "kato hei mehän ollaan vaan shivistyneitä, eurooppalaisia, kyllä hyvän ruuan kanssa/ruokaa laittaessa on niin iiiihanaa vähän maistella..."
Ja voihan olla että mummi ei halua lasta hoitaa tai perhettämme kylään muista syistä. Mutta tietyt hälytyskellot mulla silti soi tämän viiniasian suhteen päässä, ei voi mitään.
Olen huomannut, että monet isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan tosi paljon. Yhden ystävän tytär on isovanhempien luona usein melkein koko työviikon kyläilemässä, toisessa perheessä isovanhemmat hoitivat lapsia päivittäin kuukauden, kun äiti sai uuden työpaikan ja isän hoitovapaa ei ollut vielä alkanut. Eräs isoäiti muutti väliaikaisesti toiseen maahan huolehtimaan lapsenlapsistaan äidin ollessa töissä. Ei näitä isovanhempia ole pakotettu tai painostettu, mutta varmasti välillä uupuvat hoitamiseen eivätkä ehkä osaa sitä ääneen sanoa.
Omat vanhempani hoitavat lapsiamme satunnaisesti. Meillä on vierekkäiset mökit ja lomaillessamme saatan tuoda lapset puoleksi tunniksi mummun hoiviin, että pääsen uimaan yksin. Kun olen ollut sairaana, isäni on ilmestynyt ovelle ja vienyt lapset puistoon, että saan hieman levätä. Muuttopäivänä vanhempani ottivat 1- ja 3-vuotiaiden lisäksi myös koiran kylään, että saimme muuttaa rauhassa. Yhtä yötä pidemmäksi ajaksi en kuitenkaan edes kysyisi lapsia hoitoon, jos en itse olisi vähintään sairaalassa. Kun hoitomäärät pysyvät kohtuullisina, isovanhemmat iloitsevat lastenlasten seurasta eivätkä pidä hoitamista pakkopullana.
Miehen äiti on hoitanut lapsia vain kolmesti, korkeintaan parin tunnin ajan kerrallaan. Se on ollut hänen valitansa ja on ihan ok. Uskon että ottaa joskus vielä yöksikin, kunhan lapset kasvavat vähän isommiksi.
Mä muistan kun yksi kaverini sanoi että: "isovanhemmat on sitä varten että ne hoitaa lapsenlapsia"!!! Whaaat?
Mun vanhemmat on mut laittanu varmaan nelivuotiaasta asti aina lomat ja useat viikonloput isovanhempien matkaan heidän loma-asunnolleen. Aina siihen asti kun yläasteelle mentäessäni aloin laittaa vastaan.
Pääsiväthän helpommalla kun vanhin lapsista oli muualla. Jossain vaiheessa seuraavakin sisarus tuli mukaan. Nuorin ei ole tainnut kauheesti.
Nyt mun vanhemmat ei juurikaan kaitse lapsiamme. Muutaman kerran vuodessa.
Ymmärrän senkin että tarvitsevat omaa lepoa ja rauhaa. Ovat vielä työelämässä.
Mä en todellakaan tajua ketään jotka edes kysyvät omilta vanhemmiltaan jotka vielä työelämässä että kattoisko lapsenlapsia omalla lomallaan. Ehkä muutaman päivän ymmärrän mutta en enempää.
Ja miks hitossa ne isovanhemmat ei kieltäydy.
Ja todellakin pitäisi kaikkien vanhempien tajuta ensin huomioida isovanhempien tai jopa isoisovanhempien voinnin ja jaksamisen ennen kun kyselevät lapsenhoitoa, herranjestas.
Onhan se riskikin jos sattuu jotain, lapselle tai hoitajalle.
Miettikää nyt vähän.
En ikinä laittaisi lapsia hoitoon 70 vuotiaalle mummolleni vaikka hyvä mummo onkin. Onneksi lasten mummo eli äitini on alta 50 vuotias. Tosin hänelläkin vaivoja jonka takia vain vamhempi lapsista mener sinne hoitoon muutaman kerran kesällä. Tosin tuo 4 vuotias on jo niin omatoiminen että mummosta on kiva välillä niin.
Eli kieltääkö niitä isovanhempia pitäis olla viettämättä omasta tahdostaan aikaa lastenlasten kanssa?
Jokainen isovanhempi jonka tiedän kesällä hoitavan lastenlapsiaan, hoitaa heitä, koska muuten lapset olisivat jossain tuntemattomassa paikassa varahoidossa kun omat vanhemmat ovat töissä.
Varmaan noinkin, mutta eihän niitä lapsia saanut mihinkään leireillekään laittaa, jos HS:n mielipidesivuja on uskominen. Kurja vaan, että meillä ei töihin saa ottaa lapsia mukaan ja puolison kanssa yhteenlasketut lomatkin on alle sen ekaluokkalaisen 10 vkon.
Aika paljon tulee maksamaan, jos palkkaa lastenhoitajan vaikkapa 24 tunniksi. Jos ei maksa pimeästi, tulee maksamaan yli kaksisataa euroa ainakin (n. 16 euroa/tunti). Silloin on kuitenkin vakuutukset voimassa ja vastuukysymykset selviä ja voi olla varma, että hoitaja on luotettava, toisin kuin jos palkkaa jonkun tuntemattoman pimeästi. Mutta ei sitä kovin monella ole varaa tuohon. Siihen lisäksi hotelliyö niin on yli 300 euroa.
Ehkä joskus harvoin, mutta en tiedä, onko se hyväkuntoisilta, lähellä asuvilta isovanhemmilta liikaa vaadittu vaikka kaksi kertaa vuodessa ottaa lapsenlapsi/lapset yökylään?
Me emme saa mitään apua isovanhemmilta, joten tiedän, miten raskasta on olla "omillaan" lasten kanssa.