Kuinka usein syötte kasvisruokaa?
Meillä ehkä kerran viikossa, ajattelin lisätä sen osuutta. Olen alkanut korvaamaan kana- ja porsaanlihasuikaleet soijasuikaleilla enkä huomaa mitään eroa (paitsi hinnassa :D).
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:15"]
apua kun nä on kiukkusta porukkaa, nää vegaanit siis:). söis pihvin, jos vähän helpottais:). onkohan verensokeri jotenkin päässyt vähän heittelemään pelkän kasvisruoan takia?
[/quote]
Lihaanit täällä kyllä kaikkein nyrpeimpiä ovat olleet :)
[/quote] joo mä lueskelin nyt uudestaan. luulin että nuo vegaanit kiukuttelee jos joku erehtyy sanomaan syövänsä kalaa. mutta näköjään kaikki kiukuttelee tasapuolisesti. minuakin epäillään kehitysvammaiseksi:). olis kiva tietää miksi? mun kummilapsi on kehitysvammainen, ihana poika:). peace kaikille:).
Aasiassa soijaa käytetään yleensä joko fermentoituna tai tofuna. Tofu valmistetaan siten, että liotetut pavut jauhetaan, sekoitetaan kiehuvaan veteen ja vesi siivilöidään, ja näin syntyy soijamaito. Itse papuaines syötetään sioille. Soijamaitoon, jota ei semmoisenaan vielä juurikaan käytetä ihmisravintona, laitetaan juoksute, jolloin syntyy piimäjuustoefektillä tofua ja heraa, joka syötetään sioille. Jäljelle jäävä tofu sisältää kiinalaisten mielestä soijan hyvät aineet, ongelma-aineet karsiutuvat tuossa prosessissa sianrehuksi. Kiinalaiset pitävät länsimaisia soijankäyttötapoja kummallisina. Soijaa valmistetaan täällä sellaisilla tavoilla, jotka synnyttävät myrkyllisiä ainesosia ja syöpää aiheuttavia karsinogeenejä.
Soijan ongelma on esimerkiksi se, että se heikentää kalsiumin, magnesiumin, kuparin, raudan ja sinkin imeytymistä. Soijaruoat sisältävät myös alumiinia, joka on myrkkyä hermostolle ja munuaisille. Eräiden asiantuntijoiden mukaan soijan käyttö saattaa lisätä rintasyövän riskiä, aiheuttaa kilpirauhashäiriöitä ja masennusta. Siis soijaa pitäisi käyttää vain fermentoituna tai tofuna, ei epämääräisinä rouheina tai suikaleina. Soijan terveysvaikutuksia hehkutetaan länsimaissa täysin rahasyistä: halpaa tuottaa, hyväsatoinen, väitetään terveelliseksi ja rahaa kilisee kassaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:30"]
Oikeiden termien käyttö on tärkeää, etenkin kun kyseessä on ruokavaliot. Jos usea ihminen sanoo olevansa kasvissyöjä, mutta syökin lihaa, niin joku ihmiset alkavat luulla, että kasvissyöjä voikin syödä lihaa. Ja mitäs sitten kun se oikea kasvissyöjä tuleekin paikalle eikä voikaan syödä sitä ruokaa? Niinpä. Käyttäkää ihmiset oikeita termejä. En muutenkaan ymmärrä, mikä ihmeen hinku kaiken maailman kalan ja kanan syöjillä on väittää olevansa kasvissyöjä. Kasvissyöjät ovat muutenkin nipon maineessa, että miksi kukaan tahallaan haluaa edes saada tuota mainetta itselleen? Vähän niin kuin väittäisi olevansa neitsyt, mutta panee kuitenkin silloin tällöin :D
[/quote]
Pääsemme siis taas väittelemään siitä, että pesco-lacto-ovo-veget ovat syypäitä siihen, että vegaani saa nenänsä eteen lautasellisen kalakeittoa. :) (Eivät tasan ole: jokainen on ihan itse velvollinen tiedottamaan ruokavaliostaan. Niin kuin kaikki muutkin. Ja selvittämään määrinymmärryksiä.)
Eikö helpoimmalla pääse, kun pitää tarkan luvun siitä mitä itse syö, eikä tarkastele mitä ne muut syö? Ei minua voisi vähempää kiinnostaa, kuka nyt syö oikeaoppisesti mitäkin.
Ja sitten aiheeseen. Lämpimät ateriani ovat pääsääntöisesti kasvisruokaa, joskus kalaa. Sori nyt vain jälkimmäisestä.
[/quote]
No vegaaninen ruokavalio itsessään on jopa monille ammattikokeillekin yhä nykypäivänä vieras asia, joten aina kyllä täsmennän, mitä ruokavalio tarkoittaa, mitä syön ja mitä en. Monet ihmiset kuitenkin jokseenkin käsittävät jo nykyisin, että vegaani on tiukempi määritelmä kuin kasvissyönti. Mutta näille kasvissyöjille voi olla hankalampaa, kun jotkut ihmisistä oikeasti luulevat kasvisruoan voivan sisältää kalaa tai kanaa, koska joskus joku "kasvissyöjä" on kertonut heille syövänsä myös kalaa. En ymmärrä, mikä siinä on niin hankala tajuta, että kasvissyöjän termin mukaan kasvissyöjä voi syödä maitoa ja kananmunaa, mutta ei minkään eläimen lihaa. Ei kalaa, ei kanaa eikä mitään muutakaan lihaa. Toki sitten on erikseen nämä vieläkin tarkemmat termit, kuten lakto, ovo ja jopa se pesco (kala).
Ja ei minua kiinnosta, mitä kukin syö. Mutta miksei sitä vaan voi sanoa "en syö muuta lihaa kuin kalaa"? Miksi pitää sanoa "olen kasvissyöjä, mutta syön kalaa"?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:53"]
Ei koskaan. Soija vaikuttaa hormonitoimintaan, joten vältän sitä viimeiseen asti.
[/quote]
Vanhentunutta "tietoa".
[/quote]
musta on huvittavaa, että ihmiset jotka pelkäävät hysteerisesti kasvuhormoneja, lappavat suruista eläinhormoneja liha- ja maitotuotteiden muodossa ihan suruitta. Tokihan ihmiselle on toisen nisäkkään hormonit vaarattomampia, kuin kasvihormonit ;)
Olen olosuhteitten pakosta ruvennut kasvissyöjäksi, joten päivittäin. Kasvisruuat kuului aikaisemminkin suuressa määrin ruokavalioon, mutta mahareistaili sen verran paljon kun söin lihaa.. Että oli pakko lopettaa lihan syönti. Satunnaisesti saatan syödä välillä vaaleaa lihaa (kanaa/kalaa) jos on tarjolla grillattuna. Mutta punaistalihaa (possu/nauta) maha ei juurikaan kestä, vaan menee sekaisin ja on todella kipeä. En voi myöskään syödä lihajalosteita kuten makkaraa. En tiedä mikä lihassa saa huonovointiseksi, rasva?
Oli miten oli, huomaa lompakossa etenkin näin kesällä kun kasvikset on "puoli-ilmaisia" että miten hyvä juttu tämä on talouden kannalta. :)
Lihan korvikkeeksi (jos ei halua soija tuotteita syödä) on tämä: http://www.quorn.fi/ Suosittelen tätä myös lihansyöjille! Saa pakastealataasta citymarketeista. :)
Hollanin herkkua odotan myös tulevaksi suomessa. Tai taitaa tätä Turusta? Jo saada, mutta en ole Suomenna päässyt testaamaan.. Kelpaisi myös ihmisille mitkä ei tykkää kasviksista.. Vaan on vannoutuneita lihapullan syöjiä. ;)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:16"]
Antibioottilihansyöjät välttää soijaa terveydellisistä syistä :D
Mikä vitsi!
[/quote]
Suomesta saa brasilialaista antibioottilihaa. Suomalaisessa lihassa ei antibiootteja ole, koska täällä on varsinainen antibioottihysteria.
Olen kasvisyöjä ja syön joka päivä myös lihaa, koska olen sitä mieltä, että se on hyvä lisä kasvisruokavaliossani. Esimerkiksi lihapullat tai hirvipaisti sopivat hyvin kurkkupikkelsin ja punajuuren vierelle.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:06"]mä valitsen duunissa kasvisvaihtoehton 2-3 kertaa viikossa, tykkään lämpimistä kasvisruoista, salaateista en niinkään. lomalla tuli taas syötyä makkaraa ja lihaa niin paljon, että on ihanaa syödä kevyttä taas. mieskään ei ole kotona (reissuhommissa) joten voin tehdä oman mieleni mukaan sapuskat. jos pelkkä kasvisvaihtoehto ei miellytä, keitotkin on hyvä vaihtoehto, esim.kalakeitto, nam:).
[/quote]
Kalakeittoa ei kuitenkaan lasketa kasvisruoaksi...
[/quote]
Jos vittuilette näin elävässäkin elämässä, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi kasvissyöjiin suhtaudutaan niin negatiivisesti. Sekasyöjillä ei ole velvollisuutta opetella ruokavaliotanne ulkoa etukäteen.
t. entinen vege
Onko tofu jotenkin terveellisempää tai yhtä ravintorikasta kuin liha?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 23:39"]
Onko tofu jotenkin terveellisempää tai yhtä ravintorikasta kuin liha?
[/quote]
No ei todellakaan. Eläinperäisellä proteiinilla on hyvä ns.biologinen arvo eli lihasta saadut aminohapot sulavat ja imeytyvät hyvin ja liha sisältää monipuolisen valikoiman välttämättömiä aminohappoja yhdessä paketissa.
Lihassa on D- ja B12-vitamiinia, EPA:aa ja DHA:ta, joita tofussa ei ole ollenkaan. Lisäksi lihassa on enemmän mm. A- ja E-vitamiinia, kaliumia, seleeniä ja sinkkiä. Lihan muutkin vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät eläinperäisinä ihmisen suolistosta paremmin kuin tofun kasviperäiset.
En koskaan, sillä haluan syödä terveellisesti. Kasvisruoasta ei saa laadukasta proteiinia ja rasvaa.
Haluaisin syödä useammin. Puolisoni nikottelee. Nyt syödään lasten kanssa kasvisruokaa aina jos puoliso ei ole kotona, muuten kalaa ja harvakseltaan lihaa luomuliha- & riistapainotteisesti. En koe oikeudekseni pakottaa muita muuttamaan ruokavaliotaan, mutta minua on äitiyden myötä ruvennut tuotantoeläinten kohtelu häiritsemään uudella tavalla.
Ehkä kerran viikossa, yleensä linssikeittoa. Yritin joskus syödä enimmäkseen kasvisruokaa, mutta vaati enemmän vaivaa syödä edes kohtuullisen terveellisesti ja monipuolisesti (ja lisäksi melkein kaikessa hyvässä on vähintään maitoa.)
Mä en mitenkään pelkää soijaa, mutta en suostu syömään sitä koska mahani tulee kipeäksi rouheista ja suikaleista, ja soijamaitokaan ei käy koska se teki rintani aina ennen kuukautisia niin kipeiksi, että en meinannut pystyä nukkumaan.
Lihaa tai kalaa syön noin kerran viikossa, 6/7 viikonpäivästä saan proteiinit pavuista ja linsseistä sekä maitotuotteista.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:43"]
Olen olosuhteitten pakosta ruvennut kasvissyöjäksi, joten päivittäin. Kasvisruuat kuului aikaisemminkin suuressa määrin ruokavalioon, mutta mahareistaili sen verran paljon kun söin lihaa.. Että oli pakko lopettaa lihan syönti. Satunnaisesti saatan syödä välillä vaaleaa lihaa (kanaa/kalaa) jos on tarjolla grillattuna. Mutta punaistalihaa (possu/nauta) maha ei juurikaan kestä, vaan menee sekaisin ja on todella kipeä. En voi myöskään syödä lihajalosteita kuten makkaraa. En tiedä mikä lihassa saa huonovointiseksi, rasva?
Oli miten oli, huomaa lompakossa etenkin näin kesällä kun kasvikset on "puoli-ilmaisia" että miten hyvä juttu tämä on talouden kannalta. :)
Lihan korvikkeeksi (jos ei halua soija tuotteita syödä) on tämä: http://www.quorn.fi/ Suosittelen tätä myös lihansyöjille! Saa pakastealataasta citymarketeista. :)
Hollanin herkkua odotan myös tulevaksi suomessa. Tai taitaa tätä Turusta? Jo saada, mutta en ole Suomenna päässyt testaamaan.. Kelpaisi myös ihmisille mitkä ei tykkää kasviksista.. Vaan on vannoutuneita lihapullan syöjiä. ;)
[/quote]
Miksi sinä suosittelet quornia lihansyöjille? Suositteletko myös sen kylkiäisiksi pilleripurkkiarsenaalia, jolla korvataan saamatta jääneet ravinteet ;)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:43"]
[/quote]
Miksi sinä suosittelet quornia lihansyöjille? Suositteletko myös sen kylkiäisiksi pilleripurkkiarsenaalia, jolla korvataan saamatta jääneet ravinteet ;)
[/quote]
Lisäksi quorn valmistetaan punahomeesta ja on erittäin allergisoivaa.
Joka päivä, olen kasvissyöjä minäkin. Soijasta sen verran, että sitä ei kilpirauhasen vajaatoimintaisten ainakaan kannata käyttää. Perusterve ihminen toki on eri juttu, jos kilpirauhanen toimisi normaalisti niin söisin kyllä soijaa proteiinin lähteitä. Mutta ilman soijaakin kasvissyöjä pärjää eikä mikään yksittäinen ruoka-aine estä kasvisruokavalioon siirtymistä :) Koulun lounaspöydässä minulle on aivan sama, mitä muiden lautasella on, en arvostele muiden valintoja.