Kuinka usein syötte kasvisruokaa?
Meillä ehkä kerran viikossa, ajattelin lisätä sen osuutta. Olen alkanut korvaamaan kana- ja porsaanlihasuikaleet soijasuikaleilla enkä huomaa mitään eroa (paitsi hinnassa :D).
Kommentit (104)
Minä syön päivittäin. Muu perhe ei koskaan, ellei sitten lasketa jotakin salaatti-iltapaloja.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:53"]
Ei koskaan. Soija vaikuttaa hormonitoimintaan, joten vältän sitä viimeiseen asti.
[/quote]
Vanhentunutta "tietoa".
[/quote]
Pitänee keskustella lääkärini kanssa. Hän on noin 40v ja opiskellut siten noin 15 vuotta sitten. Joka tapauksessa hän on ehdottomasti kieltänyt soijan käytön vedoten tuohon kasviestrogeeniin.
[/quote]
Näytä hänelle vegaaniliiton kirjoitus aiheesta.
Yleensä lääkärit eivät päivitä osaamistaan, vaikka pitäisi...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:04"]
Mäkin olen kasvisruokailija, mutta soijaan en koske. Kalaa, munia ja maitotuotteita käytän.
[/quote]
Voin hyväksyä, että kasvissyöjä sanoo käyttävänsä munia ja maitotuotteita (vaikka oppikirjan mukaan kasvissyöjä syö kuin vegaani), mutta kalaa? Ei kala ole kasvis. Voit sanoa syöväsi kasvisruokaa ja kalaa tai ettet syö punaista lihaa ja siipikarjaa.
[/quote]
mihin vittuun joku tarvitsee sinun HYVÄKSYNTÄSI??????
kasvisruokailijoissa on kaikista ärsyttävintä ylemmyydentuntoinen besserwisseriys, että kaikkien pitää syödä heidän määritelmän ja hyväksyntänsä mukaisesti.
satamäärin ihmeellisiä sanalyhenteitä ja määritelmiä mitä saa syödä ja mitä ei ja kuka syö mitäkin, ihan kuin 100 erilaista uskovaista riitelisi oikeista määritelmistä.
[/quote]
Oletpa aggressiivinen.
Aika usein. Välillä syön liharuokia, välillä kasvisruokia. Aika tasapuolisesti kumpaakin.
Ei syödä pelkkää kasvisruokaa koskaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:06"]mä valitsen duunissa kasvisvaihtoehton 2-3 kertaa viikossa, tykkään lämpimistä kasvisruoista, salaateista en niinkään. lomalla tuli taas syötyä makkaraa ja lihaa niin paljon, että on ihanaa syödä kevyttä taas. mieskään ei ole kotona (reissuhommissa) joten voin tehdä oman mieleni mukaan sapuskat. jos pelkkä kasvisvaihtoehto ei miellytä, keitotkin on hyvä vaihtoehto, esim.kalakeitto, nam:).
[/quote]
Kalakeittoa ei kuitenkaan lasketa kasvisruoaksi...
[/quote] en mä niin väittänytkään?? sisälukutaito...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:21"]
Mäkin olen kasvisruokailija, mutta soijaan en koske. Kalaa, munia ja maitotuotteita käytän.
[/quote]
Voin hyväksyä, että kasvissyöjä sanoo käyttävänsä munia ja maitotuotteita (vaikka oppikirjan mukaan kasvissyöjä syö kuin vegaani), mutta kalaa? Ei kala ole kasvis. Voit sanoa syöväsi kasvisruokaa ja kalaa tai ettet syö punaista lihaa ja siipikarjaa.
[/quote]
kasvisruokailijoissa on kaikista ärsyttävintä ylemmyydentuntoinen besserwisseriys, että kaikkien pitää syödä heidän määritelmän ja hyväksyntänsä mukaisesti.
satamäärin ihmeellisiä sanalyhenteitä ja määritelmiä mitä saa syödä ja mitä ei ja kuka syö mitäkin, ihan kuin 100 erilaista uskovaista riitelisi oikeista määritelmistä.
[/quote]
Oikeiden termien käyttö on tärkeää, etenkin kun kyseessä on ruokavaliot. Jos usea ihminen sanoo olevansa kasvissyöjä, mutta syökin lihaa, niin joku ihmiset alkavat luulla, että kasvissyöjä voikin syödä lihaa. Ja mitäs sitten kun se oikea kasvissyöjä tuleekin paikalle eikä voikaan syödä sitä ruokaa? Niinpä. Käyttäkää ihmiset oikeita termejä. En muutenkaan ymmärrä, mikä ihmeen hinku kaiken maailman kalan ja kanan syöjillä on väittää olevansa kasvissyöjä. Kasvissyöjät ovat muutenkin nipon maineessa, että miksi kukaan tahallaan haluaa edes saada tuota mainetta itselleen? Vähän niin kuin väittäisi olevansa neitsyt, mutta panee kuitenkin silloin tällöin :D
Eipä oikeastaan koskaan lapset ja mies ei suostu syömään edes salaattia
Olen ollut kasvissyöjä yli 10 vuotta, välillä ruokavalioon on kuulunut myös kananmuna ja maito. Tällä hetkellä käytän pieniä määriä maitotuotteita.
Välillä olen voinut huonosti niin fyysisesti kuin psyykkisesti, on ollut anemiaa ja muuta. Se on kuitenkin ollut ihan oma vika kun ruoka on ollut niin yksipuolista. Anemia ei taida kasvissyöjillä olla sen yleisempää kuin sekasyöjilläkään. Nykyään syön monipuolisesti, proteiinia n. 1,5g/painokilo (aktiivinen elämäntapa), rasvahapot on kunnossa, samoin vitamiini- ja hivenainesaanti. En käytä ravintolisiä, paitsi d-vitamiinia talvisin. Seuraan aktiivisesti ruokavaliotani, terveellinen ruoka on minulle harrastus.
Soijarouhetta mulla on usein aamuisin puurossa. Satunnaisesti syön soijasuikaleita tai tofua.
Tämä soijajuttu on kyllä mielenkiintoinen, ihmisille tuntuu usein olevan kynnyskysymys kasvisruokavaliosta puhuttaessa. Soija ei ole välttämätön, mutta sitä pelätään ihan turhaan. Sen sijaan näillä ihmisillä ei kuitenkaan usein ole minkäänlaista ymmärrystä tai mielenkiintoa oman ruokavalionsa epäkohtiin. Poikkeuksia toki on. Jos ruokavalio koostuu pelkästä vehnäjauhosta ja voista tehdystä kastikkeesta, perunoista ja muutamasta kurkunpalasta tai salaatinlehdestä ja fetakuutioistalautasen reunalla, siinä ei kauhean paljon ole merkitystä onko siinä lisäksi soijasuikaleita vai broileria lisäksi. Lisäksi jos puputetaan sokerijugurtteja tai sokeroituja myslejä tai muroja aamulla, juodaan litroittain kahvia, leipä on jotain perushöttöä ja päivittäin syödään pullaa, "terveellinen herkku" on kermavaahtorahka jossa on vähän marjoja, pähkinät kuuluu ruokavalioon ainoastaan suolattuna, limsoja ja alkoholia kuluu... niin huolta aiheuttavat soijan terveysvaikutukset? Jokseenkin irrationaalista, varsinkin kun soijan terveyshaitoista ei ole nykytiedon valossa mitään näyttöä.
Aasialaiset ja intialaiset on maustamisen mestareita! Suomalaiset käyttää vaan suolaa ja pippuria..
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 19:56"]
Prosessoidut soijatuotteet ovat epäterveellisiä.
[/quote]
Mitä oireita näiden syöminen aiheuttaa (ilmeisestikin viiveellä)? Millä tavalla ne ovat epäterveellisiä? Enkä nyt vittuile, vaan siis oikeasti kiinnostaa, koska olen kiinnostunut aloittamaan kasvissyönnin ja mietin, että syönkö myös noita soijasuikaleita ja -hiutaleita vai pysyttäydynkö muissa ruoka-aineissa.
[/quote]
[/quote]
Meinasin sanoa tuolle kommentoijalle, että piru on irti kun menit ääneen sanomaan... mutten ehtinyt. Nyt vain odottamaan shitstormia. "Siis et sä edes oo kasvissyöjä, ku syöt kalaa" (nyrpistää nenäänsä). :-)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:06"]
[/quote]
[/quote]
Meinasin sanoa tuolle kommentoijalle, että piru on irti kun menit ääneen sanomaan... mutten ehtinyt. Nyt vain odottamaan shitstormia. "Siis et sä edes oo kasvissyöjä, ku syöt kalaa" (nyrpistää nenäänsä). :-)
[/quote]
No niin. Yritäpä päästä yli.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:30"]
Oikeiden termien käyttö on tärkeää, etenkin kun kyseessä on ruokavaliot. Jos usea ihminen sanoo olevansa kasvissyöjä, mutta syökin lihaa, niin joku ihmiset alkavat luulla, että kasvissyöjä voikin syödä lihaa. Ja mitäs sitten kun se oikea kasvissyöjä tuleekin paikalle eikä voikaan syödä sitä ruokaa? Niinpä. Käyttäkää ihmiset oikeita termejä. En muutenkaan ymmärrä, mikä ihmeen hinku kaiken maailman kalan ja kanan syöjillä on väittää olevansa kasvissyöjä. Kasvissyöjät ovat muutenkin nipon maineessa, että miksi kukaan tahallaan haluaa edes saada tuota mainetta itselleen? Vähän niin kuin väittäisi olevansa neitsyt, mutta panee kuitenkin silloin tällöin :D
[/quote]
Pääsemme siis taas väittelemään siitä, että pesco-lacto-ovo-veget ovat syypäitä siihen, että vegaani saa nenänsä eteen lautasellisen kalakeittoa. :) (Eivät tasan ole: jokainen on ihan itse velvollinen tiedottamaan ruokavaliostaan. Niin kuin kaikki muutkin. Ja selvittämään määrinymmärryksiä.)
Eikö helpoimmalla pääse, kun pitää tarkan luvun siitä mitä itse syö, eikä tarkastele mitä ne muut syö? Ei minua voisi vähempää kiinnostaa, kuka nyt syö oikeaoppisesti mitäkin.
Ja sitten aiheeseen. Lämpimät ateriani ovat pääsääntöisesti kasvisruokaa, joskus kalaa. Sori nyt vain jälkimmäisestä.
apua kun nä on kiukkusta porukkaa, nää vegaanit siis:). söis pihvin, jos vähän helpottais:). onkohan verensokeri jotenkin päässyt vähän heittelemään pelkän kasvisruoan takia?
Antibioottilihansyöjät välttää soijaa terveydellisistä syistä :D
Mikä vitsi!
En ikinä ja en ikinä tule sellaista syömäänkään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:15"]
apua kun nä on kiukkusta porukkaa, nää vegaanit siis:). söis pihvin, jos vähän helpottais:). onkohan verensokeri jotenkin päässyt vähän heittelemään pelkän kasvisruoan takia?
[/quote]
Lihaanit täällä kyllä kaikkein nyrpeimpiä ovat olleet :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:16"]
En ikinä ja en ikinä tule sellaista syömäänkään.
[/quote]
Et syö perunaa?
[/quote]
[/quote]