Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveyskeskuslääkärin painajainen ihmiset jotka itse epäilevät sairastavansa: long covidia, borrelioosia, homeallergiaa tai kilpirauhasongelmaa

Vierailija
21.07.2021 |

Mitä muutakaan se lääkäri voi tehdä kuin määrätä näille mielialalääkkeitä.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulehdus on lähes aina infektiosta johtuvaa. Kunnes toisin todistetaan! Tässä on muutamia esimerkkejä tutkimuksista kilpirauhasen vajaatoiminnan infektioperäisyydestä.

Increase in Peripheral CD3-CD56brightCD16- Natural Killer Cells in Hashimoto's Thyroiditis Associated with HHV-6 Infection

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26566646/

Virologic and Immunologic Evidence Supporting an Association between HHV-6 and Hashimoto's Thyroiditis

https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat…

HHV-6A in vitro infection of thyrocytes and T cells alters the expression of miRNA associated to autoimmune thyroiditis

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5234148/

Association of active human herpesvirus-6 (HHV-6) infection with autoimmune thyroid gland diseases

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27693656/

Human herpesvirus 6A active infection in patients with autoimmune Hashimoto's thyroiditis

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31751524/

Vierailija
62/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen asenne, sitten kun paljastuukin että on pitkälle levinnyt syöpä tms, niin jälkiviisaana ojennetaan että olisi pitänyt aikaisemmin tutkituttaa... Epämääräisten oireiden kanssa turha käydä tutkituttamassa kun ei ketään kiinnosta tutkia. Sitten annetaan vakavien sairauksien pahentua kunnes mennään pää kainalossa sinne lekurille.

Perheenjäsen meni yksityiselle sisätautilääkärin kautta ultraan heti löydettyään kasvaimen. Ultraajan tervetuliaissanat olivat, että täällä ramppaa väkeä tosi herkästi ja yleensä se on kakka tms suoliston sisältö. Aika asiatonta. Meilläkin pidettiin hautajaiset kaksi vuotta ultran jälkeen.

"että täällä ramppaa väkeä tosi herkästi ja yleensä se on kakka tms suoliston sisältö"

Puhuuko noilla sanoilla, RAMPPAAMISESTA vai sanoiko esim, että täällä käy paljon ihmisiä ja yleensä se osoittautuu kakaksi?

Pahensitko sanomisia?

Tuskin on tuollain puhunut. Se on ehkä vain koettu tuossa ikävässä tilanteessa tuolla tavalla vähättelevänä vaikka on käytetty asiallisia sanojakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos potilas on kohtelias ja olettaa lääkärin tekevän diagnoosin, menee sen saamiseen vuosikausia.

Menin vuonna 2015 lääkärille järkyttävän väsymyksen ja voimattomuuden ja huonon olon takia. Lääkäri määräsi verikokeet ja soitti tuloksista, että onneksi olkoon, olet terve kuin pukki ja iski luurin kiinni. Menin sitten kuukautta myöhemmin uudelleen lääkäriin samasta syystä, nyt sain lähetteen psykologille ja viisi tapaamista loppuvuodeksi. Olo ei parantunut, kas kummaa.

Vuoden 2016 alussa sain masennuslääkkeet, vuonna 2017 tehtiin uudet laajat verikokeet ja lähete psykiatrille, joka suositteli psykoterapiaa. Epäröin, kun oli itselläni vain niin vahva tunne, että tämä ei ole ainakaan perinteistä masennusta. Psykiatri raivostui ja huusi, että ei voi auttaa, jos en itse halua parantua. Lisää lääkkeitä.

Vuonna 2018 kyllästyin ja lopetin kaikki lääkkeet, olo pysyi ennallaan, väsymystä, voimattomuutta, hengästymistä. Työterveyslääkäri vaihtui, tilattiin uudet kattavat verikokeet ja tämä uusi lääkäri huomasi, että hemoglobiini oli laskenut hiukan (135:stä 120:een). Vasta nyt lääkäri tajusi mittauttaa ferritiiniarvon, joka olikin sitten 7. Seuraavassa tarkistuksessa hemoglobiini romahti alle sadan ja sain diagnoosiksi raudanpuuteanemian.

Nyt kaksi vuotta myöhemmin arvo on 13, hemoglobiini on taas normaali. Lääkärin mielestä kaikki on siis hyvin. Viis siitä, että olen väsynyt edelleen, kun en ole enää lähellekään niin väsynyt kuin ennen. Välissä on rampattu kolonoskopiassa ja gastroskopiassa sekä gynekologilla, koska raudan syönti ei selvästi auta. Rautainfuusioon en pääse, koska kehtasin ehdottaa sitä itse.

Tämäkö on sitten parempi tapa? Rampata lukemattomilla lääkäreillä ja syödä masennuslääkkeitä, jotta lääkäri saa rauhassa tuntea olevansa se ylivertainen päättäjä?

Ymmärrän, että vikaa on minussa. Olen se kiltti potilas, joka haluaa miellyttää lääkäreitä. Olen kohtelias ja pinnistelen viimeisillä voimillani, etten vain rasita lääkäriä liikaa. Olen suorittajapotilas, kympin tyttö. Yritän olla paras mahdollinen potilas ja tehdä juuri niin kuin lääkäri toivoo. Lopputuloksena sitten turhia tutkimuksia ja lääkkeitä vuosikausia. Niillä rahoilla olisi saatu se infuusio ja ongelma poistumaan.

Väsymys on sellainen oire johon ei aina löydy apua vaikka kuinka tutkisi. Lääkäri tutkii ne asiat mitä voi mutta jos kaikki on kunnossa niin aika vaikea on auttaa vaikka haluaisi. Laajat lisätutkimukset tai verikokeiden jatkuva kontrollointi harvoin johtaa mihinkään. Viime aikoina uniapnea on todettu yhä useammalla mikä vaikuttaa itsestä vähän yllättävältä.

Jos mitään selvää syytä ei ole niin sitten pitää potilaan miettiä voiko syynä olla seurausta liiasta työnteosta, ylipainosta, vähäisestä liikkumisesta, uniongelmista tai ikääntymisestä. Jossain vaiheessa saatetaan alkaa epäillä masennusta kun mitään muuta ei keksitä.. Mitään väsymystä poistavaa lääkettä ei taida olla markkinoilla ja piristeet kuten amfetamiini luokitellaan huumausaineeksi.

Vaikeaoireisimmat potilaat voi yleislääkäri lähettää erikoissairaanhoitoon ja joskus siellä sitten diagnosoidaan krooninen väsymyssyndrooma. Mitään kunnon hoitoa ei taida olla tarjolla vaan lähinnä kuntoutusta ja jotkut sitten toipuvat sänkypotilaasta parempaan kuntoon. Pari linkkiä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01194 ja https://www.kaypahoito.fi/hyva-kaytanto-konsensussuositus-maarittelee-k…

Minulla se johtui candida albicansin liikakasvusta, joka johti huonoon verenlaatuun ja hapenpuutteeseen. Tätä nyt vaan ei pystytty viidessä vuodessa lääkäreiden keskuudessa ratkaisemaan, vaikka kävin monessa paikassa. Olin kuulemma masentunut. Minulla oli kuitenkin masentuneeksi ihmeen vahva hinku saada väsymys pois ja päästä kiinni normaaliin elämään ja niillä vähillä voimillani etsin aktiivisesti ratkaisua.

No, onneksi on netti ja täydentävät hoidot.

Candida albicansia oli sitten missä? Mitä tarkoittaa huono verenlaatu? Normaalisti katsotaan verestä hemoglobiinia, valkosolujen ja verihiutaleiden määrää. Hapenpuute verestä mitattuna on yleensä seurausta jostain vakavammasta kuten keuhkosairaudesta eli on vähän vaikea ymmärtää että Candida tätä voisi aiheuttaa.

Kun vertani katsottiin mikroskoopilla punasoluja oli vähän, ne olivat pieniä, keskenään erikokoisia, veren taustasävy oli tumma, tiettyjä valkosoluja ei näkynyt, veressä näkyi hiivaa. Selvää, ettei happi kulkenut normaalisti niin, että olisin kokenut olevani hyvässä terässä (ja huom! verenkuvan mukaan veriarvoni olivat vain siinä viitearvojen alarajan tuntumassa, joku ihan vähän alle, silti olin ihan työkyvyttömässä väsymyksessä, koska hiivasta aiheutuu myös myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita, eli etenkin aamulla on "krapulassa"). 

Myöhemmin veri muuttui puhtaammaksi, valkosolut heräsivät tekemään tehtäväänsä (sen näkee mikroskoopilla miten liikkuvat ja "syövät" kohteensa eli putsaavat verta). Punasoluja tuli lisää, ne olivat tasakokoisia ja suurempia, hiiva katosi, oloni muuttui terveeksi. Iho parani, katse kirkastui, päänahka parani, hiustenlähtö loppui jne. 

Jos Candida albicans on veressä niin kyseessä on poikkeava löydös joka pahimmillaan saa aikaan kunnon infektion oireineen. Tavallisesti Candidaa tavataan tehohoidossa olevilla potilailla ja riskitekijöitä on ainakin diabetes, kortisonilääkity ja heikentynyt immuunivaste. Hoidetaan muutaman viikon ajan hiivalääkityksellä (flukonatsoli, kaspifungiini jne).

Vierailija
64/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos potilas on kohtelias ja olettaa lääkärin tekevän diagnoosin, menee sen saamiseen vuosikausia.

Menin vuonna 2015 lääkärille järkyttävän väsymyksen ja voimattomuuden ja huonon olon takia. Lääkäri määräsi verikokeet ja soitti tuloksista, että onneksi olkoon, olet terve kuin pukki ja iski luurin kiinni. Menin sitten kuukautta myöhemmin uudelleen lääkäriin samasta syystä, nyt sain lähetteen psykologille ja viisi tapaamista loppuvuodeksi. Olo ei parantunut, kas kummaa.

Vuoden 2016 alussa sain masennuslääkkeet, vuonna 2017 tehtiin uudet laajat verikokeet ja lähete psykiatrille, joka suositteli psykoterapiaa. Epäröin, kun oli itselläni vain niin vahva tunne, että tämä ei ole ainakaan perinteistä masennusta. Psykiatri raivostui ja huusi, että ei voi auttaa, jos en itse halua parantua. Lisää lääkkeitä.

Vuonna 2018 kyllästyin ja lopetin kaikki lääkkeet, olo pysyi ennallaan, väsymystä, voimattomuutta, hengästymistä. Työterveyslääkäri vaihtui, tilattiin uudet kattavat verikokeet ja tämä uusi lääkäri huomasi, että hemoglobiini oli laskenut hiukan (135:stä 120:een). Vasta nyt lääkäri tajusi mittauttaa ferritiiniarvon, joka olikin sitten 7. Seuraavassa tarkistuksessa hemoglobiini romahti alle sadan ja sain diagnoosiksi raudanpuuteanemian.

Nyt kaksi vuotta myöhemmin arvo on 13, hemoglobiini on taas normaali. Lääkärin mielestä kaikki on siis hyvin. Viis siitä, että olen väsynyt edelleen, kun en ole enää lähellekään niin väsynyt kuin ennen. Välissä on rampattu kolonoskopiassa ja gastroskopiassa sekä gynekologilla, koska raudan syönti ei selvästi auta. Rautainfuusioon en pääse, koska kehtasin ehdottaa sitä itse.

Tämäkö on sitten parempi tapa? Rampata lukemattomilla lääkäreillä ja syödä masennuslääkkeitä, jotta lääkäri saa rauhassa tuntea olevansa se ylivertainen päättäjä?

Ymmärrän, että vikaa on minussa. Olen se kiltti potilas, joka haluaa miellyttää lääkäreitä. Olen kohtelias ja pinnistelen viimeisillä voimillani, etten vain rasita lääkäriä liikaa. Olen suorittajapotilas, kympin tyttö. Yritän olla paras mahdollinen potilas ja tehdä juuri niin kuin lääkäri toivoo. Lopputuloksena sitten turhia tutkimuksia ja lääkkeitä vuosikausia. Niillä rahoilla olisi saatu se infuusio ja ongelma poistumaan.

Väsymys on sellainen oire johon ei aina löydy apua vaikka kuinka tutkisi. Lääkäri tutkii ne asiat mitä voi mutta jos kaikki on kunnossa niin aika vaikea on auttaa vaikka haluaisi. Laajat lisätutkimukset tai verikokeiden jatkuva kontrollointi harvoin johtaa mihinkään. Viime aikoina uniapnea on todettu yhä useammalla mikä vaikuttaa itsestä vähän yllättävältä.

Jos mitään selvää syytä ei ole niin sitten pitää potilaan miettiä voiko syynä olla seurausta liiasta työnteosta, ylipainosta, vähäisestä liikkumisesta, uniongelmista tai ikääntymisestä. Jossain vaiheessa saatetaan alkaa epäillä masennusta kun mitään muuta ei keksitä.. Mitään väsymystä poistavaa lääkettä ei taida olla markkinoilla ja piristeet kuten amfetamiini luokitellaan huumausaineeksi.

Vaikeaoireisimmat potilaat voi yleislääkäri lähettää erikoissairaanhoitoon ja joskus siellä sitten diagnosoidaan krooninen väsymyssyndrooma. Mitään kunnon hoitoa ei taida olla tarjolla vaan lähinnä kuntoutusta ja jotkut sitten toipuvat sänkypotilaasta parempaan kuntoon. Pari linkkiä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01194 ja https://www.kaypahoito.fi/hyva-kaytanto-konsensussuositus-maarittelee-k…

Minulla se johtui candida albicansin liikakasvusta, joka johti huonoon verenlaatuun ja hapenpuutteeseen. Tätä nyt vaan ei pystytty viidessä vuodessa lääkäreiden keskuudessa ratkaisemaan, vaikka kävin monessa paikassa. Olin kuulemma masentunut. Minulla oli kuitenkin masentuneeksi ihmeen vahva hinku saada väsymys pois ja päästä kiinni normaaliin elämään ja niillä vähillä voimillani etsin aktiivisesti ratkaisua.

Candida albicansia oli sitten missä? Mitä tarkoittaa huono verenlaatu? Normaalisti katsotaan verestä hemoglobiinia, valkosolujen ja verihiutaleiden määrää. Hapenpuute verestä mitattuna on yleensä seurausta jostain vakavammasta kuten keuhkosairaudesta eli on vähän vaikea ymmärtää että Candida tätä voisi aiheuttaa.

Kun vertani katsottiin mikroskoopilla punasoluja oli vähän, ne olivat pieniä, keskenään erikokoisia, veren taustasävy oli tumma, tiettyjä valkosoluja ei näkynyt, veressä näkyi hiivaa. Selvää, ettei happi kulkenut normaalisti niin, että olisin kokenut olevani hyvässä terässä (ja huom! verenkuvan mukaan veriarvoni olivat vain siinä viitearvojen alarajan tuntumassa, joku ihan vähän alle, silti olin ihan työkyvyttömässä väsymyksessä, koska hiivasta aiheutuu myös myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita, eli etenkin aamulla on "krapulassa"). 

Myöhemmin veri muuttui puhtaammaksi, valkosolut heräsivät tekemään tehtäväänsä (sen näkee mikroskoopilla miten liikkuvat ja "syövät" kohteensa eli putsaavat verta). Punasoluja tuli lisää, ne olivat tasakokoisia ja suurempia, hiiva katosi, oloni muuttui terveeksi. Iho parani, katse kirkastui, päänahka parani, hiustenlähtö loppui jne. 

Jos Candida albicans on veressä niin kyseessä on poikkeava löydös joka pahimmillaan saa aikaan kunnon infektion oireineen. Tavallisesti Candidaa tavataan tehohoidossa olevilla potilailla ja riskitekijöitä on ainakin diabetes, kortisonilääkity ja heikentynyt immuunivaste. Hoidetaan muutaman viikon ajan hiivalääkityksellä (flukonatsoli, kaspifungiini jne).

Näin olen ymmärtänyt virallisen lääketieteen kannaksi. Ehkä ne raja-arvot ovat niin korkeat virallisella puolella, että ihminen on jo täysin henkitoreissaan?

Joka tapauksessa, kuvailin osan omista oireistani, sen mitä vereni tilanteesta näki mikroskoopilla ja miten se muuttui samalla kun oma oloni muuttui sairaasta terveeksi. Youtube on täynnä candida albicansiin liittyviä videoita, jota sanotaan länsimaiden piileväksi terveysongelmaksi. Uskoo ken tahtoo, kenenkään ei ole pakko. 

Vierailija
65/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Erilaisilla sairauksilla ja tiloilla on yhteisiä oireita, kuten väsymys, lämpöily, lihassärky, lihominen ja masennus. Vuorollaan on aina joku muotidiagnoosi, johon oireet sopivat. Aikoinaan se oli seleenin puute ja sitten amalgaami. Sen jälkeen tulivat punkit, mykoplasma, sisäilmaoireet ja D-vitamiini. Nyt kaikki, joilla on epäspesifiä oireilua, epäilevät itsellään kilpirauhasen vajaatoimintaa.”

Niin totta ja tämä on jo vanha juttu.

Jonon jatkoksi on nyttemmin tullut tuo ferritiini. Tälläkin palstalla - jos kysyt jostain oireesta - ensimmäiseksi tiedustellaan ”onko ferritiini mitattu?”

Matala ferritiini ja anemia ovat AINA olleet naistentauteja. Ei naisen fysiologia muutu jossain tuhannessa vuodessa vaikka. Nainen menettää kuukautisten kautta verta ja samaa tekevät synnytykset. Ihan järkevää sen lääkärinkin on mittauttaa naisella ferritiini verikokeessa jos väsymys esimerkiksi vaivaa. Itselläni epäilin tuota, mutta ferritiini olikin 120 ja kilpirauhasessa olikin sitten häikkää (joka myös yleinen).

Vierailija
66/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas aloin olla niin sairaan ja raihnaisen oloinen, että uskon, että candida albicans on yksi altistava tekijä sille, että jonkun terveys ja immuniteetti menee niin huonoksi, että joutuu tehohoitoon, kun joku toinen selvinnee samasta taudista kevyemmin hoidoin ja oirein. Sehän on valtava rasitus koko elimistölle, että pitää koko ajan siivota hiivaa verenkierrosta, joka mukana se leviää kaikkialle kehossa ja vaikuttaa monella eri tavalla. 

Lähtöongelma siis oli suolisto, josta tätä suolistohiivaa pääsi purkautumaan verenkiertoon kuten muutakin "moskaa". Kun suolisto oli kunnossa, veri puhdistui. 

Vierailija
67/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehet taas on niin säälittäviä että menee lääkäriin vasta kun on liika myöhästä

Vierailija
68/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhassairaudet ovat todella viheliäisiä. Pienen pienestä tabletin osasista kiinni, jaksatko herätä aamulla, oletko nukuksissa koko päivän, tarviitko päikkäreitä, toimiiko aivot, muuttuuko nauttimasi ruoka energiaksi vai rasvaksi, kerääkö kehosi nestettä vai ei, onko sinulla kosketus lihaksiisi niin että voit urheilla vai eivätkö lihassolut saa energiaa, hiukset ohenee ja lähtee, iho kuivuu ja halkeilee, naama pöhöttää jne. 

Ja kun ne veriarvotkin on välillä vaikea saada kohdilleen niin, että molemmat toimivat ja sitä myötä ihminen toimii. 

Jos jotain voisin elämässäni muuttaa niin top-3 listalla olisi se, ettei kilpirauhastani olisi poistettu tai koko sairautta ei olisi tullut. 

Vierailija
69/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tuota albicansia hoidetaan? Minulla siis diagnoosina raudanpuuteanemia mutta lääkäri on nyt useamman kerran ihmetellyt valkosolujen puutetta. Raudanpuuteanemiassahan punasolut ovat pienet ja ferritiini matala niin kuin minulla onkin. Ei vaan ole parantunut rautaa syömällä edes kahdessa vuodessa. En uskalla lääkärille tätä ehdottaa mutta helpottaa itseäni, jos tiedän, mikä vaivaa ja voinko itse tehdä asialle jotain.

Vierailija
70/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhassairaudet ovat todella viheliäisiä. Pienen pienestä tabletin osasista kiinni, jaksatko herätä aamulla, oletko nukuksissa koko päivän, tarviitko päikkäreitä, toimiiko aivot, muuttuuko nauttimasi ruoka energiaksi vai rasvaksi, kerääkö kehosi nestettä vai ei, onko sinulla kosketus lihaksiisi niin että voit urheilla vai eivätkö lihassolut saa energiaa, hiukset ohenee ja lähtee, iho kuivuu ja halkeilee, naama pöhöttää jne. 

Ja kun ne veriarvotkin on välillä vaikea saada kohdilleen niin, että molemmat toimivat ja sitä myötä ihminen toimii. 

Jos jotain voisin elämässäni muuttaa niin top-3 listalla olisi se, ettei kilpirauhastani olisi poistettu tai koko sairautta ei olisi tullut. 

Oireet on samat mutta kilppariarvot lääkäreiden mukaan normaalit. Eivät laittaneet tuloksia näkyviin oma kantaan niin en tiedä, mitä ovat.

Vierailija
71/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tuota albicansia hoidetaan? Minulla siis diagnoosina raudanpuuteanemia mutta lääkäri on nyt useamman kerran ihmetellyt valkosolujen puutetta. Raudanpuuteanemiassahan punasolut ovat pienet ja ferritiini matala niin kuin minulla onkin. Ei vaan ole parantunut rautaa syömällä edes kahdessa vuodessa. En uskalla lääkärille tätä ehdottaa mutta helpottaa itseäni, jos tiedän, mikä vaivaa ja voinko itse tehdä asialle jotain.

Tee ensi sylkitesti (löytyy googlaamalla spit test candida eli aamulla heti herättyä syljetään vesilasiin ja katsotaan tuleeko sinne hiivamuodostumia). 

Sitä voi kai hoitaa jollain lääkkeilläkin, mutta itse hoidin ruokavaliolla (tiukka) ja lisäravinteilla. Siitäkin löytyy netistä esim Paula Heinonen hiivasyndrooma tai sitten enkuksi candida albicans. Sokeri ja makeutusaineet, alkoholi, hiilihappojuomat kokonaan veks. Einekset pois. Ei mielellään edes edellisenä päivänä valmistettua ruokaa. Gluteeniton ja vehnätön olin muutenkin. Glutamiinia suoliston sidoksille. Ruoansulatysentsyymejä, boulardiita, hiivaxia (Biolatte). Ja tietty hiivaa sisältävät tuotteet pois eli ei leipää, pullaa tms. 

Siihen saa kyllä ulkopuolista ammattiapuakin, googlella löytyy. 

Vierailija
72/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Erilaisilla sairauksilla ja tiloilla on yhteisiä oireita, kuten väsymys, lämpöily, lihassärky, lihominen ja masennus. Vuorollaan on aina joku muotidiagnoosi, johon oireet sopivat. Aikoinaan se oli seleenin puute ja sitten amalgaami. Sen jälkeen tulivat punkit, mykoplasma, sisäilmaoireet ja D-vitamiini. Nyt kaikki, joilla on epäspesifiä oireilua, epäilevät itsellään kilpirauhasen vajaatoimintaa.”

Jonon jatkoksi on nyttemmin tullut tuo ferritiini. Tälläkin palstalla - jos kysyt jostain oireesta - ensimmäiseksi tiedustellaan ”onko ferritiini mitattu?”

Onko huono juttu sinun mielestä? Jos ihminen vuotaa verta säännöllisesti tai kerralla paljon, veren rautapitoisuus pienenee. Jos se ei korjaannu syömisten myötä, on ongelma. Yllättäen taas yksi asia, jota ei oteta vakavasti, kun se on sellainen hassunhauska tyttöjen juttu.

Raudanpuute aiheuttaa pitkään jatkuessa paljon muutakin kuin väsymystä.

Vierailija
73/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireet on samat mutta kilppariarvot lääkäreiden mukaan normaalit. Eivät laittaneet tuloksia näkyviin oma kantaan niin en tiedä, mitä ovat.

Aika törkeää. 

Vierailija
74/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs alan lääkäri olet? Kielioppi ei ainakaan ole hallussa.

Vierailija
75/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai voisit kysyä apteekista mitä rautavalmistetta he suosittelee. Olen kiitollinen osaavalle henkilökunnalle (lääkäri katsoi listalta mitä tarjotaan ensin, mitä sen jälkeen..).

Vierailija
76/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, muhun sopii väsymys ja jatkuva palelu. Lisäksi ääneni on matala-en tupakoi. Painoindeksi on 19, VO2 max. arvot ovat 43 ja Cooperissa menee 2800 m. Mikähän mussa on vikana?

Rasvakerros on painoindeksin perusteella liian ohut. Syö enemmän tai laita vaatetta päälle. Onko helteiden aikana ollut palelua?

Rasvakerros liian ohut? Muutama vuosikymmen sitten tuo on ollut ihan normaali paino. Ja muutenkin normipainon raja menee 18,5.

Ja kyllä, takamuksessani on pehmikettä. Ja tulee tukala olo, jos syön enemmän. Oon huomannut, että itselleni tämä paino on juuri sopiva.

Vierailija
77/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosia epäillessä kannattaakin pitää pintansa ainakin kahden kuulemani tapauksen perusteella.

Kukahan niitä psyykelääkkeitä tarvitsisikaan, ap?

Vierailija
78/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miehet taas on niin säälittäviä että menee lääkäriin vasta kun on liika myöhästä

Ei vaan yleensä hakeutuvat hoitoon silloin kun sille on oikea tarve. Toki miehissäkin on näitä masentuneita.

Vierailija
79/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin masennus eikä kuunneltu kun sanoin että tämä on nyt jotain muuta, olin jatkuvasti väsynyt ja umpijäässä. Vasta kun tukka irtosi tuppoina ja silmät pullistui päästä suostuttiin kunnolla tutkimaan. Näytin tässä vaiheessa Klonkun pikkusiskolta ja olin syönyt masennuslääkettä turhaan 2 vuotta.

Vierailija
80/127 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs alan lääkäri olet? Kielioppi ei ainakaan ole hallussa.

En tiedä kenelle kysymyksesi oli tarkoitettu mutta ymmärtääkseni lääkiksessä ei opiskella suomen kielen kielioppia. Muutenkin sinne lääkikseen hakeutuu enemmän matemaattisesti lahjakkaita ihmisiä. Kielipoliiseista lyhyen matematiikan lukijoista taas tulee työttömiä filosofian maistereita.

Kiitos tästä faktana esitetystä vähättelystä ja pilkkaamisesta. Olen ollut töissä opiskeluajoista lähtien enkä päivääkään työttömänä.

Lyhyen matematiikan lukija, filosofian maisteri, kielitieteilijä