Terveyskeskuslääkärin painajainen ihmiset jotka itse epäilevät sairastavansa: long covidia, borrelioosia, homeallergiaa tai kilpirauhasongelmaa
Mitä muutakaan se lääkäri voi tehdä kuin määrätä näille mielialalääkkeitä.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä terveyskeskuslääkäreiden sijaan voisi palkata vaikka simpansseja. Banaanipalkalla.
No mene ihmeessä sinne simpanssin vastaanotolle, kun tarvitset ylipainoisen diabeteksesi lääkityksen säätöä, apua kipeytyneeseen selkääsi tai antibioottia virtsatieinfektioosi. Älä tule ainakaan seesteisen rauhalliseen päivystykseemme mitään kinuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäinen ihminen kaipaa huomiota. Ja hoivaa. Muodikas sairaus on hyvä apu tähän.
Mutta kannattaa mennä lääkärille
hyvin meikattuna tai ainakin
karvat suittuna.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus silti yksityinenkin lääkäri vähättelee. Itse kärsin esim unettomuudesta viime talvena niin meinasi lähes pakottaa minut masennuksen määritelmän alle ja teki kaikki ne testit ja lomakkeet. Se virallinen asia jäi sen kaiken alle ja en saanut mitään unilääkkeitä kunnolla. Vahvaa melatoniinia ja Mirtatsapiinia kyllä. Ehkä niistä joku apu oli.
Unilääkkeitä (siis niitä oikeita) ei määrätä helpolla jos koskaan, pitää olla käytynä unitutkimukset ja kaikki muut. Syynä se että ne on ihan helvetin koukuttavia.
Mirtazapiinia syön itsekin unettomuuden estoon. On myös reseptivahvuista melatoniinia tarvittaessa. Enimmäkseen nuo riittävät minulle. Se että Mirtazapiini on masennuslääke, ei tarkoita että sitä syövä olisi masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Ylesilääkäri voi ottaa vasta-ainetestit koronasta ja borrelioosista sekä määrittää kilpirauhaskokeet.
Long covidiin ja pitkäaikaiseen borrelioosiin ei ole mitään toimivaa hoitoa että sen kummempaa ei voi tehdä kuin yrittää kannustaa jaksamaan.
Kilpirauhasen yli- tai alitoimintaan löytyy hyvä lääkitys.
Homeallergia voi aiheuttaa oireita joihin löytyy allergia- sekä astmalääkkeitä.
Homealtistuksen selvittely ei kuulu terveyskeskuslääkärin toimenkuvaan vaan on syytä ottaa yhteyttä hometalon isännöitsijään asian tutkimuseksi.
Aina ei potilasta voi auttaa mutta on tärkeää että häntä kuullaan ja yritetään auttaa niin hyvin kuin on mahdollista.
Pitkäaikaiseen borrelioosiin auttaa antibiootit,joskus suoraan suoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä vakava juttu on vatsavaivat, moni potilas epäilee sairastavansa vaikka syöpää. Selitä siinä sitten, että se on stressiä, ota närästyslääkettä. Turha tutkia, koska se maksaa ja kun potilas on 6 kk kuluttua vainaja, niin voi aina sanoa, että eipä tullut ajoissa puheilleni.
Työterveyslääkäri ei koskaa anna diagnoosiksi stressiä. Vaikka mitä muuta, mutta työnantajan varpaille ei astuta.
Tässä tilanteessa potilaasta tehdään luulosairas, että tutkimuksilta vältytään.
Höpö, höpö, minäkin sain työterveydestä dg:n stressistä johtuvaksi, ei siinä a:n kantaa kyselty tai ajateltu!
Itse jouduin kerran terveyskeskuslääkärin kanssa googlettelemaan mikä voisi vaivata. heh.