Millainen kaupunki Kuopio on asua?
Voi olla, että syksyllä tai viim. alkuvuodesta muutamme miehen työn perässä Kuopioon. Meillä on yksi pieni lapsi (1,5 v) ja toisesta olen juuri kaksi viikkoa sitten plussan ut. Mitä hyviä ja huonoja puolia, mitä kaupunginosia suositte? Miehen työ keskustassa ja lisäksi melko liikkuvaa, joten omalla autolla joka tapauksessa liikkeellä paljon. Meillä on kaksi autoa.
Kiitos vinkeistä ja kommenteista!
Kommentit (58)
Vanha ketju, mutta hyvä muistella vanhoja. Asuin Kuopiossa muutaman vuoden ja tutuiksi tuli Petonen-Pitkälahti, keskusta-Puijonlaakso ja Linnanpelto-Männistö alueet. Linnanpellolla oli hieno omakotitalo alue, mutta muuten siellä tuntui olevan yhtä paljon juoppoja ja narkkeja kuin Pyörönkaarella. Pitkälahti oli ihan jees, mutta julkisilla keskustaan kulkeminen erittäin huonosti järjestetty. Keskusta on ihan kiva alue, tosin kaikki kivat liikkeet on Matkuksessa ja keskusta kuolemassa, narkit ja nuoriso Sokoksen kongissa vähän kyllä pitivät poliisit työllistettyinä. Puijonlaakso taas oli näistä paras asua, lyhyt matka keskustaan ja julkiset kulki hyvin noin lyhyen välin. Ainoat miinukset on ylämäki keskustasta poistuessa ja ihan järjettömän kalliit vuokrat.
Olin sote alalla töissä, tykkäsin ihmisistä, mutta useamman vuoden jälkeen kyllä huomasi, että kaupunki ei työntekijöitään arvosta..esim pitkäaikaiset sijaiset ohitetaan vakipaikkoja jakaessa vaikka koko työyhteisö suosittelee sijaista vakkariksi. Kys tietyin väliajoin feidaa hyvät sijaiset kokonaan pois..
Asiakkaana kunnallisella terveydenhoito ei saa minun kohdallani kovin mairittelevaa arvosanaa, kärsin naistentaudista jolle en saanut mitään hoitoa Kuopiossa vaikka kiireellinen tarve oli.. Irtisanoutuessa vuosien (vaki)työstä ei kiitosta pahemmin kuulunut ylemmältä taholta.
Savolaiset on jees porukkaa, mutta liian ylpeitä savosta/kuopiosta.. "Et taida olla savolainen" liian usein kuultu lause.
Takaisin en enää muuttaisi, kun Savoon ei jäänyt kuin ihanat työkaverit. Ikävä on vesistöjä ja savon murretta, mutta sen saa kesäreissulla tyydytettyä.
Joka tapauksessa kiitos Kuopijjjo! t. rannikolla viihtyvä immeinen
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:36"]Perus ok, itse en kuitenkaan pidä yleisfiiliksestä. Saan tästä nyt savolaisten vihat päälleni, mutta en yksinkertaisesti viihdy täällä. Budjetit kusee (esim. toriremonttiin kului yli 20 miljoonaa alkuperäisen budjetin yli), kouluja joudutaan lakkauttamaan ja siirtämään lapsia/nuoria sellaisiin yli tuhannen oppilaan laitoksiin (esim. Pyörön koulu), yhdeksänä kertana kymmenestä olen saanut terveyskeskuksessa huonoa palvelua. Sairauksien vähättely (ja molempina kertoina lopulta pillit vinkuen sairaalaan, lievimmissä tapauksissa yksityiselle hoidattamaan kunnolla) ja raskausaikana palvelu ei pelannut, silloinkin vaivoja vähäteltiin ja kivunlievitystäkään ei heti annettu. Siirryin yksityiselle pari vuotta sitten, enkä ole katunut.
Kyllähän Kuopiosta hyviäkin puolia löytyy, mutta... No, onneksi pääsen muuttamaan lokakuun alussa :)
Tähän vielä lisäyksenä, että asuinalueesta sentään tykkäsin. Rönöstä siis.
8
Itsellä myös mielessä Kuopioon muutto, olen alunperin kotoisin yhdestä Kuopioon liitetystä pikkukunnasta ja asunut ensimmäiset vuodet omillani Kuopiossa ennen kuin opinnot ja mies veivät muualle Suomeen. Rönöhän oli varakkaiden alue vielä 20-30 vuotta sitten, mutta nyt taitaa rakennuskanta olla siellä vanhaa, kasaria pääasiassa. Itse miettinyt myös olisiko Rönö hyvä alue, jos sieltä jotain löytyisi, mutta en taitaisi niin vanhoista taloista haluta maksaa pyyntiä. Aikoinaan asuin puijonlaaksossa ja viihdyin, mutta siellä on muistaakseni huonosti omakotitaloja. En yhtään tiedä, mikä olisi nykyään hyvä alue. Saaristokaupungissa tökkii joku asia, en osaa sanoa mikä.
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset on jees porukkaa, mutta liian ylpeitä savosta/kuopiosta.. "Et taida olla savolainen" liian usein kuultu lause.
Tuo liittyy ennemminkin siihen, että ei ymmärrä sisäpiirin vitsejä ja ajattelutapa on erilainen. Hyvähän se on todeta, niin osaa savolainen siistiä suutansa jatkossa ja tietää, että toinen ei ehkä ole samalla aaltopituudella.
Kuopiolainen vuokrataso on aivan törkeää kiskontaa :/ Sijanitiinsa nähden käsittämättömän kallis kaupunki. Ja se autovihamielisyys, pysäköintiä hankaloitetaan ihan tahallaan ja parkkipirkkoja on niin tiheään, että varmasti tulee virhemaksu niin pian kuin vain voi.
Päällisin puolin sinänsä mukavanoloinen kaupunki, mutta taitaa olla parempi vain käydä täällä, asumisen laatu, varsinkin hinta/laatu -suhde on muualla parempi.
Kuopio on nykyään asumishelvetti. Järjettömäksi paisuneet asumiskulut, asuntotarjonnan surkea hinta/laatu (itselläni jo kolme muuttoa takana sisäilmaongelmien takia joista kaksi homepesää oli alle 10 vuotta vanhoja), ongelmatapauksia ei pääse enää karkuun edes omistusasunnossa, joka paikka täynnä jotain älyttömiä nopeusrajoituksia ja pysäköintikieltoja, jne.
Opiskelin Kuopiossa ja ihan kiva kaupunki oli opiskelijalle. Sittemmin kävin muualla asumassa ja palasin sitten 80 km päähän Kuopiosta pitkäksi aikaa. Nyt tuli tilaisuus valita suunnataanko Kuopioon vai Joensuuhun, ja valittiin jälkimmäinen. Lähellä keskustaa on mahdollisuus asua hyvin ja silti kohtuullisella hinnalla, toisin kuin Kuopiossa. Myöskin pienempänä kaupunkina Joensuu on enemmän makuuni.
Mitäs Kuopioon kuuluu nyt?
Itse mietin Helsingistä Kuopioon muuttoa. Olen sieltäpäin kotoisin ja kiinnostaa monikin asia, minkä vaihtaisin Helsingissä elämästäni pois ja Kuopiossa se onnistuisi.
Työt mietityttää eniten, niitä ei järimmin ole tarjolla.
Saaristokaupunkiin rakennetaan koko ajan lisää. Näyttää kivalta koska on uutta.
Ilmeisesti Kuopiosta on tykännyt ainakin tämän uutisen kirjoittaja, aika mukava juttu ulkopaikkakuntalaisen kirjoittamaksi ja voin ihan nuo samat hommat itsekin allekirjoittaa https://frisbeegolfsuomi.com/frisbeegolf-matkalla-kuopio/
Hyvä Kuopio!
Selkeästi Kuopio on nostanut profiiliaan vuosien mittaan. Se ei silti poista sitä faktaa, että Savo kokonaisuudessaan ei ole mikään sivistyksen kehto. Ihmisillä ei käytöstapoja tai suhteellisuudentajua. Olen Savosta kotoisin ja käyn siellä aika-ajoin. En ikinä muuttaisi takaisin ihmisten takia - katkeraa ja kateellista.
Kuopio on vähän kuin Tampere - sopii parhaiten perustyötä tekeville ja ihmisille, jotka tykkäävät suomirockista. Suomessa toisaalle rannikkokaupunkeihin muuttavat ne, ketkä kaipaavat sielun sivistystä.
Poikkeusyksilöt ovat asia erikseen, plus nuori sukupolvi toki tuo jotain tolkkua menoon. Ihmiset toki ovat myös mukavia palveluammateissaan ja meno on rentoa, mutta se ei riitä.
Jos pysähdyt esim. Matkuksen ostarilla matkalla pohjoiseen, näet läpileikkauksen paikallisista.
Kaikki jotka eivät halua tämmöistä "Prisma/Ikea-arkea" itselleen, kannattaa miettiä mennäkö Savoon. Itse kaipaan ympäristöltäni dynaamisuutta.
Tyypillistä Kuopio -touhua, sama katu kaivettu auki jo kolmesti parin kuukauden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi Kuopio on nostanut profiiliaan vuosien mittaan. Se ei silti poista sitä faktaa, että Savo kokonaisuudessaan ei ole mikään sivistyksen kehto. Ihmisillä ei käytöstapoja tai suhteellisuudentajua. Olen Savosta kotoisin ja käyn siellä aika-ajoin. En ikinä muuttaisi takaisin ihmisten takia - katkeraa ja kateellista.
Kuopio on vähän kuin Tampere - sopii parhaiten perustyötä tekeville ja ihmisille, jotka tykkäävät suomirockista. Suomessa toisaalle rannikkokaupunkeihin muuttavat ne, ketkä kaipaavat sielun sivistystä.
Poikkeusyksilöt ovat asia erikseen, plus nuori sukupolvi toki tuo jotain tolkkua menoon. Ihmiset toki ovat myös mukavia palveluammateissaan ja meno on rentoa, mutta se ei riitä.
Jos pysähdyt esim. Matkuksen ostarilla matkalla pohjoiseen, näet läpileikkauksen paikallisista.
Kaikki jotka eivät halua tämmöistä "Prisma/Ikea-arkea" itselleen, kannattaa miettiä mennäkö Savoon. Itse kaipaan ympäristölt
Kuopiossa on ihana asua, jos tykkää luonnossa liikkumisesta ja on löytänyt oman piirinsä työn tai opiskelun parista. Muuten en kaupungissa asuisi. Joukkoon mahtuu monenlaista hiihtäjää ja kummajaista, joiden pääelinkeinona on muista ihmisistä juoruaminen ja eräänlaisena kävelevänä tietokantana toimiminen. Toisaalta jos sellaisesta tykkää niin Kuopio on hyvä valinta siltäkin osin.
Meillä 2v muksu ja 10v asuttu Kuopiossa. Jos työ keskustassa, erinomaisia alueita on muun muassa Puijonlaakson seutu, Neulamäkikin on hyvä. Niirala, keskustan alueet. Kaipaatteko enemmän omaa rauhaa vai kaupunkielämää?
Siellä on hyvä Sairaala (Kuopion Yliopistollinen Sairaala) 👍
Ehkä ohi aiheen, mutta:
YouTubessa livekuvaa Kuopion Torista:
MUIKKU LIVE - Kuopion Tori.
🙂
Useampaan kertaan olen asunut Kuopiossa (syntynytkin siellä) ja aina ensimmäisenä siitä paikasta tulee mieleen kylmyys. Kiesus miten talvet tuntuivat olevan siellä niin pitkiä pakkasineen.
Eihän kaikkien tarvi tykätä samoista asioista kuin sinä?
Miksi loukkaannut, jos joku ei tykkää?
Toisen roina on toisen aarre. Kai se on samoin asuinympäristössään tai työpaikassa tai muussakin.
Ei pidä tykätä jos ei tykkää. Mutta en tajua valittajia, jotka eivät tee mitään jotta olisi paremmin, valitetaan ja arvostellaan vaan. Jos ei tykkää asua jossain niin muuttaa pois. Muuta ratkaisua en näe. Itse en valittaisi vaan muuttaisin jos en viihdy. Elämä koostuu sarjasta valintoja. Kuopio on ihana kaupunki itselleni. Kun asunut muuallakin mm Helsinki, Mikkeli, Oulu niin Kuopio sopii parhaiten minulle. Ymmärrän, ettei kaikki ole samaa mieltä, eikä tarvitse olla.