Millainen kaupunki Kuopio on asua?
Voi olla, että syksyllä tai viim. alkuvuodesta muutamme miehen työn perässä Kuopioon. Meillä on yksi pieni lapsi (1,5 v) ja toisesta olen juuri kaksi viikkoa sitten plussan ut. Mitä hyviä ja huonoja puolia, mitä kaupunginosia suositte? Miehen työ keskustassa ja lisäksi melko liikkuvaa, joten omalla autolla joka tapauksessa liikkeellä paljon. Meillä on kaksi autoa.
Kiitos vinkeistä ja kommenteista!
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:57"]
Mä olen itse asunut Kuopiossa ja aloittanut koulun siellä. Muutimme Rovaniemelle, ja kaipaamaan jäin. En muista oikein enää mitään muuta kuin juuri tuon Linnanpellon, siis sen aikaisen, vuosikymmeniä sitten. Joten kiva tietää, että edelleen idyllisenä säilynyt. Serkkuni siellä perheineen asui, ja olin heillä joskus pikkusena hoidossa, ihanassa puutalossa.
-14-
[/quote]
Ja kukahan on taas ruikkinut alapeukuttajan murokuppiin? Mitähän negatiivista tässäkin taas oli? Sulla vaan jotain kakkamaisia lapsuusmuistoja?
Kuopio on kiva kaupunki. Esim leikkipuistot ja avoimet päiväkodit ym toimii hyvin. Ja päivähoito myös, useimmilla alueilla. Nyt on keskustan isot rakennushankkeetkin jo lähes valmiit. Ihmisiin tutustuu helposti.
Miinuksena Koulujen verkostoselvitys on työn alla, voi olla että niistä jotain vielä lakkautetaan. Kuntalisää ei saa kodinhoidontuen päälle toisin kuin esin Siilinjärvellä. Ja päiväkoteihin ei oteta helpolla sijaisia, joten sairastuneita hoitajia tuuraavaat esim sivarit tai harjoittelijat.
Asuinalueista jättäisin väliin Neulamäen, Petosen ja Rypysuon keskustan kerrostalot, Muutoin nuokin alueet ovat kivaa seutua. Itse asun nyt Särkiniemessä, kokemusta myös Inkilänmäeltä ja Linnanpellolta.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:08"]
Millaista aluetta on Neulamäki? Olemme muuttamassa sinne koska on lähellä yliopistoa, mutta ei hajuakaan millaiseen paikkaan olemme muuttamassa... palvelut (ostari, terveysasema, pk) ovat kuulemma lähellä ja kulkuyhteydet hyvät.
[/quote]
On lähellä yliopistoa mutta korkeuseroa on rutkasti! Neulamäen ostarin seutu on vähän levotonta, pientaloalueet tosi ok. Vieressä on ihana Vuorilammen luonnonsuojelualue, jossa mm. nuotiopaikka ja ladut. Ja Neulaniemen virkistysalueet muutenkin. Neulamäen laella on mukava näkötorni, josta voi seurata auringonlaskuja ja nousuja kallavedellä :)
Ikävä kaupunki, sulkeutuneet ihmiset, ruma torin ympäristö. Rakennetaan kaupungin reunamille liikaa megamarketteja sun muuta roskaa. Kuopioon muuttaneet pilanneet koko kaupungin.
Tulet yllättymään miten paljon rantaa Kuopiossa on. Lähes kaikkialla on lähellä järvi. Ja metsäalueet ovat hienoja, isot luonnontilaiset alueet ihan keskustassa Puijolla ja muuallakin.
Mä olen kans asunut Linnanpellolla, Särkiniemessä, Inkilänmäellä, keskustassa ja Rypysuolla. Tykkäsin kaikista, tosin Rypysuolla asuin nuorena aikuisena mieheni kanssa, eikä meitä ajoittainen meteli ja halpojen vuokrakämppien väki haitannut. Lasten kanssa en sinne kerrostaloalueelle lähtisi asumaan...
Yleisesti huono maine on Petosella (juopot, narkit ja mun anoppi), Neulamäellä (opiskelijat ja narkit) ja ainakin tovi sitten Saarijärvellä (eos miksi).
Nykyään vaikutan Siilissä minäkin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]Mä olen kans asunut Linnanpellolla, Särkiniemessä, Inkilänmäellä, keskustassa ja Rypysuolla. Tykkäsin kaikista, tosin Rypysuolla asuin nuorena aikuisena mieheni kanssa, eikä meitä ajoittainen meteli ja halpojen vuokrakämppien väki haitannut. Lasten kanssa en sinne kerrostaloalueelle lähtisi asumaan...
Yleisesti huono maine on Petosella (juopot, narkit ja mun anoppi), Neulamäellä (opiskelijat ja narkit) ja ainakin tovi sitten Saarijärvellä (eos miksi).
Nykyään vaikutan Siilissä minäkin.
[/quote]
Saarijärveltä myydään pois opiskelijakämpät. Nykyiset saa asua niin pitkään kun asuvat, mutta kun ne muuttaa pois niin mikälie omistaja myy asunnon eteenpäin. Tästä tuli tieto joskus keväällä.
t. saarijärveläinen
torilta saa hyviä lettuja! kreppikeitaasta siis. Ja maljapurolla keskustassa on kiva leikkipuisto, myös kuopiolahdella on. Väinölänniemi on ihana uimarantoineen.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:36"] kouluja joudutaan lakkauttamaan ja siirtämään lapsia/nuoria sellaisiin yli tuhannen oppilaan laitoksiin (esim. Pyörön koulu)
[/quote]
Joo Pyörös on paljon oppilaita, mutta se on silti hyvä koulu. Pyörössähän on nykyään ylä-pyörö ja ala-pyörö, ala-asteelaiset pyörii pääasiassa ala-pyörössä, mutta näyttää niitä pyörivän kans entisen Kallaveden koulun puolella nyt yhdistyksen jälkeen.
t. 15, tukari entisessä Kallaveden koulussa
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:36"] kouluja joudutaan lakkauttamaan ja siirtämään lapsia/nuoria sellaisiin yli tuhannen oppilaan laitoksiin (esim. Pyörön koulu)
[/quote]
Joo Pyörös on paljon oppilaita, mutta se on silti hyvä koulu. Pyörössähän on nykyään ylä-pyörö ja ala-pyörö, ala-asteelaiset pyörii pääasiassa ala-pyörössä, mutta näyttää niitä pyörivän kans entisen Kallaveden koulun puolella nyt yhdistyksen jälkeen.
[/quote]
Äsh, 15v tarkoitin
Mä en ole koskaan päässyt käymään Kuopiossa:(. Kiinnostaisi kyllä. kotimaan lomailu vaan on niin kallista. Joka loma me sukuloidaan miehen kotiseudulla Lappeenrannassa ja sitten minun kotiseudulla Hämeessä ja sitten onkin jo loma finaalissa ja mukava olla kotonakin. Joku pikku ulkomaan loma siinä välissä ehkä. Hyvän ystävän äiti lähettää silloin tällöin kalakukkoa. Se on herkkua. Tämä nyt ei auttanut ap:tä yhtään, kunhan avauduin:).
Me asumme Saaristokaupungissa Lehtoniemessä ja tykkäämme tosi paljon. Paljon luontoa, uimaranta, koulu, päiväkoti, leikkipuisto ym kaikki lähellä. Mielestäni asukkaat Saaristokaupungissa ovat hyvin samanhenkisiä: nuoria, lapsirakkaita, aktiivisia. Olemme saaneet lyhyessä ajassa paljon uusia, kivoja tuttavuuksia.
Miinuksena Saaristokaupungin huonohkot palvelut: S-market ja Valintatalo, eikä oikeastaan muuta. Kaupassa käydään siis autolla... Toivottavasti tähän tulossa muutos :)
Tervetuloa Kuopioon!
t. Helsingistä Savon sydämeen muuttaneet
En tykkää kuopiosta yhtään. Asun pienehkössä kylässä sen lähellä, ja fiilis siellä on vaan.... no, sellanen, et onneks en päässy sinne vuos sitten opiskelee.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:34"]
Kuopio on ihana!
Lapsiperheiden suosiossa on tosiaan tuo Siilinjärvi, mutta ihan Kuopiossa Saaristokaupunki on uudehkona alueena todella upea - paljon vettä ympärillä, upeat maisemat ja vaikka välillä tuntuu, että onpa täällä ahdasta, niin se kauneus vie kyllä pidemmän korren.
Eikä muissakaan asuinalueissa mitään vikaa ole. Toki Petosella ja Leväselläkin on hieman levoton maine ja Niuvanniemen mielisairaala varjostaa tiettyä aluetta maineellaan, mutta jokaisessa paikassahan on sekä hyviä, että huonoja puolia, ja silti niissä kasvaa aivan yhtä onnellisia lapsia :)
[/quote]
Asun aivan sairaalan lähettyvillä Puijonlaaksossa, eikä siitä koskaan ole aiheutunut haittaa tai vaaraa. Potilaat on pääosin lääkitty vaarattomiksi. Sairaala on suuri työnantaja Kuopiossa ja alue on kulttuurihistoriallinen nähtävyys. En koe, että se millään lailla "varjostaisi" aluetta, päinvastoin. Se ei siis ainakaan alenna asuntojen arvoa. Alue on myös lähellä yliopistosairaalaa ja yliopistoa, joten vuokra-asuntoa voi olla vaikea löytää. Tämä on suosittu ja melko arvostettu alue. Puijonlaakso on erittäin rauhallinen paikka, suorastaan vähän tylsä. Palvelut ovat hyvät, S-market, K-market, Posti, apteekki, kirjasto ja Osuuspankki.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:36"] kouluja joudutaan lakkauttamaan ja siirtämään lapsia/nuoria sellaisiin yli tuhannen oppilaan laitoksiin (esim. Pyörön koulu)
[/quote]
[/quote]
Äsh, 15v tarkoitin
[/quote]
Mäkin olen ollut tukarina ex-kallavedessä (olen 17v). Järkyttävän huono ilmapiiri, amiksia, hakkaajia ja dokuja kaikki
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:34"]
Kuopio on ihana!
Lapsiperheiden suosiossa on tosiaan tuo Siilinjärvi, mutta ihan Kuopiossa Saaristokaupunki on uudehkona alueena todella upea - paljon vettä ympärillä, upeat maisemat ja vaikka välillä tuntuu, että onpa täällä ahdasta, niin se kauneus vie kyllä pidemmän korren.
Eikä muissakaan asuinalueissa mitään vikaa ole. Toki Petosella ja Leväselläkin on hieman levoton maine ja Niuvanniemen mielisairaala varjostaa tiettyä aluetta maineellaan, mutta jokaisessa paikassahan on sekä hyviä, että huonoja puolia, ja silti niissä kasvaa aivan yhtä onnellisia lapsia :)
[/quote]
Asun aivan sairaalan lähettyvillä Puijonlaaksossa, eikä siitä koskaan ole aiheutunut haittaa tai vaaraa. Potilaat on pääosin lääkitty vaarattomiksi. Sairaala on suuri työnantaja Kuopiossa ja alue on kulttuurihistoriallinen nähtävyys. En koe, että se millään lailla "varjostaisi" aluetta, päinvastoin. Se ei siis ainakaan alenna asuntojen arvoa. Alue on myös lähellä yliopistosairaalaa ja yliopistoa, joten vuokra-asuntoa voi olla vaikea löytää. Tämä on suosittu ja melko arvostettu alue. Puijonlaakso on erittäin rauhallinen paikka, suorastaan vähän tylsä. Palvelut ovat hyvät, S-market, K-market, Posti, apteekki, kirjasto ja Osuuspankki.
[/quote]
Käyn lenkillä sairaalaa ympäröivissä maastoissa yksin joka ilta, eipä ole koskaan tullut mieleen, että alue jotenkin "varjostaisi elämääni". Niuvanniemen uimaranta on hieno, ja se kartano sairaalan vieressä.
Kuopio on älyvapaa keskustajohtoinen tuppukylä, jossa ei ole mitään toimivia asunto- eikä työmarkkinoita (älyvapaat asumisen hinnat ja suurimmaksi osaksi julkisen sektorin työpaikkoja) ja asuntotarjonta on lähinnä ylihintaista, surkealaatuista homeläävää. Ja täysin kuollut yöelämä. Kaupunki on hintatasoon nähden asumishelvetti.
Tuppukylä kirjoitti:
Kuopio on älyvapaa keskustajohtoinen tuppukylä, jossa ei ole mitään toimivia asunto- eikä työmarkkinoita (älyvapaat asumisen hinnat ja suurimmaksi osaksi julkisen sektorin työpaikkoja) ja asuntotarjonta on lähinnä ylihintaista, surkealaatuista homeläävää. Ja täysin kuollut yöelämä. Kaupunki on hintatasoon nähden asumishelvetti.
Voi sentään! Kai älyät äkkiä muuttaa pois?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:36"]
Perus ok, itse en kuitenkaan pidä yleisfiiliksestä. Saan tästä nyt savolaisten vihat päälleni, mutta en yksinkertaisesti viihdy täällä. Budjetit kusee (esim. toriremonttiin kului yli 20 miljoonaa alkuperäisen budjetin yli), kouluja joudutaan lakkauttamaan ja siirtämään lapsia/nuoria sellaisiin yli tuhannen oppilaan laitoksiin (esim. Pyörön koulu), yhdeksänä kertana kymmenestä olen saanut terveyskeskuksessa huonoa palvelua. Sairauksien vähättely (ja molempina kertoina lopulta pillit vinkuen sairaalaan, lievimmissä tapauksissa yksityiselle hoidattamaan kunnolla) ja raskausaikana palvelu ei pelannut, silloinkin vaivoja vähäteltiin ja kivunlievitystäkään ei heti annettu. Siirryin yksityiselle pari vuotta sitten, enkä ole katunut.
Kyllähän Kuopiosta hyviäkin puolia löytyy, mutta... No, onneksi pääsen muuttamaan lokakuun alussa :)
Tervemenoa vaan.
P.s Odotan kommettejasi vuoden päästä, kun yllättäen uusikin paikkakunta on perseestä.
Eihän kaikkien tarvi tykätä samoista asioista kuin sinä?
Miksi loukkaannut, jos joku ei tykkää?
Toisen roina on toisen aarre. Kai se on samoin asuinympäristössään tai työpaikassa tai muussakin.
Ylä-Neulamäki on ok. Alempana levottomampaa.