Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?
Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.
Kommentit (1642)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huvittavaa, että hoitajat vinkuu palkkansa puenuutta. Satunnaista hanttityötä siivojana ja mäkkärisdä tehneet voivat vaan haaveilla niin suuresta palkasta ja jotkut jopa haluaa alalle sen rahan vuoksi. Nämä myös yleensä ovat valmiita tekemään töitä sen rahan eteen.
Hoiva-apulaisena pääset ihan ilman koulutusta kiinni noihin isoihin rahoihin. Ei tarvitse edes öitä valvoa. Ja niitä otetaan mielellään ja pulaa on. Kokeile ihmeessä. Ja tiedätkö, voit suorittaa vielä lh tutkinnonkin työn ohessa oppisopimuksella ja saat palkan.
Jos haluaa hoitajien asemaa, palkkoja ja etuja paremmiksi, ainut keino on olla ryhtymättä hoitajaksi. Heti kun hoitajat oikeasti loppuvat, kaikki ongelmat korjataan ja hoitajia houkutellaan alalle isolla rahalla ja leppoisilla työoloilla.
Kutsumusammatti sanaa käytetään kovin räikeästi nykyään. Kutsumus tarkoittaa sitä, että kokee sairaan, vähäosaisten ym asiat ja oikeudet tärkeinä ja hoidettavina. Ja ammatti on vastikkeellista työtä jota tehdään elannon ansaitsemiseksi. Kutsumusammatti ei siis ole mikään kutsumusvapaaehtoistyö. Vaan onpa sellaisiinkin tekijöitä löytynyt, mutta ne ovat silloin luonteeltaan selkeästi projektiluonteisia ja lyhytaikaisia.
Suurin osa vaan uhoaa vaihtavansa alaa. Todellisuudessa tietävät, ettei ole mitään järkeä lähteä varmalta alalta. Jos uudelleenkouluttautuu vaikka tradenomiksi tai insinööriksi, joutuu kilpailemaan työpaikoista työnantajan markkinoilla ja se jos mikä on tympeää ja henkisesti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu ei voi jäädä työttömäksi sillä te-toimiston täti osoittaa välittömästi 100 työpaikkaa omalta alueelta.
Voi irtisanoutua ja mennä vaikka tiskariksi, siivoojaksi, postia jakamaan, opiskelemaan uutta ammattia.
Esim. Postilla oli ihan mukavaa työskennellä. Pitkät tauot ja ruokatunti aina rauhallinen. Palkka about sama kuin lähärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu ei voi jäädä työttömäksi sillä te-toimiston täti osoittaa välittömästi 100 työpaikkaa omalta alueelta.
Sairaanhoitajalle ei osoiteta mitään uutta paikkaa, ei varsinkaan te-keskus. Sieltä voidaan vinkata, että tällaisia paikkoja olisi auki, mutta kyllä sen hoitajan valinnan tekee työpaikka.
Toki, mutta työttömyyskorvauksella eläminen ei ole mahdollista koska työvoimapoliittinen lausunto on se, että sopivaa työtä on tarjolla.
Ääh, taas kollegoidan ulinaa. Olen ennenkin kirjoittanut tänne, koska tätähän ei työpaikalla saa sanoa. Tästähän meille maksetaan? Ja kyllä, mielestäni palkka on ihan hyvä. IHAN HYVÄ! Ei tietenkään mikään yber, mutta kyllä tällä pärjää. Käteen jää verojen jälkeen n. 2800e/kk (sisältää vuorotyötä eli viikonloopuja, myös yövuoroja).
Olen aivan täynnä tätä ulinaa.
Terveisin SH, joka hörppii kahvinsa taukohuoneessa ja pää meinaa räjähtää työkavereiden valituksesta. Elämän voi tehdä myös vaikeaksi tai sitten ajatella positiivisa asioita. Kuten sitä, että itsellä on kuitenkin jalat, joilla kävellä. Seuraavan huoneen potilaalla ei jalkoja ole.
Itse en kestäisi sellaisia kamalia juoruakkoja työkavereina. Mikä tahansa fyysinen rasitus olisi helpompi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain olla pitkään rauhassa koska toinenkin tutkinto ja kun alkoi tulla osoituksia haistatin työkkärillä kukkasen ja teen vain keikkaa hengenpitimiksi. Jos työolot olisivat siedettävät tekisin vähintään 80 % työaikaa. Omapa on häviönne.
Vierailija kirjoitti:
Ääh, taas kollegoidan ulinaa. Olen ennenkin kirjoittanut tänne, koska tätähän ei työpaikalla saa sanoa. Tästähän meille maksetaan? Ja kyllä, mielestäni palkka on ihan hyvä. IHAN HYVÄ! Ei tietenkään mikään yber, mutta kyllä tällä pärjää. Käteen jää verojen jälkeen n. 2800e/kk (sisältää vuorotyötä eli viikonloopuja, myös yövuoroja).
Terveisin SH, joka hörppii kahvinsa taukohuoneessa ja pää meinaa räjähtää työkavereiden valituksesta. Elämän voi tehdä myös vaikeaksi tai sitten ajatella positiivisa asioita. Kuten sitä, että itsellä on kuitenkin jalat, joilla kävellä. Seuraavan huoneen potilaalla ei jalkoja ole.
Ihanaa, stressistä, kiireestä ja epäergonomisista vuoroista aiheutuneet sairaudetkin häipyvät kun uhrautujakollega muistuttaa että jalat löytyy! Halleluja!
Aika paljon tosiaan öitä, sunnuntaita ja kokemuslisiä muuten sulla jos käteen jää 2800 egeä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole vain leukojen louskuttelua. Jos ammatti on kutsumusammatti, ei sieltä oikeasti sitoutuneet lähde minnekään.
Mikä helvetin kutsumusammatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huvittavaa, että hoitajat vinkuu palkkansa puenuutta. Satunnaista hanttityötä siivojana ja mäkkärisdä tehneet voivat vaan haaveilla niin suuresta palkasta ja jotkut jopa haluaa alalle sen rahan vuoksi. Nämä myös yleensä ovat valmiita tekemään töitä sen rahan eteen.
Mielestäni on huvittavaa, että sinun kaltainen idiootti vinkuu ja ei taaskaan ymmärrä mistään mitään.
Tuo on selkeä trolli ketjussa, jätetään huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, stressistä, kiireestä ja epäergonomisista vuoroista aiheutuneet sairaudetkin häipyvät kun uhrautujakollega muistuttaa että jalat löytyy! Halleluja!
Aika paljon tosiaan öitä, sunnuntaita ja kokemuslisiä muuten sulla jos käteen jää 2800 egeä.
Ei jää käteen 2800, brutto voi olla.
Köö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää käteen 2800, brutto voi olla.
itselläni jää tuo 2800 e käteen 48 000 - 50 000 vuosituloilla, keskimäärin reilun 4000 euton k-tuloilla. Sairaanhoitajana siihen saa pakertaa aikalailla.
Itse hain alaa opiskelemaan jokseenkin naiivilla maailmanparantajamentaliteetilla. En ole vielä edes valmistunut, mutta alan vaihtoa jo suunnittelen.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain alaa opiskelemaan jokseenkin naiivilla maailmanparantajamentaliteetilla. En ole vielä edes valmistunut, mutta alan vaihtoa jo suunnittelen.
Sinä olet nopeammin hoksaavaa tyyppiä. Sama juttu, mutta olin vuoden päivät alalla.
Mihin hoitsut muka lähtisi? Huonommin palkattuun työhön? Hoitsuilla kuitenkin ok palkka ja ylitöitä saa tehdä jos raha kiinnostaa. Asuntolaina ja perhe myös usein motivoi käymään töissä vaikka välillä tuntuisi kurjalta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hoitsut muka lähtisi? Huonommin palkattuun työhön? Hoitsuilla kuitenkin ok palkka ja ylitöitä saa tehdä jos raha kiinnostaa. Asuntolaina ja perhe myös usein motivoi käymään töissä vaikka välillä tuntuisi kurjalta.
Kun kroppa on vuorosta, niin väsynyt ettei jaksa ylitöitä. Itse teen osittaista työaikaa. Mieluiten tekisin jotain muuta, ei tätä jaksa. Ennen puutuin lääkärin virheisiin ym. Nykyään annan olla, vain potilaan henkeä uhkaavat hoidan. Tälläiset, ettei joku lääke imeydy kunnolla annosteltuna toisen kanssa, annan olla. Lääkärin homma. Potilas ei kuole, mutta paraneminen kestää ja hoitopäivät pitenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kroppa on vuorosta, niin väsynyt ettei jaksa ylitöitä. Itse teen osittaista työaikaa. Mieluiten tekisin jotain muuta, ei tätä jaksa. Ennen puutuin lääkärin virheisiin ym. Nykyään annan olla, vain potilaan henkeä uhkaavat hoidan. Tälläiset, ettei joku lääke imeydy kunnolla annosteltuna toisen kanssa, annan olla. Lääkärin homma. Potilas ei kuole, mutta paraneminen kestää ja hoitopäivät pitenee.
Lisään vielä esimerkin. Lääkäri määrää askitespunktion. Ei määrää verikokeita, tiedän että hyytymistekijät tutkittava ennenkuin röntgenlääkäri edes harkitsee toimenpidettä. Annan olla. Laitan pyynnön jonoon, viivyttää potilaan pääsyä 1-2vrk, kun röntgen pyytää meitä ne ottamaan ensin. Minulla on kädet täynnä muuta, kun juosta neuvomassa eri ammattiryhmiä omissaan.
Kuulkaa tätä. Ihan oikeasti nykyajan laitoksessa asuva vanhus tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa eikä voi tehdä juuri mitään itse. Vaippakin on siivottava useasti vuorokaudessa ja muu perushygienianhoito päälle. Syöttäminen vaatii taitoa. Lääkehoito on oma lukunsa. Hankalat omaiset vain mainitsen...Pelkkä hoitomyönteisyys jo olisi suuri apu mutta tulee vaan potkuja ja nyrkkiä. Mutta kun ihan kaikki pääsevät lähihoitajaksi, on todellista totta että sinulla on työkaveri jonka suhtautuminen työhön on juuri tällaista. Eihän tämä kaveri edes vaikuta tietävän mitä kirjaaminen on. Molemmat saavat saman palkan ja toinen tekee varsinaiset työt. Näitä työkavereita on.
Kyllä alalla pärjää ihminen jota voi vedättää kutsumuksella ja joka tekee miten käsketään;vaikka naamioi huonon välinpitämättömän hoidon niin, että hoidettava ei itse halunnut. Empaattinen aidosti välittävä ihminen ei vaan voi. Kyllä se oli kauheaa aikaa kun kauan alalla olleet kärttyiset hoitajat puhuivat hoidettaville häjysti. Äitinä tuntuu pahalta ajatella, millainen vanhuus omilla lapsilla tulee olemaan. Ja kaikki ovat jonkun lapsia. Alalla pysyvät hoitajat pärjäävät kukin omalla tyylillään. Joka laitoksessa on yksi herttainen. Juuri häntä muut sorsivat. Ja haukkuvat hitaaksi. Siispä normaalina ihmisenä pysyvä on harvinaisuus.
Itseasiassa en suosittele mitään naisvaltaista alaa. Kaikki tehdään niinkuin ennenkin. Joutava puleeraaminen on tärkeämpää kuin hoitotyö. Olen nuorena työskennellyt miesvaltaisella alalla ja harkitsen sitä vakavasti uudelleen. Ote työhön oli toisenlainen ja työyhteisö mukava.
Sääliksi käy nuoria tyttöjä. Tunnen ihan lähipiiristä kaksi uupunutta, paljon alle 30v. En suosittele. Mutta jos vaan varma toimeentulo on tärkeää, menkää ihmeessä. Tosin sillä motivaatiolla varustettu hoitaja kuulostaa...
Jos vaakakupissa ei paina vastuu muista tai huoli omasta terveydestä. Moni vuorotyötä tehnyt hoitaja päätyy itse hoidettavaksi ennen aikojaan.