Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan kesäloma

Vierailija
28.07.2014 |

Timo Parvela teksti / Veikko Somerpuro kuva Opettaja 26-31/2014

Kun keskustelu kääntyy opettajien työssään saamiin kohtuuttomiin etuuksiin, muistetaan ylipitkät kesälomat yleensä mainita ensimmäisenä. Ja puolustuksekseen opettaja antaa sitten sekavan selityksen palkan laskentatavasta, laskennallisesta työajasta ja toipumisesta, joka jatkuu vähintään juhannukselle.

Mutta hei, onhan se loma pitkä ja onhan se ihana.

1. viikko. Kun virkamies tai insinööri tutkii pitkän ajan sääennustetta ja stressaa mökki-ilmojen osumista kohdalleen tai kattoremontin aloittamista, katselee opettaja kalenteria levollisin silmin. Kyllä se jossain vaiheessa kesää paistaa.

2. viikko. Ne on vielä kaikki muut töissä. Jos sitä menisi vaikka tuohon tien varteen vilkuttelemaan töihinmenijöille.

3. viikko. Jaa, se näkyy olevan juhannus tällä viikolla. On se mukavaa, kun se on tällä tavoin loman alkupuolella. Kokkoakin ehtii rakennella vaikka koko viikon.

4. viikko. No niin, nyt se on tuo naapurin toimitusjohtajakin näköjään raaskinut ottaa viikon loman jussin jatkeeksi, kun se tuolla järvellä alituiseen pörrää. Sattui vaan nyt tämä sadejakso tähän, joten taidanpa poltella tulta takassa. Ehtiihän tuota järvelle sitten myöhemminkin, kunhan vedet vähän lämpiää.

5. viikko. Ahdistaa. Se on lomakin jo puolivälissä. Enää kuukausi jäljellä.

6. viikko. Mikäs viikonpäivä se nyt olikaan? Ai, heinäkuu?

7. viikko. Luin mielenkiintoisen artikkelin ihmisistä, jotka lomallakin ovat yhteydessä työpaikkaansa. Lukevat sähköpostejaan, vastaavat kännykkäänsä ja sopivat tapaamisia. Josta tuleekin mieleeni, että mihinköhän minä sen kännykän panin? Oli se tässä vielä viime viikolla. Muistaakseni.

8. viikko. Oli ihana reissu Lappeenrannassa. Vähän niin kuin lomaa lomasta.

9. viikko. Ne on näköjään taas lehdet puollollaan juttuja siitä, kuinka kesälomaputken saa katkaistua. Vähän tietysti ahdistaa, että ensi viikolla koulu sitten taas alkaa. Mutta toisaalta, onhan tässä jo akkuja ladattu.

10. Heh, katsoin väärin. Eihän se vielä alkanutkaan. Tätä ihanuutta onkin näköjään vielä viikko. Mitähän sitä…

Timo Parvela on kirjailija ja opettajien sukua.

Kommentit (274)

Vierailija
41/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton keskustelu! Kyllä me osataan sitte olla kateellisia. Tässä on moneen kertaan sanottu jo, että ammatinvalintakysymys ja kaikille mahdollista alalle hakeutua. Haluaisin muistuttaa myös siitä, että erityisesti luokanopettajakoulutukseen on valtavasti halukkaita hakijoita eikä sinne todellakaan kaikki halukkaat automaattisesti pääse. On aika hieno saavutus päästä opettajakoulutukseen! Myöskään aineenopettajien pedagogisiin opintoihin eivät kaikki halukkaat välttämättä pääse, niissä on kiintiöt. Saa vähän myös arvostaa vakavan ja soveltuvuuskokeiden sekä vähintään viiden vuoden koulutusta. Se onko opettajat ansainneet lomiaan tai vaatiiko työ enemmän "toipumista" kuin muut on sivuseikka. Ei nyky-Suomessa pääse opettajakoulutukseen (ainakaan lo) lomien ja "yhdeksästä yhteen"-työpäivien toivossa.

Vierailija
42/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että monilla virkamiehillä on melkein yhtä pitkät lomat ja mahdollisuus ottaa kesälomia tuplana talvella jne.? Lopputuloksena lomaa on ehkä 1-2 viikkoa vähemmän kuin opettajilla, lomat mahdollisuus sijoittaa vapaasti ja palkkakin parempi. Näistä ollaan "hys-hys".

Mitä tuohon alakoulu-yläkoulu-lukio -kenellä suurin työtaakka -juttuun tulee, niin.... Itse olen työskennellyt kaikilla kouluasteilla, kun on pätevyys sekä aineenopettajaksi että luokanopeksi. Alakoulussahan opetusvelvollisuus on pääsääntöisesti korkeampi kuin yläkoulussa tai lukiossa. (riippuu aineesta toki) Sen lisäksi lukiossa on käytössä ns. kurssikerroin eli opetat vaikka 20 tuntia/vko, niin saat palkan 1.1*20 eli 22 tunnista! Se on kätevää, kun ensin se opetusvelvollisuus on vaan vaikka 20 ja opettamalla 20 tuntia saat jo kaksi ylituntia. Nostaa palkkaa mukavasti. Sen lisäksi yläkoulussa maksetaan luokanvalvojan tehtävistä erikseen kuten lukiossa ryhmänohjaajan. Luokanopella ne on siinä mukana ilman lisäkorvausta. Lukion opettajan palkka on lisäksi parempi ja ikälisät tulee nopeammin.

Summa summarum: yläkoulussa ja erit. lukiossa tienaa käytännössä aina paremmin kuin alakoulussa. Työ on raskaampaa, mutta saahan siitä korvauksen tai ainakin opetusmäärät on pienempiä kuin alakoulussa. Itse työskentelen tällä hetkellä alakoulussa, koska se on kevyempää ja tykkään enemmän. Toisaalta saan palkkaakin selvästi vähemmän kuin sain lukiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on pitkä loma ja suht hyvä palkka, ei huippu muttei huonokaan. Se vaan pitää kestää, että se aiheuttaa muissa kaihonhuokauksia tai muita reaktioita, kuten pörssiyhtiöiden johtajien palkatkin. Kaikki vaan eivät ole samassa ammatissa ja jokaisessa ammatissa on puolensa. Joten, opettajat, älkää ottako itseenne meidän kateellisten höpötyksistä vaan nauttikaa lomastanne, ammattinne ehdottomasta helmestä.

Vierailija
44/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös opettajille tule kolmen viikon palkka ympäri vuoden? Tämän takia saavat pidemmät lomat. Jossainhan se näkyy ja tuntuu...

Vierailija
45/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:31"]Vai että huono palkka, hah hah. Kyllä on muissa kunnan hommissa vaikea päästä samoihin lukuihin, iso osa tienaa yli 50.000 euroa vuodessa. Kun on niitä hirvittäviä ylitöitä jos on tunteja jopa 25, ja sitten tietysti kaikesta työnteosta pitää aina maksaa erikseen. Vituttaa olla opettajia ylempänä kunnan hierarkiassa ja tienata lakimieskoulutuksella vähemmän kuin joku luokanopettaja lisineen tai vaikka hissan maikka. Että kun opettaja vinkuu huonoa palkkaa, niin kysykääpä huvikseen.

[/quote]

Miksi et kouluttautunut opettajaksi? Vai tuliko yllätyksenä opettajien loma?

Se on ammatinvalintakysymys, eikö niin?

Vierailija
46/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:53"]Alakoulun opettajien työmäärää on turha vertailla yläkoulun ja lukion opettajien työmäärään, ovat ihan eri maailmoista.

Kaikista kunnan työntekijöistä, joilla on ylempi korkeakoulututkinto, opettajat tienaavat vähiten.

[/quote]

vähiten tunteja he tekeekin.

Vierailija
47/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:31"]Vai että huono palkka, hah hah. Kyllä on muissa kunnan hommissa vaikea päästä samoihin lukuihin, iso osa tienaa yli 50.000 euroa vuodessa. Kun on niitä hirvittäviä ylitöitä jos on tunteja jopa 25, ja sitten tietysti kaikesta työnteosta pitää aina maksaa erikseen. Vituttaa olla opettajia ylempänä kunnan hierarkiassa ja tienata lakimieskoulutuksella vähemmän kuin joku luokanopettaja lisineen tai vaikka hissan maikka. Että kun opettaja vinkuu huonoa palkkaa, niin kysykääpä huvikseen.

[/quote]

[/quote]

100 % suomalaisista ei voi olla opettajia, ei ihan futaisi tämä yhteiskunta...

Vierailija
48/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on puhtaasti ammatinvalintakysymys. Opettajilla on ok palkka ja hyvät lomat. Huonoa on sitten vaikka kuinka paljon. Isot luokkakoot, ongelmatapukset luokassa ja sen ulkopuolella, töiden kertyminen ruuhka-aikoina, hektinen työympäristö, vastuu siitä omasta tenavalaumasta ja joskus myös niiden vanhemmista. Lisäksi päälle tulee kateellisten rutinat pitkistä lomista ja lahjomisista.

Olen kateellinen vaimolleni kesä- ja heinäkuusta. Hän on kateellinen minulle ruoka- ja kahvitauoista, liukuvasta työajasta ja mahdollisuudesta rytmittää työtaakkaa.

Vierailija
49/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:43"]Se on puhtaasti ammatinvalintakysymys. Opettajilla on ok palkka ja hyvät lomat. Huonoa on sitten vaikka kuinka paljon. Isot luokkakoot, ongelmatapukset luokassa ja sen ulkopuolella, töiden kertyminen ruuhka-aikoina, hektinen työympäristö, vastuu siitä omasta tenavalaumasta ja joskus myös niiden vanhemmista. Lisäksi päälle tulee kateellisten rutinat pitkistä lomista ja lahjomisista.

Olen kateellinen vaimolleni kesä- ja heinäkuusta. Hän on kateellinen minulle ruoka- ja kahvitauoista, liukuvasta työajasta ja mahdollisuudesta rytmittää työtaakkaa.

[/quote]

opettajilla on JOKA tunti kahvitunti:D

Vierailija
50/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta naurettavinta on, että juuri kuukausi sitten yliopistosta open paperit käteeni saaneena meille tungettiin joka tuutista mantraa kuinka "opettajat nauttivat Suomen yhteiskunnassa suurta kunnioitusta" ja kuinka "kaikki arvostavat opettajia". Olen tehnyt paljon pitkiä sijaisia epäpätevänä (lukukauden kerrallaan). Vajaan kahden viikon päästä saan ensimmäistä kertaa koko lukuvuodeksi oman luokan. Koulujen loputtua olen sitten työttömänä. Työsopimus alkaa samasta päivästä kuin koulu, mutta koko kesän olen vääntänyt materiaaleja, ensi viikolla pitäisi raivata luokka, kuulema kaikki vuosikymmenten kamat ovat kaapeissa ja laatikoissa ja osallistua niihin kokouksiin... omalla ajallani, edelleen ilman palkkaa. Ja sillä huikealla työttömyyskorvauksella olen muuten haalinut ensi lukuvuodeksi tarroja ynnä muuta materiaalia, kun koululla ei kuulema ole varaa. Tähän saakka kaikki on mennyt nappiin mitä tulee opettamiseen, mutta nyt olen kauhulla lukenut netin palstoja ja viimeiset pari viikkoa olen nähnyt painajaisia tulevasta lukuvuodesta. 

Onneksi sain myös opiskelupaikan toiselle alalle kansainväliseen maisterikoulutusohjelmaan. Joten jos tästä vuodesta tulee yhtä painajaista, tulevaisuuskin on turvattu. Etuna siinä on huomattavasti parempi palkka, joka juoksee myös sillä "lyhyellä" kesälomalla, ruokatunnit jolloin saa syödä mitä haluaa ja siinä seurassa missä haluaa ja mikä parasta, tekemisiäni ei ruodita julkisesti, netissä ja puhelimessa jokaikinen päivä. Ai niin ja vessasakin pääsee käymään vaikka kello 9:07 jos hätä yllättää :)

Mukavaa alkavaa kouluvuotta kaikille opettajille :) Nauttikaa siitä yhteiskunnan arvostuksesta ;) 

Vierailija
51/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:44"]Jees,

mua alkaa ahdistaa aina siinä vaiheessa, kun tulee ekat koulureppumainokset joka tuutista:)))

-Ope-

[/quote] Ihanaa että olet valinnut oikean alan ja olet motivoitunut työhösi. Tosiasiassa palkkapussi ja pitkä kesäloma on se mikä sinut opettajan ammattiin vei.

Lomat pois opettajilta, voisivat vaikka tehdä suursiivouksen likaisille kouluilleen kesäisin ja miettiä samalla mielekkäitä opetusmetodeja sen tylsän ja leipääntyneen pölinän sijaan.

Vierailija
52/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:43"]Se on puhtaasti ammatinvalintakysymys. Opettajilla on ok palkka ja hyvät lomat. Huonoa on sitten vaikka kuinka paljon. Isot luokkakoot, ongelmatapukset luokassa ja sen ulkopuolella, töiden kertyminen ruuhka-aikoina, hektinen työympäristö, vastuu siitä omasta tenavalaumasta ja joskus myös niiden vanhemmista. Lisäksi päälle tulee kateellisten rutinat pitkistä lomista ja lahjomisista.

[/quote]

opettajilla on JOKA tunti kahvitunti:D

[/quote]

Missäköhän välissä? Itse juoksen pää kolmantena jalkana edellisen tunnin jälkeen hakemaan seuraavan tunnin materiaaleja eli monisteita ja työvälineitä varastosta. Juuri ehdin ennen kuin kello soittaa uudet oppilaat sisälle. Opettajan huoneessa en ehdi käymään kuin päivän aluksi, ruokatunnilla ja päivän päätyttyä.

Vierailija
53/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:34"]

[/quote]

[/quote]

100 % suomalaisista ei voi olla opettajia, ei ihan futaisi tämä yhteiskunta...

[/quote]

Juu ei, en minäkään ole, mutta en myöskään kateellisena ruikuta, kun olen itse valinnut toisin! Ja en nyt puhukkaan kaikista suomalaisista, vaan sinusta ruikuttaja! Totuushan on, että sinulla ei äly riitä!

Vierailija
54/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:16"]

Nykyisin kyllä suurin osa opettajista on kesät työttöminä työsopimus kirjoitetaan elokuun puolivälistä toukokuun loppuun).

[/quote]

ja kesän voi olla työttömänä + saa liitosta korvaukset. Ei yhtään hassumpi vaihtoehto sekään.

Vierailija
55/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihanaa olla opettaja! Kyllä, kesäloma on pitkä. Kyllä, joululoma on pitkä. Kyllä, syysloma ja talviloma ovat tosi mahtavia juttuja. Ja kyllä, palkka on hyvä. Tykkään työstäni yläkoulussa. Tykkään oppilaistani ja työyhteisöstäni. Lucky me! :-)

Vierailija
56/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan jaksa ymmärtää tätä pohjatonta kateutta opettajia kohtaan. Lehtien mielipideosastotkin ovat aina täynnä opettajavihaa. Jos se kesän täysi lomakuukausi (heinäkuu) ja siihen päälle viikko kesäkuussa ja joitakin päiviä elokuussa on niin tärkeää, niin oikeasti: menkää sinne yliopistoon lukemaan viideksi vuodeksi mitä ikinä haluattekaan ja hankkikaa opettajan pätevyys. Tai käyttäkää viisi vuotta luokanopettajaopintoihin. Olette jok'ikinen nillittäjä käyneet peruskoulun ja luultavasti myös toisen asteen opinnot, ja aivan varmasti jo silloin huomanneet, että olette itse olleet kesät vapaalla, samoin viikon syksyllä, reilun viikon jouluna, viikon keväällä ja pari päivää pääsiäisenä. Miten olette tähän kohtuuttomaan kateuteen heränneet vasta aikuisiällä?

Minulla on aineenopettajan pätevyys, mutta en ole koskaan toiminut opettajana. Yläkoulun ja lukion opettajan koulutuksella saan paljon parempaa palkkaa itselleni mielekkäämmissä asiantuntijatehtävissä. Minulle mielekästä työtä ei ole sellainen, jossa esiinnyn joka päivä 5-8 tuntia vaihtelevasti motivoituneelle yleisölle, jonka käytöksestä ja kasvatuksesta olen samalla vastuussa. Luokanvalvojana tästä yleisöstä pitäisi vielä raportoida ulkopuolisille osapuolille, eli vanhempille, ja iltaisin ottaa vastaan myös jopa haukkuja näiltä vanhemmilta. Luokasta riippuen välillä pitää olla yhteydessä myös poliisin tai muiden viranomaisten kanssa. Tähän päälle tietysti mm. kokeet, myös vaikkapa pistokokeet.

Vierailija
57/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:10"]

Minulla on aineenopettajan pätevyys, mutta en ole koskaan toiminut opettajana. Yläkoulun ja lukion opettajan koulutuksella saan paljon parempaa palkkaa itselleni mielekkäämmissä asiantuntijatehtävissä.

[/quote]

Hei mua kiinnostaa tämä kohta! Paljonko saat palkkaa? T: lomaileva ja työstään pitävä lukion ope, joka kuitenkin välillä miettii, olisiko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella

Vierailija
58/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaahhh... vielä kolmisen viikkoa.

Vierailija
59/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys, kyllä. Olen ilman muuta kateellinen opettajakavereilleni pitkistä lomista, sekä varmoista työpaikoista (ovat virassa). Itse kun työskentelen tuulisella alalla ja lomatkin ovat sitä normipituutta. Mutta muusta en sitten olekaan kateellinen, ei minusta olisi opettajaksi, ja rakastan sitä työtä mitä nyt teen. Palkkakin taitaa olla parempi kuin keskimääräisellä peruskoulun opettajalla, joten siinäkään kohdassa ei tarvitse kadehtia. Tehkäämme kukin omat valintamme, turha nälviä muita. 

Vierailija
60/274 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opettaja, ja ottaisin mieluummin lyhyemmän kesäloman, jos sen saisin palkallisena kuin kesäkeskeytyksen ja iänikuisen työttömyyden kesällä. Ansiosidonnaiset tulevat syksyllä ensimmäisen palkan kanssa samoihin aikoihin ja kesällä saa olla taistelemassa TE-toimiston ja kassan kanssa. Siitä lukukauden palkasta saa säästää kesäksi rahat eikä se liksa tosiaan muutenkaan niin huima ole. Uskoisin, että moni muitekinopettajista on samaa mieltä loma-asiasta kanssani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän